طبق اخبار بی بی سی نیوز فروشگاه آنلاین آمازون گفته است که به دلیل افزایش شیوع ویروس جدید کرونا در آمریکا و تمایل بیشتر مردم برای خرید اینترنتی، مشتریان فروشگاه های آنلاین از جمله آمازون چندین برابر شده است. به همین دلیل این فروشگاه آنلاین اقدام به استخدام نیروی انسانی بیشتر( در حدود 100 هزار نفر) برای ارسال سفارشات مشتریان کرده است.
همچنین خبر خوب اینکه یکی از مدیران ارشد آمازون طی یک خبر در وبلاگ خود، از افرادی که قبلاً در رستوران ها و کافه ها شاغل بوده اند و به دلیل شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده اند، دعوت به همکاری کرده است.
شرکت اینترنتی آمازون همچنین بیان کرده است که حقوق دستمزد های ساعتی را به میزان دو دلار در آمریکا، دو پوند در بریتانیا و همچنین دو یورو در اروپا افزایش خواهد داد. اما آمازون در مورد استخدام نیروی انسانی برای ارسال سفارشات مشتریان برای کشور بریتانیا و دیگر کشور ها چیزی نگفته است.
صاحب نظران در حال حاضر در حال بحث و گفتگو در مورد فرهنگ و اقتصاد بعد از ویروس کرونا هستند. آنها می گویند که تغییرات زنجیره ای در رابطه با آموزش های آنلاین، پذیرش کار در خانه، قوانین بهداشت سخت گیرانه در رستوران ها و هتل ها و اماکن عمومی به وقوع خواهد پیوست و فراتر از همه ی اینها خرید اینترنتی بسیار بیشتر خواهد شد.
بر اساس عقاید صاحب نظران در زمینه ی خرید و فروش اینترنتی، ویروس کرونا الگوهای مصرف و خرید حجم زیادی از مشتریان را در دنیا تغییر خواهد داد.
شیوع ویروس کرونا باعث شده است که مردم برای حفظ سلامت خود هر چه بیشتر به خرید از فروشگاه های اینترنتی رو بیاورند و در این روز ها با وجود و شیوع ویروس کرونا فروشگاه های آنلاین بیش از پیش در زندگی بشر نقش ایفاء می کنند.
فروش اینترنتی نه فقط بخاطر شیوع ویروس کرونا، بلکه بخاطر مزایای بیشماری که دارد رو به افزایش است. بنابراین با توجه به مطالب گفته شده و افزایش تعاملات فروشگاه های اینترنتی جا دارد که در ادامه ی مقاله ی به بررسی مزایا و معایب فروشگاه های آنلاین بپردازیم.
مزایا و معایب فروشگاه های آنلاین
مزایا
با توجه به رشد سریع فناوری، سازمان های تجاری از روش سنتی فروش کالا ها به روش الکترونیکی فروش کالاهای خود تغییر مسیر داده اند و از اینترنت به عنوان وسیله ای برای تجارت استفاده می کنند.
فروشگاه های آنلاین محدودیت فضا ندارند و محصولات متنوعی در وب سایت ها قابل نمایش هستند. این به مشتریان کمک می کند تا پس از یک تحلیل و تحقیق خوب، اقدام به خرید محصولی که می خواهند کنند.
مشتریان می توانند اقلام مورد نیاز خود را براحتی از منزل یا محل کار خود سفارش دهند. خرید و یا لغو خرید برای مشتریان به راحتی امکان پذیر است.
دلایل خرید اینترنتی مشتریان عبارتند از:
معمولاً در فروشگاه های فیزیکی، نمایندگان فروش سعی می کنند تا خریداران تحت تأثیر قرار دهند. در این حالت ممکن است نوعی فشار و استرس برای خریداران و فروشندگان وجود داشته باشد که در خرید های آنلاین وجود ندارد.
مشتریان برای پرداخت هزینه ی کالاهایی که خریداری کرده اند، مجبور نیستند در پیشخوان های نقدی باستند. آنها می توانند خرید خود را از خانه یا محل کار خود انجام دهند و این وقت را برای امورات دیگر خود ذخیره کنند.
شرکت های مختلف طیف وسعی از محصولات خود را برای جذب افراد مختلف با سلایق گوناگون ارائه می دهند. بنابراین امکان مقایسه ی قیمت ها و ویژگی های محصولات برای خریداران فرهم می شود و مشتریان می توانند با بینش اقدام به خرید کنند. همچنین شرکت ها می توانند با جذب افراد بیشتر فروش بیشتری داشته باشند.
فروشگاه های آنلاین به صورت 24 ساعته و 7 روز در هفته باز هستند. بنابراین زمان یک عامل بازدارنده نیست و هرگاه که فروشنده و خریداری وجود داشته باشد، می توان محصولی را داد و ستد کرد.
خریداران می توانند وضعیت سفارش و ردیابی وضعیت حمل و نقل را به صورت آنلاین پیگیری کنند.
اگر شما بخواهید به صورت فیزیکی اقدام به جستجو برای محصولی کنید باید بسیار بیشتر از جستجو در فضای اینترنت هزینه کنید. همچنین برخی سایت ها برای خرید انترنتی تخفیفاتی را در نظر می گیرند که به کاهش هزینه های کمک می کند. این موضوع می تواند میزان فروش مراکز خرید آنلاین را نیز بیشتر کند.
معایب
سهولت استفاده دلیل اصلی موفقیت تجارت الکترونیک است. گرچه اینترنت راهی سریع و آسان برای خرید و فروش محصولی ارائه می دهد، اما برخی مردم ترجیح می دهند از این فناوری فقط به صورت محدود استفاده کنند. آنها اینترنت را وسیله ای برای جمع آوری اطلاعات برای محصولی قبل از اقدام به خرید به صورت فیزیکی می دانند و از اینکه چیزی را به صورت آنلاین خریداری کنند، می ترسند.
از معایب خرید و فروش اینترنتی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
عدم مدیریت مناسب و تأخیر در تحویل محصول فروخته شده می تواند باعث نارضایتی برخی از خریداران شود. مدت زمان خرید یک محصول ممکن است در حدود 15 دقیقه طول بکشد، اما تحویل آن گاهی تا 2 الی 3 هفته به طول می انجامد. این موضوع می تواند مشتریان را ناامید کند و از خرید اینترنتی باز دارد.
عدم امکان لمس محصول و نگرانی در مورد کیفیت کالای خریداری شده، می تواند یکی دیگر از کمبود های خرید و فروش آنلاین برای مشتریان باشد. مثلاً خرید آنلاین لباس می تواند دل نگرانی های زیادی برای خریداران داشته باشد، زیرا آنها نمی توانند آن را امتحان کنند.
در خرید های فیزیکی امکان بحث بر قیمت محصول بین خریدار و فروشنده وجود دارد. همچنین فروشندگان می توانند خریداران را برای یافتن کالای مورد نظر خود راهنمایی کنند. ولی اینها در خرید های اینترنتی گاهی قابل ارائه نمی باشد.
خلاصه
اگرچه خرید و فروش آنلاین معایبی نیز دارد، اما مزایای آن بسیار بیشتر از معایب آن است. به خصوص در شرایط فعلی که ویروس کرونا گریبانگیر همه ی دنیا شده است و آمار مبتلایان به این ویروس روزانه رو به افزایش است، خرید و فروش اینترنتی می تواند راه حل مناسبی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس و همچنین رکود اقتصادی باشد.