چه زمانی باید نگران نوسان رتبه بندی در گوگل باشیم؟

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

نوسانات رتبه بندی می تواند موجب ایجاد نگرانی هایی برای صاحبان وب سایت شود، اما برای همه سایت ها اتفاق می افتد. از آنجایی که بسیاری از مشتریان ما در دارکوب بخصوص آن هایی که وب سایت جدیدی دارند و تازه برای اولین بار می خواهند کار سئو روی آن انجام دهند، اغلب از نوسان رتبه سایت شان نگران می شوند، در این مقاله که یکی از استادان سئو یعنی رند فیشکین در وب سایت ماز منتشر شده، به علت ها و واکنش ها به این وضعیت می پردازم.

فیشکین در این مقاله به اینکه چرا نوسانات رتبه بندی رخ می دهد، اینکه خون سرد بودن در طول این دوران تیره چطور اهمیت دارد، و واقعا چه زمانی باید نگران رتبه وب سایت بود، به بحث می پردازد.

بسیاری از شما رتبه بندی سایت خود را در گوگل مانیتور می کنید و ممکن است این کار را هفتگی یا روزانه یا ماهانه انجام دهید. برای کسانی که روزانه آن را انجام می دهند، احتمالا نوسان بیشتری را مشاهده می کنید. یعنی کلمات کلیدی شما مدام در نوسان هستند. اساسا ممکن است متوجه شوید که طی چهار یا پنج روز، رتبه شما در یک کلمه کلیدی از مقام اول به دوم یا سوم مدام در نوسان باشد. اما درباره کلمات کلیدی شما که رتبه پایین تری دارند ممکن است نوسانات شدید تری را مشاهده نمایید. مثلا اگر کلمه کلیدی شما که امروز رتبه دهم را دارد در طول هفته بین رتبه پنجم تا بیستم حتی در نوسان باشد.

بسیاری از افراد در پلتفرم های پرسش و پاسخ سئو از کارشناسان سوالاتی مانند این می پرسند: “چرا نوسان رتبه بندی سایت من بسیار زیاد است؟ آیا این بد است؟ آیا کاری هست که من باید انجام دهم؟” پاسخ، به طور کلی، خیر است. رتبه بندی در بیشتر نتایج جستجو به ویژه در نیمه پایین صفحه اول و به ویژه در صفحه دو، سه، چهار، یا کمی در صفحه پنج، در واقع بسیار زیاد است.

ما نوسانات SERP را بسیار زیاد، بسیار معمول و به طور مداوم شاهد هستیم. در واقع به ندرت شما می بینید که رتبه یک، رتبه دو، رتبه سه به مدت طولانی مدت، چند هفته یا ماه بدون حرکت در همان جا باقی بمانند. اگر برخی روزها تصادفی شما آن را بررسی می کنید، این تغییرات را مشاهده خواهید کرد. اما دیگران آنها را در موقعیت های ثابت خود می بینند.

 

آنچه در نوسان رتبه بندی گوگل انتظار می رود

چند چیز برای یادآوری:

  1. به طور متوسط، معمولا نوسانات بیشتری در نتایج پایین تر نسبت به نتایج بالاتر وجود دارد.

بنابراین اگر رتبه بندی بالا دست یابیم، آیا می توان هیچ نوسانی را انتظار نداشت؟ نه دقیقا.

  1. هنگامی که شما برای اولین بار در رتبه سه، چهار یا پنج قرار می گیرید، معمولا نوسانات بیشتری را مشاهده می کنید تا بعد از اینکه شما برای یک دوره پایدار در این جایگاه بوده اید.

بنابراین غیر معمول است که نوسان زیادی در رتبه بندی برای یک URL ی مشاهده کنید که برای یک کلمه کلیدی در موقعیت یک یا دو یا سه برای دو یا سه ماه متداول رتبه بندی شده است. این کاملا غیر معمول است. ممکن است نوسان بین رتبه یک یا دو را مشاهده کنید، اما معمولا رتبه چهار یا پنج یا شش را نمی بینید.

  1. شما همچنین باید انتظار نوسانات بیشتر، حتی در نتایج بالا را داشته باشید، زمانی که موضوع یا نتیجه بسیار گذرا و موقتی است. شما با مشاهده کردن نتایج جستجو و دیدن متن خاکستری در آن که مثلا می گوید سه ساعت، یا دو روز پیش یا 15 مارس، باید انتظار نوسان بیشتری را در رتبه بندی داشته باشید.

 

برای نوسان رتبه سایتم چه کاری باید بکنم؟

چه کاری باید انجام دهید؟ اول از همه لطفا تاکید می کنم لطفا نترسید و نگران نشوید.

  1. نترسید، بسیاری از افراد خیلی سریع در زمان افت رتبه سایت درباره خود، سئو، یا تیم شان سرد می شوند. آنها هراس دارند. من از شما می خواهم که سریعا تاکتیک خود را تغییر ندهید.

اگر شما نوسانات رتبه بندی مانند نوعی که من توصیف می کردم مشاهده کردید (تغییر روز به روز بالای رتبه پنج، شش، هفت، یا رتبه سه، چهار، پنج) مشکلی نیست. شما در سئو کاری را اشتباه انجام نداده اید، یا حداقل حتما اینطور نبوده است.

  1. من از شما می خواهم هفته ها را به عنوان دوره زمانی در نظر بگیرید و نه روزها. به علاوه حداقل چهار تا شش هفته رتبه بندی اندازه گیری کنید. بعد از این می توانید نگران باشید و بگویید که “هی، نوسانات رتبه بندی خیلی زیاد است”.
  2. شما همچنین باید نوسانات خود را با رقبای خود مقایسه کنید. بنابراین اگر می بینید که رتبه سایت شما خیلی نوسان دارد اما در عین حال رقبای شما هم چنین وضعیتی را تجربه می کنند، حدس بزنید که؟ مشکلی از سایت شما نیستید. این بخاطر صفحه نتایج جستجو گوگل SERP است. پس خود یا تیم سئو را سرزنش نکنید.
  3. سعی می کنم رتبه بندی ها را با ترافیک مقایسه کنم. بنابراین ممکن است اگر شما رتبه بندی خود را در یک روز خاص یا از یک دستگاه شخصی یا یک منطقه جغرافیایی یا چیزی شبیه آن برسی کنید، می توانید رتبه های مختلفی از آنچه اکثر افراد می بینند مشاهده کنید.

در حال حاضر، ردیاب های رتبه بندی مانند Moz یا SEMrush یا Ahrefs یا Searchmetrics و یا هر کدام دیگر از این سایت ها، رتبه بندی را غیر شخصی و غیر جغرافیایی اندازه گیری می کنند.

بنابراین آنچه که من از شما می خواهم این است که به ترافیک صفحه و سپس جستجوی ارگانیک نگاه کنید. در بررسی های نمونه ایی که من انجام دادم متوجه شدم که ترافیک خوبی به طور مداوم به وب سایت هدایت می شود. بنابراین برای من جایی برای نگرانی نبود، پس برای شما هم باید اینطور باشد.

  1. چیزی که باید نگران باشید سرعت بالای افت صفحات وب در یک دوره زمانی کوتاه است. بنابراین اگر می بینید که شما 20 تا از 50 صفحه سایت سایت تان، رتبه بندی خود را دیروز به طور مشهودی از دست داده اند، این می تواند موضوعی برای نگرانی واقعی شما باشد.

در چنین وضعیتی من تحقیق و بررسی خواهم کرد، که آیا کار اشتباهی انجام داده ام یا شاید گوگل به کارهای نیمه کاره من گیر داده است، یا ارزش بک لینک های من را کاهش داده است یا لینک ها را از دست داده ام یا هر مشکل دیگر. بنابراین در نوسان معمولی تغییر رتبه چند صفحه، آن هم برای چند رتبه همانطور که در بالا توضیح داده شد کاملا عادی است.

 

از چه بابت باید نگران تغییر رتبه باشیم؟

همانطور که گفتم تغییر رتبه صفحات تا حدی طبیعی است. اما زمانی که صفحات زیادی از وب سایت شما رتبه خود همزمان و به شدت از دست می دهند باید مشکلات احتمالی را بررسی کنید. در ادامه برخی دلایل افت شدید رتبه وب سایت را توضیح می دهم:

  1. جریمه دستی گوگل Manual Action: یک وب سایت می تواند موضع جریمه دستی گوگل باشد، معمولا از طریق حساب وب مستر گوگل به شما برای این جریمه اطلاع رسانی می شود. یک وب سایت ممکن است بخاطر نا امن بودن، اسپم، بک لینک های غیر طبیعی، محتوای ضعیف، یا Cloaking مورد جریمه های گوگل و در نتیجه کاهش رتبه قرار گیرد.
  2. به روز رسانی الگوریتم های گوگل: معمولا اگر وب سایت شما از استاندارد های سئو پیروی کرده باشد، الگوریتم ها رتبه بندی جدید یا به روز رسانی های آن تاثیری بر روی رتبه وب سایت نخواهند داشت. اما اگر افت رتبه سایت شما مصادف بود با به روز رسانی یک الگوریتم، به این سوال بپردازید که، وب سایت شما کدام یک از دستورالعمل های گوگل را در رابطه با سئو رعایت نکرده است؟
  3. رقبای قوی: رتبه بندی نسبی است. یعنی رتبه بر اساس قدرت و جایگاه سایر وب سایت ها تغییر می کند. زمانی که شما در صنعت خود شاهد موج جدیدی از سرمایه گذاران جدید و رونق کسب و کار هستید به طور طبیعی رتبه بندی گوگل نیز رقابتی تر می شود. رقبای شما با قدرت تبلیغات و سرمایه گذاری بیشتری در سئو در دراز مدت می توانند به بالاترین جایگاه حتی در رقابتی ترین بازارها دست پیدا کنند. البته اگر کاربران این وب سایت ها نیز افزایش یافته و از آن راضی باشند.
  4. از دست دادن بک لینک: این مسئله می تواند ضربه بزرگی به جایگاه وب سایت شما باشد. مخصوصا اگر که پس از به دست آوردن رتبه برای اولین بار، دیگر اقدامی در جهت نگهداری و تولید بک لینک های جدید نکرده باشید. یا شاید بک لینک های وب سایت بدون آن که بدانید در سایت های اسپمی قرار گرفته شده باشند. از این رو پروفایل بک لینک شما ضعیف شده و رتبه سایت کاهش می یابد. برای جلوگیری از این وضعیت بهتر است هر چند ماه پروفایل لینک های خود را بررسی کرده و به طور مداوم حتی تعداد کم بک لینک سازی با کیفیت داشته باشید.
  5. سئوی منفی: این مسئله می تواند از بابت انجام روش های سئوی کلاه سیاه یا از سوی رقبای شما صورت بگیرد. سئوی کلاه سیاه می تواند رتبه وب سایت را برای مدتی بالا ببرد. اما زمانی که این تخلف توسط گوگل شناسایی شد، وب سایت شما جریمه شده و رتبه خود را از دست می دهد. برای جلوگیری از این وضعیت، محتوای منحصر به فرد و تازه تولید نمایید و همچنین مانند مورد قبل پروفایل لینک های خود را مدام بررسی کنید تا در سایت های اسپمی قرار داده نشده باشند.
  6. رابط کاربری ضعیف: این مورد شاید مانند موارد بالا به سرعت بر روی رتبه بندی سایت شما تاثیر منفی نگذارد. اما در نهایت رفتار کاربران است که رتبه یک وب سایت را مشخص می کند. اگر کاربران از وب سایت شما راضی نباشند هیچ گاه نمی توانید رتبه آن را حفظ کنید. رابط کاربری و سرعت سایت هر دو به طور مستقیم بر رضایت کاربر تاثیر دارند. خوب اگر وب سایت شما در این زمینه ضعف دارد بدانید که به تدریج کاربران و سپس رتبه وب سایت خود را از دست خواهید داد.
اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته