کتابخانه طراحی چیست

نوشته شده توسط رومینا نظری سئو

این روز ها راه اندازی وب سایت ها یکی از دغدغه های مهم هر کسب و کاری محسوب می شود . با توجه به این که کاربران اینترنت همه روزه در حال افزایش می باشند این فضا به بستری مناسب برای تجارت و کسب و کار تبدیل شده است . در سال های اخیر مشاغل مختلفی به واسطه اینترنت و شبکه های اجتماعی به وجود آمده اند . استارت آپ های به وجود آمده توانسته اند در مدت زمان کوتاهی به موفقیت چشم گیری برسند و کاربران بسیاری را به سمت خود جذب نمایند . برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین که در مدت زمان کمی به موفقیت برسد اولین قدم طراحی وب سایت حرفه ای است .

با توجه به افزایش متقاضیان طراحی وب سایت ، تعداد وب سایت ها نیز در حال گسترش می باشد . در میان وب سایت های مختلف می توان دید که بسیاری از آنها شبیه به هم طراحی شده اند . با اعمال هر گونه تغییر و توسعه و نو آوری باز هم برخی از ویژگی ها و قابلیت های وب سایت ها مانند هم طراحی می شود . همچنین برخی از قابلیت های وب سایت ها در ظاهر متفاوت می باشد اما طراحی آنها شبیه به یکدیگر می باشد .

در شرکت های طراحی وب سایت روزانه وب سایت های مختلفی طراحی می شود همچنین بسیاری وب سایت ها را تغییر و توسعه می دهند . به همین دلیل همیشه برخی از عملیات طراحی وب سایت مکرر انجام می شود . اغلب طراحان بر این باورند که انجام یک کار تکراری در طراحی وب سایت های مختلف مهم نیست و زمان زیادی نیاز ندارد .

به طور مثال در طراحی یک اپلیکیشن ، شرکت کارفرما خواستار تغییر رنگ در برخی از قسمت های نرم افزار می باشد . طراح هم تمام قسمت های قابل تغییر را مطابق با نظر مشتری به طور دستی تغییر می دهد . حال فرض کنید این تغییر تنها سفارش مشتری نمی باشد و تغییرات دیگری را نیز در رابط کاربری خواستار است .

طراح نمی تواند تنها با copy و past کردن تغییرات و توسعه را به سرعت انجام دهد . از این رو سرعت روند اتمام پروژه کاهش می یابد . برای اعمال برخی از تغییرات و همچنین برخی از عملیات توسعه که مربوط به رابط کاربری می شود ، می توان از پلتفرم های از پیش طراحی شده استفاده نمود در این صورت از بروز برخی از اشتباهات جلوگیری می شود و همچنین به تسریع سرعت پروژه کمک می کند .

پلتفرم های از پیش طراحی شده همان کتابخانه های طراحی می باشند که در هر زبان برنامه نویسی از آنها استفاده می شود . به عنوان مثال در زبان C , C++ کتابخانه های مختلفی وجود دارد این کتابخانه ها از قبل توسط برنامه نویسان حرفه ای به وجود آمده اند تا نوشتن یک سری کد و خط برنامه جلوگیری نمایند . کتابخانه های هر زبان با یکدیگر متفاوت می باشد . در طراحی سایت کتابخانه ها اغلب مربوط به رابط های کاربری هستند . در ادامه به بررسی بیشتر کتابخانه های طراحی می پردازیم .

استفاده از کتابخانه های طراحی

کتابخانه های طراحی مجموعه ای از کد های از پیش نوشته شده می باشند که در طراحی وب سایت می توان از آنها استفاده نمود . همانطور که بالاتر گفته شد اغلب کتابخانه های موجود در طراحی مربوط به طراحی رابط کاربری می باشد . کتابخانه ها توسط طراحان و برنامه نویس های حرفه ای به وجود می آیند .

همچنین هر طراح یا برنامه نویس نیز می تواند برای خود کتابخانه ای از پیش به وجود بیاورد تا در طراحی وب سایت های مختلف از آن استفاده کند . استفاده از کتابخانه های مختلف طراحی را برای طراح و برنامه نویس ساده و کمک به تسریع روند پروژه می کند .

در علوم کامپیوتر و رایانه ، کتابخانه ها مجموعه ای از منابع غیر قابل تغییر می باشند که در برنامه های کامپیوتری استفاده می شوند . کتابخانه ها اغلب برای توسعه نرم افزار ها به کار می روند . در بحث طراحی وب سایت ها ، کتابخانه طراحی یک مجموعه قابل استفاده مجدد می باشد که از سبک ها Styles و اجزای Components مورد استفاده و قابل توسعه در طراحی وب سایت ها تشکیل شده است .

هدف طراح از ساختن کتابخانه های مختلف بهبود ، بهره وری طراحی رابط کاربری و افزایش کارایی می باشد همچنین از کتابخانه ها برای دستیابی به اهداف زیر ، نیز استفاده می شود :

  • تولید Style ها و اجزای قابل استفاده
  • حفظ متن و لایه در تمام صفحات
  • ایجاد رابط کاربری سازمان یافته

تعریف Style : یک روش مقیاسی بسیار عالی می باشد که به طراح اجازه می دهد متن ، طرح های شبکه ای ، effect و رابط کاربری قابل لمس و … را اعمال و ایجاد نماید . استایل ها روند عملیات طراحی را ساده می کنند و لایه ها را در تمام صفحات و اسناد محفوظ نگاه می دارند . سبک هایی که در هر طراحی مورد نیاز می باشد به قرار زیر است :

  • استایل متن : مهمترین قسمت ظاهری وب سایت ها مربوط به متن می باشد . متن هر وب سایت یک ابزار ارتباطی مهم محسوب می شود . فونت های موجود برای بدنه و بر چسب ها استفاده می شوند . سایز و نحوه استفاده از آنها مورد اهمیت است .
    معمولا از 16 پیکسل برای متن معمولی و 14 پیکسل برای متن های کم اهمیت استفاده می شود . عنوان های هر متن از H1 تا H6 می باشند و بسته به اهمیت متن به کار می روند . همچنین در متن می توان از حروف درشت تر یا مورب نیز استفاده نمود . با ایجاد یک Text Style می توان به راحتی تمام تغییرات لازم مربوط به متن را در تمامی صفحات اعمال نمود .
  • استایل های رنگی : یک دیگر از بخش های مهم وب سایت که در جذب کاربر تاثیر گذار می باشد ، تم رنگی قالب سایت است . رنگ های موجود در هر سایت رنگ های اصلی و فرعی می باشند . برای تغییرات گسترده در طیف رنگی وب سایت نیز می توان color style به وجود آورد .
  • figma یکی از ابزار های جدید طراحی رابط کاربری می باشد طراحان می توانند به راحتی در figma مستقیما به طراحی وکتور بپردازند . فیگما سه نوع از اثرات Drop Shadow، Blur Background و Blur Layer را دارا می باشد .فیگما قابلیت نمایش طرح نهایی به کاربر را دارد .
ساخت Components یا اجزا : با استفاده از فیگما می توان به راحتی اجزا مختلف رابط کاربری را ایجاد نمود و در بسیاری از نقاط طراحی استفاده کرد . هر کدام از اجزا با ابعاد و تغییرات و تفاوت های مختلف قابل ساخت می باشند همچنین قابلیت تنظیم مجدد را دارند . چند مورد از ساخت کامپوننت ها :
  • اجزای موجود در اندروید : تصویر لوگو login ، نوار وضعیت و برنامه ها ، Tab ، دکمه ها ، فیلد متن ، برچسب ها و لیست و …
  • اجزای موجود در IOS : نوار ناوبری ، تصویر لوگو login ، دکمه ها ، لیست و برچسب و …
  • اجزای موجود در وب :  تصویر لوگو login ، فیلد متن، برچسب ، دکمه ، لیست، نوار جستجو ، محتوای تیتر صفحه

با این اجزا می توان به راحتی تغییرات مورد نظر را اعمال نمود . به عنوان مثال به راحتی می توان رنگ نوار ابزار ها را تغییر داد .

کتابخانه طراحی چیست

طبقه بندی Components : به دلیل حفظ دستورالعمل ها ، باید اصولی را رعایت نمود . برای اعمال تغییرات نیازی به تغییر ساختار اجزا (Components ) نمی باشد . ساختار رابط کاربری را نباید تغییر داد . همچنین اجزایی که برای مثال ؛ اپلیکیشن های اندروید ساخته شده اند قابل تغییر برای استفاده در IOS نیستند . برای تصاویر لوگو ها ، برچسب ها ، فیلد متن و دکمه می توان اجزا را به صورت سفارشی به وجود آورد . این اجزا در وب سایت های دیگر نیز قابل استفاده خواهد بود .
جمع آوری و سازماندهی : پس از داشتن تمام استایل ها و کامپوننت ها ، باید تمام آنها را جمع آوری و سازماندهی نمود تا بتوان هر کدام را در جایی مناسب به کار برد . یک کتابخانه باید شامل تمامی اسناد طراحی مانند ؛ نمونه رنگ ، نمونه متن و اجزای اصلی و … باشد . که این مهم با استفاده از Figma میسر می شود .

نتیجه

با استفاده از کتابخانه های طراحی می توان نهایت در 2 روز کاری یک وب سایت را با تغییرات مورد نیاز طراحی نمود . همواره طراحان و برنامه نویسان باید با توسعه قوانین و اصول طراحی وب سایت ها آشنا باشند همه روزه تکنیک های جدیدی در برنامه نویسی و طراحی وب سایت به وجود می آید که نهایت آنها آسانی انجام عملیات طراحی و ساخت وب سایت ها می باشد . آموزش فیگما
اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته