وب سایت های B2B یا Business to Business یا بنگاه به بنگاه، کسب و کارها را با یکدیگر مرتبط می کند. این نوع کسب و کار بر خلاف B2C که کالا و خدمات یک شرکت را در اختیار افراد قرار می دهد، B2B فضایی را فراهم می کنند که کالا و خدمات شرکت ها در اختیار سایر شرکت ها قرار بگیرد. در واقع پلی برای ارتباط دادن کسب و کارها به یکدیگر است. سایت B2B می توانند بین دو سازمان (یا بخش های یک سازمان بزرگ)، موسسه اقتصادی، شرکت های خدماتی، شرکت های تولیدی، تولید کنندگان مواد اولیه و غیره ارتباط برقرار شود. شاید از معروف ترین این وب سایت ها به توان به سایت Alibaba.com اشاره کرد که در سراسر دنیا میلیون ها مشتری دارد. و از نظر حجم مبالات بیش از ebay و آمازون جمعا گردش مالی دارد.
لیست مطالب
طراحی وب سایت مؤثر برای هر استراتژی بازاریابی B2B بسیار حیاتی است. طراحی موثر وب سایت B2B و برنامه بازاریابی محتوای منظم، به ایجاد یک رهبری از یک رابطه معمولی به یک فرصت خاص برای یک رابطه متعهد کمک می کند. طراحی مناسب نه تنها این اجازه را می دهد که بازدید کننده یک حرکت سریع و غریزی در پیمایش وب سایت داشته باشد، یعنی بتواند اطلاعات در حداقل تعداد کلیک بیابد- بلکه کاربر را تشویق به تولید سرنخ های (Leads) ارتباطی با ارزش می کند.
طراح یک وب سایت B2B توجه خاصی بر ارائه محتوای وب سایت و ابزارهای کار آمد پیمایش صفحات وب دارد، تا بیشترین محتوا در کمترین مدت زمان به کاربران نمایش داده شود، در این حالت است که پیام برند، وب سایت یا کسب و کار به طور صریح و سریع انتقال داده می شود. محتوای وب سایت می بایست به موقع و مرتبط باشد، یک محتوای موثر که بتواند بازدید کننده را در وب سایت نگه دارد.
یک طراحی وب سایت B2B موثر، پیام وب سایت شما به بازدید کننده انتقال می دهد و آن را تشویق به انجام یک عمل و یا تعامل می نماید. نباید هیچ شک و تردیدی برای مشتری آینده شما وجود داشته باشد که در میان رقبای این صنعت از وب سایت دیگری استفاده کند. این حس اعتماد را می توان با طراحی ویژه کلی سایت و طراحی خاص CTA ها ایجاد نمود، تا مشارکت بازدید کننده با وب سایت شما روان و هموار تر باشد.
وب سایت های B2B علیرغم شباهت های کلی که باید دیگر دارند هر یک دارای امکانات و ویژگی های خاص خود هستند. این امکانات همه یکباره در همان طراحی اولیه ساخته نشده اند بلکه نسبت به تغییرات کسب و کار و به وجود آمدن نیاز های جدید در وب سایت توسعه و راه اندازی شده اند. اما طراحی سایت باید از ابتدا به گونه ایی باشد که قابلیت مقیاس پذیری را داشته باشد تا بتوان قسمت های بیشتری را به آن اضافه نمود.
وب سایت شما با تمام کالا یا خدماتی که ارائه می کند در صورتی که کاربران نتوانند آن را در اینترنت بیابند ارزش کمی دارد. طراحی سایت B2B، استراتژی محتوا و توسعه همه باید مطابق آخرین روش های سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو باشد تا وب سایت شما برای کلمات کلیدی هدف تان رتبه مطلوبی کسب نماید. سئو نه تنها بایستی بر اساس کلمات کلیدی صنعت باشد بلکه باید منطقه جغرافیایی را نیز هدف بگیرد. در زمان راه اندازی وب سایت شاید شما بخواهید که از تبلیغات پرداختی به صورت گاه به گاه استفاده کنید اما سئو را باید به عنوان بخش جدایی ناپذیر استراتژی بازاریابی خود دانسته تا ترافیک ارگانیک بیشتری، یعنی مشتریان جدیدی را کسب کنید.
سرعت وب سایت از دو جهت بسیار با اهمیت است: کیفیت تجربه کاربران و سئو. در واقع سرعت وب سایت و تجربه کاربری مطلوب کاربر پایه یک وب سایت B2B است. تحقیقات نشان می دهد در صورتی که زمان بارگذاری وب سایت از 3 ثانیه بالاتر رود احتمالا ترک وب سایت توسط کاربران به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت. موتورهای جستجو نیز این ترک وب سایت و سرعت پایین آن را درک کرده و در نتیجه رتبه وب سایت را کاهش می دهند.
همانطور که می دانید امروزه تعداد کاربران موبایل در اینترنت بیشتر از کاربران دسکتاپ است. علاوه بر این نسبت به گذشته تنوع صفحات نمایش (مثلا تبلت و تلویزیون های هوشمند) افزایش یافته است. اگر شما می خواهید که کاربران تان به راحتی در هر نوع دستگاهی بخصوص موبایل به وب سایت شما دسترسی داشته باشند و این فاکتور سئو را نیز رعایت کنید، گوگل به شما طراحی واکنش گرا Responsive را پیشنهاد می کند. این نوع طراحی باعث می شود که اندازه صفحه وب سایت شما نسبت به صفحه نمایش تغییر کند، در نتیجه تجربه کاربری بهتری خواهد داشت. همچنین شاید لازم باشد برای وب سایت خود یک App طراحی کنید. البته اپ برای همه سایت ها پیشنهاد نمی شود پس بهتر است ابتدا با کارشناسان ما در دارکوب در این باره مشورت کنید.
یک وب سایت B2B قسمت های متنوع و احتمالا بزرگی دارد. استراتژی برند، طراحی و توسعه سایت، استراتژی و تولید محتوا، سئو و غیره. پس از راه اندازی وب سایت به افراد زیادی برای پشتیبانی در قسمت های مختلف نیاز است. بنابراین در زمان طراحی و توسعه چنین وب سایتی توجه داشته باشید که شرکت طراح توانایی و سابقه درخشانی در پشتیبانی چنین وب سایت هایی را داشته باشد. شاید شما ترجیح دهید که این فعالیت ها را در درون شرکت خود انجام دهید یا آنکه آن را به شرکت دیگری برون سپاری کنید. در هر دو صورت لازم است که شما از در زمان توسعه وب سایت برنامه مشخصی برای پشتیبانی آن داشته باشید.
در کشور ما به دلایل مختلفی صاحبان کسب و کار و دارندگان وب سایت، آگاهی کافی از وب سایت ها B2B ندارند. اغلب این وب سایت ها با B2C یا سایت های خرده فروشی اشتباه گرفته می شود. از سوی دیگر تبلیغات وب سایت ارزان بسیاری را گمراه کرده که توسعه این وب سایت ها آسان و کم هزینه است.
طراحی یک وب سایت B2B با توجه به اندازه و دامنه فعالیت هایش می تواند علیرغم ظاهر ساده، امکانات پیچیده و متعددی داشته باشد، که بر روی هزینه طراحی، توسعه، سئو، پشتیبانی، هاست و غیره تاثیر بگذارد. در ادامه به بررسی فاکتور هایی که بر روی هزینه توسعه تاثیر می گذارد می پردازیم.
اکثر وب سایت ها امروز با برای کاهش هزینه ها از قالب آماده استفاده می کنند. اما ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب به هیچ عنوان از قالب آماده استفاده نمی کنیم. اما سعی می کنیم برای هر مشتری با حداقل هزینه یک قالب طراحی کنیم. چون در ادامه کار برای سئو یا اضافه کردن امکانات بیشتر قالب های آماده مشکل ساز خواهند بود. برای همین به شما نیز پیشنهاد می کنیم در طراحی سایت B2B کمی بیشتر هزینه کرده تا وب سایت شما قابلیت انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بیشتری را داشته باشد.
بسیاری از وب سایت های B2B دارای قابلیت های پیش فرض و شبیه به هم هستند. اما آن چیز می تواند وب سایت شما را موفق کند داشتن امکانات ویژه و خلاقانه در وب سایت است. البته این بسته به برنامه ریزی و تصمیم شما دارد که می خواهید در مرحله اول و فاز های بعدی چه امکاناتی را در وب سایت خود اضافه کنید. در هر صورت باید بدانید که هر بخش از وب سایت قابلیت طراحی بهتر و بهینه تر را دارد، که هر یک می تواند سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه خود را داشته باشد.
مثلا می توان در طراحی یک CTA طراح های مختلفی را امتحان کرد تا بهترین و پر بازده ترین آن ها را کشف کنیم یا اینکه از همان ابتدا به نظر طراح یا سفارش دهنده وب سایت عمل نماییم.
بهینه سازی وب سایت نیز نکته دیگری است. سئو دامنه وسیعی دارد، اینکه شما بخواهید تا چه اندازه در آن سرمایه گذاری کنید به شما بستگی دارد. اما این سئو جز جدایی ناپذیر از طراحی وب سایت شماست. از سوی دیگر انتخاب تکنولوژی ها و روش های توسعه بر سئو و سایر هزینه ها می تواند تاثیر گذار باشد.
هیچ محصولی حداقل وب سایتی بدون پشتیبانی ارزش ندارد. همانطور که گفتم شما باید به این مسئله از همان مرحله انتخاب شرکت طراحی سایت توجه داشته باشید. همچنین پشتیبانی وب سایت نسبت به نوع، اندازه و قرارداد می تواند متفاوت باشد. مثلا ممکن است شرکتی برای پشتیبانی به صورت موردی یا به صورت سالانه هزینه دریافت کند.
وب سایت B2B ارزش سرمایه گذاری دارد. اما اهداف توسعه آن می تواند متفاوت باشد. شما ممکن است در شرایط زیر یک وب سایت B2B داشته باشید.
وب سایت های B2B دارای پتانسیل زیادی هستند. نمونه های موفق آن در سرتاسر دنیا شناخته شده اند. و به علت آنکه عموم مردم کمتر با آن سر و کار دارند شاید شما نیز آشنایی کمی با این نوع کسب و کار داشته باشید. بنابراین پیشنهاد ما برای شما تحقیق برای استارتاپ در حوزه B2B است که مطمئنا زمینه های بکر و کمتر توسعه داده شده ایی در کشور ما در آن وجود دارد که می تواند علاوه بر توسعه کسب و کار برای عموم برای شما نیز فواید بی اندازه ایی داشته باشد.