طراحی نوار ناوبری در وب سایت ها و اهمیت آن

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

در هر وب سایت المان ها و عناصر مختلفی وجود دارد . که محتوای سایت را تشکیل می دهند .هر سایت ممکن است از یک صفحه یا چندین صفحه تشکیل شده باشد . بسته به نوع سایت می توان یک وب سایت را بر اساس نظر مشتری و کاربر  طراحی نمود . در طراحی هر وب سایت نکته اصلی که باید به آن دقت شود کاربران و مخاطبان سایت می باشد . در اصل مهمترین نکته سلیقه کاربر و کارایی وب سایت برای او است . طراحی باید به گونه ای باشد که کاربر بعد از بازدید از وب سایت آن را به دوستان خود پیشنهاد دهد و در زمان های دیگر نیز از سایت بازدید کند . همچنین نام سایت همیشه در ذهن او باقی بماند .  

وب سایت ها با طراحی درست و با کیفیت می توانند در مسیر موفقیت حرکت کنند . در بازاریابی اینترنتی همیشه وابسته کردن کاربر به بازدید از وب سایت مطرح است . موضوعی که بسیاری از وب سایت ها با انجام کار های مختلف به آن رسیده اند . که این امر سبب اصلی موفقیت آنها می باشد .

همانطور که گفته شد هر وب سایت  از قسمت ها و صفحات مختلفی تشکیل شده است . یکی از مهمترین بخش های هر وب سایت که کاربر مستقیما با آن در ارتباط می باشد نوار ناوبری می باشد . اگر می خواهید کاربران را به بازدید از وب سایت خود وابسته کنید اولین قدم یاری کردن آنها در استفاده از سایت است . مخاطب و مشتری باید بتواند به راحتی در سایت شما به اهداف خود برسد .

به عنوان مثال اگر وب سایت فروشگاهی دارید مشتری باید بتواند به راحتی از منوی ناوبری سفارش خود را به سرعت پیگیری کند . همچنین در دفعات بعدی بدون تفکر بتوان به خواسته خود در سایت برسد . کاری که بسیاری از وب سایت ها آن را به درستی انجام داده اند . کاربر به راحتی بعد از بار گذاری وب سایت بدون گمراه شدن و تفکر به قسمت مورد نظرش رجوع می کند .

در این قسمت سعی داریم به موضوع مهم طراحی نوار ناوبری بپردازیم .

طراحی نوار ناوبری در وب سایت ها و اهمیت آن

طراحی نوار ناوبری navigation bar

از دیدگاه طراحان ، نوار ناوبری یکی عناصر مهم در هر صفحه و همچنین یکی از موارد مهم در تجربه کاربری UX می باشد . از نوار ناوبری به عنوان راهنما برای هدایت کاربران در مسیر درست استفاده از قسمت های مختلف وب سایت استفاده می شود. بدون نوار ناوبری استفاده از بخش های مختلف وب سایت غیر ممکن است . نوار ناوبری بنا به سلیقه می تواند به هر نحوی طراحی شود فقط نکته مهم استفاده آسان از آن است .برای طراحی نوار منو یا ناوبری بهتر است به نکاتی دقت شود .

قبل از طراحی منو لازم است برای آن برنامه ریزی کنید ، بخش های مختلف وب سایت را یاداشت کنید تا بنا به آنها طراحی منو انجام شود .

نوار ناوبری در قسمت سر برگ وب سایت : رایج ترین محل برای قرار دادن نوار ناوبری در قسمت بالای صفحه سایت می باشد . طراحی منو باید اولین طراحی در سایت باشد. کاربران عادت دارند در قسمت بالای صفحه به دنبال منو باشند پس می توان گفت سربرگ سایت بهترین محل برای درج نوار ناوبری می باشد . بهتر است وقتی کاربر به پایین صفحه می اید نوار ناوبری نیز با او حرکت کند بدین معنا که ثابت نباشد .

نوار ناوبری در سمت چپ یا راست صفحه : در برخی از وب سایت ها اخیرا نوار ناوبری در سمت چپ یا راست وب سایت قرار دارد . کاربران به این نوع منو ها علاقه ای ندارند و کار با آن را سخت می دانند .

طراحی نوار ناوبری با استفاده از عناصر دیگر : گاهی برخی از طراحان با استفاده از المان ها و عناصر موجود در صفحه به خصوص دکمه ها ، نوار ناوبری شناور طراحی می کنند . باید گفت این نوع منو برای هر وب سایتی مناسب نیست . بسته به نوع مخاطبان و همچنین نوع وب سایت بهتر است طراحی خاص آن انجام شود . طراحی خاص برای نوار ناوبری برای هر وب سایتی مناسب نیست .

استفاده از طراحی های نوین نوار ناوبری : یکی از جدید ترین نوع طراحی نوار ناوبری طراحی Hamburger می باشد که اغلب برای تلفن های همراه انجام می گیرد . در این نوع طراحی که شبیه همبرگر می باشد دسترسی کاربران به منو بسیار راحت شده است .در این نوع منو ها نوار ناوبری به صورت سه خط در طرف راست یا چپ صفحه قرار دارد وقتی کاربر روی آن کلیک می کند منو به صورت کشویی از سمت چپ یا راست باز می شود . همانطور که گفته شد طراحی این نوع نوار ناوبری بیشتر برای تلفن های همراه انجام می گیرد . علاوه بر این می توان زبانه های کشویی در نوار ناوبری با رنگ های متغییر طراحی نمود .

طراحی نوار ناوبری در وب سایت ها و اهمیت آن

بسته به نوع وب سایت منو ایجاد کنید : برخی از وب سایت ها دارای یک منو هستند و برخی دیگر چندین منو دارند بسته به نوع وب سایتی که دارید باید نوار ناوبری را طراحی کنید . برای مثال وب سایت های معرفی منوی چند گانه نیاز ندارند . اما وب سایت های فروشگاهی که دسته بندی محصولات دارند برای هر نوع از آنها باید منوی جداگانه ایجاد نمایند . وب سایت های فروشگاهی باید برای کوچکترین نوع محصول خود نیز منو داشته باشند به بیانی ساده تر طراحی ناوبری عمیق باید داشته باشند .

استفاده از کلمات کلیدی در طراحی نوار ناوبری : مهمترین نکته که بر سئو نیز تاثیر می گذارد استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با سایت در نوار ناوبری می باشد . بدین ترتیب کاربران به راحتی می توانند از وب سایت مورد نظر استفاده کنند . اگر خدمات و کالا ارائه می دهید بهتر است برای همه آنها منو طراحی کنید . همانطور که دربالاتر گفته شد محصولات و خدمات خود را دسته بندی نموده و برای هر سته منو و نوار ناوبری طراحی کنید .

حداقل استفاده از منوهای باز شونده : تا حد امکان سعی کنید زیر منو های کمی طراحی کنید . وقتی زیر منو ها زیاد باشد کاربر را گمراه می کند . دسته بندی ها را کلی انجام دهید تا مجبور نباشید زیر منو های بیشتری ایجاد کنید .

در ادامه بهتر است به نکات زیر نیز توجه کنید :

  • بسیاری از کلمات که در منوی ناوبری وجود دارد به طور پیش فرض در بسیاری از وب سایت ها استفاده می شود مانند : تماس با ما ، همکاری با ما و … بهتر است این کلمات را تغییر ندهید
  • منوی خالی قرار دهید . یعنی برای هر منو حتما لینک قرار دهید .
  • نوار ناوبری باید شامل دو جز باشد ؛ ناوبری اصلی و زیر منو ها
  • منویی خوب است که تعداد کلیک ها در آن کم باشد .
  • در همه صفحات از یک نوع نوار ناوبری استفاده کنید .
  • اگر وب سایت ساده ای دارید می توانید در طراحی ناوبری از رنگ های مختلف استفاده کنید .
  • بار ها گفته ایم که وب سایت باید مدام در حال به روز رسانی باشد . این مورد درباره نوار ناوبری صدق نمی کند . طراحی منو ناوبری را هیچگاه تغییر ندهید .

جمع بندی

به طور کلی می توان گفت نوع و روش خاصی برای طراحی نوار ناوبری وجود ندارد . فقط طراحی باید به نحوی باشد که کاربر بتواند به راحتی به هدف خود در سایت برسد و به سوالاتش پاسخ داده شود . از این رو بهترین طراحی ، طراحی ساده می باشد .

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته