روش های تصویر سازی اطلاعات در طراحی وب سایت

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

آنلاین شدن بسیاری از مشاغل باعث شده تا افراد به راه اندازی و طراحی سایت اهمیت ویژه ای دهند . تعداد سایت ها همه روزه در حال افزایش می باشد و این امر به افزایش رقابت نیز می انجامد . مدیران وب سایت ها برای آنکه بتوانند کسب و کارشان را رونق دهند باید بین رقبای خود پیروز شوند . این امر باعث شده است تا روش های مختلفی برای جذب بازدیدکننده و فروش بیشتر به وجود بیاید . مدیران وب سایت ها با کمک بازاریابی آنلاین باید بتوانند محتوای وب سایت خود را در جهت جذب مشتری و بازدید کننده ارتقا دهند .

مهمترین نکته بعد از راه اندازی یک وب سایت بهینه سازی آن می باشد . سئو  SEO باعث می شود که صفحات سایت برای قرار گرفتن در صفحه اول موتور های جست و جو بهینه شوند . با این کار وقتی کاربری کلمه ای مرتبط با آن سایت را جست و جو می نماید، می تواند آن وب سایت را در صفحه اول گوگل بازدید کند . همانطور که می دانید درصد بسیار زیادی از بازدید کنندگان فقط از وب سایت های صفحه اول موتور های جست و جو بازدید می کنند .

بهینه سازی و سئو از فاکتور های زیادی تشکیل شده است که همه آنها بر بهتر شدن کیفیت سایت تاکید دارند . همچنین بسیاری از عوامل سئو ، شامل بهینه سازی محتوا می باشد . واضح است اگر محتوای سایت برای کاربر جذاب باشد آن وب سایت را رها نخواهد کرد . برخی از سایت ها با روش های مختلفی باعث شده اند که بازدیدکنندگان دائمی داشته باشند . یک از روش های جذابیت بخشیدن به محتوای وب سایت ها تصویر سازی داده ها و اطلاعات یا Data Visualization است .

روش های تصویر سازی اطلاعات در طراحی وب سایت

تصویر سازی اطلاعات و داده ها

تجسم و تصویر سازی اطلاعات رفته رفته تبدیل به یک استاندارد برای درج داده و محتوا در وب سایت ها شده است . این کار هم مشتری را جذب محتوا می کند و هم اطلاعات را به خوبی به مخاطب منتقل می کند  .

بر اساس تحقیقات انجام گرفته مغز انسان پردازش و هضم اطلاعات بصری را بهتر انجام می دهد . تصویر سازی اطلاعات به معنای ایجاد نمایش بصری داده ها می باشد . هدف از تصویر کشیدن اطلاعات ، انتقال راحت تر و سریع تر داده ها به وسیله ابزار های گرافیکی به کاربران می باشد .

تصویر سازی باید با مطالعه و هدف باشد تا در نهایت خروجی جذابی به کاربر ارائه شود. تصویر سازی موضوعی نو پا در میان وب سایت ها می باشد به همین دلیل طراحان نمی توانند آن را به درستی پیاده کنند . علاوه بر زیبایی و نو آوری ، مفید بودن نیز باید رعایت شود . تصویر سازی داده ها اغلب به صورت نمودار سازی انجام می گیرد . برای درک بیشتر اعداد و ارقام و ارزیابی ها بهتر است آنها را به صورت نمودار های مختلف به نمایش گذاشت .

مجسم سازی داده ها با هدف انتقال ساده تر اطلاعات به کاربران انجام می شود .ابزار ها و چارچوب های مختلفی برای تصویر سازی اطلاعات وجود دارد. همچنین نرم افزار های مختلفی برای این کار ایجاد شده است . با هر روشی که تجسم سازی اطلاعات انجام می گیرد ، باید اصول آن رعایت شود که در اینجا به آنها می پردازیم .

طراحی برای مخاطب خاص : در طراحی داده ها باید همه کاربران را در نظر گرفت . طراحی باید به گونه ای باشد که بتواند اطلاعات را به سادگی به همه کاربران بفهماند . پس باید از ساده ترین طراحی بهره برد .به طور حتم کاربران هر وب سایتی مخاطبان خاص هستند و باید بنا به سلایق آنها تصویر سازی انجام گیرد .

به عنوان مثال اگر مخاطبان یک وب سایت کاربران نوجوان هستند باید با توجه به رده سنی و سلیقه آنها تصویر سازی صورت بگیرد. همچنین تصویر سازی باید به طوری باشد که کاربرانی که اولین بار است به وب سایت شما مراجعه می کنند در مراجعه اول بهترین بهره را از مطالبتان داشته باشند . جزئیات و تراکم داده ها باید سادگی و وضوح را بیان کنند.

از تمرکز بصری برای تمرکز توجه و تجربه استفاده کنید : برجسته کردن یک عنصر بصری ، قدرتمند ترین راه برای تصویر سازی موفق می باشد . این راه توجه کاربر را به مهمترین اطلاعات در یک تجسم هدایت می کند .با استفاده از قابلیت های بصری برای برجسته کردی جزئیات می توان طرح های خود را روشن و آسان به کاربر بفهمانیم . متغییر های بصری رنگ و اندازه کلید های ما برای کنترل و ایجاد ظاهر عناصر بصری هستند .

برای تجسم داده ها می توان از طرح های رنگی بزرگ استفاده کرد . استفاده از رنگ های مختلف برای رساندن مفاهیم خاص کاربردی است به عنوان مثال برای برجسته کردن نقاط کلیدی می توان از رنگ های گرم استفاده نمود یا از رنگ های خنثی برای انتقال اطلاعات کم اهمیت در پس زمینه استفاده کنیم .

رعایت اندازه نیز یک نکته بدیهی می باشد برای این منظور اندازه عناصری که می خواهید توجه کاربران را به خود جلب نماید بزرگ تصویر سازی کنید . عناصر کم اهمیت را از مطالب مهم دور نگه دارید تا جلب توجه نکنند .

حذف برخی از عناصر : آن دسته از عناصر ساختاری مانند پس زمینه و خطوط و مرز های اضافه که باعث می گردد داده های مهم دیده نشوند ، را حذف نمایید . این داده ها معمولا داده های کم اهمیت و غیر مفید می باشند اما به دلیل آنکه برجسته جلوه می کنند نظر مخاطبان را به سمت خود هدایت می نمایند از این رو باعث می شوند که عناصر و داده های مهم به خوبی دیده نشوند .

پوشش اطلاعات محتوا به طور مستقیم بر روی نمودار : تا جایی که می توان باید از حاشیه نویسی پرهیز نمود . نوشتن اطلاعات اضافی گاهی اوقات مخاطب را سردرگم می کند . به عنوان مثال اطلاعاتی که به صورت آماری هستند ذهن مخاطب را در گیر می کند و به سختی می تواند نتیجه گیری کند به همین دلیل بهتر است این دسته از اطلاعات را به صورت نمودار و چارت نمایش داد . این گونه مخاطب هم گمراه نمی شود و هم سریع تر مفاهیم و موضوعات را درک و نتیجه گیری می کند.

تصویر سازی برای کاربران تلفن همراه : طراحی برای کاربران تلفن های همراه نیز باید تصویر سازی شود . با توجه به صفحه نمایشگر های تلفن های همراه باید در تجسم سازی دقت نمود .  بسیاری از جزئیات در صفحه های کوچک در قالب های استاتیک گم می شوند.برای این کار می توان تصویر سازی را با یک کتابخانه جاوا اسکریپت مانند D3.js یا Highcharts ایجاد نمود .

تصویر سازی داده ها باید هدف دار باشد تا در ساخت آنها بتوان بهترین طراحی را تولید نمود . اطلاعات و داده هایی که درک و فهم آنها دشوار می باشد بهتر است تجسم و تصویر سازی شوند . همانطور که گفته شد ذهن انسان اطلاعات را به صورت بصری بهتر و سریع تر هضم و درک می کند . همه آنچه که شما باید انجام دهید ، پیدا کردن تعادل مناسب بین پیچیدگی تصویر و درک آسان با توجه به نیاز مخاطبان است .

برخی از افراد بر این باورند که تصویر سازی زیبا باعث انتقال بهتر اطلاعات می باشد . اما بسیاری از مواقع تصاویر زیبا هیچ مفهومی را به کاربر منتقل نمی کند . پس در درجه اول هدف از تصویر سازی باید انتقال بهتر اطلاعات و درک آسان آنها توسط کاربر ، باشد .

روش های تصویر سازی اطلاعات در طراحی وب سایت

برای آنکه بدانید چه محتوایی در طراحی سایت نیاز به تصویر سازی دارد بهتر است به موارد زیر توجه کنید :

  • مطالب پیچیده که درک آنها زمان بر و دشوار می باشد .
  • داده های عددی و آماری
  • اطلاعاتی که نیاز است بین آنها مقایسه انجام شود .
  • برای دادن اطلاعات بیشتر در ارتباط با یک موضوع پیچیده
  • در مواردی که نیاز است در متن تصویر درج گردد بهتر است آن تصویر منحصرا تولید شود .

جمع بندی

ساختار مغز انسان به نحوی است که اطلاعات بصری را ساده تر و سریع تر تحلیل و تجزیه می کند در مقابل ،مغز داده های نوشتاری را در طول مدت زمان بیشتری باید هضم نماید . بدین ترتیب تصویر سازی اطلاعات می تواند حجم بالایی از مفاهیم  داده های سخت و دشوار را به سادگی منتقل نماید .

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته