سئو برای شرکت های چند وب سایتی

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

این روز ها بسیاری از شرکت ها به دنبال راه اندازی وب سایت هستند . ورود شرکت ها به بستر اینترنت باعث به وجود آمدن رقابت در این فضا شده است و هر شرکتی می کوشد تا در کلمات کلیدی مرتبط به سایتش جایگاه خوبی را در موتور های جست و جو به دست بیاورد . همانطور که می دانید برای به دست آوردن جایگاه مناسب در موتور ها جست و جو باید وب سایت مورد نظر بهینه سازی شود

بسیاری از شرکت های بزرگ دارای چند وب سایت مستقل هستند و در هر سایت مطالب مشابه قرار می دهند . عواملی مانند بودجه اختصاص یافته ، نیروی انسانی و پشتیبانی ، ماهیت کسب و کار ، ارائه خدمات متنوع و … باعث می شود که شرکت های بزرگ دست به این اقدام بزنند .

این سوال برای بسیاری از مدیران به وجود می آید که برای کسب و کار شان چند وب سایت کافیست ؟

زمان لازم برای توسعه یک سایت کمتر است : بسیاری از محققان حوزه تجارت الکترونیک بر این باورند که در شروع کار در فضای اینترنت بهتر است هر شرکت فقط دارای یک سایت باشد تا بستر لازم برای راه اندازی سایت دوم یا سوم  فراهم شود . وقتی برای شرکتی فقط یک وب سایت وجود داشته باشد ، تمام تمرکز و وقت صرف بهبود همان یک سایت می شود . نگهداری و توسعه یک وب سایت بسیار سریع تر و آسان تر از چند وب سایت صورت می گیرد . یک سایت به تنهایی زمان کمتری را برای به روز رسانی لازم دارد .  بعد از به ثمر رساندن یک سایت می توان به راه اندازی سایت های دیگر پرداخت . در شروع کار اگر چند وب سایت داشته باشید وقت زیادی را باید صرف آنها کنید .

مسائل مالی : برای راه اندازی هر سایتی باید بودجه ای در نظر گرفته شود که این بودجه صرف : طراحی سایت ، خدمات طراحی ، درج محتوا ، بازاریابی اینترنتی ، پشتیبانی و… می شود . هر چه تعداد سایت ها بیشتر باشد بدیهی است که بودجه در نظر گرفته شده بیشتر می شود . از آنجایی که هر کسب و کاری در شروع فعالیت خود سعی می کند هزینه ها را به حداقل برساند پس داشتن چند سایت در ابتدا به صرفه نمی باشد . کیفیت را نباید فدای کمیت کرد . اگر چند سایت برای یک شرکت وجود داشته باشد مجبور هستند هزینه های را بین همه سایت ها تقسیم کنند در این صورت امکان دارد سایت ها رشد خوبی نکنند . هزینه های ناشی از توسعه و نگهداری یک سایت در شروع راه اندازی بسیار زیاد می باشد اما اگر به طور کامل انجام گیرد همان سایت می تواند تبدیل به یک منبع درآمد شود.

خرید راحت : وقتی برای ی کسب و کار آنلاین فقط یک وب سایت وجود داشته باشد مشتریان به راحتی می توانند از خدمات و محصولات آنجا استفاده کنند . در صورتی که چند وب سایت داشته باشند مشتری گمراه می شود و از خرید خود صرف نظر می کند.بازده یک سایت بیشتر از چند سایت مرتبط به هم است .

رتبه نتایج موتور های جست و جو : همانطور که می دانید شرط اصلی موفقیت در اینترنت برای سایت ها بهینه سازی و سئو وب سایت می باشد . فاکتور های بهینه سازی بسیار زیاد هستند برخی از آنها باید به صورت مدام انجام گیرد . نمایش نتایج جست و جو نیز بر پایه کلمات کلیدی می باشد . وقتی یک شرکت چند وب سایت داشته باشد احتمالا در بسیاری از کلمات کلیدی مانند هم هستند برای بهینه سازی این چند وب سایت باید ساعت ها وقت و هزینه صرف نمود تا جایگاه مناسبی را در موتور های جست و جو تسخیر کنند . همچنین امکان دارد در صفحات سایت ها محتوای تکراری نیز وجود داشته باشد . که این امر به رتبه سایت ها آسیب وارد می کند. البته برای حل این مشکل راه حلی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم .

سئو برای شرکت های چند وب سایتی

شرکت های بزرگ با یک وب سایت ساده : بسیاری از شرکت های بزرگ تنها یک وب سایت دارند و با همان یک سایت بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت خود جذب نموده اند . شرکت سامسونگ ، اپل ، نایک ، آدیداس و … تنها یک سایت ساده و با کیفیت دارند اما بازدیدکنندگان بیشماری دارند .  البته فعالیت اصلی این شرکت ها ،کسب و کار آنلاین نیست و برند معروف می باشند . این بدین معنا نیست که داشتن چند سایت مانعی برای موفقیت است یا با یک سایت ، فقط می توان موفق شد ، خیر ! اگر بودجه و افراد کافی برای اداره دو یا چند سایت را داشته باشید می توانید با چند وب سایت ، کسب و کار موفقی راه اندازی نمایید .

داشتن یک یا چند وب سایت بستگی به هدف از راه اندازی سایت دارد . اگر هدف شما فقط معرفی کسب و کار و شرکت تان می باشد باید یک وب سایت داشته باشید . اما اگر می خواهید از طریق وب سایت ، خدمات و محصولات ارائه دهید و کسب و کار آنلاین راه اندازی کنید می توانید چند وب سایت مجزا داشته باشید .

همانطور که بارها گفته ایم مهمترین اصل موفقیت در اینترنت قرار گرفت در صفحه اول موتور های جست و جو است . لازمه قرار گرفتن در این جایگاه نیز بهینه سازی و SEO وب سایت می باشد . اما شرکت هایی که چند وب سایت دارند چگونه می توانند به صفحه اول برسند . در ادامه به بررسی آن می پردازیم .

بیهنه سازی وب سایت های یک شرکت

این روز ها به دلیل افزایش رقابت در اینترنت و همچنین افزایش خدمات برخی از شرکت ها ، وب سایت هایی را مشاهده می کنیم که برای یک شرکت هستند به عنوان مثال شرکت طراحی وب سایت دارکوب نیز برای ارائه هر گروه از خدمات خود وب سایتی جداگانه دارد :

Darkoob.co.ir

sitedar.com

sitedesign.joomir.com

joomir.com

شرکت های بزرگ که اغلب خدمات و محصولات متنوعی ارائه می دهند می توانند برای هر کدام از خدمات خود یک وب سایت جداگانه داشته باشند .به عنوان مثال شرکت کوکاکولا برای هر کدام از محصولات خود یک وب سایت جدا گانه دارد .

سئو برای شرکت های چند وب سایتی

لازمه داشتن چند وب سایت برای رونق کسب و کار ؛ نیروی پشتیبانی کافی ، بودجه اختصاص یافته می باشد. وقتی وب سایت ها افزایش یابد متقابلا کارهای مرتبط به آنها نیز افزایش می یابد . پس هزینه ها نیز بیشتر می شود . بدیهی است برای داشتن چند وب سایت از قبل باید برنامه ریزی های لازم را انجام دهید . آن دسته از شرکت هایی که در مناطق مختلف و شهر های دیگر نمایندگی دارند نیز می توانند چند وب سایت داشته باشند. بسیاری از شرکت ها وجود دارند که زیر نظر یک شرکت بزرگ فعالیت می کنند این شرکت ها نیز هر کدام برای خود وب سایتی جداگانه دارند .

وقتی یک شرکت که چند محصول دارد برای هر کدام از آنها وب سایتی جداگانه راه اندازی نماید می تواند با استفاده از شیوه های مختلف محصولات خود را به برند تبدیل نماید . اگر در هر سایت فقط روی محصول مربوط به آن تمرکز شود و بر اساس کلمات کلیدی مربوطه بهینه سازی گردد می تواند تاثیر چشم گیری در کسب و کار پدید آید . وقتی در یک سایت چندین محصول نا مرتبط به هم یا خدماتی متنوع ارائه شود کاربر گمراه می گردد پس بهتر است برای این منظور چند سایت جداگانه داشت .

یکی از مزایای چند وب سایت داشتن این است که در طول حیات یک سایت امکان دارد با مشکلات متعددی روبه به رو گردد اگر یک وب سایت داشته باشید و دچار مشکل شود کسب و کار شما می تواند برای مدتی مختل شود . اما اگر چند وب سایت داشته باشید و یکی از آنها دچار مشکل شود می توانید از دیگر وب سایت ها استفاده کنید .

مسئله قابل توجه سئو این وب سایت ها می باشد . اغلب شرکت های چند وب سایتی کلمات کلیدی مشترکی دارند و ممکن است محتوای همانند هم و تکراری داشته باشند . بهینه سازی این وب سایت ها باید به طور جداگانه انجام گیرد . این سایت ها کاملا از یکدیگر مجزا هستند پس سئو آنها نیز از هم جدا هستند و باید تلاش شود تا هر سایت به جایگاه مناسبی برسد .

نکته قابل توجه در لینک ورودی و خروجی می باشد این کار هم باعث افزایش بازدید کننده می شود و هم بر سئو سایت تاثیر گذار است . در هر صفحه وقتی محتوایی درج می کنید بهتر است از یک مطلب مرتبط از سایت دوم نیز استفاده کنید و به آن صفحه لینک دهید . به عنوان مثال شما می توانید از مقاله دیگر ما در ارتباط با سئو و بهینه سازی وب سایت دیدن نمایید . همانطور که مشاهده می کنید عبارت ” سئو و بهینه سازی وب سایت ” به یک مقاله از صفحات سایت sitedar.com که سایت دیگر شرکت طراحی وب سایت دارکوب می باشد لینک شده است .

نکته دیگر محتوای تکراری می باشد در صورتی همه سایت ها محتوای تکراری قرار دهید بعد از چندی امکان پنالتی از سوی گوگل وجود دارد برای جلوگیری از این خط بهتر است در هر صفحه که محتوای تکراری دارد از تگ Canonical استفاده شود .

Canonical tag لینکی است که به گوگل و دیگر موتورهای جست و جو می فهماند محتوای یک URL از یک صفحه دیگر کپی شده است .

 

سئو برای شرکت های چند وب سایتی

با استفاده از این لینک خزنده ها صفحه تکراری مورد نظر را پردازش نمی کنند . اما بهتر است از محتوای تکراری استفاده نکنید .  زیرا وقتی چند سایت برای یک شرکت وجود دارد بدون شک محتوای آن باید متفاوت باشد .

جمع بندی

اگر قصد دارید کسب و کار خود را در حوزه های مختلف گسترش دهید بهتر است برای هر حوزه وب سایتی جداگانه داشته باشید . به عنوان مثال اگر هم محصول به فروش می رسانید و هم خدمات ارائه می دهید باید برای فروش وب سایت جدا و برای خدمات وب سایت جدا داشته باشید . برای سئو هر سایت نیز جداگانه عمل نمایید تا سایت ها در همه کلمات کلیدی مربوطه به صفحه اول منتقل شوند .

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته