اگر تاکنون بازاریابی ویدیویی انجام نداده اید، نگران نباشید، قطعاً تغییر از ایجاد محتوای مبتنی بر عکس در پلتفرم هایی همچون اینستاگرام یا فیسبوک، به محتوای ویدیویی در یوتیوب می تواند کمی دلهره آور باشد، اما یوتیوب یک تغییر دهنده بازی است که در بازاریابی شبکه های اجتماعی ارزش سرمایه گذاری را دارد. در تمام دنیا میلیاردها نفر ساعت ها به تماشای محتوا در یوتیوب می نشینند، این بدان معناست که کسب و کار شما این فرصت را دارد، برای دستیابی به مخاطب بیشتر بازاریابی یوتیوب را تجربه کند. اما دستیابی به مخاطب، معرفی برند و محصولات در یوتیوب بدون برنامه ریزی، شما را به جایی نمی رساند. برای موفقیت، به یک استراتژی نیاز است که در ادامه مهمترین استراتژی های موفقیت در یوتیوب مارکتینگ را عنوان خواهیم کرد.
لیست مطالب
امروزه نقش شبکه های اجتماعی در توسعه کسب و کار، بر کسی پوشیده نیست. یوتیوب نیز به عنوان یکی از رسانه های اجتماعی پر طرفدار در سال های اخیر به موفقیت های بسیاری دست پیدا کرده است و برای بازاریابی به یکی از گزینه های مهم تبدیل شده است. یوتیوب مارکتینگ یا بازاریابی یوتیوب روشی برای تبلیغ برند، محصول یا خدمات در پلتفرم یوتیوب است. این بازاریابی می تواند شامل ترکیبی از تاکتیک ها از جمله ایجاد ویدیو، کار با اینفلوئنسر و یا تبلیغات در پلتفرم باشد. به خاطر داشته باشید برای بازاریابی کسب و کار خود در محیط یوتیوب، چه یک کارآفرین نوپا باشید و چه یک شرکت تجاری بزرگ، باید محتوایی را تولید کنید که مشتریان شما نیاز دارند. ممکن است بازاریابی یوتیوب ساده به نظر برسد، اما این سادگی تا زمانی است که شما بدانید مشتریان چه می خواهند. از سوی دیگر باید این اطمینان را حاصل کنید که افراد مورد نظر شما ویدیوهای شما را دنبال می کنند.
این مراحل را دنبال کنید تا با یک استراتژی قوی، بازاریابی اینترنتی یوتیوب را برای کسب و کار خود ایجاد کنید.
در ابتدای کار شما باید یک کانال در یوتیوب ایجاد کنید. یوتیوب بخشی از گوگل است، بنابراین برای ثبت نام ابتدا باید یک حساب گوگل را ایجاد کنید. اگر از قبل حساب کاربری ایجاد کرده اید می توانید از آن استفاده کنید. در غیر این صورت یک حساب کاربری را در گوگل ایجاد و برای مدیریت کانال کسب و کار خود استفاده کنید. سپس به یوتیوب youtube.com بروید و اطلاعات درخواستی را وارد کنید. با وارد کردن برخی از جزئیات از جمله لینک های خارجی، اطلاعات تماس و سایر موارد مراحل ایجاد کانال را تکمیل کنید.
این مرحله می تواند برای بسیاری از افراد سخت و دشوار باشد. شما باید بدانید که مخاطب شما چه چیزی می خواهد. اگر می خواهید به پاسخ این سوال دست پیدا کنید، باید ابتدا پاسخ دو سوال را بدهید. شما برای چه گروه از افراد ویدیو میسازید؟ آنها در گذشته در یوتیوب چه چیزی را بیشتر تماشا می کردند؟ برای پاسخ به این سوالات جمعیت شناسی می تواند بسیار مفید باشد. در سال ۲۰۲۴ یک تحقیق نشان داده است که ۵۱ درصد زنان و ۴۸ درصد از مردان از یوتیوب استفاده می کنند. از سوی دیگر یوتیوب یک پلتفرم محبوب برای تمام نسل ها شناخته شده است. بیشترین توزیع پایگاه کاربران مربوط به گروه سنی ۱۸ تا ۴۹ سال است و گروه بعدی افراد ۵۰ تا ۶۴ ساله قرار دارند.
اگر مخاطب هدف خود را مشخص کرده اید، اینک باید بدانید که چه محتوایی را بیشتر تماشا می کنند. اگر در گذشته کانال یوتیوب را راه اندازی کرده اید، از طریق YouTube Analytics می توانید به اطلاعات مهمی از جمله منبع ترافیک، سن و جنسیت کاربر دسترسی پیدا کنید. این اطلاعات در مورد جمعیت و علایق آنها می تواند بینش خوبی را به شما بدهد. از طریق این آنالیز پی خواهید برد که کاربران از چه طریقی ویدیوی شما را تماشا کرده اند، از طریق جستجو، از طریق فید پیشنهادی یا سایر منابع.
یکی از راه های موفقیت در یوتیوب این است که بدانید رقبا چه مسیری را طی کرده اند و آنچه که برای آنها مفید بوده است را انجام دهید. با جستجو در کانال رقبا و تجزیه و تحلیل آنها می توانید به اطلاعات خوبی از جمله تعداد کاربران، میانگین بازدید، کیفیت ویدیو و نظرات کاربران دست پیدا کنید. از این طریق می توانید چند سوال را مطرح کنید، محبوب ترین ویدیو کاربران کدام بوده است؟ رقبا خود را چگونه معرفی کرده اند؟ صدای برند آنها چیست؟ چگونه می توانم کسب و کار خود را از آنها متمایز کنم؟ از چه ایده ای می توانم برای محتوای جدید در کانال یوتیوب استفاده کنم؟ همه سوالات خود را مطرح و یادداشت کنید تا از طریق آنالیز رقبا به پاسخ آنها دست پیدا کنید.
علاوه بر اینکه باید رقبای خود را پیگیری و آنها را تجزیه و تحلیل کنید، می توانید کانال های یوتیوب مورد علاقه خود را نیز پیگیری کنید. این کانال ها نباید حتماً کانال های مرتبط با کسب و کار شما باشند، کانال هایی که از محتوای آنها لذت می برید را انتخاب کنید. محتوای سایر کانال ها به شما کمک می کنند تا چیزهای بیشتری را در مورد ایجاد محتوا بیاموزید. ایده های بسیاری برای ساخت ویدیوهای یوتیوب وجود دارد که کاربران برای تماشای آنها تمایل نشان می دهند.
اینک که کانال یوتیوب را راه اندازی کرده اید و در مورد محتوا که در یوتیوب می تواند بازخورد خوبی دریافت کند، به ایده های مختلفی رسیده اید، اینک وقت آن رسیده است که یک برنامه محتوایی برای کانال یوتیوب خود تنظیم کنید. در ابتدا یک فهرست از ایده ها را تهیه کنید. سپس یک استراتژی برای ایجاد انتشار ویدیو در نظر بگیرید. می توانید محتواها را دسته بندی کنید، محتواهایی که در حال ضبط هستند، محتواهایی که ضبط شده و باید ویرایش شوند، محتواهایی که ضبط شده، ویرایش شده و باید آپلود شوند، ویدیوهایی که ضبط شده، ویرایش شده، آپلود شده و باید مراحل بهینه سازی را طی کنند.
محتواهایی که ایجاد شده اند باید بازدید دریافت کنند، اما چگونه می توانید برای محتوای خود بازدید دریافت کنید؟ اگر با سئو و الگوریتم گوگل آشنایی داشته باشید، یوتیوب نیز همان مراحل را طی می کند. اما یک تفاوت کلیدی دارد و آن شخصی سازی است. زمانی که شما در گوگل عبارتی را جستجو می کنید همان نتایجی را دریافت می کنید که سایر کاربران دریافت می کنند. اما در یوتیوب اینطور نیست، در یوتیوب نتایج جستجو با کلمات کلیدی و موارد مشابهی که گوگل آن را دنبال می کند، نشان داده می شود. می توان گفت میزان محبوبیت یک ویدیو به کلمات کلیدی در عنوان بستگی دارد، بدین ترتیب جستجوی هر کاربری در یوتیوب می تواند متفاوت باشد. شخصی سازی نقش مهمی در یوتیوب دارد، کمک می کند تا محتوای شما در جستجو دیده شود. در ادامه چندین راهکار را برای بهینه سازی ویدیو جهت دریافت بازدید بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم.
قبل از اینکه ویدیو رو بهینه سازی کنید باید بدانید که چه چیزی را باید بهینه سازی کنید. زمانی که در مورد کلمات کلیدی تحقیقاتی را انجام دهید، عباراتی برای شما به نمایش در می آید که کاربران برای یافتن محتوا استفاده کرده اند. می توانید این کلمات کلیدی را به محتوای خود اضافه کنید. راهکار دیگر این است در نوار جستجوی یوتیوب، کلماتی که ظاهر می شوند مواردی هستند که توسط سایر کاربران جستجو شده اند، این مسیر می تواند ایده هایی را به شما برای استفاده از کلمات کلیدی بدهد.
شما باید برای هر ویدیو یک یا چند کلمه کلیدی اصلی و فرعی را در نظر بگیرید.
برای ویدیو توضیحات منحصر به فرد که از چند جمله تشکیل شده است را در نظر بگیرید. این توضیحات می تواند خلاصه ویدیو، لینک ویدیو، لینک وب سایت، لینک سایر حساب های رسانه های اجتماعی و فراخوان برای اقدام باشد.
تصاویر کوچک برای نماها بسیار مهم هستند. علاوه بر عنوان، کاربران مورد دیگری که برای تصمیم گیری آن را در نظر می گیرند، همین تصاویر کوچک هستند. با دیدن تصویر تصمیم می گیرند که آیا ویدیو را مشاهده کنند یا خیر. دقت داشته باشید که این تصویر نباید یک اسکرین شات از ویدیو باشد، می توانید از عکس برند خود استفاده و با اضافه کردن یک متن آن را برای کاربر جذاب کنید.
یوتیوب یک شبکه اجتماعی است، پس مانند سایر شبکه های اجتماعی باید به نظر کاربر پاسخ دهید. رازی که می توانیم به شما بگوییم این است که هرچه تعداد نظرات بیشتر باشد، احتمال جذب کاربر افزایش پیدا می کند.
اکنون که محتوای ویدیوی خود را آماده کرده اید، باید آن را تبلیغ کنید تا بتوانید فالوور یا کاربران بیشتری را جذب و کانال خود را ارتقا دهید. زمانی که شروع به ایجاد انتشار و بهینه سازی ویدیو می کنید، باید یک استراتژی توزیع نیز در نظر بگیرید. این استراتژی کمک می کند تا دسترسی کار به شما در پلتفرم بهبود پیدا کند. به راحتی می توانید کانال یوتیوب خود را در وب سایت و سایر پلتفرم های رسانه های اجتماعی تبلیغ کنید. از وب سایت یک لینک به کانال یوتیوب بزنید، از کانال های رسانه های اجتماعی یک لینک را به پخش ویدیو خود بزنید. همچنین می توانید با سایر برندها همکاری کرده تا محتوای شما را تبلیغ کنند.
اگر رشد کانال شما سریع نیست، می توانید تبلیغات یوتیوب را امتحان کنید. گرچه بیشتر تبلیغات یوتیوب ویدیویی هستند، اما می توانید تبلیغات بنری را نیز استفاده کنید. تبلیغات ویدیویی می تواند به صورت قابل رد شدن پس از ۵ ثانیه و یا غیر قابل رد شدن تا حداکثر ۱۵ ثانیه باشد. قطعاً اجرای تبلیغات موفق نیاز به یک استراتژی منحصر به فرد و خاص دارد. می توانید تبلیغات پولی را انجام دهید، اما قبل از این کار باید درک کاملی نسبت به مخاطبان خود داشته باشید. نام تجاری و برند خود را در کانال یوتیوب بهینه سازی کنید، حداقل بین ۵ تا ۱۰ ویدیو را در کانال آپلود کنید تا بازدیدکنندگان بتوانند درک بهتری نسبت به استراتژی، عملکرد و کسب و کار شما پیدا کنند.
یکی دیگر از راه های عالی برای افزایش دسترسی و تبدیل به یک برند شناخته شده در یوتیوب همکاری با اینفلوئنسرها است. هزاران نفر از افراد در این پلتفرم فعالیت می کنند که جزو افراد تاثیرگذار هستند. البته مانند سایر تبلیغات نمی توانید بدون مقدمه، تبلیغات با اینفلوئنسر را انجام دهید. ابتدا باید در نظر داشته باشید که مخاطب و هدف خود را به درستی شناسایی کنید. پس از پایان کار با تجزیه و تحلیل کمپین مورد نظر می توانید برای موارد بعدی نکات بهتری را در نظر بگیرید. اینفلوئنسرها می توانند به روش های مختلفی تبلیغات را انجام دهند.
برای اینفلوئنسر مارکتینگ و همکاری با اینفلوئنسرها توصیه می شود ابتدا فهرستی از اینفلوئنسرهای مرتبط را تهیه کرده و با ارتباط با آنها در مورد نوع تبلیغ و هزینه به توافق برسید.
همچون سایر بازاریابی ها به صورت ماهانه باید تجزیه و تحلیل کانال یوتیوب خود را انجام دهید. از طریق گزارش داخلی یوتیوب می توانید به اطلاعات خوبی در خصوص اینکه کاربر چه محتوایی را بیشتر تماشا کرده است، چه محتوایی را بیشتر دوست داشته است و ترافیک یوتیوب از کدام مسیر بیشتر بوده است، دست پیدا کنید. تجزیه و تحلیل را باید برای رشد کانال خود پیگیری کنید، به طور ماهانه می توانید اعداد مشترکین، بازدیدها، مدت زمان حضور کاربر، ویدیوهای برتر و سایر موارد را یادداشت کنید. اگر به طور ماهانه پیشرفت را احساس کردید، استراتژی را به درستی انتخاب کرده اید، در غیر این صورت باید استراتژی دیجیتال مارکتینگ یوتیوب خود را تغییر دهید.
سئو یوتیوب فرایندی است که برای بهینه سازی ویدیو و کانال یوتیوب جهت کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجوی یوتیوب انجام می شود. شامل استراتژی های مختلف از جمله تحقیق کلمه کلیدی، ساخت لینک و موارد دیگر است. الگوریتم های یوتیوب برای رتبه بندی ویدیو و کانال از فاکتورهای سئو استفاده می کنند. این الگوریتم است که تصمیم می گیرد مرتبط ترین و مفیدترین ویدیو یوتیوب به بیننده نشان داده شود. این موضوع برای کاربران بسیار اهمیت دارد، چرا که چیزی را که دوست دارند تماشا می کنند، در نتیجه مدت زمان بیشتری را در پلتفرم می مانند. ویدیوهای شما نه تنها در یوتیوب بلکه برای موتورهای جستجو نیز رتبه بندی می شوند. اگر بهینه سازی ویدیو به درستی انجام شده باشد، محتوای شما در نتایج جستجوی اصلی گوگل نیز نمایش داده می شود.
تحقیق در مورد کلمات کلیدی یک بخش ضروری از سئو یوتیوب است. شما باید کلمات و عباراتی که مخاطب شما برای محتوای مشابه با محتوای شما استفاده می کند را شناسایی کنید. کلمات کلیدی را باید به صورت کلمات کلیدی اولیه، ثانویه و طولانی انتخاب کنید. کلمات کلیدی اولیه حجم جستجوی بالاتری دارند، البته رتبه بندی آنها می تواند سخت و دشوار باشد. کلمات کلیدی ثانویه جستجوی کمتری دارند و رقابت برای آنها کمتر است و البته شانس بهتری برای رتبه بندی دارند. کلمات کلیدی طولانی عبارات طولانی و خاص تر هستند که با کلمات کلیدی اصلی و ثانویه مرتبط می شوند.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط بررسی کانال های رقبا می تواند کمک کننده باشد، کانال هایی که فالوور و ترافیک بالا دارند، نشان دهنده این هستند که از کلمات کلیدی درست استفاده شده است. کلمات کلیدی را باید به صورت استراتژیک به ویدیو اضافه کنید. اضافه کردن در نام فایل، نام عنوان، توضیح ویدیو، برچسب و سایر قسمت ها بسیار کمک کننده است. کلمات کلیدی را به صورت فشرده استفاده نکنید، اگر از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده کنید، توسط گوگل و یوتیوب جریمه خواهید شد.
طراحی یک استراتژی بازاریابی برای یوتیوب برای هر کسب و کاری ضروری است، چرا که نه تنها آگاهی از برند شما افزایش پیدا می کند، بلکه باعث افزایش ترافیک وب سایت و افزایش فروش محصولات شما می شود. یوتیوب به عنوان یک موتور جستجوی بزرگ شناخته می شود که این موضوع به تنهایی می تواند یک پیروزی بزرگ برای برندسازی شما باشد.
با استفاده از ابزارهای مفید می توانید بازاریابی یوتیوب خود را تقویت کنید.
یوتیوب فراتر از یک پلتفرم جهت سرگرمی است، یوتیوب به کسب و کارها و برندها این فرصت عالی را می دهد که برای جذب کاربر و اشتراک گذاری محصولات خود محتوا تولید و منتشر کنند. در کنار گوگل، دومین موتور جستجوی بزرگ برای دریافت ویدیو است. با توجه به اینکه ویدیو به عنوان یکی از محبوب ترین و موثرترین محتواها شناخته می شود، هیچ پلتفرم بهتری از یوتیوب برای ویدیو مارکتینگ وجود ندارد. اگر برای افزایش ترافیک وب سایت، تعامل در کانال های رسانه های اجتماعی و تبدیل ها تلاش می کنید، اکنون زمان خوبی است تا بازاریابی ویدیویی را از طریق یوتیوب تجربه کنید. اکنون زمان جلوی دوربین رفتن و ارائه یک تصویر مناسب از محصول و برند است. در ادامه مزایای یوتیوب را برای بازاریابی و معرفی کسب و کار بیان خواهیم کرد.
امروزه یوتیوب به عنوان محبوب ترین پلتفرم رسانه اجتماعی برای بازاریابان به شمار می آید. این روزها که بیشتر، افراد تمایل به تماشای ویدیو دارند از این فرصت باید بهترین استفاده را کرد. ممکن است در ابتدا فعالیت در یوتیوب برای شما کمی سخت و دشوار باشد اما به مرور زمان فرایند تولید محتوا، انتشار و توزیع در یوتیوب برای شما کاری آسان خواهد شد.
مجموعه دارکوب با تسلط کافی بر عملکرد رسانه های اجتماعی در حوزه بازاریابی و گسترش کسب و کار، متناسب با فعالیت شما در یوتیوب نیز می تواند تمامی مراحل بازاریابی را از صفر تا صد انجام دهد. کارشناسان خبره و متعهد دارکوب با شناخت کامل از پلتفرم یوتیوب و استراتژی های بازاریابی این تضمین را به شما می دهند تا از این طریق آگاهی از برند شما افزایش پیدا کرده و فروش خوب را تجربه کنید.