کار کردن با طراحان وب یکمی ترفند لازم داره، به خصوص اگه تا حالا از این کارها نکرده باشید. با خوندن این مقاله نکاتی رو یادآوری میکنیم که بدونید چطوری میتونید بیشترین بهره رو از این همکاریتون بدست بیارید.
من اخیرا خیلی درباره روابط کاریم با همکارام در دارکوب فکر میکنم. دارم سعی میکنم بفهمم چرا بعضی پروژه ها روون تر از بقیه پیش میرن و وب سایتهایی که در نتیجه اونها تولید میشن هم از بقیه موفق ترند. در خیلی از موارد علتش روابط بین ما و مشتری بوده.
شک نکنید که کسب بهترین نتیجه ممکن یه هنره. حالا من میخوام 10 تا نکته و ترفند یادتون بدم که تو این هدف کمکتون کنه.
لیست مطالب
هر روز پروژه های وب بخاطر محدودیت های بودجه و زمانی دارن فشرده تر میشن. اگه میخواهید کارتونو خراب کنید، از این محدودیت ها برای خودتون بذارید. بالاخره ساختن یه چیز خاص زمان میبره. طراح وب برای اینکه نظراتشو سبک سنگین کنه و روشهای مختلف رو بسنجه زمان لازم داره. هر چی زمان بیشتری برای فکر کردن بهش بدید، کار خودتون بهتر میشه.
البته که سر وقت بودن هم اهمیت داره. وگرنه کارتون باز دچار مشکل خواهد شد.
طراح های وب عادت دارن تو خفا کار کنن. ترجیح میدن اطلاعات کمی بدن و وقتی کار طراحی تموم شد و کار آماده ارائه شد اونو تحویل بدن. متاسفانه در اکثر موارد این روش منجر به بروز مشکلاتی میشه.
اگه به هر دلیلی طراح وب خواسته شما رو خوب متوجه نشده باشه، ممکنه روزها و هفته ها وقت بذاره و در نهایت یه طراحی تحویل بده که باب میل شما نیست. گذشته از وقتی که روی طراحی گذاشته، طراح از نظر احساسی و مالی هم روی این کار سرمایه گذاری کرده. از نظر طراح، سایتی که درست کرده هیچ نقصی نداره و دیگه نمیتونه بپذیره که زمان بیشتری روش بذاره و تغییرش بده و تعجبی هم نداره که این روند به درگیری و مناقشه منجر میشه.
بهتر اینه که از همون ابتدا با طراح وب سایتتون همراهی کنید. باید طرح های اولیه و وایرفریم ها رو ببینید. اینطوری دیگه خیالتون راحته که طراحی نهایی هر دوتونو راضی میکنه.
تردیدی نیست که بالاخره یه زمانی میرسه که شما و طراح وب سایتتون سر یه چیزی با هم مخالفید. هر چند طراحان وب تو حوزه کاری خودشون متخصصند اما این دلیل نمیشه که اشتباه نکنند. از اون مهمتر اینه که این وب سایت شماست و شما باید نسبت بهش احساس خوبی داشته باشید و مطمئن بشید که میتونه برای مشتریهاتون بهترین باشه.
اگه شک دارید که پیشنهاد طراحتون پیشنهاد خوبی نباشه، طراحی رو تست کنید. نمیشه بگیم چون شما به دلایل متعدد چیز دیگه ای رو میپسندید باید حرف طراحتونو رد کنید. به جاش مسئله رو با کاربرهای واقعی تست کنید و یه راه حل بی طرفانه پیدا کنید.
یه اشتباه رایج بین مشتریها اینه که اصرار میکنن طراح از اول کار، چند تا ایده طراحی بهشون ارائه بده. شاید چون اینطوری احساس میکنن روی کار کنترل بیشتری دارن و میتونن ظاهر و حس و حال سایتشونو کارگردانی کنند. جدا از این، ایده داشتن چند طراحی مختلف از اساس ایده ناقصیه.
مشکل داشتن چند طراحی در ابتدای کار اینه که در نهایت منجر به یه طراحی فرانکشتاینی میشه. منظورم اینه که وقتی چند تا طراحی بهتون ارائه میشه، تو هر طراحی از چند تا عنصر خوشتون میاد و بعد میخواهید اونها رو انتخاب کنید و همه رو تو طراحی نهایی داشته باشید. هر چند قطعا طراحتون بهتون میگه نمیشه که هر عنصری رو به راحتی با هم ترکیب کنید و کنار هم بذارید.
به جای این کارها، پیشنهاد قبلی من رو اجرا کنید و طی روند کار در کنار طراحتون حضور داشته باشید و همین طور که طراحی داره درست میشه خودتون اونو هر طور دوست دارید شکل بدید.
انتخاب به ظاهر و حال و هوای وبسایت ممکنه یه جورایی ترسناک باشه، به خصوص اگه اولین بارتون باشه. حتما میخواهید طراحی رو به همکارها، دوستان و حتی اعضای خانوادتونم نشون بدید تا مطمئن بشید که انتخابتون خوب بوده و خیالتون راحت شه.
من این کارو درک میکنم، اما بدونید که اصلا عاقلانه نیست. هر کسی یه تعریفی از طراحی بد یا خوب داره و یه چیز شخصیه. وقتی از آدمای مختلف نظر میپرسید، نظرات متفاوتی هم دریافت میکنید. این کار به جای اینکه خیالتونو از خوب بودن طراحی راحت کنه، برعکس بیشتر باعث شک و تردیدتون میشه.
البته قبول دارم که باید طراحی رو به چند نفر نشون بدید. اما نه به این صورت که طراحی رو نشون بدید و بپرسید نظرت چیه. اگه میخواهید یه جواب هوشمندانه بگیرید باید براشون توضیح بدید پشت این پروژه چه چیزهایی بوده و پروسه تصمیم گیری چطوری پیش رفته تا به اینجا رسیده و در نهایت این طراحی انتخاب شده. بدون این توضیحات همه فقط نظر شخصیشونو بهتون میدن.
حتی اگه دارید تو طراحی با طراح وب سایتتون همکاری میکنید، باز هم ممکنه اهداف نهایی متفاوتی تو ذهنتون باشه. بخاطر همین حتما باید هر دو طرف راجع به اینکه نظرشون در مورد اهداف کاری وب سایت چی هست با هم صحبت کنند و به یک نتیجه واحدی برسند. تصمیماتی که در فرایند توسعه وب سایتتون اتخاذ میکنید همه بر اساس این اهداف انجام میشه.
به جز مشخص کردن اهداف کاری، در اکثر مشاغل باید مخاطب هدف هم تعیین بشه.
هر کاری از دستتون برمیاد انجام بدید تا کاملا شفاف و واضح هر اطلاعاتی که به نظرتون میرسه رو در مورد کاربرهاتون به طراح وب سایتتون انتقال بدید. اینجا خوبه که از طراحتون بخواهید تست کارایی سایت انجام بده. حتی از اون بهتر اینه که ازش بخواهید این تست کارایی رو روی کاربرهای خودتون انجام بده. اینطوری میتونه شناخت بهتری از علایق کاربرها بدست بیاره و ببینه چطور میشه جذبشون کرد.
اگه طراح وب نتونه به درستی مخاطب هدف رو بشناسه، خیلی راحت کل فرایند طراحی سایت اشتباه میشه.
اما اینم بگم که به جز طراح وب، شما خودتونم باید درک درستی از مخاطب هدفتون داشته باشید. شاید فکر کنید دارید، اما باز هم ارزششو داره که یه تست کارایی بگید براتون انجام بدن، مطمئنم از نتیجه متعجب میشید، چون کاربرها از چیزی که شما فکر میکنید خیلی متفاوتند. فقط در یه صورت میتونید این تست رو کنار بذارید اون هم وقتیه که تو کارتون هر روز با کاربرها و مشتریهاتون سر و کار داشته باشید.
یه مشکلی که من خیلی میبینیم تو پروژه های طراحی پیش میاد اینه که مالک وب سایت طراحی رو خیلی شلوغ میکنه. دقیقا برعکس، اکثر طراحان وب توی کارشون یاد گرفتند که از این کار اجتناب کنند، بیشتر هم چون توی آموزش هاشون اینها رو بهشون گفتند. اما چون اکثر مالکان سایتها پیش زمینه طراحی ندارند، تو این دام قدیمی طراحی می افتند.
از اونجایی که طراحی یه چیز شخصیه، هیچ وقت نمیتونید یه طراحی بی نقص درست کنید. اما همین که میخواهید بهترین ها رو بدست بیارید باعث میشه سعی کنید که همه چیز درست انجام بشه. و حالا مشکل اینجاست که هیچ وقت نمیتونید انتظار داشته باشید که همه کارها درست انجام بشن. شاید بشه طوری طراحیش کرد که طبق سلیقه شخصی شما باشه، اما به این معنی نیست که کاربرها هم ازش خوششون میاد و ترغیب میشن تا کاری رو که شما میخواهید روی سایت انجام بدن.
مرتبط با همین مسئله، مالکان سایتها معمولا فکر میکنند فقط در یک حالته که طراحی میتونه در بهترین حالت خودش قرار بگیره. اما بهترین کار برای انکه طراحی بی نقص انجام بشه اینه که اجازه بدید همه چیز اجرا بشه و بعد ببینید آیا کاربرها باهاش ارتباط برقرار میکنند یا نه. بعد میتونید اونو بر اساس داده هایی که بدست آوردید – و نه بر اساس خواسته های شخصی – اصلاح کنید تا تبدیل به یه طراحی خوب بشه.
یکی از بزرگترین مسائل در رابطه مشتری و طراحه. مالکان وب سایت باید طی یک همکاری بلند مدت با طراح کار کنند.
اکثر مالکان وب سایتها از یه طراح وب میخوان سایتشونو براشون بازسازی کنه و بعد از اتمام کار همه چیزو تموم میکنن. این کار باعث میشه دیگه نشه تحلیل کاربر انجام داد و نتیجتا سایتتون از روند بهتر شدنش باز میمونه.
مالکان سایتها باید به صورت ماهانه با طراح وب سایتشون همکاری داشته باشند. اینطوری میتونن دائما برای اصلاحات مورد نیاز سایت برنامه ریزی کنند و از هزینه های سرسام آور بازسازی سایت خودشونو بیمه کنند.
آخرین نکته، که فکر میکنم بینهایت هم مهمه، این که نقش های خودتونو به طور واضح تعریف کنید تا وظایفتون مشخص بشه. به نظر من این وظیفه مالک سایته که مشکلات رو پیدا کنه و وظیفه طراح سایت هم اینه که مشکل رو حل کنه.
اما در اکثر موارد برعکس عمل میشه. مالک سایت مشکل رو پیدا میکنه (مثلا اینکه تم رنگی سایت مناسب مخاطبانش نیست) و به طراح میگه باید فلان رنگ رو انتخاب کنی. اما طراح این وسط نمیدونه مشکل چی بوده که حالا میخوان رنگ عوض شه. فقط میبینه که حالا مشتری میخواد رنگ سایتشو عوض کنه. این باعث میشه طراح نتونه راهکارهای دیگه ای که حتی ممکنه از پیشنهاد شما هم بهتر باشه بهتون ارائه بده. خلاصه اینکه مالک سایت خودش تبدیل به طراح میشه و طراح تبدیل به مجری فنی طراحی.
به این ترتیب هم استعدادهای طراح وب به هدر میره و هم ارتباط بین دو شریک لطمه میبینه و طراح وب علاقه خودشو نسبت به کار از دست میده.
قطعا این فهرستی که تو این مقاله ارائه شد کامل نیست، اما اگه فقط همینها رو هم رعایت کنید تا حد زیادی میتونید با بهتر کردن روابطتون با طراح وب، کارایی و اثرگذاری سایتتونو بهتر کنید. شرکت دارکوب ارائه دهنده کلیه خدمات مرتبط با وب در خدمت شماست تا بهترین نتایج ممکن رو برای شما فراهم کنه. باهامون تماس بگیرید.