کدام ورژن URL را باید به کنسول سرچ گوگل اضافه کنیم؟ (سئو 101)

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

میدونستید کنسول سرچ گوگل یه سری اطلاعات فنی راجع به عملکرد وب سایتتون به صورت رایگان ارائه میده؟ به نظرتون با استفاده از اطلاعات این کنسول چقدر میتونید تو هزینه ها پیش بیفتید و درآمدتونو افزایش بدید؟ تو این مقاله درباره نحوه افزودن سایت به کنسول سرچ گوگل و مزایای اون با شما صحبت میکنیم.
کنسول سرچ گوگل یه منبع عالی و رایگان پر از اطلاعات فنی در مورد قابلیت دیده شدن طبیعی وب سایت و عملکردش ارائه میده. برای اینکه بیشترین بهره رو ازش ببرید، باید وب سایتتونو درست روش تنظیم کنید، یعنی همه ورژن های دامنه تونو بهش اضافه کنید.
مثلا فرض کنید اسم دامنه وب سایت باشه https://example.com/ .
اولین قدم اینه که همین URL رو به کنسول سرچ گوگل اضافه کنید و add a property رو بزنید تا اضافه بشه.
حتما اسم دامنه رو تأیید کنید، ترجیحا هم با یک TXT record یا با CNAME record در  DNSاین کارو انجام بدید.
حالا قدم بعدی اینه که ورژن www از سایت رو وارد کنید (حتی اگه چنین نسخه ای وجود نداره). یعنی https://www.example .com .
ما تو این مثال هر دو URL رو به نسخه HTTPS وب سایت ریدایرکت کردیم. یعنی باید علاوه بر نسخه های http ، این دو تا رو هم به عنوان دو تا دامنه جداگانه در کنسول سرچ گوگل اضافه کنید.
دقت داشته باشید که باید موقع اضافه کردن این دو دامنه حتما https:// رو هم بنویسید، و اگر به https ریدایرکت نکردید باید با HTTP بنویسیدش. کنسول سرچ گوگل HTTP رو پیش فرض قرار داره.
حالا URLهای زیر رو تا اینجا اضافه کردیم، حتی اگه ورژن های HTTP محتوایی ندارند و کاملا به ورژن های HTTPS ریدایرکت شدند باز هم اونها رو اضافه کنید:
http://example.com/
http://www.example.com/
https://example.com/
https://www.example.com/
پس قرار شد همه وب سایتها حداقل باید ورژن HTTP رو داشته باشند، و این یعنی همه وب سایتها حداقل دو تا دامنه رو در کنسول سرچ گوگل اضافه میکنند یکی با www و یکی بدون اون. وب سایتهایی که ورژن HTTPS هم دارند، باید چهار تا نسخه از دامنه شونو به کنسول سرچ گوگل اضافه کنند.

از کنسول سرچ گوگل اطلاعات بیشتری بگیرید

اگه وب سایتتون زیردامنه هم داره یا به زبانهای مختلف برای کشورهای مختلف یا با محتوای متنوع عرضه میشه یا به هر صورتی زیردامنه های خاصی داره، بهتره که اونها هم به صورت جداگانه در کنسول سرچ گوگل وارد بشن. به این ترتیب میتونید اطلاعات بیشتری به کنسول سرچ گوگل بدید، مناطق جغرافیایی مورد هدفتونو تعیین کنید و یا نقشه سایت براش تعریف کنید. (حتی اگه قرار نیست زیردامنه ای فهرست بندی بشه باز هم باید اضافه بشه، مثلا اطلاعاتی درونش نیست یا مثلا زیردامنه ورود ادمین.)
فرض کنید وب سایتمون دو تا زیردامنه داره، یکی برای بخش خبری و یکی برای وبلاگ. دو تا هم دایرکتوری فرعی برای دو زبان انگلیسی و فارسی، و دو تا دایرکتوری فرعی دیگه برای دو نوع محتوای متفاوت. پس علاوه بر URLهایی که در بالا گفتیم، باید URLهای زیر رو هم به کنسول سرچ گوگل اضافه کنید:

https://blog.example.com/
https://news.example.com/
https://example.com/fa/
https://example.com/en/
https://example.com/amp/
https://example.com/product/
https://staging.example.com/

برای اطمینان بد نیست دامنه های زیر رو هم اضافه کنید:

http://blog.example.com/
http://news.example.com/
http://example.com/fa/
http://example.com/en
http://example.com/amp
http://example.com/produc
http://staging.example.com/

و برای اطمینان بیشتر، ورژن های www هم میشه اضافه کرد:
https://www.example.com/fa/
https://www.example.com/en/
https://www.example.com/amp/
https://www.example.com/product/
و همچنین:
http://www.example.com/fa/
http://www.example.com/en/
http://www.example.com/amp/
http://www.example.com/product/

حالا کنسول سرچ گوگل هم میتونه اطلاعات جزئی تر و بیشتری در اختیارتون بذاره. مثلا برای هر زیردامنه و دایرکتوری فرعی میتونید اطلاعات تجزیه و تحلیل سرچ رو بدست بیارید.

اطلاعاتتونو مفیدتر کنید

اگه همه ورژن های URLی که در بالا بهشون اشاره شده اضافه شده باشند، الآن 24 تا دامنه در کنسول سرچ گوگل داریم که هر کدوم میتونه بهمون نشون بده گوگل هر قسمت از وب سایت رو چطوری میبینه. بنابراین ممکنه متوجه نشید که رتبه وب سایتتونو باید از کدوم دامنه بدست بیارید. خوشبختانه گوگل امکانات جدیدی به کنسول سرچش اضافه کرده به اسم property sets .
property sets میتونه اطلاعات رو از دامنه های مختلفی که وارد کردید ترکیب کنه و یک دید جامع و واحد بهتون بده. برای اینکه بتونید از این امکان استفاده کنید، در کنسول سرچ گوگل روی Create a set کلیک کنید. بعد یه اسم بهش بدید و دامنه های قبلی رو بهش اضافه کنید.
برای یکی کردن داده ها، روشهای مختلفی وجود داره، من پیشنهاد میکنم دامنه ها رو به روش زیر دسته بندی کنید:

تنظیم همه دامنه ها

برای اینکه به همه دامنه ها یک رتبه کلی در کنسول سرچ گوگل تعلق بگیره و در واقع رتبه کلی وب سایت محاسبه بشه، فقط یک property set درست کنید و همه 24 دامنه رو به همون یکی اضافه کنید (حتما این روش رو انجام بدید).

اطلاعات زبان انگلیسی

برای اینکه اطلاعات رتبه بندی رو جزئی تر کنیم، برای بخش انگلیسی وب سایت هم یه property set دیگه درست کنید تا بدونید رتبه بخش انگلیسی وب سایتتون چطوره:

https://example.com/en/
https://www.example.com/en/
http://example.com/en/
http://www.example.com/en/

اطلاعات زبان فارسی

تو کنسول سرچ گوگل برای بخش فارسی وب سایتتون دامنه های زیر رو در یک گروه property set قرار بدید:

https://example.com/fa/
https://www.example.com/fa/
http://example.com/fa/
http://www.example.com/fa/

اطلاعات اخبار/ وبلاگ

برای جزئی کردن داده های رتبه بندی در کنسول سرچ گوگل، یه گروه دیگه برای بخش اخبار / وبلاگ وب سایتتون دست کنید:

https://blog.example.com/
http://blog.example.com/
https://news.example.com/
http://news.example.com/

اطلاعات صفحه محصولات

در قسمت property set یه اسم دیگه اضافه کنید و دامنه های مربوط به صفحه محصولات رو در اون گروه بندی کنید.

https://example.com/product/
https://www.example.com/product/
http://example.com/product/
http://www.example.com/product/

دامنه های غیر عمومی رو ردیابی کنید

برای اینکه اطمینان حاصل کنید که دامنه هایی مثل دامنه صفحه ورود ادمین فهرست نمیشن، یه property set دیگه با دامنه های زیر درست کنید:

https://staging.example.com/
http://staging.example.com/

ممکنه با توجه به نوع کار شما، نیاز به property set های دیگه ای هم باشه که خودتون میتونید اونها رو در صورت نیاز درست کنید. یادتون باشه اطلاعاتی که property setها ارائه میدن نمیتونن اطلاعات مربوط به قبل از زمان ساخته شدنشونو جمع آوری کنند و از همون لحظه ای که ساخته میشن تازه شروع به جمع آوری اطلاعات میکنند، بنابراین بهتره هرچه زودتر property setهاتونو درست کنید.

شروع کنید

وقتی کنسول سرچ گوگل رو برای وب سایتتون تنظیم کردید، یعنی اولین قدم رو به سمت سئوی بهتر برداشتید. کنسول سرچ یکی از اقدامات مهم برای سئو محسوب میشه.
نمونه اطلاعاتی که گوگل بهتون ارائه میده میتونه شما رو در بهتر کردن رتبه سایتتون یاری کنه، روباتهای گوگل رو در درک بهتر وب سایت کمک کنه و دید مفیدی نسبت به دیده شدن و عملکرد طبیعی وب سایتتون در نتایج سرچ بهتون بده که به طریق دیگه ای امکان پذیر نبود. البته میتونید نمونه اطلاعات رو از طریق API دانلود کنید، اونها رو با اطلاعات داخلی ترکیب کنید و سئوی سایتتونو به سطح بالاتری برسونید.
اولویتتونو بذارید دادن دامنه های درست به کنسول سرچ گوگل، چون شاید الآن فکر کنید این اطلاعات به دردتون نمیخورند ولی در آینده نیازتون بشه. رایگان هم که هست!

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته