اولین صفحه ای که بازدیدکننده ها بعد از کلیک روی بنر تبلیغاتی شما وارد میشن، صفحه فرود نام داره. شما میتونید یه صفحه خاص رو برای این منظور اختصاص بدید یا میتونه یکی از صفحاتی باشه که برای موتورهای جستجو ساخته شده. صفحه فرود رو طراحی میکنند تا بازدیدکننده ها رو به سمت اقدام خاصی، مثل خرید کردن، عضو شدن یا ثبت نام برای خبرنامه ایمیلی هدایت کنه.
صفحه فرود میتونه موفقیت کمپین تبلیغاتی شما رو تعیین کنه. یه صفحه فرود خوب یعنی یه برگشت سرمایه خوب. و برعکس یه صفحه فرود بد یعنی هدر دادن پول.
لیست مطالب
هیچ وقت نباید ترافیک رو از کمپین های تبلیغاتیتون به سمت صفحه اصلی هدایت کنید. صفحه اصلی معمولا پر از اطلاعات مختلفه، کلی اقدامات پیش روی بازدید کننده قرار میدن و ممکنه اقدام مهمی که مورد هدف شماست بین اونها گم بشه. بنابراین شما باید ترافیک حاصل از تبلیغاتتونو به صفحه ای بفرستید که فقط برای یک منظور و هدف طراحی شده باشه و این هدف باید هدایت کاربر به انجام اقدامی باشه که هدف شما از تبلیغات بوده.
وجود یه صفحه فرود مؤثر یکی از اجزای ضروریه که میتونه در تبدیل کردن کاربرها به مشتریها به شما کمک کنه.
بازدیدکننده ها فقط چند ثانیه وقت صرف نگاه کردن به صفحه فرود میکنند و بعد از اون ممکنه به این نتیجه برسند که این صفحه به دردشون نمیخوره یا مرتبط با نیازهاشون نیست. اگه بازدیدکننده ها نتونن اونچه رو که دنبالشن روی صفحه پیدا کنند، یا اگه سایتتون مشکلی در کارایی یا اجرا داشته باشه، از صفحه خارج میشن.
اجازه ندید همچین اتفاقی بیفته، از این چند ثانیه محدودی که در اختیار دارید برای جلب توجه کاربر و پاسخ دادن به سوالاتی که ممکنه تو ذهنش باشه استفاده کنید. مثلا اینکه:
صفحه فرود باید نظر بیننده ها رو جلب کنه و اونها رو به موندن روی صفحه و انجام اقدام مورد نظر تشویق کنه.
1- تیتر مطالب باید مبتنی بر سود کاربر باشند
تیتر مهمترین قسمت صفحه است. اگه بازدیدکننده ها روی تبلیغی کلیک کنند و وارد صفحه بشن، اون صفحه باید با متن نوشته شده در تبلیغ همخوانی داشته باشه. اگه بنر تبلیغاتی شما میگه “با مدیتیشن وزن کم کنید” همین عبارت باید در بین تیتر مطالب صفحه فرود شما هم به چشم بخوره.
2- متن ها باید کوتاه و مرتبط باشند
نوشته ها باید شفاف، مرتبط و دقیق باشند. متن نوشته شده در صفحه اونقدر زیاد نباشه که بیننده نتونه سریع بخوندش. برای مشخص کردن نکات اصلی، کنارشون دایره بذارید. متن صفحه فرود رو با همون لحنی بنویسید که تبلیغ رو نوشتید.
3- تمرکز رو بذارید روی یک هدف مشخص
فقط باید یک اقدام روی صفحه فرود برای بازدیدکننده امکان پذیر باشه. مثلا فقط بتونه عضو سایت بشه یا فقط بتونه خرید کنه یا هر چیز دیگه ای. اگه چند گزینه مختلف پیش روی کاربر قرار بدید، نرخ تبدیل به مشتری تون افت میکنه.
4- لینک های مسیریابی حواس پرت کننده روی صفحه فرود نگذارید
همه شلوغی های اضافی رو از روی صفحه حذف کنید، مثل لینکها، فهرست ها یا دکمه های اضافی که ربطی به هدف تبلیغاتی صفحه ندارند. هدف اینه که بازدیدکننده قبل از انجام اقدام مورد نظر شما، از طریق این مسیریابی ها از صفحه فرود خارج نشه.
5- صفحه فرود یک فرم عضویت یا گزینه پرداخت داشته باشد
اقدامی که میخواهید بازدیدکننده انجام بده باید بزرگ و مشخص باشه. یه فرم عضویت بزرگ در سمت راست صفحه فرود قرار بدید و کاری کنید که تو چشم بیاد. اگه صفحه فرود طولانیه و بازدیدکننده باید صفحه رو اسکرول کنه، فرم یا دکمه رو در پایین صفحه بذارید.
6- برندتونو حفظ کنید
ظاهر صفحه فرودتون نباید متفاوت از بقیه وب سایت یا برند باشه. همون رنگها و فونت رو حفظ کنید تا حال و هوای صفحه فرود مثل بقیه سایت باشه. اینطوری مردم رو با برندتون هم آشنا میکنید.
نکته پایانی اینکه یه صفحه فرود خوب باید سریع هم لود بشه. مردم صبر ندارند تا صفحه به کندی لود بشه. با استفاده از google page speed سرعت صفحه تونو اندازه بگیرید و سعی کنید هر چقدر که هست باز هم بیشترش کنید.
قبل از اینکه با طراحتون صحبت کنید، صفحه فرود مورد نظرتونو روی یه صفحه کاغذ بکشید. برای این کار 4 اقدام زیر رو انجام بدید و قبل از اون البته باید متنی رو که میخواهید روی صفحه نوشته بشه آماده کنید و از طراح بخواهید با همون کار کنه:
صفحه فرود باید با مخاطب خاصی صحبت کنه. مشکل، خواسته یا نیاز مخاطبتونو بشناسه.
فرد مشخصی رو با ویژگی های مشخص در ذهن داشته باشید و متن رو برای اون فرد بنویسید.
اگه ترافیک رو از طریق تبلیغات به صفحه فرود هدایت میکنید و تبلیغات خیلی متعددی دارید اجرا میکنید، باید برای هر هدف یه صفحه فرود مخصوص طراحی کنید. شاید اکثر این صفحات فرود مشابه باشند اما در تیترها و جزئیات تفاوتهایی داشته باشند.
برای اینکه بدونید چطوری باید مخاطبتونو تعریف کنید و شاخص مخاطبتونو بسازید به مقاله هایی که قبلا در دارکوب نوشتیم مراجعه کنید.
مهمترین اقدامی که شما میخواهید کاربرها انجام بدن همونیه که باید روی صفحه فرود انجام بگیره.
این اقدام بستگی به محصولات و استراتژی شما داره. معمولا اینطوره که اگه محصول شما چیز گرون قیمت و پیچیده ای باشه بهتره که آدرس ایمیل کاربرها رو بگیرید و شروع به ایجاد رابطه با اونها از طریق ایمیل کنید.
اما اگه یه چیز ارزونتر و ساده تر مثل خوراکی یا کتاب میفروشید، بهتره که مستقیم برید برای فروش. اگه محصولاتتون نرم افزارند پیشنهاد میکنم یه نسخه آزمایشی رایگان به کاربرها ارائه بدید.
الآن دیگه شما مخاطبتونو میشناسید، میدونید چه مشکلی داره و شما چه راهکاری برای مشکلشون میتونید ارائه بدید. حالا همینها رو به یک پیام قابل فهم تبدیل کنید. راهی وجود نداره که بتونید قبل از امتحان کردن پیام متوجه بشید اثر خواهد داشت یا نه، بنابراین چند تا پیام آماده کنید و به صورت دوره ای هر کدومو امتحان کنید.
پیام باید واضح و متقاعد کننده باشه. این بهترین راهکار برای ساختن پیامه.
حالا میدونید چه اقدامی از همه مهمتره و باید توسط بازدیدکننده شما انجام بشه، مخاطب هدفتونو میشناسید و یه پیش فرض از چیزی که میخواهید ارائه بدید و جذابیتش برای بازدیدکننده دارید. حالا با توجه به همه اینها چطوری میخواهید صفحه فرودتونو طوری طراحی کنید که کاربرها رو به انجام اقدام مد نظر تشویق کنه؟
اولین کاری که باید انجام بدید اینه که یه فهرست از عناصری باید روی صفحه فرود داشته باشید تهیه کنید:
البته یادتون باشه که همیشه استثنائاتی هم وجود داره و معمولا هم نمیتونید یه متن بی نقص برای سایتتون بنویسید، اما این توصیه ها میتونه برای شروع کمکتون کنه. اول از همه ضروریات رو رعایت کنید تا کم کم پیشرفت کنید.
وقتی که قالب و متن صفحه رو درست کردید، قدم بعدی اینه که همه رو کنار هم بذارید و در سایتتون آپلود کنید. من پیشنهاد میکنم از URLهای ساده ای استفاده کنید که کاربرها بتونن براحتی حفظ کنند. گاهی اوقات بد نیست برای صفحه فرود کلا یه دامنه جدید ثبت کنید.
اگه صفحه فرودتون درباره پیشنهادات کاری برای طراح هاست، بهترین URL میتونه این باشه: www.estekhdametarrah.com یا www.esmesite.com/estekhdametarrah .
نرخ کلیک این مدل آدرسها روی تبلیغات کلیکی گوگل بهتره.
طولانی باشه یا کوتاه؟ نمیشه یه اندازه رو برای همه سایتها تجویز کرد. معمولا وقتی میخواهید چیزی رو رایگان عرضه کنید، بهتره که نوشته تون کوتاه باشه و اگر قراره پولی رو بابت کالا یا محصول پیشنهادیتون بگیرید نوشته های طولانی بهتر جواب میدن. هرچی پول بیشتری بخواد، متن طولانی تر.
3 عامل روی طول نوشته صفحه فرود اثر داره:
پس قرار شد وقتی پیشنهاد رایگان دارید یا چیزی که عرضه میکنید خیلی ارزونه متن کوتاه بهتره یا به عبارت دیگه کاربر رو نترسونید. همچنین وقتی که خرید بدون تصمیم قبلی صورت میگیره یا یه رضایت عاطفی رو به کاربر میده (مثل بلیط کنسرت، شکلات، چیزهای تزئینی و زیبا).
نوشته های طولانی برای محصولات گرون یا پیچیده مناسب ترند. وقتی خرید با تحلیل و تفکر منطقی صورت میگیره، با نوشتن متن طولانی تر و ارائه توضیحات، نمایش رضایت مشتریها، اثبات مفید بودن محصول و … میتونید مشتری رو به خرید متقاعد کنید.
وقتی فرم طولانی باشه خیلی از مردم پرش نمیکنند، چون تو ذهنشون صفحات فرودی از نوع تبلیغاتی، آبکی یا اسپم چنین فرمهایی دارند.
در یکی از تحقیقاتی که شرکت ماز انجام داده بود، مشخص شد یکی از نکات مهمی که میتونه روی نرخ تبدیل کاربر به مشتری اثر بذاره، طول صفحه فروده.
طول صفحه رو با توجه به نکاتی که ذکر شد انتخاب کنید.
فقط وقتی صفحه فرود طولانیه دقت کنید که کاربرها بدونن میتونن صفحه رو به سمت پایین اسکرول کنن و به این کار هم تشویقشون کنید.
وقتی که همه چیز درست شد و راه افتاد، کارایی صفحه فرود رو امتحان کنید و ببینید نتیجه مد نظرتون حاصل شده یا نه. همیشه باید حداقل 2 نسخه متفاوت صفحه فرود درست کنید، هر دو رو تست کنید و بهبود ببخشید.
من فقط یه سری کلیدواژه رو گوگل کردم و روی چند تا تبلیغ کلیک کردم تا تفاوتهای صفحات فرود رو با هم ببینم. از بین صفحاتی که دیدم، هیچ کدوم بی نقص نبودند اما واقعیت زندگی همینه. اما من دیگه صفحات فرودی که افتضاح بودند رو سریع بستم.