با این روشها دکمه های “درخواست اقدام”تان را بهینه سازی کنید تا کاربرها به خریدار تبدیل شوند

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

اگر بنا به دلایلی با محدودیت هایی روبرو باشید و بخواهید تمام قدرتتون برای تبدیل کاربرها به خریدار رو فقط روی یک چیز صرف کنید، اون چیز باید دکمه های درخواست اقدام باشه. واقعا عجیبه که چطور یک دکمه به تنهایی میتونه مرزهای تجارت آنلاین رو بشکنه، نه؟
به نظر من هر چقدر هم برای طراحی مناسب دکمه های درخواست اقدام وقت و هزینه صرف کنید، ضرر نکردید. شرکت دارکوب برای مشتریانش و وب سایتهاشون دکمه های درخواست برای اقدامی طراحی میکنه که موفقیتشون صد در صد تأیید شده است. اینو میتونید از رتبه وب سایتهای مشتریان دارکوب در گوگل ببینید. بنابراین مطمئن باشید این مقاله بهترین روشهای طراحی دکمه های درخواست اقدام رو به شما خواننده های محترم معرفی میکنه، چون از طرف تیم متخصص دارکوب به شما عرضه میشه.
اگه کار طراحی وب سایت و سئو انجام داده باشید، به مرور طبق تجربه متوجه میشید بعضی چیزها سیل مشتریها رو برای خرید تقویت میکنند و در مقابل بعضی چیزها نرخ تبدیل کاربر به خریدار رو خراب میکنند. تیم دارکوب تجربه 15 ساله خودشونو در این مقاله در اختیار خوانندگان عزیزش قرار میده:
1- از رنگهای متمایز و مشخص استفاده کنید
2- ساده باشد
3- اندازه ها معقول باشند
4- اگه مجبور بودید به کاربرها حق انتخاب بدید این انتخاب فقط بین دو گزینه باشه
5- ظاهر دکمه باید نشون بده که قابل کلیک شدن هست
6- دکمه درخواست اقدام باید دومین اقدام واضح در صفحه باشه
7- متن روی دکمه ها کوتاه باشن
8- کاری کنید که نوشته هاتون صدا بدن

1- از رنگهای متمایز و مشخص استفاده کنید

اول از همه باید دکمه درخواست اقدامتونو رنگ کنید و این رنگ ترجیحا سفید، طوسی یا مشکی نباشه. از همه بهتر رنگهایی اند که نظر بیننده رو جلب کنند.
بدون شک تعداد ترکیبهای رنگی، بافتهایی که میتونید بکار ببرید، مدل سایه دادن به دکمه ها، فونت نوشته ها، حاشیه ها و سایر انتخاباتی که برای طراحی دکمه درخواست اقدام دارید نامحدوده، اما شما میتونید با این چک لیست این کارو برای خودتون ساده کنید:

  • باید رنگ داشته باشه (خنثی نباشه)
  • از رنگ پس زمینه متمایز باشه
  • با رنگ پس زمینه ناهماهنگی بوجود نیاره (اصلاحا به هم بخورند)
  • توجه بیننده رو جلب کنه

برای پیدا کردن رنگی که چشمگیر باشه و توجه بیننده رو به خودش جلب کنه فقط کافیه چند تا دکمه مختلف طراحی کنید و اونها رو امتحان کنید. برای ساختن دکمه از سایت http://buttonoptimizer.com/ استفاده کنید. بعد از طراحی یکم به چشماتون استراحت بدید و بعد یه نگاه یک ثانیه ای بندازید. ببینید کدوم یکی بیشتر جلب توجه میکنه و از بقیه متمایزتره. چشمتون اول کدوم دکمه رو دید؟
این انتخاب رنگ تا حد زیادی به تم رنگی وب سایتتون، عناصر جذابی که در طراحی بکار بردید و رنگ پس زمینه هم بستگی داره.

2- ساده باشد

بعضی ها برای اینکه دکمه ها رو چشمگیر جلوه بدن، روش کلی افکت های CSS و عکس و فلش میذارن تا دیده بشه.
این کار اشتباهه. چنین دکمه هایی تست شده اند و آزمایشها نشون داده دکمه های ساده تری که کمتر تزئین شده اند بهتر عمل میکنند.
دارکوب برای امتحان دو تا دکمه متفاوت طراحی کرد، یکی با گرافیک چشمگیر و یکی دیگه فقط با یه پیام ساده. دکمه ای که عکس نداشت بهتر عمل کرد. سادگی تو این تست و تو تست های دیگری که شرکتهای دیگه انجام دادند امتحان خودشو پس داده و همیشه هم جواب داده.
البته سادگی به معنی خسته کننده بودن نیست. شما میتونید باز هم از رنگهای زیبا و نوشته های جذاب با طراحی های بی نظیر استفاده کنید. فقط مواظب باشید تو اینها زیاده روی نکنید.

3- اندازه ها معقول باشند

 یه قانونی در مورد اندازه وجود داره: دکمه هاتون در اندازه ای باشند که معقول به نظر بیاد. همیشه اینطور نیست که هر چی دکمه بزرگتر باشه بهتر باشه.
فقط باید دکمه طوری طراحی بشه که مردم رو به کلیک کردن روش ترغیب کنه. پس شما باید همین کارو برای مردم ساده کنید. اما اگه دکمه ها رو زیادی بزرگ طراحی کنید عجیب و غیرطبیعی به نظر میان و همین ممکنه باعث بشه مردم روش کلیک نکنن. دکمه ها باید نه انقدر کوچک باشند که کلیک کردن روشون سخت باشه و نه اونقدر بزرگ باشن که عجیب و غریب به نظر برسن.

4- اگه مجبور بودید به کاربرها حق انتخاب بدید این انتخاب فقط بین دو گزینه باشه

اکثر مواقع دکمه های درخواست اقدام فقط یک دکمه اند با یک متن.
اما بد نیست گاهی اوقات هم به کاربر حق انتخاب بدیم. مطالعات روانشناسی نشون داده اند که اگه گزینه های پیش روی فرد زیادی باشه باعث سردرگمی میشه و در این جور مواقع فرد هیچ کدوم رو انتخاب نمیکنه. اگه تعداد گزینه ها کم باشه احتمال اینکه یکی از گزینه ها انتخاب بشه افزایش پیدا میکنه.
یه نکته روانشناسی دیگه قانون بله گفتنه. اگه بتونید کاری کنید که فرد از نظر فکری نسبت به موضوعی پذیرا باشه یا اصطلاحا بهش بله بگه، احتمال خرید کردنش افزایش پیدا میکنه. این کارو باید به کمک تصاویر و پیامهایی که روی دکمه ها استفاده میکنید انجام بدید. از تصاویر و کلماتی استفاده کنید که احتمال میدید کاربر باهاش موافقه.
پس اگه میخواهید به کاربرها حق انتخاب بدید، فقط دو حق انتخاب بهشون بدید و یکی از این دو گزینه انتخاب هوشمندانه باشه و یکی دیگه یک گزینه نه چندان مطلوب. به این ترتیب شما با قصد و نیت به کاربر حق انتخاب دادید ولی در عین حال روی تصمیمش به طور غیر مستقیم اثر گذاشتید. در ضمن نیازی هم به فکر کردن زیادی نداره و این خودش از دیگر نکات یک طراحیه خوبه که کاربر رو به فکر کردن زیاد وادار نکنید. اینطوری انتخاب کردن رو برای کاربرها راحت کردید.

5- ظاهر دکمه نشون بده که قابل کلیک شدن هست

اگه کاربر بخواد روی چیزی کلیک کنه قبلش باید بدونه که اون چیز قابلیت کلیک شدن داره. شاید فکر کنید واضحه که دکمه ها قابل کلیک شدن هستند، اما باز هم باید این نکات رو رعایت کنید:

  • شکل مستطیلی
  • داشتن مرز و کادر مشخص
  • داشتن فضای سفید در اطراف دکمه ها
  • استفاده از رنگ متضاد با رنگ پس زمینه

در واقع برای اینکه دکمه هاتون کلیک بگیرند باید شبیه دکمه باشند.

6- دکمه درخواست اقدام باید دومین اقدام واضح در صفحه باشه

دکمه های درخواست اقدام در اصل بخشی از یک جریان بزرگتر به اسم صفحه فرود یا قیف تبدیل مشتری اند.
وقتی ذهن کاربر وارد پروسه خرید میشه، دکمه باید در انتهای مراحل خرید و نقطه اوج اون باشه. مشتری باید بخواد که روی این دکمه کلیک کنه.
ما در دارکوب دکمه های درخواست اقدام مختلفی رو امتحان کردیم تا ببینیم کدوم حالت بیشتری تبدیل کاربر به مشتری رو بدست میده و متوجه شدیم درخواست اقدام هایی که مرتبط با محصول بودند بازده بیشتری داشتند. ما تو یکی از این تست ها از دو تا دکمه استفاده کردیم که روی یکیش نوشته شده بود “لیست محصولات رو مشاهده کنید” و روی یکی دیگه “آرزوهای منو بهم نشون بده”. برگشت سرمایه دومی 20% بیشتر بود.
یه نکته دیگه اینه که مردم دوست دارن چیزی رو که براشون توصیف کردید در قالب عبارتهای درخشان و زیبایی ببینند. یعنی مردم نمیخوان لیست ببینن بلکه میخوان آرزوها و خواسته هاشونو ببینن.

7- متن روی دکمه ها کوتاه باشن

متن روی دکمه ها حکم ضربه نهایی رو داره. باید مستقیم، محکم، با تمام قدرت و در جای مناسب باشه. نباید همینطوری کلمات رو بی هدف پشت سر هم ردیف کنید بلکه چند تا کلمه رو با دقت انتخاب کنید.
نوشته روی دکمه باید در اولین نگاه قابل خوندن باشه. اگه خوندنش بیشتر از یک ثانیه طول بکشه یعنی دیگه زیادی طولانی شده.
مثلا تابلوهای توی خیابونها رو ببینید. تو یه چشم بهم زدنی باید بشه خوند، مثلا تابلوی ایست در یک کلمه منظورشو به راننده میرسونه. مثلا اگه میخواهید بگید از اینجا خارج بشید، کافیه فقط بنویسید خروج. رنگ، اندازه و شکل هر نشونه باید با پیام دکمه همخوانی داشته باشه.
دکمه درخواست برای اقدام هم همینطوره. کاربر باید از روی رنگ، نشونه ها و محل قرار گرفتن دکمه بتونه هدف دکمه رو متوجه بشه.
منظور از محل قرار گرفتن دکمه در صفحه یعنی در جایی باشه که وقتی کاربر بهش میرسه دیگه تو مود خوندن نباشه، بلکه باید تو مود کلیک کردن روی دکمه باشه!
پیشنهاد من اینه که نوشته روی دکمه حداکثر 60 کاراکتر داشته باشه. اگه از 60 تا بیشتر شد، کاربر باید بیشتر فکر کنه و به همین خاطر شانس تبدیل شدنش به مشتری کاهش پیدا میکنه.

8- کاری کنید که نوشته هاتون صدا بدن

نوشته روی دکمه ها نباید هر نوشته ای باشه. یکی از مهمترین عبارتهایی که روی صفحه وجود داره همین نوشته های روی دکمه هاست. نمیشه هم یه نسخه ثابتی برای همه پیچید و گفت همه همینو بنویسن، من فقط میتونم بهتون چند تا تکنیک یاد بدم که با اجرای اونها نرخ تبدیل کاربر به مشتریتون افزایش پیدا کنه.

از عبارتهایی استفاده کنید که خواننده رو به انجام اقدام ترغیب کنند

فعلها مهمترین عناصر نوشته روی دکمه هستند. “بخرید”، “ثبت کنید”، “ببینید”، “بخوانید”، “بنویسید”، اینها همه خواننده رو به انجام عملی هدایت میکنند.
هیچ وقت از عبارت “ثبت نام” یا “عضویت” روی دکمه استفاده نکنید. آزمایشهایی که ما در دارکوب روی دکمه ها انجام دادیم نشون میده عبارت “عضویت” نرخ کلیک کمتری داره. طبق تحقیقات شرکتهای خارجی مقدار نرخ تبدیل به مشتری این نوشته 14% و نرخ تبدیل به مشتری سایر عبارتها 17% است.
کلمات خسته کننده ای مثل “عضویت”، “دانلود”، “ثبت نام”، نرخ تبدیل به مشتری رو پایین میارن.

از عبارتهایی استفاده کنید که زمان مشخصی داشته باشند

اگه بتونید حس اورژانسی بودن به مخاطب القا کنید کمک کننده است. کلمه “اکنون” یا “همین الآن” یا “همین امروز” معمولا باعث میشه مردم عجله کنند و شما به هدفتون نزدیک تر بشید.
نکته: دقت کنید که رنگ طوسی و کلمات خسته کننده زیاد نمیتونن کلیک بگیرن.

مثبت بنویسید

گاهی اوقات در بعضی سایتها میبینم از روشهای منفی استفاده کردند، مثلا به مردم میگن کلیک نکنید. این روش باید با احتیاط استفاده بشه. معمولا وقتی کلماتی مثل “بله” رو میبینند حس مثبت تری به کلیک کردن پیدا میکنند.

از چند تا کلمه واضح استفاده کنید

فرقی نمیکنه گروه مخاطبان شما از چه دسته ای باشند، در هر حال بیشتر از چند تا کلمه دوست ندارن بشنون. “راهنما”، “کتاب الکترونیک”، “دوره” و این دست کلمات به کاربر نشون میدن که اگه روی دکمه کلیک کنند با چی مواجه میشن.
دکمه خرید آمازون از دو تا کلمه تشویق کننده به اقدام استفاده کرده و نوشته “پرداخت رو ادامه بدید”، یعنی اول پیشنهاد به ادامه حرکت داده و بعد هم گفته پرداخت کنید. رنگ دکمه ها هم در تضاد با رنگ پس زمینه است. رنگ زرد دکمه حس قدرت پیشرفت و ارزشمندی رو به کاربر میده.

پیشنهاد قیمت بدید

کلمه “رایگان” رو زیاد روی دکمه ها دیدید و دلیلش هم مشخصه. این کلمه به کاربر میگه اگه روی دکمه کلیک کنه میتونه بدون پرداخت هزینه ای به چیزی که میخواد برسه.
قیمت پیشنهادی شما میتونه در قیف خرید مشتری تون اثر بذاره. با نوشتن چند تا کلمه استراتژیک روی دکمه ها میتونید ارزش کالاتونو به مردم یادآوری کنید.

نتیجه

همونطور که گفتیم نمیشه یک رنگ، اندازه، تصویر یا متن مشخص به همه پیشنهاد داد و گفت با این شرایط میتونید نرخ تبدیل کاربر به مشتریتونو افزایش بدید. اما دارکوب با این 8 نکته به شما یه فرمول موفقیت ارائه داده.
در واقع شما باید عناصری رو که متناسب با کالا و وب سایت و نوع کسب و کار و مخاطبانتون هست انتخاب کنید و همه رو با هم هماهنگ کنید.
دکمه ها در اندازه ها، شکل ها و رنگهای متنوعی طراحی میشن. مثلا نمیشه گفت هرگز از رنگ قرمز استفاده نکنید چون رنگ توقفه و به جاش رنگ سبز میتونه انتخاب مناسبی باشه. چون این جور حرفها عمدتا با واقعیت تطابق ندارند. همه اینها بسته به شرایط کار خودتون و صفحه فرودتون داره.
نتیجه ای که شما از هر دکمه بدست میارید متفاوته. باید مدلهای مختلف رو امتحان کنید و ببینید با کدوم مدل نرخ تبدیل به مشتریتون افزایش پیدا میکنه. برای این کار میتونید از تست A/B که پیشتر در دارکوب در موردش حرف زدیم استفاده کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته