شرکت گوگل در چند سال اخیر تلاش های بسیاری را در ارائه بهترین و با کیفیت ترین محصولات خود کرده و هر چند وقت یکبار با یک پلتفرم یا یک سرویس خدمات رسانی جذاب و کاربردی از این غول بزرگ فناوری آشنا می شویم که در نوع خودش جذاب و مفید می باشد.
علت این موضوع نیز رشد هوش مصنوعی گوگل و جمع آوری داده های با اهمیتی است که موتور جستجوی این شرکت از نوع رفتار و سرچ هایی که کاربران در آن انجام می دهند بدست می آورد. برای همین است که این شرکت می کوشد تا با استفاده از تازه ترین شیوه ها، مفید ترین و پر طرفدارترین مطالب را در قالب پلتفرم های جذاب و کاربرپسند در اختیار همگان قرار دهد.
یکی از پلتفرم های نسبتا جدید این شرکت و اگر دقیق تر بگوییم نه چندان تازه شرکت گوگل، قابلیت گوگل دیسکاور (Goolge Discover) می باشد و کاربرانی که از محصولات اندرویدی از جمله کاربران گوشی ها و تبلت هایی که این سیستم عامل استفاده می کنند، چند سالی است با آن آشنایی دارند.
اگر بخواهیم ساده تر بگوییم در حقیقت شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و یا حتی اینستاگرام، صفحه ای به نام صفحه فید (Feed) و یا دیسکاوری که به خوبی در اینستاگرام با آن آشنایی داریم را در اختیار کاربرانشان قرار می دهند که حاوی مطالب و پست هایی است که یا ترند روز بوده و یا حاوی مطالبی هستند که کاربر مورد نظر به آنها علاقمند بوده و بیشتر از بقیه پیگیر آنها می باشد. اما دیسکاور دقیقا چیست و چگونه می توان وب سایت خودمان را در دیسکاور گوگل قرار دهیم؟
در این مطلب از سری مطالب بهینه سازی سئو و ترفندهای افزایش ترافیک وب سایت، قصد داریم شما را با جزییات دیسکاور گوگل و راه های بهبود سایت برای حضور در این پلتفرم بیشتر آشنا کنیم. در صورتی که دنبال تازه ترین شیوه های بهینه سازی سایت، ترفند های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی هستید، همین امروز با مشاوران بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت دارکوب تماس برقرار کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.
لیست مطالب
گوگل دیسکاور یک قابلیت در اپلیکیشن Google است که به کاربران پیشنهادات مختلفی از اخبار، مقالات، ویدئوها و موارد مرتبط با علایقشون را نشان می دهد.
برخلاف جستجوی معمولی در Discover نیازی نیست موضوعی را جستجو کنید و همه چیز بر اساس پیش بینی های گوگل از علایق و رفتار کاربر ارائه می شود.
برای رسیدن به این بخش محتوای شما باید از نظر موضوعی و محتوایی جذاب باشد، همینطور از نظر تکنیکی نیز باید بهینه باشد.
گوگل اعلام کرده بود که ماهانه بیش از 800 میلیون کاربر از دیسکاور این شرکت بازدید می کنند و به زودی قرار است به اندازه اینستاگرام رشد کرده و به مرور به یک رقیب جدی برای آن تبدیل شود.
کاربران می توانند موضوعات خاص خود را به دلخواه حذف یا اضافه کنند و به صورت منظم از خبرها و محتواهای تازه ای که در آن دسته بندی قرار دارد مطلع شوند.
حالا کاربر کافیست تا پست های دلخواه خود را یکبار مشاهده کرده و با لمس هر کدام، با پست های مشابه دیگری که برای وی جذاب است رو به رو شود. الگوریتم های چنین پلتفرم هایی قادر هستند تا بعد از مدتی به خوبی مطالبی که جذابیت کافی برای کاربرهای خود را دارند به او پیشنهاد کنند.
یکی از اهداف اصلی گوگل دیسکاور این است که کاربران خود را با محتوای به موقع در میان سیل عظیم پست ها و مطالب تغذیه کند. با دانستن این موضوع، چرا از این فرصت برای ارائه آخرین اخبار صنعت خود و در نهایت مخاطبان خود استفاده نمی کنید؟
در واقع، ایجاد مطالب با ارزش خبری و مد روز فرصتی عالی برای شماست تا برند خود را در Google Discover نمایش دهید.
یکی از عملکردهای کلیدی Google Discover (گوگل دیسکاور) این است که به کاربران خود کمک می کند تا از آخرین اتفاقات آگاه شوند. به همین دلیل، الگوریتم ها به طور مداوم مقالات جدید و ویدیوهای تازه منتشر شده را جستجو می کنند تا آنها را با کاربران خود به اشتراک بگذارند. این بدان معنی است که محتوایی که اخیراً منتشر شده است نسبت به انتشاراتی که هفته ها یا ماه ها پیش منتشر شده است، شانس بیشتری برای انتخاب توسط ربات ها دارد. پس سعی کنید که مقالات و محتوای خود را به روز نگه داشته و مرتبا در حال تولید محتوا باشید.
در همین ابتدا باید به گفته خود گوگل اشاره کنیم و اینکه ظاهرا هیچ راهکار و الگوی قطعی برای ورود و حضور داشتن در فضای دیسکاور وجود ندارد. البته این بدان معنا نیست که راه رسیدن به دیسکاور گوگل مشخص نیست و هیچکس نمی داند چه کارهایی باید انجام داده شود، اما در مجموع می بایست تمام تلاش خود را برای بهینه سازی سئو انجام داده و امیدوار باشید که صلاحیت کافی برای توصیه شده به کاربران دیسکاور گوگل را پیدا کنید.
یکی از مواردی که دارکوب در ارائه خدمات سئو خود انجام می دهد برنامه ریزی برای نمایش در گوگل دیسکاور می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات مجموعه دارکوب در این زمینه می توانید صفحه توضیحات سئو را مطالعه نمایید.
نکته قابل توجه در مورد ترافیکی که از دیسکاور گوگل دریافت می کنید، این است که این نوع ترافیک نه در هیچکدام از دسته بندی ترافیک های ارگانیک و یا ترافیک ارجاعی قرار نداشته و خود گوگل نیز برای محاسبه آن، یک بخش مجزا را در گوگل سرچ کنسول در نظر گرفته که جلوتر در مورد نحوه کنترل و زیر نظر داشتن آن صحبت خواهیم کرد.
به یاد داشته باشید که گوگل دیسکاور ارتباطی با نتایج اول SERP نداشته و در صورتی که الگوریتم این پلتفرم حس کند محتوای شما شانس جذاب بودن برای کاربران را دارد، قطعا آن را در فید خود نمایش می دهد.
پس از بابت پایین بودن رتبه سایتتان در جستجوهای گوگل نگران نبوده و فقط تمرکزتان بر روی تولید محتوای جذاب و مخاطب پسند بگذارید. به دنبال کلمات کلیدی که موضوعات جذابی در مورد آنها وجود داشته و سایت شما خلاء زیادی در آن دارد رفته و دست به تولید محتوا در آن زمینه ها بزنید.
به عنوان مثال می توانید از راه اندازی یک وب سایت فناورانه آغاز کرده و یا وب سایت هایی که به سوالات تخصصی کاربران پاسخ می دهند را بسازید.
محتواهای شما علاوه بر اینکه باید بر طبق اصول سئو باشد، باید برای خوانندگان نیز جذاب و ارزشمند باشد تا ارزش خواندن داشته باشد. در این بخش از مقاله مواردی را که در این زمینه به شما کمک می کنند را بیان می کنیم:
عناوین جذاب همیشه قدم اول را در جذب کاربر بر می دارند. زمانی که شما از تیترهای جذاب استفاده می کنید کاربران به مقاله شما جذب می شوند.
این نکته را رعایت کنید که عناوین شما باید جذاب، کوتاه و همینطور حاوی اطلاعات مفید باشد تا کنجکاوی خواننده را برانگیزد.
گوگل به محتوای ویدئویی، اینفوگرافیک ها و همینطور تصاویر توجه ویژه ای دارد. تولید محتوای چندرسانه ای مانند ویدئو، پادکست و همینطور گرافیک های جذاب می تواند شانس شما را برای ورود به Discover بیشتر کند.
چون بیشتر کاربران از طریق گوشی های همراه خود به Discover دسترسی دارند، بنابراین محتوای شما باید به طور کامل برای نمایش در پلتفرم های دیگر بهینه باشد.
معمولا مقالاتی که پاسخگوی نیاز کابران باشند، شانس بیشتری را برای در Discover قرار گرفتن دارند. سعی کنید محتوای شما مطابق با موضوعات ترند و احتمالی کابران باشد.
برای اینکه بدانید محتوای شما چه بازخوردی داشته و چقدر استقبال شده است می توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید. با استفاده از این ابزارها می توانید بفهمید که کدام صفخات بیشتر در Discover نمایش داده می شود.
Google Search Console
با استفاده از این ابزار میتوانید دادههای دقیقتری در مورد نمایش محتوای شما در Discover دریافت کنید. در بخش Performance میتوانید ببینید کدام محتواها بیشترین ترافیک را از Google Discover دریافت کردهاند.
Google Analytics
ابزار تحلیل وب سایت Google Analytics به شما کمک می کند تا رفتار کاربران را در سایت خود رصد کنید و متوجه شوید که چگونه کاربران به محتوای شما دسترسی پیدا کرده اند.
اگر این گزارش ها را در حساب کنسول جستجویتان نمی بینید، احتمالاً به این دلیل است که محتوای شما به حداقل آستانه نمایش در Discover نرسیده است.
در حالی که ورود به Google Discover می تواند فرصت های زیادی را فراهم کند، برخی چالش ها هم وجود دارند که باید به آن ها توجه کنید:
تخصص (Expertise)، اقتدار(Authoritativeness) و اعتماد (Trustworthiness)، یا به اختصار EAT، الگوریتمی است که به گوگل کمک می کند تا محتوای فریبنده و گاهی اوقات اقرارآمیز و جعلی را برای حذف از فهرست جستجو کند. بدیهی است که نمی خواهید ربات های گوگل محتوای شما را اسپم یا مشکوک بدانند، بنابراین باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا برای گوگل و کاربرانش معتبر و واقعی به نظر برسید.
E-A-T یکی از بسیاری از دستورالعمل هایی است که Google برای تعیین اینکه آیا محتوا برای خوانندگان ارزشمند است و آیا باید رتبه خوبی داشته باشد یا خیر، استفاده می کند.
اولین کاربرد E-A-T در سال 2014 زمانی رخ داد که گوگل این مفهوم را به راهنمای کیفیت جستجوی خود اضافه کرد.
به ارزیابان کیفیت جستجوی گوگل دستور داده شد که به مواردی همچون تخصص سازنده محتوا، معتبر بودن سازنده محتوا، خود محتوا و وب سایت، قابل اعتماد بودن سازنده محتوا و خود وب سایت دقت کنند.
به طور خلاصه، E-A-T مشخصه ای است که نشان می دهد یک صفحه با کیفیت است و آن را برای کاربران مفید می کند. این روش آنها برای محافظت از کاربران در برابر محتوای کم کیفیت است. E-A-T از نظر فنی یک عامل رتبه بندی نیست، اما می تواند بر رتبه محتوای شما تأثیر بگذارد. E-A-T دستورالعملی است که گوگل برای تعیین اینکه چه محتوایی با کیفیت بالا است و باید در چندین جنبه مختلف الگوریتم آن رتبه بندی شود، استفاده می کند. بنابراین اگرچه این یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست، می تواند به طور غیرمستقیم بر رتبه بندی کلی جستجوی شما تأثیر بگذارد.
اگر چه دستورالعمل یا ساز و کار دقیقی از نحوه عملکرد فناوری EAT در اختیار عموم قرار نگرفته است، اما می توان حدس زد که انتشار محتوای باارزش و با کیفیت برای مخاطبان از ارکان اصلی آن است که باید در هنگام تولید محتوا به آن توجه زیادی داشت.
در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با کوچک ترین جزییات فید گوگل دیسکاور آشنا ساخته و نکات مهی که به بهبود سئو و حضور شما در این پلتفرم آینده نگر کمک رسانی می کند را عنوان کنیم. حضور در گوگل دیسکاور یکی از بحث های مهم و حساسی است که موفقیت در آن نیاز به ریز بینی و در اختیار داشتن یک درک درست از بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ و بهبود رتبه سایت دارد.
به صورت خلاصه یک بار دیگر مواردی که به شما در بودن در گوگل دیسکاوری کمک می کند را مرور می کنیم:
در صورتی که پاسخ سوال خود را در محتوای بالا پیدا نکرده و یا به دنبال یک راهنمایی دقیق تر برای راه یافتن به فید گوگل دیسکاور هستید، مشاوران بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب خوشحال می شوند که در این زمینه همراه شما بوده و راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهند.