چگونه در گوگل دیسکاور Google Discover باشیم؟

گوگل دیسکاور

شرکت گوگل در چند سال اخیر تلاش های بسیاری را در ارائه بهترین و با کیفیت ترین محصولات خود کرده و هر چند وقت یکبار با یک پلتفرم یا یک سرویس خدمات رسانی جذاب و کاربردی از این غول بزرگ فناوری آشنا می شویم که در نوع خودش جذاب و مفید می باشد.

علت این موضوع نیز رشد هوش مصنوعی گوگل و جمع آوری داده های با اهمیتی است که موتور جستجوی این شرکت از نوع رفتار و سرچ هایی که کاربران در آن انجام می دهند بدست می آورد. برای همین است که این شرکت می کوشد تا با استفاده از تازه ترین شیوه ها، مفید ترین و پر طرفدارترین مطالب را در قالب پلتفرم های جذاب و کاربرپسند در اختیار همگان قرار دهد.

یکی از پلتفرم های نسبتا جدید این شرکت و اگر دقیق تر بگوییم نه چندان تازه شرکت گوگل، قابلیت گوگل دیسکاور (Goolge Discover) می باشد و کاربرانی که از محصولات اندرویدی از جمله کاربران گوشی ها و تبلت هایی که این سیستم عامل استفاده می کنند، چند سالی است با آن آشنایی دارند.

اگر بخواهیم ساده تر بگوییم در حقیقت شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و یا حتی اینستاگرام، صفحه ای به نام صفحه فید (Feed) و یا دیسکاوری که به خوبی در اینستاگرام با آن آشنایی داریم را در اختیار کاربرانشان قرار می دهند که حاوی مطالب و پست هایی است که یا ترند روز بوده و یا حاوی مطالبی هستند که کاربر مورد نظر به آنها علاقمند بوده و بیشتر از بقیه پیگیر آنها می باشد. اما دیسکاور دقیقا چیست و چگونه می توان وب سایت خودمان را در دیسکاور گوگل قرار دهیم؟

در این مطلب از سری مطالب بهینه سازی سئو و ترفندهای افزایش ترافیک وب سایت، قصد داریم شما را با جزییات دیسکاور گوگل و راه های بهبود سایت برای حضور در این پلتفرم بیشتر آشنا کنیم. در صورتی که دنبال تازه ترین شیوه های بهینه سازی سایت، ترفند های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی هستید، همین امروز با مشاوران بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت دارکوب تماس برقرار کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

گوگل دیسکاور چیست؟

گوگل دیسکاور یک قابلیت در اپلیکیشن Google است که به کاربران پیشنهادات مختلفی از اخبار، مقالات، ویدئوها و موارد مرتبط با علایقشون را نشان می دهد.

برخلاف جستجوی معمولی در Discover نیازی نیست موضوعی را جستجو کنید و همه چیز بر اساس پیش بینی های گوگل از علایق و رفتار کاربر ارائه می شود.

برای رسیدن به این بخش محتوای شما باید از نظر موضوعی و محتوایی جذاب باشد، همینطور از نظر تکنیکی نیز باید بهینه باشد.

گوگل اعلام کرده بود که ماهانه بیش از 800 میلیون کاربر از دیسکاور این شرکت بازدید می کنند و به زودی قرار است به اندازه اینستاگرام رشد کرده و به مرور به یک رقیب جدی برای آن تبدیل شود.

کاربران می توانند موضوعات خاص خود را به دلخواه حذف یا اضافه کنند و به صورت منظم از خبرها و محتواهای تازه ای که در آن دسته بندی قرار دارد مطلع شوند.

حالا کاربر کافیست تا پست های دلخواه خود را یکبار مشاهده کرده و با لمس هر کدام، با پست های مشابه دیگری که برای وی جذاب است رو به رو شود. الگوریتم های چنین پلتفرم هایی قادر هستند تا بعد از مدتی به خوبی مطالبی که جذابیت کافی برای کاربرهای خود را دارند به او پیشنهاد کنند.

یکی از اهداف اصلی گوگل دیسکاور این است که کاربران خود را با محتوای به موقع در میان سیل عظیم پست ها و مطالب تغذیه کند. با دانستن این موضوع، چرا از این فرصت برای ارائه آخرین اخبار صنعت خود و در نهایت مخاطبان خود استفاده نمی کنید؟

در واقع، ایجاد مطالب با ارزش خبری و مد روز فرصتی عالی برای شماست تا برند خود را در Google Discover نمایش دهید.

یکی از عملکردهای کلیدی Google Discover (گوگل دیسکاور) این است که به کاربران خود کمک می کند تا از آخرین اتفاقات آگاه شوند. به همین دلیل، الگوریتم ها به طور مداوم مقالات جدید و ویدیوهای تازه منتشر شده را جستجو می کنند تا آنها را با کاربران خود به اشتراک بگذارند. این بدان معنی است که محتوایی که اخیراً منتشر شده است نسبت به انتشاراتی که هفته ها یا ماه ها پیش منتشر شده است، شانس بیشتری برای انتخاب توسط ربات ها دارد. پس سعی کنید که مقالات و محتوای خود را به روز نگه داشته و مرتبا در حال تولید محتوا باشید.

تکنیک های بهینه سازی سئو برای Google Discover

در همین ابتدا باید به گفته خود گوگل اشاره کنیم و اینکه ظاهرا هیچ راهکار و الگوی قطعی برای ورود و حضور داشتن در فضای دیسکاور وجود ندارد. البته این بدان معنا نیست که راه رسیدن به دیسکاور گوگل مشخص نیست و هیچکس نمی داند چه کارهایی باید انجام داده شود، اما در مجموع می بایست تمام تلاش خود را برای بهینه سازی سئو انجام داده و امیدوار باشید که صلاحیت کافی برای توصیه شده به کاربران دیسکاور گوگل را پیدا کنید.

یکی از مواردی که دارکوب در ارائه خدمات سئو خود انجام می دهد برنامه ریزی برای نمایش در گوگل دیسکاور می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات مجموعه دارکوب در این زمینه می توانید صفحه توضیحات سئو را مطالعه نمایید.

نکته قابل توجه در مورد ترافیکی که از دیسکاور گوگل دریافت می کنید، این است که این نوع ترافیک نه در هیچکدام از دسته بندی ترافیک های ارگانیک و یا ترافیک ارجاعی قرار نداشته و خود گوگل نیز برای محاسبه آن، یک بخش مجزا را در گوگل سرچ کنسول در نظر گرفته که جلوتر در مورد نحوه کنترل و زیر نظر داشتن آن صحبت خواهیم کرد.

  1. تولید محتوای تازه و به روز
    مطالب شما باید به روز، مرتبط و جدید باشد. Google Discover بیشتر مطالبی را که تازه منتشر شده اند و یا به روز رسانی شده اند را نمایش می دهد.طبق گفته های گوگل، دیسکاور تلاش می کند تا وب سایت هایی که مطالب آنها براساس اصول E-A-T (که تضمین کننده کیفیت محتوا می باشد) نوشته شده باشد را در اولویت حضور قرار دهد. توصیه می کنیم تا در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با الگوریتم های گوگل و اصول E-A-T، به مطالب آموزشی سئو در وب سایت دارکوب سر بزنید.
  2. تمرکز بر تجربه کاربری 
    طراحی سایت و تجربه کاربری می توانند تاثیر زیادی در دیده شدن محتوای شما داشته باشند. سایت شما باید سریع، واکنشگرا و همینطور کاربرپسند باشد.
    گوکل اعلام کرده که الگوریتمی که وظیفه انتخاب مقالات و پست های وب سایت ها را برای نمایش در دیسکاور بر عهده دارد، نه فقط به کیفیت محتوا بلکه به دسته بندی آن نیز توجه زیادی کرده و تلاش می کند تا کاربر را به رسیدن موضوعاتی که بیشتر علاقه دارد کمک کند.
  3. تصاویر با کیفیت و مرتبط
    تصاویری که در مقالات خود استفاده می کنید باید با کیفیت بالا، مرتبط و همینطور جذاب باشد. گوگل تصاویر را بررسی می کند و مقالاتی که تصاویر مناسبی داشته باشند شانس بیشتری برای نمایش در Discover خواهند داشت.
  4.  جستجوهای مرتبط
    تولید محتوای متناسب با نیاز کاربران، به ویژه مقالاتی که با توحه به سوالات و درخواست های آنها نوشته شده باشند، یکی از اصلی ترین راه ها برای جلب توجه Google Discover است.
    به این معنی است که باید دنبال موضوعاتی باشید که کاربران به آن علاقه دارند و به نیازهای آنها پاسخ می دهد.
  5. استفاده از محتواهای ترند و پر طرفدار
    گوگل در دیسکاور به دنبال نمایش محتواهای جذاب و ترند شده می گردد. بدین شکل کاربران خیالشان راحت است که با هر بار مراجعه به این فید، با تازه ترین و پر بیننده ترین محتوهای تصویری و ویدیویی رو به رو می شوند. استفاده از محتواهای ترند شده و دنباله دار، نه فقط شما را به عنوان یک تولید کننده محتوای پر قدرت، بلکه به یک برند معتبر برای پیگیر بودن اخبار روز تبدیل می کند.استفاده از محتواهای ترند و پر مخاطب خود به خود باعث می شود که رتبه سئو وب سایت شما بهبود یافته و به بینندگان این نوید را می دهد که با دنبال کردن مطالب شما، چیزی را از دست نخواهند داد.
  6. پروفایل Google Business را تنظیم کنید 
    به نظر می رسد ایجاد نمایه کسب و کار Google یکی از کارهای کاملاً اجباری است، به خصوص اگر در تجارت الکترونیک هستید. می دانید که گوگل وب سایت های قابل اعتماد و با ارزش را به وب سایت های مشکوک یا هرزنامه اولویت می دهد. بنابراین، هنگامی که نام تجاری شما یک نمایه فعال در نمایه کسب و کار گوگل دارد، ربات ها به وب سایت شما نوعی مهر تایید می زنند.
  7. انتشار پست های ویدیویی بیشتر در سایت
    از آنجایی که گوگل دیسکاور به دنبال نمایش محتواهای جذاب و دیدنی تر است، به همین علت تلاش می کند که به مانند اینستاگرام یا سایر فیدهای دیگر پلتفرم ها، محتوهای ویدیویی به مقدار قابل توجه تری با اولویت بالاتری نمایش داده شوند. مطالب دنباله دار و ترند شده را همراه با ویدیوهایی مرتبط با آنها منتشر کنید و مطمئن باشید که بینندگان همیشه به جای مطالعه متن ها، از ویدیوهای بامزه و خنده دار استقبال بیشتری می کنند.

به یاد داشته باشید که گوگل دیسکاور ارتباطی با نتایج اول SERP نداشته و در صورتی که الگوریتم این پلتفرم حس کند محتوای شما شانس جذاب بودن برای کاربران را دارد، قطعا آن را در فید خود نمایش می دهد.

پس از بابت پایین بودن رتبه سایتتان در جستجوهای گوگل نگران نبوده و فقط تمرکزتان بر روی تولید محتوای جذاب و مخاطب پسند بگذارید. به دنبال کلمات کلیدی که موضوعات جذابی در مورد آنها وجود داشته و سایت شما خلاء زیادی در آن دارد رفته و دست به تولید محتوا در آن زمینه ها بزنید.

به عنوان مثال می توانید از راه اندازی یک وب سایت فناورانه آغاز کرده و یا وب سایت هایی که به سوالات تخصصی کاربران پاسخ می دهند را بسازید.

چگونه محتوای جذاب برای Google Discover تولید کنیم؟

محتواهای شما علاوه بر اینکه باید بر طبق اصول سئو باشد، باید برای خوانندگان نیز جذاب و ارزشمند باشد تا ارزش خواندن داشته باشد. در این بخش از مقاله مواردی را که در این زمینه به شما کمک می کنند را بیان می کنیم:

  • نوشتن عناوین جذاب

عناوین جذاب همیشه قدم اول را در جذب کاربر بر می دارند. زمانی که شما از تیترهای جذاب استفاده می کنید کاربران به مقاله شما جذب می شوند.

این نکته را رعایت کنید که عناوین شما باید جذاب، کوتاه و همینطور حاوی اطلاعات مفید باشد تا کنجکاوی خواننده را برانگیزد.

  • استفاده از فرمت های مختلف محتوا

گوگل به محتوای ویدئویی، اینفوگرافیک ها و همینطور تصاویر توجه ویژه ای دارد. تولید محتوای چندرسانه ای مانند ویدئو، پادکست و همینطور گرافیک های جذاب می تواند شانس شما را برای ورود به Discover  بیشتر کند.

  • واکنشگرا بودن سایت

چون بیشتر کاربران از طریق گوشی های همراه خود به Discover دسترسی دارند، بنابراین محتوای شما باید به طور کامل برای نمایش در پلتفرم های دیگر بهینه باشد.

  • ایجاد محتوای مفید و عمیق

معمولا مقالاتی که پاسخگوی نیاز کابران باشند، شانس بیشتری را برای در Discover قرار گرفتن دارند. سعی کنید محتوای شما مطابق با موضوعات ترند و احتمالی کابران باشد.

بررسی ترافیک گوگل دیسکاور

برای اینکه بدانید محتوای شما چه بازخوردی داشته و چقدر استقبال شده است می توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید. با استفاده از این ابزارها می توانید بفهمید که کدام صفخات بیشتر در Discover نمایش داده می شود.

Google Search Console

با استفاده از این ابزار می‌توانید داده‌های دقیق‌تری در مورد نمایش محتوای شما در Discover دریافت کنید. در بخش Performance می‌توانید ببینید کدام محتواها بیشترین ترافیک را از Google Discover دریافت کرده‌اند.

Google Analytics
ابزار تحلیل وب‌ سایت Google Analytics به شما کمک می‌ کند تا رفتار کاربران را در سایت خود رصد کنید و متوجه شوید که چگونه کاربران به محتوای شما دسترسی پیدا کرده‌ اند.

اگر این گزارش ها را در حساب کنسول جستجویتان نمی بینید، احتمالاً به این دلیل است که محتوای شما به حداقل آستانه نمایش در Discover نرسیده است.

چالش‌ها و نکات تکمیلی

در حالی که ورود به Google Discover می‌ تواند فرصت‌ های زیادی را فراهم کند، برخی چالش‌ ها هم وجود دارند که باید به آن‌ ها توجه کنید:

  • رقابت بالا: تعداد زیادی وب‌ سایت و محتوا در تلاش هستند تا در Discover نمایش داده شوند، بنابراین رقابت بسیار بالاست. برای غلبه بر این رقابت، باید محتوای شما منحصر به فرد و ارزشمند باشد.
  • عدم تضمین نمایش: حتی اگر تمامی نکات سئو و تولید محتوا را رعایت کنید، هیچ تضمینی برای ظاهر شدن در Google Discover وجود ندارد. اما رعایت اصول بهینه‌ سازی و تولید محتوای جذاب می‌ تواند شانس شما را افزایش دهد.
  • تحلیل و بهبود مستمر: به طور منظم عملکرد محتوای خود را بررسی کنید و بر اساس داده‌ ها و نتایج، استراتژی‌ های خود را بهبود دهید. گوگل Discover به طور مداوم الگوریتم‌ ها و اولویت‌ ها را به روز می‌ کند، بنابراین باید همیشه در حال بهبود و اصلاح باشید.

 اهمیت الگوریتم EAT برای دیسکاور

تخصص (Expertise)، اقتدار(Authoritativeness) و اعتماد (Trustworthiness)، یا به اختصار EAT، الگوریتمی است که به گوگل کمک می کند تا محتوای فریبنده و گاهی اوقات اقرارآمیز و جعلی را برای حذف از فهرست جستجو کند. بدیهی است که نمی خواهید ربات های گوگل محتوای شما را اسپم یا مشکوک بدانند، بنابراین باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا برای گوگل و کاربرانش معتبر و واقعی به نظر برسید.

E-A-T یکی از بسیاری از دستورالعمل هایی است که Google برای تعیین اینکه آیا محتوا برای خوانندگان ارزشمند است و آیا باید رتبه خوبی داشته باشد یا خیر، استفاده می کند.

اولین کاربرد E-A-T در سال 2014 زمانی رخ داد که گوگل این مفهوم را به راهنمای کیفیت جستجوی خود اضافه کرد.

به ارزیابان کیفیت جستجوی گوگل دستور داده شد که به مواردی همچون تخصص سازنده محتوا، معتبر بودن سازنده محتوا، خود محتوا و وب سایت، قابل اعتماد بودن سازنده محتوا و خود وب سایت دقت کنند.

به طور خلاصه، E-A-T مشخصه ای است که نشان می دهد یک صفحه با کیفیت است و آن را برای کاربران مفید می کند. این روش آنها برای محافظت از کاربران در برابر محتوای کم کیفیت است. E-A-T از نظر فنی یک عامل رتبه بندی نیست، اما می تواند بر رتبه محتوای شما تأثیر بگذارد. E-A-T دستورالعملی است که گوگل برای تعیین اینکه چه محتوایی با کیفیت بالا است و باید در چندین جنبه مختلف الگوریتم آن رتبه بندی شود، استفاده می کند. بنابراین اگرچه این یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست، می تواند به طور غیرمستقیم بر رتبه بندی کلی جستجوی شما تأثیر بگذارد.

اگر چه دستورالعمل یا ساز و کار دقیقی از نحوه عملکرد فناوری EAT در اختیار عموم قرار نگرفته است، اما می توان حدس زد که انتشار محتوای باارزش و با کیفیت برای مخاطبان از ارکان اصلی آن است که باید در هنگام تولید محتوا به آن توجه زیادی داشت.

سخن پایانی در مورد دیسکاور

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با کوچک ترین جزییات فید گوگل دیسکاور آشنا ساخته و نکات مهی که به بهبود سئو و حضور شما در این پلتفرم آینده نگر کمک رسانی می کند را عنوان کنیم. حضور در گوگل دیسکاور یکی از بحث های مهم و حساسی است که موفقیت در آن نیاز به ریز بینی و در اختیار داشتن یک درک درست از بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ و بهبود رتبه سایت دارد.

به صورت خلاصه یک بار دیگر مواردی که به شما در بودن در گوگل دیسکاوری کمک می کند را مرور می کنیم:

  • اشتراک گذاری هر چه بیشتر محتواهای منتشر شده
  • به روزرسانی محتواهای قدیمی و تولید محتواهای به روز و به اصطلاح ترند
  • استفاده از تصاویر بزرگ و با کیفیت به همراه نوشتن متن جایگزین برای هر کدام
  • استفاده از ویدیوهای مرتبط و با مزه
  • واکنش گرا بودن و بهینه سازی وب سایت برای نمایش در دستگاه های همراه
  • نوشتن محتواهای جذاب و طولانی
  • اجرای قواعد و اصول توصیه شده در Google News

در صورتی که پاسخ سوال خود را در محتوای بالا پیدا نکرده و یا به دنبال یک راهنمایی دقیق تر برای راه یافتن به فید گوگل دیسکاور هستید، مشاوران بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب خوشحال می شوند که در این زمینه همراه شما بوده و راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب