چند درصد از سایت ها با وردپرس طراحی شده اند

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

اگر از آن دسته کاربرانی هستید که به تارگی پا به عرصه طراحی وب سایت و حواشی آن گذاشته اید، حتما با مفهوم سیستم های مدیریت محتوا یا CMS تا حدودی آشنایی پیدا کرده اید. وردپرس یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین پلتفرم های فعال مدیریت محتوا است که دهه دوم عمرش را سپری می کند و توانسته یک تنه کسب و کارهای آنلاین زیادی را برای افراد یا شرکت ها استارت بزند.

تا پیش از ظهور وردپرس و یا سایر سیستم های مدیریت محتوا، طراحی صفحات وب و یا طراحی یک وب سایت به مانند کلافی سر در گم و پیچیده بود که هر کسی از پس انجام آن بر نمی آمد. به محض ورود پلتفرم های مدیریت محتوا و سایت سازها، به یکباره ورق برگشت و ناگهان سال به سال شاهد رشد میلیونی کسب و کارهایی بودیم که به صورت وب سایت یا فروشگاه آنلاین وارد این فضا می شدند.

در میان سایر سیستم های مدیریت محتوا، این وردپرس است که از حدود 18 سال پیش تا کنون گوی رقابت را از بقیه ربوده و خودش را به عنوان محبوب ترین و قدرتمند ترین سیستم مدیریت محتوا جا انداخته است. وردپرس در ابتدا به هدف انجام کار دیگری متولد شده بود و انتظار می رفت که در حد یک وبلاگ ساز معمولی باقی بماند و کم تری کسی فکر می کرد که روزی، تصور ساختن سایت بدون وردپرس برای خیلی ها مثل کابوس باشد.

وب سایت های وردپرسی با کمک قالب های آماده یا قالب های اختصاصی جان و روح می گیرند و از پس انجام خیلی از کارهای ساده و حتی دشوار بر می آیند. از راه انداخت یک سایت خبری بزرگ گرفته تا سایت های شرکتی و فروشگاه های آنلاین عظیم که میلیون ها کاربر و مشتری دارند، همگی جزو محصولاتی هستند که سیستم مدیریت محتوای وردپرس می تواند قلب تپنده آنها باشد.

به عنوان مثال وردپرس به راحتی می تواند تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی کامل شود. برای اینکار کافیست یکی از دو افزونه های مشهور ووکامرس یا EDD را بر روی هسته اصلی این پلتفرم نصب نمایید. ووکامرس استاد فروش اجناس و کالاهای فیزیکی بوده و EDD نیز بیشتر برای فروش محصولات الکترونیکی و قابل دانلود مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر هم به دنبال ایجاد یک تالار گفتمان یا وب سایتی که شباهت بسیاری به شبکه های اجتماعی دارد باشید، کافیست تا از افزونه Buddypress استفاده نمایید. خلاصه در وردپرس هیچ محدودیتی وجود ندارد و تفریبا هر وب سایت با هر ایده ای که در ذهنتان داشته باشید را می توان با آن اجرایی کنید. در صورتی که سوالی در مورد وردپرس و سایر سایت سازهای پر کاربرد داشته و قصد راه اندازی کسب و کار خود به صورت آنلاین را دارید، بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب در کوتاه ترین زمان قادر است استارتاپ دلخواه شما را به واقعیت تبدیل کند.

داستان وردپرس و گسترش سراسری آن در تمامی قسمت های اینترنت

وبلاگ و وبلاگ نویسی پدیده ای بود که از اواخر دهه 90 میلادی شروع شد ولی تا اوایل قرن بیست و یکم چندان همه گیر نبود. تا اینکه با شروع قرن بیست و یکم شاهد انتشار سیستم های مدیریت محتوایی بودیم که شروع وبلاگ نویسی را آسان سازی کردند.

شاید بی تعارف بشود گفت که وردپرس دلیل اصلی تمامی این تب و تاب ها بود و بعدها رنگ و لعاب عوض کرد و در قد و قامت یک سایت ساز حرفه ای ایفای نقش کرد. اکنون که در سال 2021 میلادی به سر می بریم چیزی در حدود 39 درصد و بهتر بگوییم نزدیک به 40 درصد از کل سایت های اینترنت توسط وردپرس ساخته و در حال اجرا شدن هستند.

وردپرس در سال 2003 به عنوان ابزار وبلاگ سازی معرفی شد و ساختار و طبیعت آن، به همه این اجازه را داد که در کدهایش دست برده و شرایط بهبود بیشترش را مهیا کنند. همین شد که وردپرس خیلی زود از پیله خودش آزاد شد و از چیزی که در ابتدا به نظر می رسید، به جایی رسید که حالا افزونه های آن قادر هستند به تنهایی هزاران مدل وب سایت را تکمیل و هدایت کنند.

حتی نام های بزرگی مثل سونی، والت دیزنی و بی بی سی نیز بر قدرت بالای این سیستم مدیریت محتوا تکیه کرده اند و وب سایت های خود را با امکانات آن اداره می کنند.

اعداد و ارقام وردپرس در سال 2021

  • بیش از 14.7 درصد از 100 وب سایت برتر دنیا به کمک وردپرس ساخته شده است.
  • روزانه بیش از 500 وب سایت جدید با استفاده از وردپرس ساخته و روانه بازار می شوند.
  • هر ثانیه 17 عدد پست وبلاگی در بخش بلاگ سایت های وردپرسی بارگذاری می شود.

نکته جالب و عجیب در مورد وردپرس این است که تمامی قدرتی که بدست آورده و رکوردهایی که تاکنون شکسته را مدیون انجمن فعال و وفادارش است. در حقیقت وردپرس شرکتی نیست که یک مدیر ارشد باهوش و آینده نگر داشته باشد، بر عکس این نرم افزار نه فقط یک مدیر بلکه هزاران توسعه دهنده داوطلب را از سرتاسر جهان در اختیار دارد.

براساس گزارش وب سایت WordCamp، در حال حاضر بیش از 7 میلیون وب سایت با وردپرس ساخته شده است. با همچین سرعت رشد سرسام آوری که وردپرس دارد بعید نیست که تا چند سال آینده این رکورد تبدیل به عددی 9 رقمی بشود. دستیابی وردپرس به این رکورد باور نکردنی اصلا دور از ذهن نیست چرا که آخرین بروزرسانی این پلتفرم، در مدت کم تر از یک ماه بیش از 8 میلیون بار دانلود شده است.

اکنون که پی به قدرت بی انتهای وردپرس برده اید، قبل از اینکه به جزییات بیشتری در مورد میزان نفوذ آن بپردازیم، بد نیست ببینیم که چه کسی برنده رقابت بهترین آسان ساز طراحی وب سایت در جهان است.

محبوبیت

وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا به لحاظ در اختیار داشتن طیف وسیعی از ابزارهای کمکی برای طراحی سایت، رقبای مختلفی نظیر جوملا، دروپال، مجنتو و شاپیفای را در پشت سر خود دارد.

با این وجود سهم وردپرس از بازار سیستم هایی مدیریت محتوا درحدود 59.7 درصد بوده و برای هفتمین سال پیاپی است که عنوان محبوب ترین CMS را به خودش اختصاص داده است. نزدیک ترین رقیب وردپرس سیستم مدیریت محتوای جوملا است که فقط 6.7 درصد از وب سایت ها به کمک آن ساخته شده اند. حالا به نظر شما با در نظر گرفتن این درصدها اصلا وردپرس رقیبی هم دارد؟

در حالی که رقبای وردپرس تنها بر روی یکی از وجه های طراحی سایت تمرکز کرده اند، وردپرس به مانند یک چاقوی سوئیسی عمل کرده و به لطف متن باز بودن و ساختار افزونه هایش، این امکان را به توسعه دهندگان داده تا با دستکاری کردن آن، امکان تبدیل وردپرس به یک سایت دگرگون شده و پر از امکانات را فراهم کند.

آمارهای مرتبط با وردپرس همیشه باعث ایجاد دلخوری در دل نزدیک ترین رقبای این سایت ساز حرفه ای شده. به عنوان مثال مجنتو یا شاپیفای را در نظر بگیرید، با وجود اینکه مدت قابل توجهی است که حضور دارند، اما فعالیت آنها اغلب به ساخت فروشگاه های اینترنتی محدود شده است.

بعد از اینکه وردپرس از افزونه ووکامرس رونمایی کرد، این پلاگین خیلی سریع به یکی از محبوب ترین های بازار تبدیل شد و سریعا 22 درصد از سهم بازار را در فروشگاه های آنلاین به خودش اختصاص داد. تصور کنید که یک افزونه نسبتا ساده که قرار بود جای خالی فروشگاه ساز را در وردپرس پر کند، خیلی سریع جای خودش را در بازار محکم کرد و مشتریان وفادارش هم را یکی یکی بیشتر کرد.

حتی اگر بیخیال حضور پر رنگ وردپرس شوید، آمارهای وردپرس باز هم ما را تحت تاثیر موفقیتش قرار می دهد:

  • ماهانه بیش از 409 میلیون کاربر از بیش از 21.2 میلیارد صفحه وردپرسی دیدن می کنند.
  • از یک میلیون وب سایت برتر در جهان، بیش از 313050 مورد آنها با وردپرس ساخته شده است.
  • در سال 2016 نزدیک به 18 بیلیون کلمه در سایت های وردپرسی نوشته شده بود.

به گزارش گوگل ترند بیش از 18 میلیارد جستجو با کلمه WordPress ثبت شده و شاید جالب باشد بدانید که این آمار، با آمار جستجوی وب سایت های بزرگی مثل آمازون و توییتر برابری می کند. این در حالیست که وردپرس یک وب سایت جهت ساختن سایت بوده و عملا نمی تواند محبوبیت وب سایت هایی مثل شبکه اجتماعی توییتر را داشته باشد.

همه این آمارها ما را به یک سوال بزرگ نزدیک می کند، آن سوال این است که چند درصد از وب سایت ها وردپرسی هستند؟

پیش از اینکه به این سوال جواب دقیق بدهیم بد نیست به برخی از قابلیت های این پلتفرم محبوب بپردازیم:

بخش های پر مخاطب تر

انعطاف و تطبیق پذیری بالای وردپرس باعث شده تا معمولا اولین گزینه برای انتخاب شدن از سوی توسعه دهندگان و بازدید کنندگان وب سایت ها باشد. وردپرس از یک بلاگ ساز عادی خیلی فاصله گرفته و حالا وب سایت های فروشگاهی، وب سایت شرکتی، مجله های خبری و شاید اکثر وب سایت های دولتی به کمک آن ایجاد شده است. شاید باور نکنید اما وب سایت کاخ سفید هم برای ساخت از وردپرس استفاده کرده است.

وردپرس در میان سایر دستاوردهایش توانسته نقش ویژه ای در رشد فروش آنلاین ایفا کند. پلاگین ووکامرس این پلتفرم به نزدیک به 30 درصد از فروشگاه های اینترنتی کمک رسانی کرده و رکورد دانلود بیش از 50 میلیاردی را شکسته است. نام ووکامرس به قدری بزرگ است که خودش یک تنه مانند یک برند معتبر شناخته می شود.

تعداد کسب و کارهایی که از وردپرس برای ایجاد وب سایت دلخواه خود استفاده می کنند همواره رو به افزایش بوده و دلیلی برای کند شدن سرعت این روند وجود ندارد. علت این است که وردپرس راه ورود به دنیای دیجیتال را آسان کرده و کلی ابزار مناسب را جهت پیشبرد این طیف از نیازها ارائه کرده است. این در حالی است که هزینه های پایین و یا ناچیزی را برای خودش در نظر گرفته است.

اگرچه وردپرس اثبات کرده که دوست خوبی برای کسب و کارهای کوچک و با بودجه کم تر است، اما غول های فناوری جهان مثل مرسدس بنز، سونی و موزیلا هم به آن اعتماد کرده و سرمایه گذاری های بزرگی را برای گسترش قابلیت ها و استفاده بیشتر از آن انجام داده اند.

یک کسب و کار به هنگام حضور در فضای آنلاین با چند چالش بزرگ رو به رو می شود:

  • خروجی های رسانه آن می بایست از پس حجم بالای ترافیک درخواستی بر بیایند.
  • از لحاظ سوشال مدیا نیز می بایست با ارائه امکانات جذاب تر، نظر کاربران بیشتری را به خود جلب کنند.
  • وب سایت هایی که کار نمایش پورتفولیو یا رزومه های کاری را بر عهده دارند می بایست از لحاظ بصری جذابیت بالایی داشته و قابلیت نمایش ویدیوها و تصاویر با کیفیت را داشته باشند.

وردپرس برای تمامی این سناریوها راهکار مخصوص خود را داشته همین باعث شده که در دل همه جای خودش را پیدا کند.

دلایل محبوبیت وردپرس

افزونه های وردپرس

ساختار منحصر به فرد وردپرس باعث شده که این سایت ساز یک پلتفرم تطیبق پذیر و همه کاره باشد. تا به حال بیش از 50 هزار افزونه یا پلاگین برای وردپرس ساخته شده که از سایت های معمولی وبلاگی گرفته تا اکثر وب سایت های مشهور وردپرسی از آنها استفاده می کنند. فرم های تماس، سبد خرید، ابزارهای آنالیز سئو و بهینه سازهای سرعت بارگذاری وب سایت از جمله پرکاربردترین ها در این لیست هستند.

پلاگین های وردپرس تا به حال بیش از 1.6 میلیارد دفعه دانلود شده و همین رقم سندی بر محبوبیت بالای آنهاست. 19 مورد از برترین پلاگین های وردپرس تا به حال بیش از 1 میلیون بار دانلود شده که 11 موردشان به تنهایی 7 میلیون بار توسط کاربران نشانه گذاری شده اند. با نام برترین پلاگین های وردپرس آشنا شوید:

  • ووکامرس _ بیش از 30 میلیون بار دانلود
  • All in One SEO Pack _ بیش از 13 میلیون بار دانلود
  • Akismet _ بیش از 12 میلیون بار دانلود
  • Google XML Sitemaps _ بیش از 9 میلیون بار دانلود
  • Contact Forms 7 _ بیش از 9 میلیون بار دانلود

افزونه ها این قابلیت را دارند تا چهره وب سایت را تغییر داده و ظاهر جدیدی به آن بدهند.

قالب های وردپرس

ظاهر وب سایت به همان اندازه کارایی و قابلیت هایش اهمیت بالایی دارد. توسعه دهندگان وردپرس می دانند که هیچ محدودیتی در هنگام کار و توسعه آن نخواهند داشت و این سیستم آزادی عملی بالایی به آنها بخشیده است.

تا به حال بیش از 6 هزار قالب رایگان و پولی برای وردپرس ساخته شده است. هر کدام از این قالب ها به منظور انجام کار یا کارهای مشخصی ساخته می شوند و با چند کلیک، نمای مشخص و خاصی را به سایت شما می دهند.

قالب Avada محبوب ترین پوسته وردپرس است که تاکنون بیش از 450 هزار دفعه دانلود شده است. قالب های Avada و Divi و Genesis به نتهایی عامل زیبایی بیش از 17 درصد از وب سایت های وردپرسی هستند.

نکته جالب توجه در مورد قالب های وردپرسی این است که حتی بهترین و کامل ترین آنها هم هزینه بسیار کمی را روی دست خریدارانش خواهد گذاشت. متوسط قیمت قالب های پر امکانات وردپرس چیزی در حدود 45 دلار می باشد و این رقم فقط یکبار باید پرداخت شود و مانند پکیج های ماهانه و هزینه بردار دیگر نیست.

انجمن عظیم و فعال وردپرس

با وجود تمام امکاناتی که وردپرس دارد، این کاربرها هستند که با ارزش ترین دارایی این پلتفرم به حساب می آیند. انجمن توسعه دهندگان وردپرس در حقیقت قهرمانان خاموشی هستند که این پلتفرم را با بیش از 68 زبان زنده جهان سازگار کرده اند.

از طرف دیگر وب مسترهایی که از وردپرس استفاده می کنند، تاکنون وب سایت های خود را با بیش از 120 زبان دنیا ایجاد کرده اند. این میزان نفوذ تا به حال توسط هیچ پلتفرم دیگری قابل دست یابی نبوده است.

اولین بار در سال 2006 بود که علاقمندان به وردپرس تصمیم گرفتند تا WordCamp را ایجاد کنند. وردکمپ به منظور آشنایی توسعه دهندگان وردپرس و پیشبرد اهداف آنها بوجود آمد و از آن زمان تا به امروز نزدیک به 932 جلسه در بیش از 65 کشور و 6 قاره جهان تشکیل شده است.

نتیجه گیری

تازه ترین آمارها خبر از تصاحب 32 درصد از کل وب سایت های جهان و 59 درصد از کل وب سایت های مبتنی بر سیستم مدیریت محتوا را توسط وردپرس داده است. وردپرس یک سیستم دوست داشتنی و انعطاف پذیر است که با توجه به شرایطی که تا به حال داشته، می توان آینده روشن تری را برایش پیشبینی کرد.

شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 19 سال تجربه در زمینه راه اندازی و توسعه وب سایت های وردپرسی، طراحی سایت با وردپرس، ارائه راهکارهای جامع در زمینه سیستم های مدیریت محتوا و همینطور طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی پاسخگوی نیازهای کاربران و مشتریان خود بوده است.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته