تعداد افرادی که در اینترنت با استفاده از دستگاه های تلفن همراه مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها مرور می کنند هر سال افزایش می یابد. با توجه به اینکه تقریباً 60٪ از بازدیدهای موتور جستجوی ارگانیک از طریق دستگاه های تلفن همراه انجام می شود، مهم تر از همیشه است که مطمئن شوید وب سایت شما به گونه ای تنظیم شده است که یک تجربه تلفن همراه خوب را ارائه دهد. در غیر این صورت، بازدیدکنندگان را در مقابل رقبایی که به این دسته بزرگ از جستجوگران وب پاسخ داده اند، از دست خواهید داد.
بهترین راه برای رفع این نیاز با یک وب سایت واکنش گرا است. طراحی وب ریسپانسیو تا حد زیادی ساده ترین و مؤثرترین راه برای ایجاد یک وب سایت سازگار با موبایل است که به درستی در همه دستگاه ها کار می کند.
لیست مطالب
لپتاپ، تبلت و گوشیهای هوشمند یک صفحه وب را نمایش میدهند تا طراحی وب سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا را نشان دهند. این تضمین می کند که همه تصاویر، محتوا و ساختار بدون توجه به دستگاه مورد استفاده یکسان به نظر می رسند. هنگامی که وب سایت شما با استفاده از طراحی واکنش گرا ساخته می شود، به طور یکپارچه روی صفحه نمایش دسکتاپ، لپ تاپ، گوشی های هوشمند و تبلت ها کار می کند. این به شما تطبیق پذیری لازم را برای ارائه یک تجربه کاربری عالی برای همه افرادی که از وب سایت شما بازدید می کنند، می دهد.
قبل از طراحی ریسپانسیو، ایجاد یک وب سایت سازگار با موبایل نیاز به ساخت وب سایت های مختلفی برای هر نوع دستگاه داشت. این یک راه بیهوده و ناکارآمد برای ساخت یک وب سایت است. با طراحی ریسپانسیو، شما فقط باید یک وب سایت بسازید و در همه دستگاه ها به درستی کار می کند. برخی از عناصر مورد استفاده در طراحی واکنشگرا عبارتند از:
با وجود تعداد زیادی از آمارهای منتشر شده که نشان میدهد واکنشپذیری تجربه کاربری بهتری ایجاد میکند، بسیاری از صاحبان وبسایت در اتخاذ طراحی وب واکنشگرا کند بودهاند. اینها برخی از بزرگترین دلایلی هستند که باید در اولویت های شما قرار گیرد.
بر کسی پوشیده نیست که گوگل در سالهای اخیر به سمت رویکرد «اول از طریق موبایل» حرکت کرده است. با بیشتر شدن جستجوی کاربران از دستگاه های تلفن همراه نسبت به قبل، نمایش آسان وب سایت ها در هر دستگاهی اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. هدف گوگل ارائه محتوای ارزشمند و قابل دسترس به کاربران است. این الگوریتم بیشترین تمایل را برای رتبه بندی سایتی دارد که متناسب با این لایحه باشد – با واکنشگرا بودن و کاربرپسند بودن. گوگل از وبسایتهایی که برای دستگاههای تلفن همراه بهینهسازی شدهاند و طراحی وب واکنشگرای تلفن همراه را اتخاذ کردهاند، ترجیح میدهد.
زمان در صفحه می تواند نشانه مهمی باشد که آیا محتوای شما با آنچه کاربر در جستجوی آن است مطابقت دارد یا خیر و آیا تجربه مثبتی در سایت شما داشته است یا خیر. دلیل این امر این است که اگر کاربر از محتوای شما (یا در این مورد، تجربه وب سایت شما) راضی نباشد، بعید است که در آنجا باقی بماند. ساخت سایت ریسپانسیو باعث می شود وب سایت ها سریع تر، در دسترس تر و راحت تر حرکت کنند. پیدا کردن اطلاعات مورد نظر کاربران را آسانتر میکند و معمولاً آنها را تشویق میکند که در سایت شما بمانند. به علاوه، قابلیت استفاده فوق العاده ممکن است کاربران را تشویق کند که در آینده به وب سایت شما بازگردند. و نه تنها کاربران برای مدت طولانی تری در سایت شما می مانند، بلکه به احتمال زیاد به مشتریان یا مشترکین پولی تبدیل می شوند.
گوگل در درجه اول به فکر راضی نگه داشتن کاربران با نشان دادن محتوایی است که بیشتر به آن علاقه دارند. یک تجربه متمرکز بر کاربر ایجاد کنید و احتمالاً گوگل به شما با رتبه های بالاتر در نتایج جستجو پاداش می دهد. ریسپانسیو کردن سایت برای ایجاد یک تجربه مثبت برای کاربران ضروری است. کاربران خوشحال بیشتر به مشترکین، سرنخ ها و مشتریان پولی تبدیل می شوند. داشتن یک وب سایت واکنش گرا یکی از راه های بسیار برای اطمینان از تجربه مثبت کاربران در سایت شما است.
سرعت صفحه یکی دیگر از عواملی است که به شدت بر سئو شما و به نوبه خود بر رتبه شما در جستجو تأثیر می گذارد. سرعت بارگیری وب سایت شما می تواند باعث ایجاد یا شکست تجربه کاربر با سایت شما شود. بنابراین، جای تعجب نیست که وب سایت شما باید برای بارگذاری سریع و بدون سکته بهینه شود. وبسایتهای واکنشگرای تلفن همراه در دستگاههای موبایل و دسکتاپ سریعتر بارگیری میشوند. سرعت صفحه خود را برای ترافیک و تبدیل بیشتر در وب سایت خود بهینه کنید.
نرخ پرش به سرعت بازدید و سپس خروج سریع کاربران از وب سایت شما اشاره دارد. این معیار می تواند نشان دهنده این باشد که آیا سایت شما جستجوی کاربر را برآورده می کند یا خیر. نرخ پرش بالا همچنین ممکن است به این نکته اشاره کند که وب سایت شما به سرعت بارگیری نشده است یا تجربه مثبتی را که کاربران به دنبال آن هستند ارائه نکرده است. اگرچه این فقط به محتوا خلاصه نمی شود. محتوای شما ممکن است خارق العاده باشد، اما اگر طراحی وب سایت شما، حرکت در سایت را برای کاربران دشوار کند، کاربران از آنجا خارج می شوند و به دنبال اطلاعات در جای دیگری می گردند.
هنگامی که پاسخگویی وب سایت خود را در اولویت قرار می دهید، لزوماً شروع به توجه به محتوا و UX سایت خود به طور کلی می کنید. و در حالی که طراحی سایت ریسپانسیو لزوماً مکانیزمی نیست که توسط آن از محتوای تکراری جلوگیری می شود، اغلب می تواند به شما در یافتن این دام رایج کمک کند. هنگام ساخت یا طراحی مجدد سایت خود، ایجاد تصادفی دو نسخه از وب سایت شما – یکی موبایل و دیگری دسکتاپ – آسان است که می تواند منجر به مشکلات محتوای تکراری شود.
اگرچه ممکن است این دو URL متفاوت باشند، اما محتوا اغلب یکسان است، و این می تواند گوگل را در مورد اولویت بندی محتوایی گیج کند. بهترین روش های طراحی وب واکنش گرا بر ایجاد یک نسخه منفرد و پاسخگو برای موبایل از وب سایت شما تأکید دارد. این می تواند به جلوگیری از تکرار URL در دو نسخه سایت شما کمک کند. در عین حال، مهم است که مراقب سایر مشکلات محتوای تکراری باشید.
وقتی کاربران محتوای شما را دوست دارند، احتمال بیشتری دارد که آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. داشتن یک وب سایت واکنش گرا باعث می شود تا کاربران به راحتی با سایت شما درگیر شوند، از محتوای شما لذت کامل ببرند و سپس آن را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. بسیاری از طراحان RWD سایتهایی را با قابلیت اشتراکگذاری اجتماعی در ذهن میسازند تا کاربران بتوانند محتوای شما را به اشتراک بگذارند.
اگرچه اشتراکهای اجتماعی مستقیماً بر رتبهبندی تأثیر نمیگذارند، اما به شما کمک میکنند مخاطبان خود را به صورت آنلاین افزایش دهید. ترافیک اجتماعی بیشتر به این معنی است که کاربران بیشتری از سایت شما بازدید می کنند، که می تواند به معنای مشتریان یا مشترکین بیشتری برای کسب و کار شما باشد. علاوه بر این، حضور عالی در رسانه های اجتماعی می تواند دید بیشتری را برای وب سایت شما ایجاد کند. با استفاده از دکمههای اشتراکگذاری اجتماعی آسان، سایت آماده موبایل شما، کاربران را تشویق میکند تا محتوای شما را به اشتراک بگذارند و به مخاطبان بسیار بیشتری دسترسی پیدا کنند.
طراحی ریسپانسیو هزینه های مربوط به نگهداری وب سایت شما را کاهش می دهد. این به این دلیل است که اجرای چندین نسخه وب سایت شما زمان بسیار بیشتری نسبت به اجرای یک نسخه واحد نیاز دارد. بدون یک وب سایت واکنش گرا، مجبور خواهید بود تلاش های سئوی خود را برای هر نسخه از سایت تکرار کنید. همچنین باید برای هر نسخه دامنه های جداگانه خریداری کنید. در نهایت، برای اطمینان از سازگاری آن با دستگاه مورد نظر، باید هر نسخه را متفاوت طراحی کنید. طراحی ریسپانسیو سایت تمام این مسائل را از بین می برد و در این فرآیند هزینه زیادی را برای شما صرفه جویی می کند.
لینک بیلدینگ جزء مهمی از هر استراتژی بازاریابی محتوا است. هنگامی که یک پروفایل بک لینک قوی دارید، مزایای زیر را تجربه می کنید:
هنگامی که چندین نسخه از وب سایت خود برای پشتیبانی از دستگاه های مختلف دارید، ایجاد لینک را چالش برانگیزتر می کند. برای هر نسخه وب سایت باید فرصت های ایجاد لینک جداگانه را دنبال کنید که بسیار وقت گیر است. یک سایت واکنش گرا این مشکل را از بین می برد زیرا شما فقط یک وب سایت خواهید داشت که به این تلاش های لینک سازی سایت نیاز دارد.
بسیاری از جستجوهای آنلاین برای یافتن مشاغل محلی که محصول یا خدمات خاصی را ارائه می دهند، انجام می شود. این جستجوهای محلی به طور فزاینده ای در یک دستگاه تلفن همراه انجام می شود. طراحی ریسپانسیو وب سایت شما را با دستگاه های تلفن همراه سازگارتر می کند و این اغلب منجر به افزایش رتبه بندی جستجوی محلی می شود و یافتن وب سایت شما را برای کاربران آسان تر می کند.
ایجاد یک استراتژی سازگار با موبایل به عنوان پایه طراحی سایت (یا طراحی مجدد) سایت شما را برای موفقیت آماده می کند. طراحی ریسپانسیو کاربران را در اولویت قرار می دهد، تعامل آنها با سایت شما را آسان می کند، و به گوگل اعلام می کند که سایت شما برای جستجو در هر دستگاهی ساخته شده است. برنامه ریزی طراحی وب خود از همان ابتدا به شما کمک می کند یک ساختار کاملاً بهینه ایجاد کنید که به راحتی در هر دستگاهی قابل دسترسی است. داشتن یک چارچوب محکم از ابتدا به شما کمک می کند تا وب سایت شما را برای موفقیت در سئوی سایت تنظیم کنید.
UX یک اصطلاح صنعتی برای “تجربه کاربر” است. وقتی صحبت از دستگاهها و برنامههای تلفن همراه میشود، UX در اولویت قرار دارد. یک وبسایت واکنشگرا، تجربه کلی بهتری را به خصوص برای کاربران موبایل و تبلت ایجاد میکند. به طور معمول، ابتدا برای موبایل ایجاد می شود، زیرا طراحی آن سخت ترین است. هنگامی که مشکلات موبایل حل شد، انجام همین کار برای دسکتاپ فرآیند بسیار سادهتری میشود. این امر به ویژه از آنجایی که موبایل محدودیت های جدی تری دارد، از جمله موارد زیر صادق است:
رویکرد پاسخگوی تلفن همراه بر طراحی تطبیقی متمرکز است تا محتوا بدون توجه به دستگاهی که در آن مشاهده می شود عالی به نظر برسد. نوع سایت نیز مهم است. اگر وبلاگ است، مردم باید بتوانند محتوا را بخوانند. اگر فروشگاه است، خرید باید ساده و قابل کشتیرانی باشد. و اگر یک سایت رسانه اجتماعی است، مردم باید بتوانند به راحتی با یکدیگر تعامل داشته باشند.
شاید کنجکاو باشید که چرا طراحی سایت واکنش گرا برای سئو خوب است. ابتدا اجازه دهید در مورد چیستی و نحوه سئو سایت صحبت کنیم. سئو یک تکنیک (به جای گروهی از تکنیک ها) برای برقراری ارتباط با یک الگوریتم موتور جستجو (مانند گوگل یا بینگ) است. با وارد کردن ویژگیهای کلیدی طراحی و محتوا، میتوانید سایت خود را برای کاربران جستجو بیشتر نمایان کنید. اگر بخواهید یک لحظه از زمان را مشخص کنید که همه چیز با سئو تغییر کرد، همه چیز با “Mobilegeddon” شروع شد.
در 21 آوریل 2015، گوگل الگوریتم جدیدی را منتشر کرد که برای تقویت صفحات سازگار با موبایل در نتایج جستجوی موبایل گوگل طراحی شده بود. سایت هایی که جلوتر از منحنی بودند به دلیل تغییرات ناگهانی کاربران نجومی را تجربه کردند. آنهایی که آماده نشده بودند دیوانه وار تلاش کردند تا مطمئن شوند که سایتشان برای موبایل طراحی شده است. در مدت زمان کوتاهی، این به روز رسانی آنقدر تأثیر قابل توجهی بر ترافیک وب سایت داشت که به آن «mobilegeddon» لقب گرفت. امروزه گوگل و سایر موتورهای جستجوی رقیب به دلایل مختلفی از وبسایتهای واکنشگرا حمایت میکنند، از جمله:
در شرکت دارکوب شما اگر ارزان ترین پکیج طراحی سایت را خریداری کنید که قیمت پکیج های طراحی سایت ریسپانسیو از 1میلیون 400 تومان شروع می شود که طراحی آن به اضافه تمام آپشن های خوبی که دارد ریسپانسیو هم هستند. تمامی پکیج های طراحی سایت که در شرکت دارکوب وجود دارند واکنش گرا هستند به دلیل اینکه حتی قالب های آماده وب سایت را از بیس خود طراحان شرکت طراحی می کنند.
اگر به دنبال آموزش طراحی سایت ریسپانسیو هستید و خودتان میخواهید وب سایت را واکنش گرا کنید میتوانید در کلاس های طراحی سایت ریسپانسیو با بوت استرپ را شرکت کنید. برای رسیدن به این کلاس لازم است ابتدا کلاس های html و css در حد مبتدی آموخته باشید. در کلاس های طراحی سایت آموزشگاه دارکوب آموزش ریسپانسیو با css انجام میشود و شما با کمترین هزینه می توانید در کلاس ها شرکت کنید. پس از گذراندن دوره های طراحی سایت می توانید در آزمون سازمان فنی حرفه ای شرکت کنید و مدرک آن را دریافت نمایید.
اینکه طراحی وب سایت واکنشگرا برای بازاریابی حکم بست آهنی رو داره که همه چیز رو سر جای خودش حفظ میکنه.
دارکوب، ارائه دهنده تمام خدمات مرتبط به ساخت سایت، طراحی و توسعه، خدمات هاستینگ و دامین با بیش از 20 سال تجربه، با توجه به نیازها و شرایط هر مشتری راهکارهایی منحصر به فرد و اختصاصی به مشتریانش عرضه میکنه تا بتونن دقیقا مطابق با خواسته هاشون بازاریابی و سایتهاشونو بهینه کنند.