نکات انتخاب نام دامنه

نوشته شده توسط دارکوب

نام دامنه، آدرس منحصر به فرد یک سایت است که معمولاً از یک نام و یک پسوند نام دامنه تشکیل شده است. یک نام دامنه به یاد ماندنی، باعث تقویت برند شما می شود و به مخاطبانتان کمک می کند تا سایت شما را به راحتی به خاطر بسپارند.

انتخاب نام و ثبت دامنه می تواند یکی از مهمترین مراحل در طراحی سایت و روند آنلاین شدن کسب و کار شما باشد. نام دامین شما اغلب یکی از اولین چیزهایی است که دیگران می شنوند و می بینند و می تواند بر برداشت آنها از سایت و برند شما تأثیر بگذارد. یک نام دامنه با دقت انتخاب شده، ممکن است باعث ایجاد علاقه در کاربر شده و ترافیک سایت را افزایش دهد، در حالی که نام دامنه ای که هوشمندانه انتخاب نشده ممکن است برعکس عمل کند.

در حالی که درکلیت انتخاب نام دامنه قوانین مطلق کمی وجود دارد، اما رعایت چند اصل برای انتخاب نامی برازنده سایت شما وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

نام دامنه شما آدرس خانه سایت شما در اینترنت است و اگرچه این تنها چیزی نیست که بر موفقیت سایت شما تأثیر می گذارد، دلایل زیادی وجود دارد که مهم است نام دامنه را با دقت انتخاب کنید.

نام ها قدرتمندند. این موضوع برای راه اندازی سایت به اندازه هر چیز دیگری صادق است. بنابراین، انتخاب نام دامنه مناسب باید یک فرآیند دقیق باشد، و قبل از اینکه حضور آنلاین خود را علنی کنید، باید همه گزینه های خود را در نظر بگیرید. همانطور که گفته شد قوانین خاصی برای نامگذاری سایت وجود ندارد تا شما از آنها پیروی کنید. شما هرگز با پیروی از این قوانین به «Google.com» نمی رسیدید! اما در ادامه بهترین توصیه ها ارائه می شود که برای اکثر سایت ها کاربرد دارند تا نام مناسبی برای سایت خود انتخاب کنند.

تفاوت بین نام دامنه (Domain Name) و URL

در حالی که یک نام دامنه و یک آدرس اینترنتی یا Uniform Resource Locator (URL) شباهت هایی با هم دارند، اما متفاوت هستند. URL به عنوان یک آدرس وب کامل عمل می کند که می تواند بازدیدکنندگان را به یک صفحه خاص در یک سایت هدایت کند. نام دامنه فقط بخشی از آن است.

URL از یک پروتکل، دامنه و مسیر تشکیل شده است. پروتکل نشان می دهد که آیا سایت دارای گواهینامه SSL است یا خیر. توجه داشته باشید که URL ها تنها زمانی دارای یک مسیر هستند که بازدیدکنندگان را به یک صفحه خاص در یک سایت هدایت کنند.

دامنه ها چگونه کار می کنند؟

هر سایت دارای دو عنصر اصلی است، نام دامنه (Domain Name) و سرور میزبانی وب (Host). همه نام های دامنه به آدرس های IP مربوطه خود مرتبط هستند و به سرورهای وب خاصی که میزبان سایت ها هستند اشاره می کنند.

وقتی کاربر نام دامنه را در مرورگر وارد می کند، از طریق شبکه جهانی سرورهای سامانه نام دامنه یا Domain Name System (DNS) به دنبال آدرس IP مرتبط می گردد.

در مرحله بعد، سرور با اطلاعات مربوط به آدرس IP آن را به مرورگر وب برمی گرداند که اطلاعات مربوط به سایت را از سرویس میزبانی دامنه درخواست می کند. این وب سرور تمام داده های سایت از جمله فایل ها، پایگاه داده و کد HTML آن را ذخیره می کند.

هنگامی که میزبان داده ها را ارسال کرد، مرورگر وب آنها را به یک صفحه وب تبدیل می کند که کاربران می توانند از آن بازدید کنند.

چرا نام دامنه مهم است؟

نام دامنه اولین برداشت شما از سوی کاربران است. Domain شما اولین چیزی است که بازدیدکنندگان شما خواهند دید. یک نام دامنه خوب می تواند تأثیر مثبت و ماندگاری بگذارد، در حالی که یک نام دامنه نامناسب می تواند بازدیدکنندگان را ناامید کند. استفاده از نام دومین مناسب هر چند گران، در کنار سایر هزینه راه اندازی سایت، می تواند به پیشبرد آن کمک کند.

نام دامنه می تواند بر روی سئو نیز تاثیر بگذارد. کلمات کلیدی هم در نام دامنه شما همچنان می توانند به رتبه بندی SEO شما کمک کنند.

نام دامنه مناسب، برند شما را معرفی می کند و می تواند شناخت برند را افزایش دهد. نام دامنه شما یک موضوع همانند نام تجاری است!

نام دامنه شما به همان اندازه که نام تجاری یا لوگوی شما بخشی از برند شما است، اهمیت دارد. حتی اگر برندسازی خود را از هر جنبه دیگری عالی برنامه ریزی کرده باشید، اگر چیزی در مورد نام دامنه شما وجود داشته باشد که مشتریان بالقوه را از بین ببرد، آنها احتمالاً شما را نیز نادیده خواهند گرفت.

در نقطه مقابل اگر آدرس وب شما دقیق باشد و گفتن آن به همان اندازه که استفاده از آن سرگرم کننده است، مردم مشتاق خواهند بود آن را بررسی کرده و به اشتراک بگذارند. برداشت اولیه اهمیت دارد و گاهی اوقات دامنه شما تجربه اولیه ای است که مردم از برند شما خواهند داشت.

پس از ایجاد سایت و آنلاین شدن آن، تغییر نام دامنه تان نیز آسان نیست. شما می توانید این کار را انجام دهید، اما می تواند زمان بر باشد و عواقبی داشته باشد. می تواند منجر به از دست دادن ترافیک و کاربران همیشگی شود. به عبارت دیگر، اگر اکنون وقت بگذارید و نامی را که دوست دارید انتخاب کنید، روند بازاریابی آنلاینتان بسیار آسان تر خواهد شد.

انواع مختلف دامنه

انواع مختلف دامنه ها می توانند اطلاعات بیشتری در مورد یک وب سایت نشان دهند. در اینجا برخی از رایج ترین انواع آن آورده شده است:

  • TLD ها: دامنه های سطح بالا (Top-Level Domains)

TLD یک پسوند دامنه است. TLD های مختلفی به صورت آنلاین در دسترس هستند، اما .com محبوب ترین آنهاست و بیش از 54٪ از همه وب سایت ها از آن استفاده می کنند. این پسوند محبوب، ترافیک ارگانیک بالایی را هدایت می کند زیرا کاربران اغلب آن را به طور پیش فرض به یاد دارند و تایپ می کنند.

با این حال، یک پسوند کمتر محبوب، مانند، .online اغلب ارزان تر است و می تواند دامنه را منحصر به فردتر کند. با افزایش تعداد سایت های جدید ایجاد شده به صورت روزانه، محبوبیت یک TLD خاص نیز ممکن است در آینده تغییر کند.

  • ccTLD ها: دامنه های سطح بالا با کد کشور (Country-Code Top-Level Domains)

دامنه سطح بالای کد کشور یک پسوند خاص برای یک کشور خاص است. بر اساس کد های بین المللی کشورها از دو حرف تشکیل شده است. برای مثال برای نشان دادن، سایت های ژاپنی از .jp به عنوان پسوند خود استفاده می کنند، در حالی که سایت های برزیلی از .br استفاده می کنند.

ccTLD برای طراحی سایت شرکتی مفید است که بر روی یک کشور خاص تمرکز دارد. به این ترتیب، شرکت های بین المللی می توانند محتوای خود را برای مناطق مختلف متمایز کنند.

برای مثال، بی بی سی از bbc.co.uk برای هدف قرار دادن خوانندگان در بریتانیا و از bbc.com برای مخاطبان بین المللی استفاده می کند.

  • gTLDs: دامنه های سطح بالای عمومی (Generic Top-Level Domains)

دامنه سطح بالای عمومی پسوندی است که به کد کشور متکی نیست. معیار خاصی برای دریافت gTLD وجود ندارد. با این حال، برخی از پسوند ها توسط آژانس ها یا سازمان های تعیین شده حمایت می شوند.

برخی از TLD های عمومی برای انواع خاصی از ثبت نام کنندگان رزرو شده اند. برای مثال، یک مؤسسه دانشگاهی می تواند از .edu استفاده کند و یک سازمان دولتی می تواند از .gov استفاده کند. اگر شرکت یا پروژه شما به دسته خاصی تعلق ندارد، نمی توانید از TLD های عمومی مرتبط با آن استفاده کنید.

نحوه انتخاب نام دامنه کامل

نحوه انتخاب یک نام دامنه مشابه با نحوه انتخاب نام شرکت است. نیاز به تفکر و ملاحظه زیادی دارد. نام دامنه شما هویت شما در وب است. شما می خواهید مطمئن شوید که نام دامنه ای را انتخاب می کنید که نه تنها با کسب و کار شما مناسب است، بلکه پیدا کردن و تبلیغ آن نیز آسان است. در ادامه نکاتی که بهتر است در انتخاب آن در نظر داشته باشید، آورده شده است:

  • از پسوندهای نام دامنه مناسب استفاده کنید (.net، .org و .com)

وقتی پسوند نام دامنه خود را انتخاب می کنید، می توانید از یک چیز مطمئن باشید: «.com» همچنان بهترین است. “.com” آشناترین و ساده ترین پسوند برای به خاطر سپردن است.

در حالی که سایت های موفق بسیاری با «.net» و «.org» وجود دارد، اما سایت شما احتمالاً اگر پسوند «.com» داشته باشد، بهتر عمل خواهد کرد. این مطمئن ترین راه است.

گزینه های جدیدتر TLD زیادی وجود دارد، اما معمولاً بهتر است آن را به همان سبک قدیمی نگه دارید و در صورت امکان .com را انتخاب کنید. این پسوند تقریبا از ابتدای پیدایش سایت ها به کار رفته ویکی از محبوب ترین پسوند ها است، بنابراین مردم با آن بسیار آشنا هستند. این پسوند اغلب برای استفاده در طراحی سایت فروشگاهی نیز گزینه مناسبی است.

البته، این امکان وجود دارد که نتوانید یک نام دامنه مناسب را با یک پسوند .com تهیه کنید زیرا بسیاری از آنها قبلاً توسط افراد دیگر ثبت شده اند. البته که با این وجود گزینه های دیگری را در اختیار دارید. توصیه تیم دارکوب این است که با .com آغاز کنید. اگر گرفته شده بود، .net یا .org را امتحان کنید. اگر اینها نیز مورد استفاده قرار گرفته بودند، بهتر است یک نام دامنه دیگری را انتخاب کنید و از پسوندهای عجیب و غریب مانند .club، .pizza، .space و غیره اجتناب کنید.

از برند خود با دامنه های متعدد محافظت کنید. اگر نام دامنه مناسب است، آن را در هر TLD موجود بخرید. حتی اگر بتوانید آدرس دلخواه .com را به دست آورید، بهتر است گزینه های دیگر را نیز بخرید. حتی می توانید یک قدم فراتر بروید و غلط املایی رایج نام دامنه خود را نیز بخرید که در نهایت همگی به آدرس اصلی سایت شما ختم خواهند شد.

  • نام مختص برندتان نه اسمی عمومی

خلاقیت و برند بودن همیشه بهتر از استفاده از نام های عمومی است. به یاد داشته باشید نام دامنه شما به این معنی است که بازدیدکنندگان چگونه شرکت شما را در وب پیدا می کنند، به یاد می آورند و به اشتراک می گذارند. این پایه و اساس برند شماست که پیش از خرید سایت باید نسبت به آن آگاه باشید.

تفاوت اصلی بین نام دامنه برندسازی شده و عمومی وجود دارد. یک نام دامنه برندسازی شده، منحصر به فرد است و از رقبا متمایز است، در حالی که نام دامنه عمومی معمولاً با کلمات کلیدی و به یاد ماندنی ترکیب می شود.

کلمات جدید ایجاد کنید. شما می توانید کلمات جذاب و جدید خود را بسازید. این کاری است که گوگل، بینگ و یاهو انجام دادند!

از کلمات موجود استفاده کنید. شما می توانید از لغت نامه برای یافتن کلمات جالب و متناسب با نام تجاری خود استفاده کنید.

از ابزار های تولید کننده نام دامنه استفاده کنید. این ابزارها می توانند به شما کمک کنند تا از ایده ها و کلمات کلیدی اولیه خود، یک نام دامنه منحصر به فرد و برندسازی شده، ایجاد کنید.

  • نام کوتاه بهتر از نام طولانی است

به طور کلی، وقتی صحبت از طول دامنه شما می شود، هرچه کوتاهتر باشد، بهتر است. بر اساس تحقیقات انجام شده، رایج ترین طول نام تقریباً 12 کاراکتر است.

این داده ها نشان می دهد که شما باید نام دامنه خود را مختصر، مفید و کوتاه نگه دارید. 6 تا 14 کاراکتر را در نظر بگیرید و به یاد داشته باشید که هر چه کوتاه تر باشد، بهتر است. به احتمال زیاد نام های دامنه کوتاه تر مدت ها پیش توسط اشخاص دیگر گرفته شده اند و به قیمت بالایی فروخته شده اند.

در حقیقت، نام های کوتاه تر به خاطر سپردن آنها و تایپشان آسان تر است، به این معنی که کاربران بیشتری شما را پیدا خواهند کرد. ایده خوبی است که از ۲ تا ۳ کلمه تجاوز نکنید.

  • تایپ آن آسان باشد

به برخی از محبوب ترین سایت های جهان فکر کنید. چه چیزی به ذهن می رسد؟ گوگل، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یاهو، سی ان ان و… . یکی از ویژگی های مشترک آنها این است که املای همه آنها آسان است. بازدیدکنندگان شما باید بتوانند نام دامنه شما را بدون مشکل، تایپ کنند. اگر مجبور شوید املا را بیش از یک بار توضیح دهید تا قابل درک باشد، مطمئناً گزینه مناسبی را انتخاب نکرده اید. آخرین چیزی که می خواهید این است که بازدیدکنندگان بالقوه دامنه شما را اشتباه تایپ کنند و در نهایت به سایت دیگری راه پیدا کنند!

یک راه آسان برای آزمایش این است که نام دامنه احتمالی خود را به 10 نفر بگویید و از آنها بخواهید آن را بنویسند. اگر بیش از چند نفر برای املای آن مشکل دارند، باید آن را ساده تر کنید!

  • تلفظ آن آسان باشد

تلفظ آسان باعث می شود بازدیدکنندگان به راحتی نام دامنه شما را به صورت دهان به دهان به اشتراک بگذارند و اشتراک گذاری سایت با دوستان و مشتریان بالقوه را برای شما آسان تر می کند. شما می توانید این را به همان روشی که با “تایپ” آن را تست کردید، آزمایش کنید.

نام دامنه خود را روی یک کاغذ بنویسید و از 10 نفر بخواهید آن را تلفظ کنند. اگر بیش از چند نفر برای تلفظ آن مشکل دارند، باز هم باید در انتخاب خود تجدید نظر کنید.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که شما می خواهید نام دامنه شما به راحتی توسط شما و دیگران منتقل شود. تنها راه ممکن این است که 1) املای آن راحت باشد و 2) تلفظ آن آسان باشد.

بهتر است از خط فاصله و اعداد هم استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که چگونه نام دامنه شما باید به راحتی نوشته و تلفظ شود؟ به سادگی. شما می خواهید مردم نام دامنه شما را به خاطر بسپارند و آن را با دقت تایپ کنند. به خاطر سپردن و املای صحیح کلمات یا نام های پیچیده یا غیر معمول مطمئناً سخت خواهد بود. خط فاصله و اعداد کار را دشوارتر می کنند. تصور کنید اینستاگرام اگر خط فاصله در نام آن وجود داشت (Insta-gram) !! اگر اینطور بود، ممکن بود اینستاگرام به این سرعت گسترش پیدا نمی کرد.

از سوی دیگر از استفاده از حروف تکراری پشت سرهم، هم خودداری کنید. استفاده از حروف دوتایی در یک نام دامنه عملاً نادرست است. خواندن حروف دوتایی سخت است و حتی تایپ صحیح آن سخت تر.

  • نامی با دیدگاه بلند مدت انتخاب کنید

نام دامنه یکی از بزرگترین عناصری خواهد بود که برای سال ها تجارت و برند شما را تعریف می کند. اگر تصمیم بگیرید در آینده دامنه را تغییر دهید، هزینه، نام تجاری و رتبه بندی سئو تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و برای شما هزینه های زیادی خواهد داشت. سعی کنید نامی انتخاب کنید که تا سالهای سال نیاز به تغییر آن نداشته باشید. بنابراین، هنگام انتخاب نام دامنه، چشم انداز بلند مدت خود را در ذهن داشته باشید.

بررسی کنید که نام دامنه انتخاب شده، علامت تجاری ندارد یا قبلا توسط شخص دیگری استفاده نشده است. قبل از اینکه با یک نام دامنه خاص اقدام به خرید سایت کنید، بررسی کنید که آیا این نام در سایت های رسانه های اجتماعی موجود است یا خیر.

برای ایجاد برند خود، ایده آل است که در دامنه و شبکه های اجتماعی خود یک نام داشته باشید. این موضوع باعث آشنایی بیشتر می شود و مراجعه بازدیدکنندگان، طرفداران و مشتریان به سایت شما را آسان می کند تا شما را در سراسر وب پیدا کنند.

چگونه می توانید به سرعت شبکه های اجتماعی و علائم تجاری را برای نام دامنه احتمالی خود بررسی کنید؟

با ابزاری مانند Knowem می توانید نام دامنه احتمالی خود را جستجو کنید. این ابزار به شما نشان می دهد که آیا در بیش از 25 شبکه اجتماعی محبوب در دسترس است یا خیر و آیا علائم تجاری قبلاً در این نام ثبت شده است یا خیر. اگر گرفته شده است، آن را تغییر دهید تا بتوانید پروفایل های اصلی رسانه های اجتماعی هم نام با سایت خود ایجاد کنید.

  • کلید واژه ها

کلمات مرتبط به کاربران کمک می کند تا شما را در یک جستجو پیدا کنند و آنچه را که انجام می دهید در یک نگاه تشخیص دهند. کلمات کلیدی می توانند شامل کارهایی که انجام می دهید یا ارائه می دهید یا حتی مکان شما باشد. گنجاندن موقعیت مکانی شما مانند ایران یا تهران در نام دامنه شما نیز ممکن است به شما کمک کند مشتریان و کاربران محلی را هدف قرار دهید.

یک یا چند کلمه کلیدی را انتخاب کنید که نشان دهنده سایت شما باشد. راه های زیادی برای شروع به تولید ایده برای نام دامنه وجود دارد. شما به سادگی می توانید دامنه سایت خود را بر اساس نام خود یا کسب و کار فعلی خود انتخاب کنید. با این حال، یک عنصر کلیدی یک نام دامنه واقعا موثر، یک کلمه کلیدی قوی است.

استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه به همان دلایلی هوشمندانه است که از آنها در محتوای خود استفاده می کنید. مزایای سئو می تواند با کمک به رتبه بندی سایت شما در نتایج موتور جستجو، ترافیک بیشتری را به همراه داشته باشد. به علاوه، کلمات کلیدی می توانند به بازدیدکنندگان بالقوه کمک کنند تا تمرکز و جایگاه سایت شما را بهتر درک کنند.

خوشبختانه، فرآیند تحقیق در مورد کلمات کلیدی برای نام دامنه شما مانند یافتن کلمات کلیدی موثر برای سایر کاربردها است. می توانید از ابزارهایی مانند Google Keyword Planner برای جستجوی عباراتی استفاده کنید که حجم جستجوی بالایی دارند. فقط به یاد داشته باشید که در این مورد، شما به دنبال کلمه کلیدی هستید که نمایانگر سایت و محتوای شما به عنوان یک کل است.

  • نام برند و نام دامنه

نام دامنه شما باید نشان دهنده برند شما باشد و بالعکس. توسعه برند ها ممکن است زمان ببرد، و گنجاندن نام تجاری منحصر به فرد شما در دامنه شما می تواند کمک کند متمایز باشید، به رسمیت شناخته شوید و واسطه آن بازدید از سایت خود را افزایش دهید. هنگام ایجاد نام تجاری و نام دامنه خود، فقط مطمئن شوید که از هیچ نام تجاری یا علامت تجاری موجود استفاده نمی کنید.

همانطور که قبلاً هم اشاره شد، می توانید از تولید کننده های نام دامنه در هنگامی که به بن بست رسیده اید، استفاده کنید. در این مرحله، شما باید حداقل یک ایده کلی از برخی کلمات ممکن برای قرار دادن در دامنه خود داشته باشید. برخی از این کلمات ممکن است قبلاً گرفته شده باشند، علامت تجاری داشته باشند، به این نکات توجه کنید. اینجاست که تولیدکنندگان نام دامنه (Domain Generator) وارد عمل می شوند. این تولید کننده ها می توانند ایده های شما را به دامنه های تازه و در دسترس تبدیل کنند و آنها را به شما پیشنهاد دهند.

در اینجا برخی از سایت های تولید کننده نام دامنه آورده شده است:

Wordoid: این ابزار به شما امکان می دهد که یک کلمه را به آن معرفی کنید، سپس ایده هایی ارائه می دهد که یا حاوی آن کلمه هستند، یا با آن کلمه شروع می شوند یا با آن کلمه پایان می یابند.

Lean Domain Search: این ابزار کلید واژه شما را با سایر کلمات کلیدی مطابقت می دهد و فهرستی از دامنه های موجود را ارائه می کند.

DomainHole :این ابزار به شما امکان می دهد کلمات کلیدی را جستجو کنید، دامنه های منقضی شده را پیدا کنید، نام های جدید ایجاد کنید و موارد دیگر.

بهترین نام دامنه را بر اساس معیارهای ساده انتخاب کنید

در این مرحله، شما آماده هستید تا لیست کوتاه خود را محدود کنید و روند نحوه انتخاب نام دامنه را به پایان برسانید. بخشی از این فرآیند ذهنی است، از این گذشته، انتخاب نام دامنه ای که دوست دارید مهم است. با این حال، معیارهای ساده ای نیز وجود دارد که می توانید برای تصمیم گیری آسان تر از آنها استفاده کنید.

برای بهترین نتایج، باید نام دامنه ای را انتخاب کنید که:

مختصر و واضح باشد. به خاطر سپردن نام های طولانی و گیج کننده سخت تر و اشتباه تایپ کردن آنها آسان تر است.

خلاقانه و خاطره انگیز. هرچه بتوانید نام دامنه خود را منحصر به فردتر بسازید (در حالی که آن را واضح و مختصر نگه دارید)، به یاد ماندنی تر خواهد بود.

آسان برای خواندن و تلفظ. از اعداد و کاراکترهای خاص خودداری کنید.

هنگام انتخاب نام دامنه باید به چیزهای زیادی فکر کرد. به هر حال، این یکی از اولین تصمیمات مهمی است که هنگام ایجاد حضور آنلاین خود می گیرید. صرف کمی زمان و دقت در این انتخاب می تواند به ایجاد زمینه برای موفقیت در این مسیر کمک کند.

خوشبختانه، اطلاعات زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به انتخاب خود به آنها اعتماد کنید. کوتاه نگه داشتن نام دامنه خود، قابل تلفظ و به خاطر سپردن آسان، شما را به یک شروع قوی می رساند. وقتی نامی در ذهن داشتید، می توانید پیشنهادات شرکت دارکوب را برای انتخاب یک ثبت کننده دامنه رایگان با ارائه دهنده میزبانی وب سرور خود دنبال کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته