وب سایت ها رسانه هایی تعاملی هستند، که هدف آن ها این است که به کاربران اجازه دهند تا به سرعت به اطلاعات در وب دسترسی داشته و یا با آن ارتباط برقرار کنند، نکته اصلی آن است که این ارتباط از هر کجا تنها با یک اتصال اینترنتی ممکن است.
بسیاری از کاربران و دارندگان وب سایت از زیر ساخت یک صفحه زیبای گرافیکی وب سایت بی اطلاع هستند. اینکه یک وب سایت از چه بخش هایی تشکیل شده است که این طور به شکل یکپارچه در هر نوع نمایشگر دیجیتال متصل به اینترنت قابل دسترسی است.
علیرغم پیچیدگی ها و مهندسی فوق العاده ابزارهای وب و اینترنت حتی کوچک ترین و ساده ترین وب سایت ها در طول زمان بی نقص عمل نمی کنند. و این تقریبا غیر منطقی است که با توسعه و راه اندازی یک وب سایت تصور کنیم که دیگر نیازی به نگهداری و پشتیبانی از آن نیست و همه چیز عالی کار خواهد کرد چون امروز وب سایت به خوبی کار می کند.
پشتیبانی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم می تواند به فعالیت های یک کسب و کار تاثیر بگذارد:
لیست مطالب
نگهداری وب سایت برای هر کسب و کار صرف نظر از اندازه مهم است. وب سایت شما یک پنجره جهانی به کسب و کار شماست و می تواند تاثیر زیادی بر میزان درک ارزش محصول یا سرویس شما داشته باشد. یک وب سایت خوب نگهداری شده برای فراهم کنندگان خدمات یا کالا در هر زمان از شبانه روز بسیار مهم است. تمام کسب و کارها نیاز به نگهداری وب سایت به طور منظم برای جذب و حفظ مشتری، حفظ رتبه بندی در موتورهای جستجو (سئو) و ارائه اطلاعات جدید، محصولات و خدمات به عموم را دارند. نگهداری وب سایت نیز برای حفظ ارزش وب سایت در طول زمان لازم است.
وب سایت خوب نگهداری شده، مشتریان جدید را جذب می کند و سطح علاقه مشتریان موجود را حفظ می کند. وب سایت شما باید مشتری محور باشد و محتوای مرتبط، بطور مرتب به روز رسانی شده و کانال های ارتباطی با مشتری به خوبی کار کنند. این ها شامل کارکرد فرم های تماس، آدرس و لیست شماره تلفن به روز شده و محصولات، خدمات و لیست قیمت ها است.
از دیگر سوی نگهداری وب سایت برای رتبه بندی موتورهای جستجو و سئو وب سایت بسیار مهم است. موتورهای جستجو همیشه در حال بررسی وب سایت ها هستند. ربات های موتورهای جستجو محتویات وب سایت را خوانده آنها را دسته بندی و رتبه بندی می کنند. پس نگهداری از سئوی وب سایت و همگام بودن با موتورهای جستجو اهمیت فراوان دارد. وب سایت هایی با محتویات قدیمی در لیست موتورهای جستجو در رتبه ایی پایین تر قرار دارند. برخی از موتورهای جستجو، از جمله گوگل، سربرگ ها HTTP خود را بررسی می کنند تا بفهمند وب سایت آخرین بار چه زمانی به روز شده تا آیا ارزش آن را دارد که محتویات آن خوانده و فهرست شود یا نه. عدم انجام اصلاحات مکرر می تواند شما را در این فهرست در رتبه پایین تر از رقبای فعال شما قرار دهد و در طول زمان ترافیک ارگانیک، بازدهی وب سایت و کسب و کار شما را پایین آورد.
وب سایت شما بازتاب عمومی وجه شرکت شما است. یک وبسایت که خوب نگهداری نشده با تعداد زیادی خطا، لینک های خراب، صفحات مرده و طرحها و اطلاعات منسوخ، یک تصویر نا مناسب را از شرکت ضعیف را نشان می دهد تا یک شرکت فعال و که تجارت آن هر روز بهتر از دیروز کار می کند. پس نگهداری منظم وجه و حس ظاهری وب سایت شما مطابق با فعالیت روزانه شرکت شما بسیار مهم است. و بررسی و تعمیر لینک های خراب و هر مشکلی، می بایست پیش از آنکه به چشم مشتری بیاید صورت گیرد.
در زمینه وب سایت شما “پشتیبانی و نگهداری” شامل فعالیت، ارتباطات و تعامل بین شما و پشتیبان برای حفظ یک وب سایت یا برنامه مبتنی بر وب لازم است و گاه از ادمین و کاربران اداری شما نیز حمایت می کند. پشتیبانی می تواند از طریق (اما نه محدود به) تماس تلفنی، ارتباطات ایمیل، تحقیق و هر گونه تلاش شرکت پشتیبان برای رفع نیازهای فعلی شما صورت پذیرد. سرانجام پشتیبانی شامل درخواست هایی که شما در رابطه با سلامت کلی و ثبات وب سایت یا برنامه وب خود دارید، می شود.
برای یک وب سایت ساده – وب سایت های استاتیک – پشتیبانی اغلب به معنی کمک در تغییر محتوای وب سایت است. این نیاز اساسی برای نگهداری و به روز رسانی محتوا توسط مدیر سایت انجام می شود. با این حال، اگر صاحب وب سایت در HTML و CSS (یعنی زبان های برنامه نویسی وب) یا با کارکرد CMS ها مانند وردپرس و جوملا مهارت نداشته باشد، پس به یک پشتیبان برای هرگونه به روزرسانی یا اصلاح یا آموزش این فرآیند ها نیاز است.
برای وب سایت های داینامیک و عملیاتی، پشتیبانی اغلب به معنای کمک برای استفاده از کنسول مدیریتی است. در حالی که این رابط ها به طور کلی برای استفاده آسان و کاربرپسند هستند، آنها دارای برخی از پیچیده ها نیز می باشند که حتی برای کاربران با تجربه می تواند چالش برانگیز باشد. علاوه بر این، هر سایت اغلب به طور خاص برای کسب و کار و نیازهای اداری مالک آن پیکربندی شده است. بنابراین، استفاده از دستورالعمل های عمومی برای مدیریت سایت دشوار و گاه نا کار آمد است. به جای آن، دستورالعمل های سفارشی یا آموزش برای بهترین استفاده ضروری می باشد. در نهایت، یک سایت پویا یا تراکنشی معمولا دارای ترافیک و استفاده بیشتری نسبت به یک سایت استاتیک است و این بدان معنی است که احتمال بیشتری وجود دارد که وب سایت در ارتباط خود با خدمات وب سایت های ثالث (پرداخت آنلاین) دچار مشکل شود.
هر وب سایت چه استاتیک و چه داینامیک نیاز به حداقل سطح تعمیر و نگهداری دارد. این می تواند شامل موارد زیر باشد:
همچنین پشتیبان وب سایت اهمیت، پیچیدگی، ارزش و طرح پشتیبانی را برای هر وب سایت خاص را به مالک آن ارائه می دهد.
همچنین پشتیبانی و مشاوره به ادمین می تواند برای موارد زیر صورت گیرد:
البته به طور کلی، زمان پاسخ می تواند نسبت به نوع سایت و قراردادهای مختلف متفاوت باشد.
همچین پشتیبانی را می توان به دو دسته کلی تقسیم بندی نمود:
“پشتیبانی اورژانسی” این است که پشتیبان برای پاسخ به شرایط اضطراری وب سایت یا مشکلات برنامه کاربردی مبتنی بر وب در دسترس است. شرایطی که در آن نیاز حتمی به یک حرفه ایی وجود دارد. شرایطی که گاهی اوقات ممکن است باعث ایجاد “عدم قابلیت استفاده”، نمایش یا دسترسی کاربران به سایت شود. نمونه هایی از چنین شرایط اضطراری عبارتند از: پایین آمدن یا Down شدن سایت، خرابی لینک های ناوبری، خطاهای پایگاه داده، وارد شدن محتوای خارجی و مخرب به سایت، اسپم و حملات هکر ها. مشکلات اضطراری همچنین می تواند مسائل یا تغییرات غیر منتظره و ناخواسته بر در دسترس بودن یا سلامت سایت داشته باشد، که موجب آسیب شدید به عملکرد تجاری، شهرت یا وجه سازمان شما در بین عموم و یا مشتریان شما می شود.
“پشتیبانی عمومی” این است که پشتیبان برای پاسخ به مشکلات وب سایت و یا برنامه کاربردی وب، در مورد باگ ها یا ناهنجاری هایی که گاهی اوقات رخ می دهد در دسترس باشد. مشکلاتی که می تواند “به طور محدود” باعث عدم استفاده، نمایش یا مسائل دسترسی برای کاربران عمومی و تأیید شده را موجب شود. برای مثال: لینک های خراب در محتوای اصلی سایت، خرابی تصاویر یا مسائل نمایش مربوط به قالب محتوا، مشکلات سهوی ایجاد شده توسط کاربر یا مسائل سازگاری با مرورگر ها، یا مشکلات و مسائل حاصل از تغییرات غیرمنتظره و ناخواسته (بروز رسانی های پلاگین ها) در دسترس بودن یا سلامت سایت که ممکن است باعث محدودیت حداقلی بدون صدمه به کارکردهای اصلی کسب و کار و یا اعتبار شما شود.
پشتیبانی عمومی نیز می تواند نسبت به توافق شامل افزودن، حذف یا تغییر محتوای سایت یا برنامه مبتنی بر وب باشد. از جمله: افزودن، جایگزینی تصاویر، کپی، فایل ها یا لینک ها، اصلاح عناصر ناوبری، URL ها و افزودن و ویرایش متادیتا ها.
همانطور که توضیح دادم تقریبا هر نوع وب سایتی و در هر مقیاسی در طول زمان نیاز به پشتیبانی دارد. مثل هر محصول دیگر پشتیبانی و خدمات پس از فروش نشان دهنده کیفیت و اعتبار تولید کننده آن محصول است. وب سایت نیز از این قاعده مستثنا نیست. یک وب سایت که به خوبی توسعه داده شده است، از پشتیبانی تولید کننده در دراز مدت برخوردار خواهد بود. و این باز به این نکته بر می گردد که کدام شرکت طراحی وب سایت را انتخاب کنیم تا بتواند وب سایت را در سالهای بعد پشتیبانی و مسائل فنی آینده آن را حل یا به روز رسانی کند. خوشبختانه ما در دارکوب با تجربه بلند مدت و شناخته شده خود در توسعه و نگهداری وب سایت توانسته ایم مشتریان و همکاران خود را در این سال ها راضی نگه داشته و نسبت به درخواست مالکان وب سایت ها آنها را به روز نگه داریم. پس شاید دیگر به لازم به تاکید نباشد که وب سایت بدون پشتیبانی خیلی چیزها را کم خواهد داشت.