این روزها گوگل بین مخاطبان محبوبیت زیادی به دست آورده و یکی از مهم ترین و بزرگ ترین و همینطور پر کاربرد ترین موتورهای جست و جو است. به همین خاطر تلاش های بسیاری برای حفظ اعتبار خود از جمله رضایت کاربران انجام میده و یکی از این تلاش ها ایجاد تغییراتی در زمینه الگوریتم ها است.
این الگوریتم ها قطعا تاثیر مستقیمی بر تغییر رتبه بندی سایت ها دارن. هدف از ایجاد این تغییرات نمایش عنوان های سایت ها است تا با خواست و نیاز کاربران همسو باشه. با به روز رسانی این الگوریتم ها روز به روز تطابق میان صفحات جست و جو با نیاز کاربران بیشتر میشه.
به طور کلی، هدف اصلی در بهینه سازی سایت افزایش بازدید کاربران از سایت است. هر کاربر در 99درصد مواقع به دنبال پیدا کردن جواب سوالات یا کالای مورد نظر خود است. پس هر چه سایت مثل سایت دارکوب محتوای بیشتری داشته باشه تعداد کاربر بیشتری از اون بازدید خواهند کرد.
به همین علت سئوکاران به هدف افزایش بازدید سایت طی یک برنامه ی مشخصی سایت خود را تجزیه و تحلیل می کنن تا نقاط قوت و ضعف خود را بررسی کنن و در جهت رفع نقاط ضعف خود بر میان که یکی از کارها تغییر در محتوای سایت است. خب بعد از تغییر در محتوای سایت گوگل باید تغییرات رو شناسایی کنه تا تاثیری در رتبه ی سایت داشته باشه. قبلا گوگل سیستمی به نام ایندکس داشت و هر سایت طبق کلمات کلیدی خاصی که داشت و در گوگل هم ثبت شده بود گروه بندی می شد و وقتی کاربری واژه ای جست و جو می کرد متناسب با موضوع جست و جو شده یکی از صفحات ایندکس در اختیار او قرار می داد.
از جمله معایب روش ایندکس این است که سرعت به روز رسانی گروه ها با هم متفاوت است و زمانی که کاربران موضوعات مورد نظرشون رو در گوگل جست و جو می کردن با صفحات قدیمی مواجه می شدن چون گوگل برای آپدیت هر گروه باید اطلاعاتی که از صفحات ورودی به دست می آورد رو آنالیز کنه و این کار زمان متفاوتی می گیره و به همین علت نتیجه ی به روز رسانی صفحات جست و جو به صورت همزمان اتفاق نمی افتد و برای رفع این مشکل از الگوریتم کافئین رونمایی کرد.
الگوریتم کافئین (caffeine) گوگل:
یکی از این الگوریتم ها، گوگل کافئین است که به صورت پیوسته در حال جست و جوی صفحات وب است و وب سایت ها رو در زمان بسیار کمی ایندکس می کنه. قبل ها نمایش صفحات جست و جو به وسیله ی سیستم ایندکس انجام می شد ولی اکنون الگوریتم کافئین این کار رو به صورت مداوم و زنده(live ) انجام میده.
گوگل در سال 2009 این الگوریتم رو معرفی کرد تا بتونه ساختار ایندکس سایت ها رو در بانک اطلاعاتی خودش تغییر بده و نحوه ی نمایش نتایج صفحات جست و جو رو بهبود دهد. به این علت که قبل از آن ساختار مشخصی وجود نداشت و در نمایش صفحات جست و جو آشفتگی به چشم می خورد که باعث می شد کاربر نتونه به نتیجه ی دلخواهش برسه.
همونطور که می دونید گوگل یه موتور جست و جوی متن محور است و محتوای سایت ها اهمیت زیادی براش داره به همین علت است که تولید محتوا در بهینه سازی سایت اهمیت زیادی داره.
هنگامی که مدیر سایت یا مسئول سئو تغییراتی رو در محتوای سایت ایجاد کنه گوگل باید از این تغییرات مطلع شود و تشخیص این تغییرات به وسیله ی الگوریتم کافئین انجام میشه. به طور کلی این الگوریتم سرعت بیشتری نسبت به ایندکس داره و همونطور که گفته شد مطالب دسته بندی شده به صورت آنی و بلادرنگ به روز رسانی میشن. در هر ثانیه صفحات بسیاری به روز میشه و کاربران اطلاعات به روزی را در اختیار خواهند داشت.
شرکت گوگل این الگوریتم رو با الهام از ذهن انسان ساخته که با سرعت بالایی که داره این امکان رو برای موتور جست و جو ایجاد کرده تا جست و جوی معنایی رو در مقیاس بزرگتری انجام بدهند. در حقیقت با افزایش محتواهای موجود در سایت ها وجود این الگوریتم ضرورت پیدا کرده است.
الگوریتم کافئین همانند الگوریتم مرغ مگس خوار عمل می کنه که به هدف سرعت بخشیدن به نتایج جست و جو و همینطور اختصاصی تر کردن اون ها کلمه ی کلیدی وارد شده، ایجاد شده است. علاوه بر این تعامل نتایج جست و جو با محتوای شبکه های اجتماعی رو به میزان چشم گیری افزایش داده است. به همین علت فعالیت های شبکه های اجتماعی در حال حاضر روی سئوی سایت تاثیر مثبتی داره.
نحوه کارکرد الگوریتم کافئین:
میزان کارکرد این الگوریتم در حدی است که میشه توی یک پایگاه داده حدود 100میلیون گیگا بایت اطلاعات رو ذخیره کرد و تا 100هزار گیگا بایت روزانه اطلاعات اضافه کرد. واقعا نگهداری این حجم از اطلاعات تنها از عهده ی کافئین بر میاد.
مزایای الگوریتم کافئین:
تاثیر الگوریتم کافئین روی کاربران:
از زمان معرفی این الگوریتم، به روز بودن صفحات نتایج جست و جوی گوگل برای کاربران تا 50درصد افزایش پیدا کرده. این افزایش به روز بودن فقط شامل یه سری متن ثابت نیست و اشکال دیگه ی محتوا مثل ویدیو، تصاویر، اخبار و به روز رسانی های بلادرنگ رو هم در بر می گیره.
به عنوان مثال، زمانی که گوگل یک صفحه وب رو ایندکس می کنه اطلاعاتی درباره ی صفحات خارجی که به آن صفحه لینک شده و اینکه چه متنی در این لینک ها استفاده می شه رو ذخیره می کنه. زیرساخت کافئین انعطاف بیشتری در نوع جزئیاتی که می تونن با یک محتوا ذخیره بشن، داره. همانطور که وب سایت ها تغییر می کنن و داده های با ارزش جدید درباره محتواشون ایجاد میکنن، گوگل در این حالت دیگه مجبور نیست که برای استفاده از اون و ایجاد تغییر در اونها، یک کد جدید ایجاد کند. این می تونه به این معنی باشه که اگرچه کافئین خود یک تغییر الگوریتم رتبه بندی نیست، اما در آینده می تونه رتبه بندی کنه!
افزایش چشم گیر ظرفیت محتوای گوگل:
در حالی که ایندکس گوگل خیلی بزرگتر از قبل نشده، زیرساخت ایندکس های جدید این فضای بیشتر رو ایجاد کرده است که کار منطقی ای بود. اگه هدف ایجاد الگوریتم کافئین کمک به گوگل به عنوان توسعه بهتر وب باشه، پس به ظرفیت ذخیره سازی قابل توجهی نیاز داره. روزانه وب سریع تر از اون چه که حتی فکرشو بکنید در حال رشد کردن است. پس همینطور که گفتیم گوگل با به روز رسانی و ایجاد این الگوریتم ظرفیت قابل توجهی برای خودش ایجاد کرده تا بتونه پاسخ گوی این همه نیاز به وجود اومده در دنیا باشه.
افزایش انعطاف گوگل در ذخیره ی اطلاعات و محتوای سایت:
گوگل همواره جزئیات متنوعی رو با محتوای ذخیره شده همراه کرده است. (در این جا محتوا می تونه یک صفحه وب، تصویر یا ویدئو باشه). مثلا هنگامی که گوگل یک صفحه وب رو ایندکس می کنه، همچنین اطلاعاتی رو درباره صفحات خارجی که به آن صفحه لینک شده و متن هایی که در اون لینک ها استفاده شده، ذخیره می کنه. زیرساخت کافئین انعطاف بیشتری در نوع جزئیات دارد که می تونه با یک محتوای وب ذخیره بشه. همونطور که محتوای وب تغییر می کنه و داده های ارزشمند جدید درباره محتوای وب تولید می شه، گوگل مجبور نیست که برای استفاده از اون ها و همراهی با این تغییرات یک کد جدید ایجاد کنه. پس این موضوع باز تاکید داره که اگرچه کافئین خود یک تغییر الگوریتم رتبه بندی نیست، اما می تونه در آینده رتبه بندی کند (همونطور که سیگنال های جدید با صفحات وب مرتبط است).
مهم است بدونیم که کافئین تنها تغییر در ساختار ایندکس گوگل است. اون چه که در مورد کافئین هیجان انگیزه اینه که اجازه می ده تا حاشیه نویسی اطلاعات ذخیره شده با محتوای سایت رو ساده تر کنه و سپس می تونه پتانسیل رتبه بندی بهتری در آینده ی سیگنال های اضافی داشته باشه.
چگونه کارفرماها از این زیرساخت جدید نفع می برند؟
صاحبان محتوا بدون اینکه تلاش خاصی بکنن تحت تاثیر فواید الگوریتم کافئین قرار خواهند گرفت. بعضی ها ممکنه از اینکه این تغییر به معنی وجود بهترین تجارب موجود در مورد کارایی خزیدن بیش از پیش وب باشه متعجب بشن. ممکنه این سوال واستون پیش بیاد که آیا سرعت صفحه، که گوگل اخیرا روی بهبود اون متمرکز شده، مهم تر است؟ جواب منفی است. گوگل اذعان داشته که این تغییر هیچ کدام از شاخص های خزش وب، ایندکس یا رتبه بندی رو تحت تاثیر قرار نمی ده و از اهمیتشون کم نمی کنه. این اقدام به سادگی محتوای جست و جو شده ی موجود در نتایج جست و جو رو با سرعت خیلی بیشتری نمایش می ده و راه رو برای انعطاف پذیری بیشتر در استفاده از هر آنچه که می تونه به عنوان تکامل وب بیاد باز می کنه.
الگوریتم کافئین یک تغییر جزئی نیست:
تغییر الگوریتم در مقایسه با رخداد گوگل “فلوریدا” در سال 82، جایی که بسیاری از وب سایت های با رتبه بالا از موتور جستجو ناپدید شدن، مقایسه شده است. حرفه ای های سئو و بازاریابان کاملا حواسشون به هر تغییر عمده ای در الگوریتم ها هست.
در تاریخ 25 آبان 82، گوگل یک بروز رسانی (به روز رسانی فلوریدا) رو آغاز کرد که تأثیرات فاجعه آمیز زیادی بر تعداد زیادی از وبسایت ها گذاشت و در این فرایند بهینه سازی موتور جستجو را در سر داشت. به طور معمول نام های حروف الفبا در به روز رسانی های گوگل به همان شیوه ای که نام ها به طوفان ها داده می شه انجام شده، و این یکی به عنوان “فلوریدا” شناخته می شود.
به طور خلاصه، تعداد زیادی از صفحات، که بسیاری از آنها در مدت زمان بسیار زیادی در رتبه های بالای نتایج جست و جو قرار گرفته بودن، همگی به سادگی از نتایج گوگل ناپدید شدن. همچنین کیفیت نتایج برای جست و جوهای بسیار زیادی کاهش یافت.
تست سندباکس الگوریتم کافئین گوگل روزانه تغییر می کند:
گوگل به کاربران وب این فرصت رو داده تا سایتشون رو تست کنن و جای خودشون رو در رتبه بندی ببینن.
تست های اولیه نتایج بسیار متناقضی در برخی از آزمایشات داشته، اما به نظر می رسه که مزایای مشخصی برای الگوریتم جدید وجود داره. تست سرعت نشون می ده که نتایج جست و جو حدود 100-150٪ سریع تر از الگوریتم فعلی است. اون چه که نادرست است صحت و نتایج رتبه ی صفحات در بسیاری از کوئری های جست و جو است.
گوگل تا به حال الگوریتم های بسیاری رو معرفی کرده و حتی اومدن بعضی از اون ها رو علنی نکرده. در آخر باید گفت که اگه باز هم الگوریتم های جدیدی اومدن تعجب نکنین. این غول فضای مجازی شدیدا بهتر شدن و کارایی بیشتر رو دوست داره و حتی شما به عنوان کسی که سایت دارید یا می خواید داشته باشید ذینفع این تغییرات گوگل خواهید بود.