در حال حاضر مطمئن هستم که همه شما با اصطلاح بهینه سازی موتور جستجو (SEO Search Engine Optimization) آشنا هستید و اهمیت پیروی از بهترین شیوه ها را برای بهبود موقعیت رتبه وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو SERP درک می کنید. با این حال، ممکن است با اصطلاح کمتر رایج HEO (Human Eye Optimization) آشنا نباشید. خوب HEO چیست؟ HEO یا بهینه سازی برای چشم انسان، در واقع به اندازه سئو مهم است و کارشناسان بازاریابی انتظار ندارند که به زودی مانند سئو تغییری کنند. اگر چه مهم است که در هنگام ایجاد محتوا به هر دو توجه کنید، سوال این است که آیا باید ابتدا روی HEO یا SEO تمرکز کرد؟
بهینه سازی برای چشم انسان زمانی رخ می دهد که بازاریابان محتوا، محتوایی با کیفیت بالا جذاب برای چشم کاربر انسانی تولید می کنند، نه اینکه محتوا برای سئو و ربات های موتورهای جستجو نوشته شود. در واقع زمانی که می گویند محتوا در سئو پادشاه است، راه موفقیت در محتوا، تمرکز بر روی HEO می باشد. HEO را می توان بهینه سازی برای لذت بشری تعبیر کرد که در آن شما برای موتورهای جستجو کار نمی کنید، بلکه برای لذت بردن انسان تلاش می نمایید. منظور این نیست که با استفاده از کلمات کلیدی و بهینه سازی متا داده های خود را فراموش کنید. در عوض، تمرکز بر ایجاد محتوای با کیفیت بالا است که نه تنها موتورهای جستجو را خوشحال می کند، بلکه باعث جذب، ارتباط و حفظ بهتر مخاطبان شما می شود.
بنابراین ممکن است شما از تغییر ناگهانی از SEO به HEO تعجب کنید که چرا HEO قوی تر می شود؟ چه عواملی امروز در این روند دخیل هستند؟ و شواهد آن کجاست؟ پس بیایید نگاهی به برخی از آمار بازاریابی محتوا و برخی از رفتارهای B2B و B2C در سال های اخیر داشته باشیم.
لیست مطالب
براساس آمار و ارقام Hubspot در مورد روند بازاریابی محتوا و بودجه می توان نتیجه گرفت که: 61 درصد از مصرف کنندگان از یک نام تجاری که محتوای خاص مشتری (Costume Content) به اشتراک می گذارند احتمالا خرید می کنند. و شرکت های B2B در دوره تولید محتوا 67٪ تماس های مشتری هایشان افزایش می یابد. این ها اعداد قابل توجهی هستند و ثابت می کنند که خریداران توسط برند هایی که محتوای مرتبط و با کیفیت بالا را ایجاد می کنند، تحت تأثیر مثبت قرار می گیرند.
بسیاری از کسب و کارها در حال ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا یا استخدام یک تیم محتوا در خانه (freelance) هستند. در واقع، طبق یک مقاله از موسسه بازاریابی محتوا 73 درصد از سازمان های عمده در پی استخدام افرادی برای مدیریت استراتژی بازاریابی محتوا هستند. و ممکن است به این دلیل باشد که یک بازاریابی محتوای رهبری شده 7.8 برابر ترافیک بیشتر نسبت به یک استراتژی هدایت نشده تجربه می کنند. شما فقط یک شبه کارشناس بازاریابی محتوا نمی شوید. باید به زمان و تلاش زیادی را در استراتژی بازاریابی محتوا سرمایه گذاری کنید تا موفقیت را به دست آید. برای همین ما به تولید محتوا در دارکوب بسیار اهمیت می دهیم.
پیش از این کلمات کلیدی دقیق مورد نیاز بود تا موتورهای جستجوگر وب سایت یا محتوای شما را با عبارت جستجو شده توسط کاربر (قصد کاربر) مرتبط در نظر بگیرند. امروز اما مهمتر از همه تمرکز بر خوانندگان شما است. پاسخ به سوالاتی که افراد برای آن ها جستجو می کنند را پیدا کرده و محتوای اصیل و ارزشمند خود را برای آن ها ارائه دهید، تا به این وسیله با مشتریان بالقوه یا همان کاربران ارتباط و تعامل بر قرار کنید.
هدف این است که راهی برای جذب بازدیدکنندگان به وب سایت و حفظ آنها پیدا کنید، به جای اینکه به ایجاد محتوای متمرکز بر کلمات کلیدی خاص (که از ابتدا برای جذب کلیک بیشتر استفاده می شوند) توجه داشته باشید. تولید محتوای مناسب برای پاسخ به نیازهای مخاطبان خاص، فراتر از استفاده از کلمات کلیدی مناسب است. موتورهای جستجو روز به روز کمتر به تطابق دقیق با عبارات علاقه مند هستند. بنابراین نیازی نیست که با اجبار و شدت کلمات کلیدی را محتوای خود جای دهید.
از زمانی که بازاریابی محتوا نامی را برای خود ساخته است، محتوای خوب زیادی به وجود آمده است، و همچنین محتوای معمولی هم بسیار زیاد است. افراد زیادی هستند که مقدار فراوانی محتوای با کیفیت پایین ایجاد می کنند، فقط برای اینکه تولید محتوا انجام داده باشند. مشکل اینست که معمولا این نوع محتوا یا کم ارزش بوده یا اصلا ارزشی ندارد. در واقع، با توجه به نظر Kissmetrics محتوای ضعیف بر روی سایت تاثیر منفی دارد و باعث می شود که سایت در یک دریای محتوا که فقط برای اهداف جستجوگر اینترنتی ایجاد شده است، غرق شود.
شما باید برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوای هوشمندانه سرمایه گذاری کنید. به این فکر می کنید با یک قطعه محتوا می خواهید به چه هدفی برسید، با چه کسی ارتباط بر قرار کنید، و چه ارزشی می توانید ارائه دهید و غیره. و اگر شما فقط همینطوری تولید محتوا می کنید، چه کاری برای شما انجام می شود؟ پاسخ: احتمالا هیچ چیز است. فقط به این دلیل که یک تکه محتوا دارای همه کلمات کلیدی مناسب است وبرای سئو بهینه سازی شده است، به این معنا نیست که آن موثر است. در واقع، هنگامی که شما شروع به تولید محتوا با کیفیت و تعامل با کاربران کردید که رتبه بندی را در همان زمان افزایش دهد، خواهید فهمید که چرا این رویکرد برتر است.
به یاد داشته باشید که انسان ها و موتورهای جستجو به دنبال مطالب تازه، منحصر به فرد و با ارزش هستند. آنها به دنبال محتوایی هستند که ایده ها و واقعیت ها را از زاویه جدید یا متفاوتی ارائه می دهند، نه یک مقاله ای که برای گفتن آنچه که هزار بار پیش از این گفته شده است.
هنگامی که نوبت به تولید محتوا می رسد کیفیت و کمیت بسیار مهم است. در حالی که ساختن یک قطعه محتوای ارزشمند با چند کلمه بسیار دشوار است، همچنین لازم است از نوشتن مقالات طولانی که در واقع هیچ اطلاعات ارزشمندی ارائه نمی دهند، اجتناب شود. بر اساس یک مقاله ازMedium ، زمان ایده آل خواندن یک پست بلاگ 7 دقیقه است. یعنی کار با 1400 تا 1750 کلمه انجام می شود، به عنوان مثال به طور متوسط 200-250 کلمه در دقیقه خوانده می شود. پس از 7 دقیقه خوانندگان شروع به رها کردن می کنند.
این بدان معنا نیست که جایی برای محتوا کوتاه تر وجود ندارد، تا زمانی که می توانید پیام خود را به طور واضح و مؤثر در کلمات کمتر ارائه کنید، دلیلی برای آن نیست که آن را حجیم کنید. محتوای کوتاه و شیرین را می توان به صورت خلاقانه استفاده کرد. می توان نظر آن ها را برای مدت زمان کوتاهی جلب کرد. اکثر تصاویر محتوای جذابی هستند و در شبکه های رسانه ای اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند. بعضی از نمونه ها عبارتند از: infographics، snapchats، instagrams، فیلم های کوتاه و غیره. مهم است که توجه داشته باشید که تقریبا 80 درصد از کل زمان رسانه های اجتماعی از طریق تلفن همراه صرف می شود.
بنابراین، صرف نظر از طول یا نوع محتوایی که تولید می کنید، باید مطمئن شوید که برای کاربران تلفن همراه بهینه سازی شده است. تصاویر جالبی را به همراه مطالب خود به نمایش بگذارید. در واقع مقالات حاوی تصاویر مرتبط شانس بیشتری نسبت به مقالات بدون تصاویر برای بازدید دارند.
اکثر محتوای وب سایت ها متنی هستند. شاید به خاطر آن که تولید آن ابزار زیادی نمی خواهد و همچنین موتورهای جستجو با این محتوا سازگاری بهتری دارند. اما اغلب ما انسان ها عادت به خواندن نداریم بخصوص خواندن در صفحه های مانیتور. از سوی دیگر ما به محتوای تصویری علاقه بیشتری داریم چون می توانیم به راحتی و شاید در زمان کوتاه تری اطلاعات زیادی کسب کنیم. برای همین اینستاگرام توانسته به این اندازه از مخاطب دسترسی پیدا کند. پس بهتر است که در کنار محتوای متنی محتوای تصویری و چند رسانه ایی را نیز تولید نماییم. همچنین می توانیم متنی از آن را در کنار عکس یا ویدئو به عنوان توضیح نشر دهیم که علاوه به اطلاعات تکمیلی به درک موتورهای جستجو از این محتوا کمک کند.
اما برای آن که یک محتوای متنی مورد استقبال قرار گیرد نیز ما راه کارهایی داریم. قرار دادن یک عکس یا جدول چیزی که به کاربر کمک می کند که درک سریع و راحتی از محتوای متنی داشته باشد. این عکس می تواند کاربر را به خواندن تشویق کند.
از سوی دیگر ساختار متن بسیار مهم است. حتی خوانندگان حرفه ایی وبلاگ ها زمانی که ساختار یک متن به خوبی و برای راحتی چشم انسان توسعه داده شده باشد، مطالب بیشتری را از آن وبلاگ خواهند خواند. چون ساختار بندی به درک و سرعت خواندن کمک بسیاری می کند.
برای ساختار دادن متن می توانیم از تگ های H1 تا H6 استفاده کنیم. هر چه متن به قسمت های معنا دار کوچک تری شکسته شود کاربر با یک نگاه درک خواهد کرد که چه مطالبی در صفحه پوشش داده شده است و با داشتن یک تصویر کلی هنگام خواندن درک بهتری از این متن پیدا خواهد کرد.
خلاصه متن نیز می تواند کمک بزرگی برای درک محتوای صفحه باشد. وب سایت های خبری این روش نیز استفاده می کنند. یعنی به طور برجسته و مشخص، در کادری جدا خلاصه ایی یا نکات مهم صفحه را برای خواننده مشخص می کنند. روش دیگر نیز Bold کردن جملات و بخش های مهم متن است.
رنگ، اندازه و نوع فونت، حاشیه مناسب صفحه، رنگ پس زمینه، طرح بندی صفحه، عدم وجود تبلیغات مزاحم در صفحه همه می توانند برای بهینه سازی بهتر صفحه برای کاربر کمک مهمی باشند.
در مقالات دارکوب به اهمیت محتوا زیاد پرداخته ام. برای آنها محتوای با ارزش و با کیفیت ارائه دهید قبل از شروع به ایجاد محتوا، یک دقیقه زمان برای فکر کردن به مخاطبان خود بگذارید. به تدریج سایت شما شروع به جلب اعتماد و اعتبار خواهد کرد، همچنین رتبه بندی بهتری در SERP را خواهید داشت. با تمرکز بر روی انسان، محتوای شما به طور طبیعی شامل کلمات کلیدی مرتبط و بهینه خواهد بود، بدون نیاز به تمرکز بیش از حد به روش های سئوی سنتی.