طراحی فروشگاه اینترنتی با وردپرس

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

امروزه که کلیه کسب و کارهای فعال، تمایل به سهم خواهی و حضور پر رنگ در فضای اینترنت و شبکه های مجازی دارند، داشتن وب سایت یک نیاز جدی و اساسی برای رقابت در این میدان است. مشاغل مختلفی وجود دارند که می خواهند هر چه سریع تر صاحب یک وب سایت شوند و همیشه به دنبال راه حل هایی بوده اند که این شروع بزرگ را برای آنها آسان سازی کند.

فروشگاه اینترنتی مکانی ایده آل برای نمایش محصولات و خدمات شما می باشد و این فضا در  چند سال اخیر، به گونه ای پیشرفت داشته که نه فقط یک راه، بلکه راه های مختلفی برای طراحی و ساخت فروشگاه های آنلاین بوجود آمده است. با این حال همه سعی می کنند موفق ترین و پر طرفدارترین روش که امکان شکست آنها را به حداقل رسانده و همینطور هزینه های راه اندازی را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد را انتخاب کنند.

در این میان برخی از شرکت های بزرگ که قصد راه اندازی وب سایت های عظیم را دارند، با علم به اینکه فروشگاه اینترنتی آنها هزاران صفحه خواهد داشت، ترجیح می دهند که به سراغ برنامه نویسانی بروند که به صورت اختصاصی اقدام به مورد نظر آنها کند.

از آنجایی که طراحی وب سایت های سنگین و بزرگ با فروشگاه سازهای وردپرسی یا CMS ها توصیه نمی شود، چنین شرکت هایی به سراغ برنامه نویسان حرفه ای می روند تا وب سایت دلخواهشان را به صورت اختصاصی و با تکنولوژی های جدیدتر طراحی و اجرا کند.

با این حال بعد از ظهور سیستم های مدیریت محتوای پرطرفداری همچون وردپرس، اثبات شده که این مدل سیستم ها، امکان طراحی وب سایت های بزرگ را داشته و همواره به عنوان یک کار راه انداز همه فن حریف، به لطف در اختیار داشتن افزونه رایگان ووکامرس، چاره ساز اکثر نیازهای کسب و کارهای کوچک و بزرگ خواهد بود.

طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس

بسیاری معتقد هستند که برای فروش محصولاتشان نیازی به وب سایت نداشته و در صورت نیاز به فروش آنلاین، کافیست به سراغ شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام بروند. اما واقعیت این است که اگر به دنبال یک شخصیت مستقل و قابل اعتماد بوده و می خواهید با نام برندتان شناخته شوید، شبکه های اجتماعی به تنهایی پاسخگوی نیاز شما نخواهند بود.

در این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد طراحی فروشگاه اینترنتی با وردپرس که به لطف حضور افزونه ووکامرس امکان پذیر می شود صحبت کنیم.

وردپرس و ووکامرس چیست ؟

وردپرس به عنوان یکی از سیستم های موفق مدیریت محتوا، چند سال ابتدایی از پیدایشش را مشغول راه انداز وبلاگ های ساده و رایگان بوده و رفته رفته تبدیل به یکی از بروزرترین و پر کاربردترین سیستم های اداره وب سایت براساس مدیریت متحوا تبدیل شد.

بیش از 30 درصد از کلیه وب سایت هایی که در اینترنت به آنها برخورد می کنید با وردپرس ساخته شده اند. علت محبوبیت بالای وردپرس در این است که افراد با کم ترین میزان دانش از مباحث نگهداری وب سایت، مشکلی از بابت کار کردن با آن نداشته و در کم ترین زمان ممکن می توانند نحوه استفاده از قابلیت های کوچک و بزرگ آن را فرا بگیرند.

آموزش طراحی وب سایت و برنامه نویسی جهت تولید و طراحی یک وب سایت، کاری دشوار و زمان بر بوده و بسیاری از کسب و کارها برای آنلاین کردن تجارت خود، زمان و هزینه کافی جهت انتخاب این راه و شروع کردن از صفر را ندارند. از طرف دیگر نگهداری، اضافه کردن اطلاعات محصولات و بروزرسانی محتوا در وب سایت هایی که مبتنی بر سیستم مدیریت محتوا نیستند، چالش دیگر این مدل از کسب و کارها بوده و مانع بزرگی برای گسترش وب سایت های غیر وردپرسی به حساب می آید.

وب سایت های وردپرسی به تنهایی و بدون افزونه های کاربردی خود، کارایی چندانی نداشته و بیشتر شبیه یک قالبی هستند که به لحاظ ظاهر شما را به یاد وب سایت های استاتیک می اندازد. اما فراهم بودن امکان نصب افزونه های متعدد و حرفه ای نظیر ووکامرس باعث می شود که یک قالب ساده به یک قالب فروشگاهی مجهز تبدیل شود.

افزونه ووکامرس این امکان را به شما می دهد که در زمانی کوتاه، فروشگاه های بزرگی که محصولات دیجیتالی و نرم افزاری، کتاب های الکترونیک، انواع محصولات فیزیکی نظیر لوازم منزل و پوشاک، سیستم های رزرواسیون بلیت و هتل و انواع وب سایت ها که خدمات فنی و تخصصی تری را ارائه می کنند ایجاد و راه اندازی کنید. شرکت طراحی سایت دارکوب با بیش از 19 سال تجربه در زمینه طراحی و راه اندازی قالب های وردپرسی، بهترین پوسته ها وردپرس را به هدف راه اندازی و طراحی سایت با وردپرس مورد نظر شما معرفی کرده و خیالتان را از بابت راه اندازی یک وب سایت معتبر و ماندگار راحت خواهد کرد.

مراحل طراحی فروشگاه اینترنتی با وردپرس

انتخاب قالب فروشگاه اینترنتی

سیستم مدیریت محتوای وردپرس معمولا به صورت پیشفرض، چند قالب را در اختیار کاربرانی که آن را نصب می کنند قرار می دهد. اما این قالب های رایگان به دلیل سادگی زیاد و نداشتن طراحی خاصی، معمولا استفاده نمی شوند و اکثر وب سایت ها از قابل های چند منظوره و طراحی شده ای که هر کدام برای یک شاخه کاری مشخصی و با هدف سهولت هر چه بیشتر کاربر طراحی شده اند استفاده می کنند.

به عنوان مثال قالب های فروشگاهی معمولا به گونه ای طراحی می شوند که برای نمایش حداکثری محصولات فیزیکی یا دیجیتالی و داشتن امکاناتی مثل قابلیت جستجو، مقایسه محصولت، بررسی ویژگی های محصولات و نمایش گالری مجزای محصولات طراحی می شوند.

در مجموع برای خرید یک قالب فروشگاهی می بایست به مراجع معتبر فروش قالب و افزونه های وردپرسی مراجعه کنید. برخی از وب سایت های فروش قالب های آماده، چندان قابل اعتماد نبوده و بعضا ممکن است از کدهای مخربی که به هک شدن وب سایت شما منجر می شود استفاده کرده باشند.

در صورتی که به دنبال یافتن بهترین قالب فروشگاهی برای اجرای وب سایت مرتبط با کسب و کارتان هستید، کافیست با گرفتن یک تماس با شرکت دارکوب، به مجموعه ای بزرگ از قالب های آماده و طراحی شده ما دسترسی داشته و می توانید مناسب ترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید. دریافت خدمات پشتیبانی و بروزرسانی قالب های وردپرسی از جمله ویژگی هایی است که با خرید از قالب های آماده شرکت طراحی سایت دارکوب بهره مند خواهید شد.

نکاتی که هنگام خرید قالب باید رعایت کنید:

  • قالب مورد نظر باید طراحی کاملا واضح داشته و شکل و شمایل گیج کننده نباشد.
  • قالب باید به بخش بلاگ یا بخشی که محتوا در آن بارگذاری می شود مجهز باشد.
  • واکنش گرا یا ریسپانسیو بودن نیمی از راه را برای شما طی خواهد کرد. قالب ریسپانسیو می تواند بر روی تمامی رزولوشن ها و دستگاه های وبگردی به درستی نمایش داده شود. هنگام خرید حتما از ریسپانسیو بودن قالب اطمینان کسب کنید.

انتخاب نام دامنه و هاست وب سایت

قدم نخست برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی با استفاده از وردپرس و یا سایر سیستم های مدیریت محتوا، انتخاب و خریداری نام دامنه مناسب و سپس خرید فضای هاست برای وب سایت است.

برای انتخاب نام دامنه می توانید از دامنه های بین المللی که .com از جمله معروف ترین آنها استفاده کرده و یا از دامنه های ایرانی .ir استفاده کنید. سعی کنید برای انتخاب نام دامنه از نام های شناخته شده تر و مرتبط با کسب و کاری که قصد راه اندازی فروشگاه آنلاین آن را دارید استفاده کنید.

بعد از خریدن پلن مورد نظر از هاست، دسترسی به سی پنل Cpanel یا دایرکت ادمین Direct Admin به شما داده می شود و می توانید از آن طریق، فایل های مورد نظر را در فضای هاست بارگذاری کرده و فرآیند نصب وردپرس را آغاز کنید.

نصب وردپرس

برای نصب وردپرس می توانید فایل زیپ این سایت ساز مشهور را از وب سایت اصلی وردپرس دانلود کنید. پس از دانلود فایل فشرده ورپرس، آن را از طریق نرم افزار مدیریت فایل یا File Manager موجود در پنل هاست و یا با استفاده از اتصال FTP، در فولدر مشخص آن آپلود کرده و اکنون می توانید با تایپ کردن آدرس وب سایت خود، فرآیند نصب و راه اندازی وردپرس را آغاز کنید.

البته از آنجایی که وردپرس برای ذخیره سازی اطلاعات وب سایت و قالب مورد نظر به دبتابیس نیاز دارد، قبل از شروع نصب می بایست از طریق phpmyadmin اقدام به ساخت یک پایگاه داده با نام و رمز مشخص کرده و در ادامه فرآیند نصب وردپرس، این اطلاعات را در آن ثبت کنید.

درست است که مراحل نصب وردپرس و راه اندازی فروشگاه اینترنتی نسبتا آسان می باشد، اما همیشه در انجام این مراحل مشکلاتی پیش می آید و موارد مهمی وجود دارد که به جهت راه اندازی یک وب سایت سالم و بی نقص، توصیه می شود که از کارشناسان کمک بگیرید. متخصصان خبره شرکت طراحی وب سایت دارکوب تمامی این مراحل را با ارائه مشاوره دقیق برای مشتریان عزیز انجام خواهند داد.

نصب ووکامرس

ووکامرس یک افزونه وردپرسی است که می توانید آن را به صورت رایگان از مخزن افزونه های وردپرس دریافت و نصب کنید. بعد از نصب ووکامرس نوبت به پیکربندی و راه اندازی آن می رسد. یکی از قابلیت هایی که پس از نصب افزونه ووکامرس به وب سایت شما اضافه می شود، برگه ها یا صفحاتی هستند که نقش اساسی را در تجربه خرید کاربرها و مشتریان ایفا می کنند.

برگ حساب کاربری User Profle

این برگه نوعی پروفایل یا صفحه کاربری است که امکان تصحیح اطلاعات کاربر ثبت نام کرده از جمله نام، آدرس و سایر راه های ارتباط با او را در اختیارش قرار می دهد.

برگه فروشگاه Shop

برگه فروشگاه در حقیقت لینکی است که کاربر با کلید کردن روی آن، تمامی محصولاتی که برای فروش در وب سایت بارگذاری کرده اید را مشاهده خواهد کرد.

برگه سبد خرید Cart

کاربر پس از انتخاب چندین محصول، می تواند لیستی از محصولاتی که برای خریدن انتخاب کرده را در این صفحه مشاهده کرده و با انتخاب دکمه تسویه حساب، به صفحه بعدی که صفحه درگاه بانکی است هدایت شود.

برگه صورتحساب Checkout

برگه صورت حساب مرحله بعدی خریدن محصول است که کاربر پس انتخاب نحوه پرداخت، خرید محصولات مورد نظرش را نهایی می کند. در این صفحه معمولا گزینه هایی مثل پرداخت از طریق درگاه های مختلف اینترنتی، پرداخت در محل و یا پرداخت به صورت کارت به کارت قرار داده می شوند.

در مورد ووکامرس بیشتر بدانید

ووکامرس یکی از محبوب ترین افزونه های ارائه شده توسط سیستم مدیریت محتوای وردپرس است که با پشتیبانی از زبان فارسی، نیاز بسیاری از کاربران برای سر و کار داشتن با کد نویسی های پیچیده برای ساخت فروشگاه آنلاین را برطرف کرده است.

برخی از ویژگی های ووکامرس شامل موارد زیر می شوند:

  • امکان ساخت بی نهایت محصول
  • امکان اضافه کردن قیمت و یا تخفیف ویژه
  • امکان تعریف کردن کوپن تخفیف برای فروش ویژه محصولات و جایزه دادن
  • امکان پرداخت از روش های مختلف
  • نمایش میزان فروش و امکان اطلاع داشتن از گزارش محصولات فروخته شده

با وجود اینکه افزونه های فروشگاه ساز مختلفی را می تواند به وردپرس اضافه کرد، ولی امکانات مختلف و سهولت در استفاده از ووکامرس، باعث شده تا کاربران تمایل بیشتری به استفاده از آن داشته باشند. این افزونه امکانات مهم و الزامی را برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی به وردپرس اضافه می کند، اما اگر قصد توسعه یک فروشگاه بزرگ تر را داشته و قصد دارید برای فروش محصولات دیگران هم فعالیت کنید، می توانید از افزونه های دیگری نظیر دکان Dokan استفاده کنید.

افزونه دکان یک قابلیت منحصر به فرد به وی سایت شما اضافه می کند که اصطلاحا به آن همکاری در فروش گفته می شود. در فروش به شیوه همکاری در فروش، شما این امکان را به سایر فروشندگان می دهید که از طریق وب سایتتان و با در اختیار داشتن یک پنل مشخص، محصولات مورد نظرشان را در فروشگاه شما بارگذاری کرده و به راحتی با مشتری در ارتباط بوده و فعالیتشان را در این محل زیر نظر داشته و مدیریت کنند.

ایجاد درگاه پرداخت برای فروشگاه اینترنتی با وردپرس

همانطور که امکان پرداخت نقدی و یا الکترونیکی قیمت اجناس در یک فروشگاه واقعی وجود دارد، مشتری ها برای خرید محصولاتی که از وب سایت شما انتخاب می کنند، می بایست روش های متنوع پرداخت را در اختیار داشته باشند.

شما می توانید با همکاری بانک های مختلف، بعد از نصب افزونه های مرتبط هر کدام، گزینه درگاه هر یک جهت هدایت شدن کاربر و پرداخت مبلغ مورد نظر را در وب سایتتان قرار دهید. اصولا برای گرفتن درگاه می توانید با بانک ها مکاتبه یا تماس تلفنی داشته باشید و پس از گرفتن درگاه، اطلاعات ترمینال حساب بانکی که قرار است به آن متصل شود را در تنظیمات افزونه درگاه پرداخت وارد می کنید.

تکمیل تنظیمات سئو و امنیت وردپرس

با توجه به اینکه وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است، به همین دلیل خطرات مختلفی امنیت آن را تهدید می کنند. به عنوان مثال نصب افزونه های نا امن و غیر رسمی می تواند احتمال در معرض خطر قرار گرفتن اطلاعات و زحمات شما را بیشتر کرده و به راحتی اطلاعات حیاتی شما را در اختیار هکرها قرار دهد.

آمارهای رسمی در هر 90 دقیقه خبر از وقوع یک حمله هکری به وب سایت های وردپرسی را می دهند و تاکنون نیز بیش از 21 هزار حفره امنیتی در این سیستم مدیریت محتوا کشف و برطرف شده است.

البته جای نگرانی نیست چرا که هسته اصلی وردپرس به صورت مداوم توسط توسعه دهندگان آن بروزرسانی شده و امکان نفوذ هکرها روز به روز در آن کم تر می شود. با این حال توصیه می شود که قالب و افزونه های خود را از شرکت های طراحی سایت وردپرس حرفه ای خریداری کنید.

نصب افزونه بهینه ساز سئو

شاید یکی از نقص های سیستم مدیریت محتوای وردپرس، نداشتن قابلیتی است که به صورت مستقل امکان بهینه سازی سئو را در اختیار کاربران قرار می دهد. ولی توصیه می شود برای حل این مشکل به سراغ نصب افزونه های سئو که سئو یوست Yoast از شناخته شده ترین ها و بهترین ها در این زمینه است بروید.

ساخت دسته بندی برای محصولات فروشگاه اینترنتی

در این مرحله اکثر پیش نیازهای طراحی فروشگاه اینترنتی با وردپرس را انجام داده ایم و حالا نوبت رسیدگی به بخش اصلی تر یعنی محصولاتی که قصد عرضه آنها را داریم می رسد. ایجاد دسته بندی یکی از مواردی است که ضمن طبقه بندی صحیح محصولات در زیر شاخه های درست هر کدام، به مشتری ها کمک می کند تا خیلی راحت تر به محصولاتی که به دنبالشان می گردد دسترسی داشت باشند.

جهت ساخت دسته بندی در وردپرس می توانید از منوی سمت راست و زیر شاخه محصولات، گزینه دسته بندی را انتخاب کرده و ضمن ایجاد دسته بندی، دسته بندی های تازه را از طریق مگا منو و یا از طریق گزینه سربرگ، به منوی فعال وب سایت اضافه کنید.

اضافه کردن محصولات به فروشگاه اینترنتی

بعد از مشخص شدن دسته بندی محصولات و پیدا کردن بهترین و مرتبط ترین نام برای آنها، حالا می توانید با خیال راحت محصولات را در سر جای درستشان قرار دهید. برای بارگذاری محصولات در فروشگاه اینترنتی می بایست بیشترین میزان دقیق و زمان را صرف کنید، چرا که صفحه محصول مهم ترین بخش از یک فروشگاه اینترنتی بوده و اصلی ترین قسمتی است که کاربر هنگام خرید محصولات مورد نظرش با آن مواجه می شود.

در ابتدای کار می بایست بر روی توضیحات محصولات خود تمرکز کنید و بهترین و دقیق ترین اطلاعات را از محصول مورد نظر در بخش توضیحات صفحه قرار دهید. علاوه بر توضیحات کامل، تکمیل کردن بخش تصاویر از جهات مختلف و همچنین امکان پذیر بودن درج نظر و نقد و بررسی از دیگر نکاتی است که حتما در این صفحه باید گنجانده شوند.

تصاویر کالای مورد نظر باید از کیفیت و شفافیت بالایی برخوردار بوده و محصولات را از تمامی زوایای آن نمایش دهند تا کاربر هنگام خرید، درک درستی از ابعاد و ظاهر هر کدام داشته باشد.

توسعه فروشگاه اینرنتی با وردپرس

فروشگاه های اینترنتی با گذشت زمان متوجه کم و کاستی های موجود در وب سایت خود شده و یا تلاش می کنند که قابلیت های فعلی را بهینه سازی کرده و امکانات جدیدتری را به قالب وب سایت خود اضافه کنند.

یکی از برتری های وب سایت های ساخته شده با وردپرس نسبت به سایر سیستم های مدیریت محتوا، بخش افزونه یا پلاگین های این سیستم است که حاوی صدها افزونه متنوع و کاربردی می باشد. این افزونه ها با توجه به اینکه کارکردهای مختلفی دارند، اما نصب تعداد زیادی از آنها و یا اعتماد کردن به هر چه که در مورد خود نوشته اند، کار اشتباهی بوده و ممکن است باعث بروز مشکلات جدی و از کار افتادن وب سایت وردپرسی شما بشوند.

از همین رو توصیه می شود که برای نصب افزونه های سازگار و مفید با متخصصان طراحی وب سایت شرکت دارکوب در ارتباط باشید.

سخن آخر

اگر می خواهید کسب و کار خود را به یک فروشگاه اینترنتی منتقل کرده و از فضای آنلاین برای فروش محصولات خود استفاده کنید، استفاده از وردپرس می تواند شروع این تغییر مهم را برای شما آسان کند. کافیست ابتدا قالب متناسب با شاخه فعالیت آنلاین خود را انتخاب کرده و پس از انتخاب دامنه و هاست مناسب، به نصب وردپرس اقدام کرده و سپس سایر مراحل تکمیل محتوای وب سایت فروشگاهی خود را انجام دهید.

بخش فروش شرکت طراحی سایت دارکوب می تواند با ارائه مشاوره در مورد قیمت طراحی سایت، ارزیابی نیازها و قابلیت هایی که برای فروش آنلاین در نظر دارید، چالش های ممکن برای طراحی سایت ارزان قیمت را برای شما حل کرده و در زمان کوتاه با طراحی سایت حرفه ای، کسب و کار آنلاین شما را استارت بزند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته