نجات زمین با بهینه سازی سایت

نوشته شده توسط دارکوب

فناوری وب این پتانسیل را دارد که مزایای زیادی برای جامعه و محیط زیست به ارمغان بیاورد، اما تنها در صورتی که از آن عاقلانه استفاده کنیم. اینترنت، فناوری های ابری و… به راحتی می توان آنها را به عنوان مفاهیم مجازی در نظر گرفت.

اما داده هایی که در تمام طول روز به صورت ارسال و دریافت مخابره می کنیم، جمع آوری، پردازش، ذخیره سازی آنها در مراکز داده وسیع در سراسر جهان مبادله می شوند. ابررایانه هایی که آنها را تغذیه می کنند دائماً کار می کنند و اغلب بیش از حد گرم می شوند. آنها توسط سیستم های خنک کننده غول پیکری که با برق کار می کنند خنک می شوند. تعداد کمی از آنها با انرژی سبز کار می کنند.

شما احتمالا هر روز از اینترنت استفاده می کنید. این بدان معناست که شما از موتورهای جستجو نیز استفاده می کنید، برای مثال زمانی که به دنبال یک مکان خوب برای غذا خوردن هستید. غیر معمول نیست که پنج دقیقه را صرف جستجوی نتیجه مناسب کنید. اما وقتی نتیجه مورد نیاز شما فقط به یک دقیقه برای خواندن و هضم نیاز دارد، حیف است که پنج دقیقه را برای جستجوی آن تلف کنید.

نجات زمین با بهینه سازی سایت

پنج دقیقه ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما به یاد داشته باشید که این یک اتفاق مکرراً می افتد. این روند را میلیون ها نفر چندین بار در روز در مقیاس جهانی انجام می دهند. در این زمان است که می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. این پنج دقیقه ها جمع می شود و نشان دهنده اتلاف عظیم الکتریسیته است. تمام صفحاتی که بازدید می کنید تا زمانی که نتیجه مطلوب را پیدا کنید، انرژی صرف شده توسط تمام مراکز داده درگیر در درخواست های شما، انرژی که ISP (ارائه دهنده خدمات اینترنتی) ما برای ارائه خدمات مصرف می کند. داده ها و انرژی که دستگاه های ما برای نشان دادن آنها مصرف می کنند. اگر یک میلیون نفر در یک روز پنج دقیقه به دنبال وب سایت شما بگردند، معادل انرژی است که یک سرور در ده سال می سوزاند و این فقط کسری از ترافیک و انرژی است که ما در مورد آن صحبت می کنیم!

در مجموع، وب ۲٪ از کل انتشار گازهای گلخانه ای را تشکیل می دهد. این میزان برابر با صنعت هوانوردی جهانی و کشوری همانند آلمان، ششمین کشور آلوده کننده جهان است.

بانکداری آنلاین، صورت حساب های الکترونیکی، اپلیکیشن هایی که جایگزین اسناد کاغذی می شوند همگی نشان از این دارد که جهان آنلاین در حال حرکت و تکاپو است. یک نکته ای که بسیاری از کارشناسان بر آن تأکید دارند که نگران کاهش منابع محدود هستند. اگر از کاغذ کمتری استفاده کنیم، درختان کمتری باید قطع شوند. با این حال، ردپای تغییر دنیای دیجیتال ما، به طور واضحی، بسیار زیاد است.

بسیاری از شرکت ها گام هایی را در ایجاد اینترنت خوب برای مردم و سیاره زمین برمی دارند. طراحی وب پایدار (Sustainable Site) رویکردی برای طراحی خدمات وب است که سلامت سیاره ما را در اولویت قرار می دهد. در حقیقت در هدف اصلی آن تمرکز بر کاهش انتشار کربن و مصرف انرژی است. کسب و کار، طراحی و فناوری می توانند بخشی از راه حل باشند، اما تنها در صورتی که حفاظت از محیط زیست در بطن تصمیم گیری های کلیدی باشد نه گام بعدی.

اینترنت در حال حاضر تقریباً 3.8 درصد از انتشار کربن جهانی را تولید می کند که مطابق با اشتیاق ما برای مصرف داده های بیشتر، این عدد در حال افزایش است.

هر بار که شخصی یک صفحه وب را راه اندازی می کند، 20 میلی گرم CO2 در ثانیه منتشر می کند. برای سایت های پیچیده تر، این عدد می تواند تا 300 میلی گرم برسد.

در حال حاضر، تقریباً 3.5 میلیارد کاربر وب در سراسر جهان وجود دارد. اما با افزایش پیوسته جمعیت جهان و دسترسی بیشتر و بیشتر مردم به اینترنت، تعداد رایانه ها و مراکز داده به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

طراحی وب پایدار رویکردی برای طراحی خدمات وب است که مردم و سیاره را در اولویت قرار می دهد. محصولات و خدمات دیجیتالی را ارائه می کند که به اصول مانیفست وب پایدار احترام می گذارند: پاک، کارآمد، صادقانه، احیاکننده و انعطاف پذیر.

یک وب سایت چقدر انرژی مصرف می کند؟

اندازه متوسط ​​یک صفحه وب امروزی 1711.4 کیلوبایت است. با انتقال داده های بیشتر، کربن تولید شده به طور طبیعی با آن افزایش یافته است.

به عنوان طراحان و توسعه دهندگان، همه ما این قدرت را داریم که با طراحی وب سایت های کم مصرف تر، مصرف انرژی و اثرات زیست محیطی وب را کاهش دهیم.

احتمالاً این واقعیت را تجربه کرده اید، که وب سایت ها همه به یک اندازه کارآمد و پایدار نیستند، که البته تعجب آور هم نیست. برخی از سایت ها یافتن اطلاعات را دشوارتر از سایرین می کنند در نتیجه زمان زیادی طول نمی کشد تا به سایت بعدی بروید.

با این حال، زیرساختی که اینترنت روی آن کار می کند، از برق گرفته تا مراکز داده و همینچنین تلفن ها، لپ تاپ ها، تبلت ها و سایر دستگاه هایی که استفاده می کنیم، منابع زیادی را مصرف می کنند و به انتشار گازهای گلخانه ای دامن می زنند.

تنها برق را در نظر بگیرید. هر سال تقریباً 416.2 تراوات ساعت برق صرف راه اندازی اینترنت می شود. این بدان معناست که اینترنت سالانه بیشتر از بریتانیا برق مصرف می کند.

با بیش از 4 میلیارد نفر که به طور فعال از اینترنت استفاده می کنند، ایجاد آلودگی های ناشی از استفاده مکرر و اجتناب ناپذیر از وب، یکی معضلات جدی این روز ها است.

وب سایت های پایدار و سئو: تغییرات کوچک، تاثیر بزرگ

اثر پروانه ای مفهومی است که ادعا می کند پروانه ای که بال هایش را تکان می دهد می تواند یک واکنش زنجیره ای ایجاد کند که در نهایت منجر به گردباد در نیمه ی دیگر جهان شود.

استفاده از سئو برای جذب موفقیت آمیز ترافیک وب به تأثیر کلی محیطی وب سایت شما کمک می کند و در نهایت چیزی به بزرگی و به هم پیوستگی اینترنت است.

سئو برای دستیابی و جذب مشتریان بالقوه اهمیت دارد و نقش مهمی در تلاش های بازاریابی، فروش و خدمات کسب و کار شما ایفا می کند.

هر جستجوی وب و بازدید از صفحه به انتشار کربن کمک می کند. هرچه افراد بتوانند محتوای مورد نظر خود را سریع تر و آسان تر بیابند، وب سایت کارآمدتر و انتشار کربن کمتری در هر بازدید از صفحه ایجاد می کنند.

ارتباط سئو و پایداری

پیوند بهینه سازی یک صفحه وب به کاهش انتشار کربن یک وب سایت واحد، بدون ذکر کل اینترنت، می تواند جهشی نوپا به نظر برسد. اما، همانطور که اثر پروانه ای نشان می دهد، تغییرات کوچک می تواند منجر به تغییرات عمده در اکوسیستم بزرگتر شود.

بهترین شیوه های سئو می توانند برای بهتر شدن، تغییر ایجاد کنند، از یک UX بهتر برای جستجوی اطلاعات فردی تا طراحی سایت های پایدارتر و تأثیرات زیست محیطی کمتر. برای رسیدن به این مهم، همکاری با شرکت های ارائه دهنده سرویس های مختلف سئو و آموزش طراحی سایت می تواند این روند را تسریع کند. شرکت دارکوب با استفاده از به روز ترین اطلاعات در زمینه های مربوطه می تواند به شما یاری رساند.

سئو به معنای کمک به موتورهای جستجو برای یافتن با ارزش ترین و مرتبط ترین اطلاعات در سریع ترین زمان ممکن و کارآمد است. این بدان معناست که زمان کمتری برای جستجو در وب سایت هایی که پیمایش آنها دشوار است یا اطلاعات ارزشمند یا مرتبط ارائه نمی دهند، تلف می شود.

با برگرداندن بهترین نتایج، موتورهای جستجو به کاهش تعداد صفحات بارگذاری شده کمک می کنند، که این امر باعث کاهش انرژی مورد نیاز برای بازیابی، بارگیری و عملکرد هر صفحه وب می شود. این را میلیون ها بار تجسم کنید و متوجه تأثیر بالقوه آن خواهید شد.

بیش از 53 درصد از کل ترافیک وب بر خلاف تبلیغات پولی، توسط جستجوی ارگانیک هدایت می شود. موتورهای جستجو با پاداش دادن به سایت هایی که اطلاعات ارزشمند و UX برتری را ارائه می دهند، انگیزه ای برای سازمان ها ایجاد می کنند تا برای رتبه بندی بالاتر در صفحه نتایج جستجو (SERP) و بنابراین دریافت سهم بیشتری از ترافیک ارگانیک، با ارائه محتوا و UX بهتر به رقابت بپردازند.

اگرچه روند سئو می تواند بسیار فنی باشد و توسط الگوریتم ها تعیین شود، اما بیش از هر چیز با اصل ایجاد و تولید محتوا برای افراد معنا پیدا می کند.

چگونه می توانید پایداری وب سایت خود را با استفاده از سئو بهبود بخشید؟

با آسان تر کردن یافتن سایت برای افراد، در وقت ارزشمند بازدیدکنندگان خود صرفه جویی می کنید و با کاهش انتشار کربن وب، به محیط زیست کمک می کنید. در نتیجه وب سایت شما پایدارتر خواهد بود. اما چگونه می توانید وب سایت خود را در معرض دید قرار دهید؟ با استفاده از رویکرد سئوی جامع! در ادامه راهکار های ساده و ابتدایی بیان می شوند که هم به سئوی سایت شما و هم به پایدار بودن آن کمک بسیاری می کند.

سبک نوشتن

موتورهای جستجو بسیار هوشمند هستند. آنها معمولاً درک می کنند که یک قطعه محتوا در مورد چیست. با این حال، آنها (هنوز) به اندازه کافی باهوش نیستند که تفاوت های ظریف زبانی را که ما به طور روزانه استفاده می کنیم درک کنند. به همین دلیل مهم است که مطمئن شوید محتوای شما قابل درک است.

از به کار بردن جملات بسیار طولانی خودداری کنید

وقتی یک متن جملات طولانی زیادی داشته باشد، به سادگی کاربر را گمراه می کند. در صورت امکان، سعی کنید یک جمله طولانی را به چند جمله کوتاهتر تقسیم کنید. این روش درک مطالب شما را آسان تر می کند. اگر مخاطبان شما محتوای شما را درک کنند، احتمالاً موتورهای جستجو نیز متوجه خواهند شد. در نتیجه وب سایت شما برای آن موضوع رتبه بالاتری خواهد داشت.

محتوای متمرکز بنویسید

اگر مقاله ای می نویسید، معمولاً بهتر است محتوای کوتاه تر و متمرکزتری بنویسید. با متمرکز نگه داشتن محتوای خود بر روی یک موضوع، خوانندگان شما می توانند آن محتوا را سریعتر و راحت تر هضم کنند. علاوه بر این، یافتن آنچه به دنبال آن هستند برای آن ها آسان تر خواهد بود، زیرا مجبور نیستند یک پست ده صفحه ای را بخوانند تا دو پاراگرافی را که در وهله اول آنها را به محتوای شما آورده اند، بیابند. این روش به شما کمک می کند تا یک وب سایت پایدارتر با محتوای (کمتر و) متمرکزتر ایجاد کنید.

سعی کنید هنگام نوشتن مانند یک بازدیدکننده فکر کنید نه یک نویسنده محتوا. خوانندگان تمایل بیشتری به خواندن مطالب کوتاه خواهند داشت. به جای نوشتن یک پست ده صفحه ای، چرا سعی نکنید ده پست کوتاه بنویسید؟ بازدیدکنندگان شما نه تنها می توانند به سرعت آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند، بلکه ممکن است تمایل بیشتری به بازدید از سایر قسمت های سایت شما داشته باشند. در نهایت پست های کوتاه باعث افزایش نقاط مرجع بیشتر به وب سایت شما شده که برای موتورهای جستجو هم مفید است.

از یک عبارت کلیدی مناسب استفاده کنید

به یاد داشته باشید که مخاطبان شما بازدیدکنندگان شما هستند و نه یک موتور جستجو. موتور جستجو فقط راهی برای بازدیدکنندگان برای یافتن وب سایت شما است، بنابراین محتوا را تنها با هدف کسب بازدید بیشتر ننویسید. محتوایی بنویسید که به سایت اعتبار اضافه کند و به سوالاتی که ممکن است مخاطبان شما داشته باشند پاسخ دهد. استفاده از عبارات کلیدی گمراه کننده را به حداقل برسانید و محتوای خود را با تکرار کلمات کلیدی اشغال نکنید. این روش نه تنها خواندن مطالب شما را سخت تر می کند، بلکه موتورهای جستجو نیز آن را دوست ندارند. آنها ممکن است چیزی جز الگوریتم نباشند، اما بسیار هوشمند بوده و مدام در حال بهبود و پیشرفت هستند.

استفاده از یک عبارت کلیدی مناسب می تواند کمک شایانی به یافتن محتوای شما کند. اما یک عبارت کلیدی خوب چیست؟ یک عبارت کلیدی خوب محتوای شما را منعکس می کند و به بازدیدکنندگان شما ارزش می بخشد. شما می خواهید بازدیدکنندگان بگویند: “این چیزی است که من به دنبالش بودم!”

بهینه سازی تصاویر برای کاهش حجم فایل

تصاویر با وضوح بالا در یک وب سایت فوق العاده به نظر می رسند، اما آنها یکی از بزرگ ترین علل افزایش زمان بارگذاری و مصرف انرژی هستند.

خوشبختانه، کاهش تصاویر یکی از ساده ترین راه ها برای کاهش زمان بارگذاری است. در مورد تصاویری که اضافه می کنید دقت به خرج دهید. آیا آنها هدفی دارند یا به سادگی زیبا به نظر می رسند؟ فقط از تصاویری که واقعاً نیاز دارید استفاده کنید و وضوح و کیفیت تصویر آنها را تا حد امکان کاهش دهید.

با استراتژی از ویدئو استفاده کنید

وقتی صحبت از عملکرد و کارایی یک وب سایت می شود، تنها یک چیز بدتر از تصاویر وجود دارد و آن ویدیوهاست.

اما استفاده از ویدئو در سال های اخیر رونق گرفته است، زیرا برای تعامل و جلب توجه بسیار موثر است.

چند روش وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن تأثیر منفی آن انجام دهید. ویدیوهای سایت خود را به آنچه کاملاً ضروری است محدود کنید و تا جایی که می توانید از وضوح پایین استفاده کنید. آنها را مستقیماً در سایت خود آپلود کنید و آنها را برای پخش خودکار تنظیم نکنید. به این موضوع هم فکر کنید که آیا به پس زمینه قرار دادن ویدیو نیاز دارید یا خیر.

از بارگذاری غیرهمگام (Lazy Loading) برای تصاویر و رسانه استفاده کنید

بارگذاری غیرهمگام به معنای بارگیری تصاویر و سایر رسانه ها تنها در صورت نیاز است. هنگامی که کاربر در حال مشاهده صفحه است، همه چیز در بالای صفحه فورا بارگیری می شود، اما سایر محتوا فقط در حین اسکرول کردن به سمت پایین ظاهر می شوند. بنابراین اگر کاربر تا انتها پیمایش نکند، لازم نیست همه تصاویر بارگیری شوند.

این روش باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود و به وب سایت ها کمک می کند تا سریعتر بارگذاری شوند، که یک امتیاز اضافی برای بهینه سازی سایت شما هم است.

از کش مرورگر استفاده کنید.

ذخیره سازی عناصر مشترک صفحات مانند جاوا اسکریپت، فایل های CSS و تصاویر در حافظه پنهان مرورگر کاربر یکی از روش های بارگذاری سریع محتوای سایت است و مستقیماً بر سرعت سایت تأثیر دارد. هنگامی که کاربر مجدداً از صفحه بازدید می کند، می تواند این داده ها را از محل کش بازیابی کند نه اینکه دوباره آنها را از سرور دانلود کند.

این کار باعث بهبود عملکرد وب سایت و به حداقل رساندن انتقال داده می شود.

آنچه را که نیاز ندارید حذف کنید

به طور دوره ای وب سایت خود را مرتب کنید و هر چیزی را که استفاده نمی کنید حذف کنید. این روند شامل افزونه های ناخواسته، ویرایش پست های قدیمی، رسانه های استفاده نشده، دسته ها و برچسب ها، نظرات اسپم، لینک های نامعتبر و غیره است. هرچه سایت شما ساده تر باشد، انرژی کمتری مصرف می کند.

برای آسان تر کردن یافتن اطلاعات، ناوبری (Navigation) سایت را بهبود بخشید

یک سایت بزرگ با ساختار ناوبری نامشخص باعث سردرگمی و آزار کاربران شما می شود. اما این تنها نقطه ضعف نیست. همچنین مدت زمانی را که افراد صرف کلیک در داخل سایت برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود می کنند، افزایش می دهد.

یک میزبان وب سبز (Green Host) انتخاب کنید

با وجود سرورها، مراکز داده و سیستم های خنک کننده که همگی برق مصرف می کنند، یافتن شرکتی که از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می کند، تا حد زیادی اثرات زیست محیطی وب سایت شما را به حداقل می رساند.

میزبانی وب سبز بسیار نوپا است و یافتن میزبانی که عملکرد خوب، پشتیبانی مطمئن از مشتری و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را ترکیب کند می تواند یک چالش باشد.

سایت های پایدار و دیجیتال مارکتینگ

گنجاندن پایداری در بازاریابی اینترنتی شما مزایای آشکاری برای کره زمین به همراه خواهد داشت. این مزایا شامل کاهش انتشار کربن، کاهش مصرف انرژی و حذف آلودگی است. پایداری بیانگر شیوه های سازگار با محیط زیست، ارزش های برند و محصولات و خدمات کسب و کار شما است.

هدف پایداری، پرورش طول عمر دنیای ما است. بنابراین، ترکیب استراتژی‌های سازگار با محیط زیست مانند استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال برای بازاریابی، استفاده از رویدادهای مجازی به جای رویدادهای حضوری، یا استفاده از بسته ‌بندی پایدار و… می تواند به رشد این موضوع کمک کند. ایجاد یک استراتژی بازاریابی پایدار راهی عالی برای اطمینان از اینکه تلاش های پایداری شما به تمام بخش های کسب و کار و تجارت الکترونیک شما می رسد.

 

کاهش اثرات زیست محیطی وب مستلزم یک تمرکز و تغییر اساسی در کل صنعت است. با این حال، با اجرای این تغییرات آسان، همه ما می توانیم سهم خود را در دوستدار محیط زیست بودن وب سایت ها انجام دهیم. به عنوان یک امتیاز اضافی، این تغییرات همچنین تجربه کاربری و سئو سایت را بهبود می بخشد و آن را به یک رویکرد برد برد تبدیل می کند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته