در دیجیتال مارکتینگ چه می‌کنند؟

نوشته شده توسط غزل جعفری

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی است که امروزه به عنوان یکی از مهمترین زیر مجموعه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ های مدیریت بازاریابی و تبلیغات شناخته میشود. با توجه به پیشرفت و افزایش محبوبیت دنیای اینترنت و در دسترس قرار گرفتن و سهولت اتصال به اینترنت امروزه دنیای دیجیتال نقش پررنگی را در تمام بیزینسها بر عهده گرفته است. به نحوی که امروزه دیجیتال مارکتینگ یک دانش مستقل محسوب میشود و در اغلب دانشگاههای معتبر تدریس میگردد.

اگرچه تعریف دیجیتال مارکتینگ اندکی دشوار است اما به طور کلی می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎۳‎توان گفت دیجیتال مارکتینگ عبارت است از مجموعه فعالیت‎ هایی که در بستر ابزارهای دیجیتال مانند وب، اینترنت، موبایل و… که سبب افزایش بازدید سایت در گوگل و یا سایر شبکه‎ های اجتماعی می‎گردد، تشکیل شده است. در پی این فعالیت‎ها یک برند می‎تواند شناخته ‎تر شود. دیجیتال مارکتینگ به بهبود وضعیت کسب و کارهای و بازاریابی اینترنتی کمک شایانی می‎نماید.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای بازاریابی دیجیتالی اندکی گسترده است اما لازم است تا یک فرد دیجیتال مارکتر بر این ابزار تسلط کامل داشته باشد تا فردی موفق باشد. اگرچه این ابزارها بسیارند اما از جمله مهمترین آن‎ها باید به موارد زیر اشاره شود:

  • SEM یا همان بازاریابی به کمک موتورهای جستجو

موتورهای جستجو برای کسی که یک رسانه به صورت وبلاگ، اکانت در شبکه‎های اجتماعی و… ایجاد کرده است می‎تواند به دو صورت مفید واقع شود. اول اینکه فعالیت فرد به گونه‎ ای باشد که موتور جستجو رسانه او را به جستجوگر معرفی نماید و یا آنکه فرد هزینه‎ ای را به موتورهای جستجو بپردازد تا رسانه او در میان گزینه‎ های برتر نمایش دهد.

سئو شامل هر روشی است که منجر به افزایش امتیاز رسانه فرد توسط موتور جستجوگر می‎‎‎‎‎شود که در نتیجه این مهم میزان بازدید ارگانیک و یا رایگان وب‎سایت افزایش می‎‎یابد.

  • بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا در واقع تولید محتوایی مجاب کننده و گیرا است که منجر به اقدام‎ های سودآور در مباحث مربوط به مشتریان می‎‎شود.

  • بازاریابی درونگرا

این ابزار دیجیتال مارکتینگ سبب می‎‎شود تا مخاطب به سوی کسب و کار و یا برند برود. به طور مثال مخاطب به دنبال پاسخی برای نیاز خود در یکی از شبکه‎‎های اجتماعی به سایت فرد می‎‎رسد.

  • تبلیغات براساس کلیک

از ابزارهای مفید و کارآمد افزایش میزان بازدید مخاطب انجام تبلیغ در گوگل است. تبلیغات سایت در موتور جستجوگر گوگل به نحوی است که فرد در سایت مربوطه به صورت رایگان اکانت می‎‎سازد و برخی کلمات کلیدی خود را وارد می‎‎نماید. به ازای هر بار کلیک بر روی تبلیغات هزینه تعریف شده باید پرداخت شود.

  • اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی دیجیتالی به کمک اینفلوئنسرها و یا افراد تاثیرگذار نیز می‎‎تواند مثمر ثمر باشد. در پی این نوع تبلیغات صاحب برند و یا کسب و کار به کمک فردی تاثیر سعی در ایجاد رفتار مطلوب در مخاطب خود می‎‎نماید. این رفتار مطلوب با توجه به نوع تبلیغات ممکن است از ترغیب به خرید تا فالو کردن یک صفحه در اینستاگرام متفاوت باشد.

  • تولید محتوا

تولید محتوا در دیجیتال مارکتینگ بسیار اهمیت دارد. هر چه محتوای منتشر شده جذاب‎تر و گیراتر باشد میزان بازدید کننده از سایت و یا شبکه اجتماعی نیز افریش می‎‎یابد. این محتوا باید با توجه به نوع کسب و کار و سلیقه مخاطب انتخاب شود. اهمیت تولید محتوا تا حدی است که برخی از یک مشاور متخصص مشورت می‎‎گیرند.

بیهنه سازی سایت

هر عملی که منجر به افزایش و بهبود دیده شدن سایت شود بهینه سازی سایت است. با انجام این مهم خیل عظیمی از مخاطبان سایت یافت می‎‎شوند. بهینه سازی سایت با صرف هزینه‎‎های کمتر سبب بهبود کسب و کار می‎‎گردد.

بهینه سازی سایت برای افراد بنا به نوع کسب و کار آن‎ها متفاوت است اما واضح است هدف اصلی تمام این سایت‎‎ها افزایش تعداد بازدیدکنندگان می‎‎باشد. بهینه سازی سایت که به آن سئو نیز گویند در واقع به معنای انجام فعالیت‎‎هایی است که منجر به بهتر دیده شدن سایت می‎‎گردد به نحوی که کاربر با جستجوی واژه مورد نظر در ابتدا و در صدر سایر سایت‎‎های دیگر، سایت فرد را ببیند. به طور کلی می‎‎توان گفت اگر سایتی در صفحه اول نیست گویی در آن موتور جستجوگر وجود ندارد. بنابراین ضروری است تا نکات تعریف شده از سوی موتور جستجوگر رعایت شود تا سایت به عنوان اولین گزینه نمایش داده شود.

با توجه به آن که موتورهای جستجوگر بسیاری وجود دارد اما گوگل هنوز هم در راس آن‎ها است. هر موتر جستجوگر الگوریتم‎‎های مخصوص به خود را دارد که برای فعالیت و افزایش بازدید در آن موتور جستجوگر باید آن‎ها را دانست. الگوریتم‎‎‎های گوگل نیز اگرچه به صورت مستمر در حال به روزرسانی می‎‎باشد اما لازم به ذکر است که قوائد و مقررات این الگوریتم‎‎ها نسبتا ثابت است. علم به سئو برای دستیابی به رتبه‎‎های برتر اهمیت بسیاری دارد. سئو در واقع علمی تقریبا گسترده است که اگر فردی قصد انجام دیجیتال مارکتینگ دارد لازم است تا به آن به صورت کامل مشرف باشد.

گوگل ادوردز

تبلیغات گوگل که به آن گوگل ادوردز نیز گویند در واقع سیستم تبلیغاتی گوگل است که به عنوان یکی از ابزارهای مهم و کاربردی دیجیتال مارکتینگ به حساب می‎آید. در این سیستم فرد تبلیغ دهنده از طریق سایت‎‎های مختلف گوگل تبلیغات خود را به مخاطبان ارائه می‎‎دهد که به نحوی که فرد کلمات کلیدی خود را در گوگل ادوردز با تبلیغ گوگل وارد می‎کند تا مخاطب با جستجوی آن تبلیغات را ببیند. این تبلیغات براساس ضوابط و مقررات گوگل انجام می‎‎شود. لازم به ذکر است فرد تبلیغ دهنده بنا به هر بار کلیک مخاطب بر روی تبلیغات هزینه‎‎ای را پرداخت می‎نماید.

به خودی خود این نوع تبلیغات بسیار کارآمد و سود رسان است. اما برای آن که میزان تاثیر آن به خوبی مشاهده شود لازم است تا برخی معیارها رعایت شود که از جمله آن باید به انتخاب کلمات کلیدی درست، نوشتن تبلیغات جذاب، رعایت سیاست‎‎های هدفمند در سایت و… اشاره نمود. فرد تبلیغ کننده می‎‎تواند در رابطه با این مهم با یک مشاور تبلیغاتی ادوردز مشورت نماید.

همان طور که مطرح شد هزینه این تبلیغات تنها با هر کلیک بر روی تبلیغات است. به این معنا که فرد می‎‎تواند به صورت رایگان اکانت گوگل ادوردز ایجاد نماید اما هزینه هر بار کلیک با توجه به نوع کسب و کار و پیشنهاد سایر رقبا تعیین می‎‎شود. در واقع گویی نوعی مزایده است.

طراحی سایت

با توجه به تمام آنچه که پیشتر مطرح شد داشتن یک وب‎سایت برای اغلب کسب و کارها بسیار حائز اهمیت است اما این مهم بدان معنا نیست که صرف داشتن وب‎سایت کفایت می‎کند. وب‎سایتی کارآمد است و منجر به بهبودی روزافزون کسب و کار می‎‎شود که معیارهای لازم را دارا باشد. از جمله آن باید به ظاهر سایت و میانبر‎های آن اشاره نمود. بنابراین طراحی سایت باید کاملا حرفه‎ای و هدفمند باشد و یک سیاست مشخصی را پیگیری نماید در غیر این صورت برای مخاطب جذابیتی نخواهد داشت به نحوی که ممکن است مخاطب بنا به سایر تبلیغات وارد سایت شود اما به دلیل عدم گیرائی و جذابیت سودآور نباشد. بنابراین طراحی سایت مناسب نیز بسیار حائز اهمیت است.

تاثیر دیجیتال مارکتینگ در فروش و ارائه خدمات شرکت‎ها

امروزه بازاریابی سنتی و حضوری اندکی منسوخ شده است و بازاریابی دیجیتالی جایگزین مناسبی برای آن محسوب می‎شود. این مهم مزایای بسیاری را برای افراد صاحب کسب و کار به همراه دارد که از جمله مهم‎ترین آن باید به صرفه‎ جویی در هزینه‎ ها اشاره نمود. استفاده از شیوه نوین بازاریابی منجر به آن می‎شود تا صاحبان مشاغل دسترسی آسان‎تری به مخاطبان خود داشته باشند و دامنه مخاطبان و بازدید کنندگان خود را افزایش دهند.

با توجه به گسترش فضای مجازی اغلب مخاطبان از شرکت‎‎ها و برندها انتظار دارند تا وب‎سایت مخصوص به خود را داشته باشند و یا در شبکه‎‎های اجتماعی و دیگر کانال‎‎ها حضور داشته باشند. این مهم علاوه بر جذب مخاطبان سبب افزایش اعتماد آن‎ها نیز می‎‎گردد. بنابراین امروزه ضرورت دیجیتال مارکتینگ به وضوح لمس می‎شود.

اینستاگرام مارکتینگ

اینستاگرام یکی از پرجمعیت‎ترین شبکه‎‎های اجتماعی و به طبع بستری مناسب برای بازاریابی دیجیتالی است. با توجه به تعداد پروفایل‎‎های بالای این شبکه اجتماعی بازاریابی در آن می‎تواند بسیار کارآمد باشد. اما این بدان معنا نیست که هر نوع بازاریابی در اینستاگرام با موفقیت همراه خواهد بود بلکه لازم است تا الگوریتم‎‎‎ها و استراتژی‎ های آن به خوبی رعایت شود.

شبکه اجتماعی اینستاگرام می‎‎تواند به شرط رعایت اصول اصلی برای تمام کسب و کارها سودرسان باشد که از آن جمله باید به مواردی چون یافتن مخاطبان هدف، تجزیه و تحلیل رقبا، برند سازی، افزایش فالور به روش اصولی و… اشاره نمود. لازم به ذکر است اینستاگرام مارکتینگ نیز ابزارهای مختلفی دارد که به فرد کمک می‎کند تا بتواند مخاطبان خود را افزایش دهد و تعداد بازدیدکنندگان خود را افزایش دهد. شناخت این ابزارها بسیار حائز اهمیت است که از جمله مهم‎ترین آن‎ها باید به هشتگ گذاری، استوری، نظم تولید محتوا و… اشاره نمود.

تاثیر شیوع کرونا بر دیجیتال مارکتینگ

رشد تکنولوژی تاثیر بسیاری بر دیجیتال مارکتینگ داشته است. یکی از مهم‎ترین عوامل رونق بازار دیجیتال مارکتینگ شیوع ویروس کرونا بوده است. در دوره شیوع کرونا اگرچه بسیاری از مشاغل حضوری دچار تزلزل شدند اما کسب و کارهای اینترنتی همچنان پرقدرت به حیات خود ادامه دادند. بنابراین مشاغل حضوری نیز سعی بر گسترش خود در فضای مجازی نمودند تا محدودیت خود به زمان و مکان را از بین ببرند. دیجیتال مارکتینگ به شناخته شدن این برندها بسیار کمک نمود. بر همین اساس بسیاری از افراد به این شغل روی آوردند. اینستاگرام از جمله ابزارهای بسیار موفقیت آمیز دیجیتال مارکتینگ است.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته