بازاریابی داخلی و دیجیتال چه تفاوتهایی دارند؟

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

خیلی ها از من میپرسن، بازاریابی داخلی چیه و چه فرقی با بازاریابی دیجیتال داره؟
محدوده بازاریابی طی سالهای اخیر به قدری گسترده شده که در حال حاضر میبینیم تاکتیک های شناخته شده بازاریابی با روشهای جدید تعریف نشده ای ترکیب شده اند. یکی از دلایل این مسئله هم ظهور عصر دیجیتاله.
معمولا درک تفاوتهای این دو نوع بازاریابی مبهم و گیج کننده است اما چیز سختی هم نیست. اجازه بدید یه تلاشی بکنیم و ببینیم این دو دنیای متفاوت چه چیزهایی رو شامل میشن.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

برای حفظ احترام! اجازه بدید اول بازاریابی دیجیتال رو توضیح بدم. بازاریابی دیجیتال مجموعه ای از روشهای مجزاست که برای دسترسی شرکت یا هر کسب و کاری به کاربرهاش استفاده میشه. بالاخص شبکه های اجتماعی سفیر بزرگی برای بازاریابی دیجیتال به شمار میرن. اما در این نوع بازاریابی، مخابره یک پیام هر دو پلتفرم آنلاین و آفلاین رو شامل میشه.
روشهای بازاریابی دیجیتال خیلی متنوع اند؛ مثلا بازاریابی ایمیلی، بنرهای روی وب ها، بروشورهای دیجیتال، میکروسایتها، بازاریابی نفوذی، بازاریابی موبایل (به وسیله متن یا رسانه)، تبلیغات کلیکی، بازاریابی بوسیله فیلم، بیلبوردهای الکترونیکی، بازاریابی وابسته، تبلیغات درون اپلیکیشن های موبایلی و سایر.

بازاریابی داخلی چیست؟

این روش بازاریابی یک روش کلی مبتنی بر داده هاست. از اونجایی که این روش بر پایه نظریه همه یا هیچ برپا شده، روش مؤثری محسوب میشه. در روش داخلی همه عناصر و تکنیکها هم تراز شده اند و در نتیجه کاربران رو به صورت هدفمند و متناسب با نیازتون جذب میکنه و اونها رو به صورت طبیعی در قیف فروش هدایت میکنه.
در این نوع بازاریابی با تجربه علمی و پویا، برای هر یک از مراحل خرید محتوای متناسبی تولید میشه. برای این منظور از وبلاگ نویسی، سئو و وب سایت استفاده میشه تا کاربرها هر چند وقت یکبار برای مشاهده مطالب جدید دوباره به وبلاگ یا وبسایت مراجعه کنند.

بازاریابی داخلی یا دیجیتال

حالا که با تعریف هر یک از دو نوع بازاریابی داخلی و دیجیتال آشنا شدید، ممکنه این سوال براتون پیش بیاد که از کدوم باید استفاده کنید. در اینجا باید به این دو نکته توجه کنید:

  1. تصمیم دارید از روشهای بازاریابی دیجیتال استفاده کنید یا میخواهید به صورت تلفیقی کار کنید؟
  2. خوب بودن ظاهر براتون مهمه یا نتیجه گرفتن؟

اگه بازاریاب استراتژیکی باشید حتما برای رشد کسب و کار میرید به سراغ روشهای بلند مدت. این روشها علاوه بر زیبایی وب سایت، لایکهای شبکه های اجتماعی یا محبوبیت کسب و کار رو هم در نظر میگیرن. بازاریابی داخلی هم یکی از روشهای کلی برای جذب مشتری و تبدیلشون به خریدار به صورت طبیعی و رشد شرکت از طریق تولید محتوای مختص کاربرهاست که منجر به کسب سود و حفظ مشتریها میشه. برای این منظور باید انتظاراتتونو به طور دقیق مشخص کنید و اهداف قابل اندازه گیری و بلند مدتی داشته باشید که همه اینها هم باید مشتری محور باشند.
اگه دنبال ارتقای برند یا افزایش جذابیت ظاهری هستید و برای این منظور میخواهید از تاکتیکهای دیجتال استفاده کنید باید برید به سراغ بازاریابی دیجیتال. این نوع بازاریابی کوتاه مدته، بودجه کمتری نیاز داره و دقت داشته باشید که جزئی از روش داخلی به حساب میاد.
من قصد ندارم طرف هیچ کدوم از بازاریابی های داخلی یا دیجیتال رو بگیرم. هدفم فقط اینه که به شما کمک کنم تا بر اساس نیازهای کسب و کارتون، چیزی رو که براتون مناسب تره انتخاب کنید.
اما نکته مهمی که باید اینجا بهش توجه داشته باشید اینه که خیلی از متخصصهای بازاریابی داخلی هر دو روش رو جزء روش کلی تر داخلی به حساب میارن.
بدون برند سازی امکان نداره بتونید با مخاطبتون ارتابط برقرار کنید و از طرف دیگه هم بدون محتوای با کیفیت بالا نمیتونید اعتماد کاربرها رو جلب کنید. هر دو از عناصر یه روش بازاریابی داخلی هستند. روش داخلی خیلی فراتر از دیجیتال میره و شامل اجزای خاص پیش رونده ای هم هست. توجه داشته باشید که اکثر مخاطبان آنلاین فقط به منظور کسب سود و فایده به سراغ تاکتیکهای صرفا بازاریابی دیجتال میرن. پس اگه دارید صرفا از این روشها استفاده میکنید باید سودی به مخاطب برسونید، در غیر اینصورت کارتون به موفقیت نمیرسه.
برای جمع بندی اونچه که گفته شد، در فلسفه بازاریابی داخلی، از صنایع انتظار میره که به مشتریهاش کمک کنه. دیجیتال هم راهی هست که این هدف رو ممکن میکنه.
اگه میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد بازاریابی داخلی در ارتباط با طراحی وب سایت بدست بیارید، به مقاله بازاریابی داخلی توسط طراحی سایت مراجعه کنید.
در صورتی که احساس میکنید به مشاوره بیشتری نیاز دارید تا بتونید بهتر تصمیم بگیرید، با متخصصین ما در دارکوب تماس بگیرید. شماره تماس دارکوب رو میتونید از پایین صفحه ببینید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته