آمار سئو ۲۰۲۲

نوشته شده توسط غزل جعفری

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است که به فارسی میتوان آن را بهینه سازی موتور جستجوگر نامید. در واقع سئو به معنی کمک کردن به موتور‎‎های جستجوگر اینترنتی برای برقراری ارتباط بهتر و بهبود رویت و ارتباط برقرار کردن با وب سایت‎‎‎ها در زمان تجزیه و تحلیل داده ها است. در واقع زمانی که این ارتباط برقرار شود موتورهای جستجو گر توجه بیشتری به پلتفرم سئو شده معطوف می‎‎‎کنند و آن را راحت‎تر برای کاربران در حال جستجو به نمایش می‎‎‎گذارند.

این نوع بهینه سازی به سایت کمک میکند تا در یک جستجو و فرآیند طبیعی در اینترنت بتواند خود ر به نمایش بگذارد و به سادگی کاربران را به آن سو هدایت کند. قرار گرفتن در رتبه بندی‎های بالاتر باعث می‎شود که کاربران بتوانند در آینده هم به سادگی به سایت به عنوان برترین مرجع‎‎‎ها مراجعه کند. همچین می‎توان سئو را یک مجموعه کامل از روش‎‎های استراتژیک در تغییر رتبه بندی سایت‎ها دانست.

سئو چیست ؟

فرآیند سئو، یک فرآیندی پیچیده برای موتورهای جستجوگر است که به راحتی قابل پیاده سازی است اما نیاز زیادی به سطحی از دانش آن دارد. همچنین بعد از پیاده سازی استراتژی‎‎‎های مربوط به سئو نیاز زیادی به صبر داریم که به سادگی قابل درک است زیرا تغییرات زمانی را نیاز دارند که بتوانند در سایت نظر موتورهای جستجوگر را جلب کرده و بعد از آن جایگاه خود را در میان مخاطبین پیدا کنند. بعد از این چرخه باید منتظر ماند و نتایج رتبه بندی را مشاهده کرد.

نقش سئو در بازاریابی اینترنتی

فعالیت‎‎‎هایی که در زیر مجموعه سئو سایت قرار می‎‎‎گیرند همه و همه یک هدف را به دنبال دارند و آن به دست آوردن یک جایگاه بالاتر در نتایج یک فرآیند جستجوی اینترنتی و افزایش روابط بین کلمات کلیدی و صفحات سایت است که توسط کاربران مورد جستجو قرار می‎‎‎گیرد.

سئو در قدم اول وابسته به این است که کلمات کلیدی رقابتی چگونه در بهینه سازی مورد استفاده قرار بگیرد. در کنار این استراتژی ما بعد از پیاده سازی سئو به ماه ها یا هفته‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها زمان نیاز داریم که بتوانیم نتیجه را به خوبی مشاهده کنیم. همانطور که میدانید مهمترین ویژگی برای یک وب سایت این است که بازدیدکنندگان آن روز به روز افزایش یابند و در هنگام جستجو توسط کاربران در نتایج اولیه گوگل ظاهر شود. خصوصا در سه نتیجه اول گوگل که شامل ۵۸ درصد از تمام کلیک‎ها در ارتباط با جستجو را شامل می‎شوند. همانطور که می‎دانید تمام هدفی که بازاریابی اینترنتی به دنبال دارد این است که مخاطبین و بازدید بالا رود که در نتیجه آن فروش یا ارائه خدمات بتواند به طوری قوی ظاهر شود. با توجه به موارد ذکر شده اینطور برمی‎‎‎آید که سئو می‎تواند بزرگترین اصل برای بازاریابی اینترنتی باشد.

به طور کلی می‎توان اهداف سئو را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • بالا بردن بازدید وب سایت
  • برند سازی و بالا بردن مخاطبین برند
  • بازاریابی اینترنتی به دنبال افزایش مخاطبین
  • افزایش ترافیک سایت
  • بالا بردن رتبه وب سایت در صفحه نتایج جستجو
  • افزایش فروش آنلاین محصولات یا ارائه خدمات
  • سهولت و معرفی بیشتر و بهتر خرید و فروش اینترنتی
  • ارائه بهترین ابزار برای تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ

همانطور که گفته شد سئو مجموعه فعالیت‎هایی است که با انجام آن ها می‎توان نتایج بهتری را در رتبه بندی سایت‎ها کسب کرد. با بالا رفتن رتبه بندی که رابطه مستقیمی با افزایش مخاطبین دارد می‎توان به فروش اینترنتی چندین برابر و تشکیل بازاری غنی برای خرید و فروش‎های اینترنتی و با بازاریابی محتوایی برای ارائه خدمات پرداخت. سئو در حال حاضر بسیار مورد توجه تمام کاربران اینترنتی و کسب و کارها قرار گرفته زیرا یکی از مهم‎ترین روش‎های بازاریابی اینترنتی و یا دیجیتال مارکتینگ به حساب می‎آید. در این مجموعه فعالیت‎ها ما باید به نکات ساده اما بسیار کوچک توجه ویژه‎ای داشته باشیم تا بتوانیم نتایج بهتری را کسب کنیم. در واقع سئو در قدم اول به یک ابزار یا زبان برای بازاریابی موتورهای جستجوگر و جلب توجه آنها می‎باشد که در ادامه به بالا رفتن رتبه بندی سایت در میان رقبا ختم خواهد شد. سئو یک روش مهندسی شده برای جبی توجه گوگل است. اگر بخواهیم این مجموعه فعالیت‎ها را از یکدیگر تفکیک کنیم و به سادگی دسته بندی کنیم باید به دو مورد اشاره شود: سئو داخلی و سئو خارجی.

سئو داخل سایت چیست ؟

سئو داخلی که به آن سئو درون صفحه یا On page نیز می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎گویند به کنترل‎ه‎‎‎‎ا و مدیریت داده‎‎‎‎‎‎هایی گفته می‎شود که به صورت مستقیم از طرف شما بر روی صفحه اعمال می‎شود. این عوامل می‎توانند موارد مهمی مانند وب سایت،‌ متن، تصویر و … باشد. به طور کلی هر چیزی که شما در صفحه خود بارگذاری خواهید کرد به مفهوم سئو داخلی ارتباط دارد. این مجموعه فعالیت‎‎ها پایه ترین روش‎های بهینه سازی صفحه است. حتما مد نظر داشته باشید که کوچکترین تغییری که ایجاد می‎کنید در تمام نتایج جستجوگرها، رتبه شما و بررسی سایت شما از سوی موتورهای جستجو تاثیر گذار خواهد بود بنابراین باید این تغییرات با دقت و ظرافت کامل پیش از سئو خارجی یا off page اعمال شوند.

سئو خارج سایت چیست ؟

دقیقا همانطور که از اسم این مجموعه عملکردی پیداست درست بالعکس سئو داخلی کار می‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند. به این معنا که به مجموعه فعالیت‎‎‎‎‎‎هایی که در جهت بهینه سازی سایت و ارتقا رتبه آن در خارج از سایت انجام می‎گیرد، سئو خارجی می‎گویند. سئو خارجی که آن را سئو بیرون از صفحه یا off page نیز می‎گویند در درجه اول اقدام به بدست آوردن پیوندهایی برای سایت میکند که در رتبه و امتیاز شما و در نتیجه جذب مخاطب بیشتر تاثیر گذار است. برای مثال لینک‎‎‎‎‎هایی که در روی سایت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها قرار می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎گیرند و شما را به سایت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های دیگری برای کسب اطلاعات هدایت می‎کنند مهمترین روش برای بازاریابی اینترنتی و سئو خارجی محسوب می‎‎‎‎‎‎‎‎‎شوند. همچنین تبلیغاتی که در گوگل یا سایت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مهم مشاهده می‎کنید نوعی دیجیتال مارکتینگ است که به سئو خارج سایت مربوط است.

این فرآیند هیچ پایان و محدودیتی ندارد و می‎توان از آن برای به دست آوردن جایگاه برتر در سئو استفاده کرد.

آمار سئو در سال ۲۰۲۲

آمار سئو زیر ما را کمک می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند که بینش بهتری در مورد جستجوهای وب به دست بیاوریم. درک این داده ‎ها می‎تواند فرصت‎های زیادی را برای بهبود استراتژی های بازاریابی اینترنتی و محتوا و سئو و کسب رتبه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های برتر در نتایج جستجو به شما ارائه دهد. آمار موتورهای جستجو نقش غالبی در زندگی ما دارند. این آمارهای متعلق به وضعیت موتورهای جستجو بر همه چیز ما بی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎٫‎آنکه شاید متوجه شده باشیم تاثیر خواهند گذاشت.

  • موتورهای جستجو اولین نقطه در شروع برای ۶۸ درصد از تجربیات آنلاین هستند.
  • جستجوی گوگل،‌ تصاویر گوگل و نقشه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های گوگل ۹۲.۹۶ درصد از ترافیک جهانی را تشکیل می‎دهند.
  • گوگل صاحب ۹۱.۹۴ درصد از سهم بازار موتورهای جستجوگر است.
  • در سال ۲۰۱۲ در بیش از ۷۰ درصد از کل ترافیک جستجوی دکستاپ متعلق به گوگل بود و بعد از آن بایدو ۱۳ درصد، بینگ ۱۲ درصد و یاهو ۲ درصد را تشکیل می‎دادند.

تاثیر سئو بر کسب و کارهای اینترنتی

  • بازگشت سرمایه بازاریابی اینترنتی از طریق سئو می‎تواند ۱۲.۲ برابر باشد.
  • سئو می‎تواند ۸۷ درصد در هزینه‎ های بازاریابی صرفه جویی کند.
  • سئو می‎تواند ارزش تجاری را به موجب بازدید از سایت تا ۴۲۹ درصد افزایش دهد.
آمار ترافیک سایت‎های گوگل

پلتفرم جستجو در گوگل یک اکوسیستم فوق‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎العاده قدرتمند است که حجم زیادی از ترافیک را در وبسایت‎ها و به دنبال آن درآمدهای بالا را برای آنها به وجود می‎آورد. ترافیک ویسایت به معنای حجم بینندگان یا کلیک خورها در سایت می‎باشد که دقیقا معرف این است که چه تعداد بازدید از سایت رخ داده است. در این میان برندهایی که هوشمندانه عمل می‎کنند با استفاده از بهینه سازی موتورهای جستجوگر SEO در این رقابت جلو میزنند و این رقابت را با ابزار استراتژیکی مانند سئو کنار می‎گذارند.

سئو یک ابزار طبیعی در اکوسیستم است که به سادگی با صبر و به خرج دادن دقت ترافیک زیادی را در وبسایت ایجاد میکند. قدرت سئو در این واقعیت آن نهفته است که برخلاف بسترها و پلتفرم‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های رسانه ‎های اجتماعی، موتورهای جستجوگر و مخاطبان را عمدا از پلتفرم ‎های خود  به صفحات دیگر هدایت می‎کند.

هر چقدر که وب سایت و محتوا بهینه‎ تر باشد، احتمال اینکه گوگل جستجوگران خود را به سمت وب سایت شما هدایت کند بیشتر خواهد بود. در ادامه آماری در ارتباط با ترافیک ‎موتورهای جستجوگر ارائه می‎دهیم:

  • جستجوی طبیعی ۵۳.۳ درصد از کل ترافیک وب سایت را هدایت می‎کند.
  • ۲۳.۶ درصد از سفارش‌ها تجارت الکترونیکی در ایالات متحده توسط این جستجوی طبیعی انجام می‎گیرد.
  • ترافیک طبیعی که از سئو سایت حاصل می‎شود به سادگی ۱۰۰۰ درصد فراتر از ترافیکی است که رسانه‎های اجتماعی ایجاد می‎کنند.
  • شرکت‎های B2B دو برابر بیشتر از سیر رقبا از جستجوهای ارگانیک و ترافیک سایت درآمد کسب می‎کنند.
  • بیش از ۹۰ درصد از تمام صفحات وب سایت ترافیک را از گوگل دریافت نمی‎کنند.
آمارهای بازاریابی محتوا ۲۰۲۲

بازاریابی محتوا نقشی کلیدی در سئو دارد. این فرآیند توسعه یافته سعی می‎کند به طور کامل به دغدغه‎ها و خواسته‎های مخاطبان خود بپردازد و موضوعاتی را در غالب کلمات کلیدی مورد جستجو قرار می‎دهد که دقیقا اهداف مخاطبان باشد. علاوه بر این یک بازاریابی محتوا چهارچوبی را برای تبلیغ برند تعیین می‎کند و به افزایش مخاطبان و گسترش لینک‎ها می‎پردازد.

  • ۴۷ درصد از خریداران و مشتریان پیش از خرید و یا تعامل با یک نماینده فروش حداقل سه تا پنج محتوا در ارتباط با محصول مورد نظر مورد بررسی قرار می‎دهند.
  • بازاریابان اینترنتی که از بازاریابی محتوا استفاده می‎کنند در سال ۲۰۲۱ ۱۲ درصد افزایش یافته‎اند و شمار آنها از ۷۰ درصد به ۸۲ درصد رسیده است.
  • میانگین طول محتواهایی که در ۱۰ نتیجه اول گوگل قرار می‎گیرد تقریبا ۱۴۴۷ کلمه است.
  • اینطور به نظر می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎آید که بهترین نتیجه جستجو در گوگل به طور متوسط ۲۴۱۶ کلمه است.
  • ۶۱ درصد از شرکت‎های بزرگ اعلام کرده‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ ‎اند که کارهای بازاریابی محتوایی مربوط به برند خود را به بیرون سپرده ‎اند.
آمار جستجو در گوگل

موتورهای جستجو نقش پررنگی در فرآیند دیده شدن برند و استقبال از آن و خرید و فروش اینترنتی دارند. به ویژه زمانی که مخاطب در مرحله تحقیق در ارتباط با برند و یا کالای مورد نظر خود است. این دقیقا زمانی است که افراد به دنبال خریدن هستند و به جستجوهای طولانی علاقه نشان می‎دهند و محتوای بلندتر و یا حتی وقت گیرتر را بیشتر زیر و رو می‎کنند تا بهتر درک کنند.

در همین حال که آنها با موضوع بیشتر آشنا می‎شوند به صورت بلند مدت نیز به جستجوی کلمات اینترنتی می‎پردازند.

باید در نظر داشته باشید که بازاریابانی که به نتیجه چشم دوخته‎اند و بر مشتری تمرکز می‎کنند در مراحل تحقیق، قدرت نفوذ، ایجاد و جستجو و ساخت برند را از دست خواهند داد.

  • ۳۲ درصد از کل کلیک‎‎‎ها به جایگاه اول گوگل اختصاص می‎‎‎یابد.
  • ۵۳ درصد از خریداران آمریکایی حتما محتوای مورد نظر خود را در موتورهای جستجوی گوگل بررسی خواهند کرد.
  • ۶۵ درصد از نتایج جستجوها هیچ کلیکی دریافت نمی‎کنند.
آمار سئو خارج از صفحه OFF Page

بیشتر از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه بندی در گوگل وجود دارد و بک لینک‎ها یکی از مهمترین و سه فاکتور ابتدایی می‎باشد. بک لینک‎ها را می‎توان با ایجاد محتوای عمیق به دست آورد. هر چه یک وب سایت دارای بک لینک‎های معتبرتری باشد، گوگل آن را به عنوان یک مرجع مهمتر می‎‎بیند. آمار زیر مختص بهینه سازی موتورهای جستجوگر در خارج از صفحه است.

  • بک لینک بیشتر در یک صفحه موجب افزایش ترافیک در سایت می‎شود و رتبه بندی سایت را بالا می‎برد.
  • مقالات طولانی‎تر تقریبا ۷۷ درصد بیشتر از مقالات کوتاه تر بک لینک دریافت می‎کنند.
  • ۶۶.۳۱ درصد از کل صفحات اینترنت دارای بک لینک صفر هستند.
  • برندهایی که به طور مداوم مقاله در وب سایت خود منتشر می‎کنند ۹۷ درصد بیشتر از کسانی که این کار را نمی‎کنند بک لینک دریافت می‎کنند.
  • برترین نتایج در گوگل ۳.۸ برابر بیشتر از نتایج پایینی بک لینک دارند.

احتمالا تا به الان با مشاهده آمار مقاله متوجه شده ‎اید که سئو نقش پررنگی در دیده شدن سایت، ترافیک سایت و در ادامه فروش بیشتر دارد. این را هم گفتیم که سئو یک فرآیند ساده اما پر دقت و زمان بر است و شما باید بعد از اعمال تغییرات و رعایت سئو مدتی را صبر کنید تا به بار بنشیند اما این را بدانید که حتما جواب خواهد داد و شما نباید در مقایسه با رقبای خود پویایی تان را از دست دهید. سئو یک فرآیند دائمی است. یک سبک بازاریابی در اینترنت است که به طور قطع نتیجه خواهد داد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته