چطور برای سئو مطلب بنویسیم؟ (در سال 97)

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

نوشتن برای سئو یعنی نوشتن به گونه ای که اون مطلب بتونه در گوگل و موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیره و در جایگاه های بالای صفحه نتایج ظاهر بشه.
ما تو این پست از دارکوب یه تاریخچه از روشهای مطلب نویسی برای سئو براتون میگیم تا اول با روشهای قدیمی آشنا بشید و از اصول پابرجاشون پیروی و از اصول منسوخش دوری کنید و بعد در مورد روش نوشتن مطلب در سال 97 توضیح میدیم تا با بروزترین اصول سئو در نگارش مطالب و محتوا آشنا بشید.
بنابراین در این پست سه بخش داریم و در انتها هم توضیحی در مورد روش نوشتن مطلب خدمتتون تقدیم میکنم:
سئو کردن مطالب در سال 80
سئو کردن مطالب در سال 87
سئو کردن مطالب در سال 97
مراحل نوشتن مطلب برای سئو در سال 97

قبل از شروع یه مطلبی رو بگم که البته شاید بدونید؛ همیشه وقتی میخواهید برای مسائل مرتبط با طراحی و توسعه وب سایت و سئو راهنمایی بگیرید، حتما به تاریخ انتشار مطلب توجه کنید. چون فناوری مربوط به وب و الگوریتم های گوگل دائما در حال تغییر و پیشرفتند و اگه میخواهید تو کارتون موفق باشید باید همگام با زمانه پیش برید. استفاده از روشهای منسوخ و قدیمی ممکنه خیلی بهتون ضرر بزنه.

در سال 80 چگونه برای سئو مطلب مینوشتیم

سال 1380 اگه میخواستیم مطلب سئو شده ای بنویسیم که رتبه خوبی بگیره باید به یه سری مواردو رعایت میکردیم:

1- چپاندن کلیدواژه

در اون زمان برای سئو کردن مطلب، کلیدواژه های مد نظرشونو در همه جای صفحه، در متن، در تگ ها، عنوان و همه جا میذاشتن و در واقع یه جورایی میچپوندن. شاید شما هم یادتون باشه اون وقتها بعضی صفحات رو باز میکردیم و فقط با یه عالمه عبارت و کلمه روبرو میشدیم، یا مثلا وسط متن یه دفعه عبارتی بی ربط که کلیدواژه اون شرکت بود میدیدیم. فرض کنید دارید این مطلب رو میخونید و وسط جملات جایی که اصلا هیچ ربطی نداره هی نوشته باشه –شرکت طراحی و توسعه سایت دارکوب- این روش منسوخ شده و الآن نه تنها به رتبه گرفتن سایتتون کمکی نمیکنه، بلکه چون باعث آزار خواننده میشه، تجربه کاربری رو به شدت پایین میاره و از اون جایی که تجربه کاربری از فاکتورهای رتبه گرفتن هست، رتبه سایت پایین میاد.

2- استفاده از شکل های مختلف یک کلیدواژه

مثلا اگه کلیدواژه صفحه ای “شرکت طراحی و توسعه وب سایت دارکوب” بود، باید تمام عبارتهای شبیه به این رو هم جز کلیدواژه ها میاوردن، مثلا: شرکت طراحی سایت دارکوب، شرکت توسعه سایت دارکوب، شرکت طراحی و توسعه سایت دارکوب، طراحی و توسعه وب سایت دارکوب، طراحی و توسعه سایت دارکوب، شرکت دارکوب و …. علتش این بود که موتورهای جستجو هنوز اونقدر پیشرفته نشده بودند که بتونن تشخیص بدن تمام این عبارتها یک هدف رو دنبال میکنند. اما الآن به لطف پیشرفتهایی که اتفاق افتاده، گوگل حتی میتونه کلمات مترادف رو هم تشخیص بده و در نتایج بیاره. اگه دوست دارید بدونید گوگل چطوری کلیدواژه ها رو تشخیص میده به لینکی که دادم مراجعه کنید. تو اون پست با اطلاعات شگفت انگیزی مواجه خواهید شد، مطمئنم از پیشرفت های حاصل شده تعجب میکنید.

3- قرار دادن کلیدواژه ها در همه تگ های ممکن

کلیدواژه ها رو در همه تگ ها قرار میدادن.

4- استفاده از کلیدواژه در دامنه و زیردامنه

اگه الآن به آدرس این صفحه دقت کنید بعد از آدرس اصلی یک اسلش و بعد کلیدواژه هایی در مورد این صفحه می بینید. این نوع URL یک زیر دامنه به حساب میاد، ولی در اون زمان کلیدواژه ها رو قبل از .ir یا .com یا …  یعنی در دامنه اصلی قرار میدادند چون اینطوری بهتر رتبه میگرفتند.

5- نوشتن برای سئو به معنی نوشتن برای موتورهای جستجو بود، نه کاربرها

چون همونطور که در شماره 1 گفتم، مجبور بودند برای سئو کردن مطلب کلیدواژه ها رو در داخل متن جا بدن، خواننده موقع خوندن مطلب اذیت میشد. بنابراین در واقع برای سئو کردن باید موتورهای جستجو رو راضی میکردند، در حالی که خواننده با این روشها اذیت میشد و ممکن بود حتی از صفحه خارج بشه. به همین خاطر هم عده ای سعی میکردند دو مدل محتوا در سایتشون ارائه بدن، یکی طبق ذائقه موتور جستجو و یکی طبق ذائقه کاربرها.

در سال 87 چگونه برای سئو مطلب مینوشتیم

در سال 1387 تعدادی از این روشها با تغییراتی ادامه پیدا کردند و تعدادیشون حذف شدند:

1- کلیدواژه ها همچنان در قسمتهای مهم سایت بکار میرفتند

2- تطابق دقیق کلیدواژه با عبارت سرچ شده هنوز هم مشکلی بود که موتورهای جستجو نتونسته بودند حل کنند

به همین خاطر ممکن بود برای دو عبارت کلیدی “طراحی و توسعه سایت” و “طراحی وب سایت” دو صفحه مجزا طراحی بشه و هر دو هم در فهرست نتایج رتبه های خوبی کسب کنند، چون تا سال 96، موتورهای جستجو قادر به تشخیص هدف پشت کلیدواژه های سرچ شده نبودند.

3- قدرت اسم دامنه کمتر شد و زیر دامنه قدرت بیشتری گرفت، اما هنوز هم دامنه اصلی بی اثر نبود

هنوز در اون زمان تردید داشتند که کلیدواژه ها رو در اسم دامنه بکار ببرند یا نه. چون هنوز اثراتی مشاهده میشد، هر چند کم شده بود.

4- لینک گرفتن در سال 87 بسیار مهمتر از فاکتورهای درون-صفحه بود

به همین دلیل مطالب با هدف لینک گیری نوشته میشدند. البته هنوز هم همینطور هست که بعدا در قسمت خودش در موردش توضیح میدم.

در سال 97 چگونه برای سئو مطلب بنویسیم

اگه اجازه بدید دیگه از تاریخ بگذریم و بریم سراغ حال. ببینیم امسال چطوری باید مطالبمونو سئو کنیم که در موتورهای جستجو به خصوص گوگل رتبه بگیریم:

1- حل مشکل کاربر جستجو کننده از هر چیزی مهمتر است

نوشته ای که نتونه دردی از درهای کاربر دوا کنه نمیتونه رتبه بگیره. کاربر از وارد کردن عبارت در نوار سرچ و جستجوی اون هدفی داشته، باید ببینید هدف کاربر از سرچ این عبارت (که الان کلیدواژه شما هم هست) چی بوده و بر اساس اون مطلبتونو بنویسید.
چون موتورهای جستجو خیلی پیشرفت کردند و خودشونو برای رفع نیازهای کاربر بهینه کرده اند، تمام سعیشونو میکنند تا کاربر بتونه کاری رو که میخواد انجام بده. بنابراین محتوایی که این کارو برای کاربر انجام نده نمیتونه رتبه خوبی بدست بیاره. هر چند ممکنه برای یه مدت کوتاه بتونه بیاد بالای صفحه نتایج، اما خیلی زود جاشو میده به کسایی که بیشتر و بهتر به نیازهای کاربر توجه میکنند.

2- نیت کاربر از سرچ کردن بیشتر از خودِ کلیدواژه ها اهمیت داره

الآن دیگه هیچ متخصص سئوکاری به شما نمیگه برای کلیدواژه های شبیه هم (مثل شرکت طراحی و توسعه وب سایت دارکوب، شرکت طراحی سایت دارکوب و …) صفحات جداگانه درست کنید. همونطور که قبلا گفتم، به لطف ماشین یادگیری این مشکل حل شده و موتورهای جستجو میتونن نیت کاربر رو از سرچ کردن بفهمند و مطابق اون سایتهایی رو در صفحه نتایج نمایش بدن. بنابراین اگه خواستید یه صفحه ای در مورد کلیدواژه خاصی درست کنید و میدونید که کلیدواژه های دیگه ای هم هستند که کاربر ممکنه اونها رو سرچ کنه، فقط کافیه یه صفحه درست کنید که نیت کاربر رو برآورده کنه و همه یا اکثر کلیدواژه های ممکن رو در اون بکار ببرید.

3- برای انجام صحیح سئو فقط چند تا از تگ ها ضروری اند نه همه

در سال 97 فقط دو تا عنصر هستند که خیلی ضروری اند، اون هم عنوان و محتوای صفحه اند. چون وقتی کاربر کلیدواژه ای رو سرچ میکنه، در صفحه نتایج عنوان صفحات رو میبینه و قطعا تمایلش به کلیک کردن روی عناوینی که کلیدواژه رو در خودشون دارند بیشتره، چون به نظر میاد اون صفحات بیشتر با مطلب سرچ شده مرتبط اند. بنابراین در نوشتن عنوان صفحه خیلی دقت کنید. به زودی قصد دارم مطلبی در مورد نحوه و نکات نوشتن عنوان برای سئو بنویسم که میتونید از همین وبلاگ بخونید.
اما هنوز هم بد نیست به چند تا تگ توجه داشته باشید:

  • تگ های عنوان (H1 و H2)
  • URL

اگه میتونید خودتون URL رو بنویسید، کلمات و عبارتهایی رو که کاربرتون سرچ میکنه در اون بکار ببرید. به این ترتیب هم به فرد سرچ کننده کمک میشه، چون URL رو میبینه و متوجه میشه این صفحه به عبارتی که سرچ کرده ربط داره، هم به کسانی که URL رو برای اشتراک گذاری مطلب کپی و پیست میکنند یا افرادی که از طریق URL صفحه بهش لینک میدن، چون انکورتکست درون خودش URLی رو داره که کلیدواژه ها در اون بکار رفته اند.

  • توصیف متا

توصیف متا برای رتبه بندی استفاده نمیشه اما کسانی که مطلبی رو سرچ میکنند، این قسمت رو در صفحه نتایج می بینند. توصیف متا همون توضیحیه که زیر هر کدوم از نتایجی که گوگل ارائه میده نوشته. کاربرها برای اینکه تصمیم بگیرند روی یک نتیجه کلیک بکنند یا نه، این توضیح رو میخونن. بنابراین سعی کنید از کلیدواژه ها در این قسمت استفاده کنید تا کاربر متوجه بشه که صفحه با چیزی که سرچ کرده ارتباط داره و احتمال کلیک گرفتنتون بیشتر بشه.

  • تگ Alt تصاویر

این تگ هم برای سرچ های معمولی به درد میخوره و هم برای سرچ تصاویر. اگه برای تصاویرتون آلت تگ بذارید، کاربرها میتونن از صفحه نتایج سرچ های تصویری هم به سایتتون بیان و در نتیجه ترافیک بیشتری بگیرید.

4- از عبارتها، کلمات و مفاهیمی استفاده کنید که معمولا همراه با کلیدواژه بکار میرن

این کار رتبه وب سایتتونو تا حد قابل توجهی تقویت میکنه. من در تجربه های کاری خودم دیدم. ببینید صفحاتی که رتبه خوبی برای یه کلیدواژه گرفتند، به جز کلیدواژه از چه کلمات و عبارتهای دیگه ای در کنارش استفاده کرده اند، و اون عبارتها رو به محتوای خودتون با همون کلیدواژه اضافه کنید.
شاید حتی اون عبارات ارتباط مستقیمی هم با خود کلیدواژه نداشته باشند ولی بنا به هر دلیلی در متونی که برای اون کلیدواژه نوشته شدند زیاد بکار رفته باشه. مثلا فرض کنید در محتواهایی که برای کلیدواژه “فروش ساعت” تولید شده اند، عبارت “اطراف تهران” زیاد بکار رفته باشه. در این صورت اگر شما هم در متن خودتون این عبارت رو چند بار استفاده کنید، بهتر میتونید از گوگل رتبه بگیرید. چون گوگل یاد گرفته که این دو عبارت همراه همند.
توجه کنید که گفتم گوگل یاد گرفته اینها همراه هم میان یعنی بهم ارتباط دارند، نه اینکه مترادف اند. چون قبلا گفته بودم گوگل میتونه کلمات مترادف رو هم تشخیص بده، اما این قضیه اش فرق میکنه.

5- تجربه کاربری متن و محتوا، چون در درگیر کردن مخاطب با صفحه اثر دارند، بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده اند

اگه گوگل ببینه آدمایی که از روی صفحه نتایج جستجو وارد یکی از صفحات سایت شما میشن، معمولا دکمه back رو نمی زنند و زمان بیشتری روی صفحه می مونند و حتی روی قسمتهای دیگه کلیک میکنند و سایتتونو میگردند، اینها رو نشونه خوبی تلقی میکنه و حاکی از اینه که مخاطب تونسته با سایت شما ارتباط برقرار کنه و درگیر سایتتون شده. یعنی سایت جذاب و مفید بوده. بنابراین بهتون رتبه بیشتری میده.

مراحل نوشتن مطلب برای سئو در سال 97

فکر کنم حالا بتونیم با توجه به این تاریخچه و سیر تحولاتی که گفتیم یه خلاصه ای از پروسه مطلب نویسی سئو شده برای سال 97 تهیه کنیم. این ها پیشنهادهای منه، اگه خودتون با این چیزهایی که تا اینجا گفتم دیگه دستتون اومد چی کار کنید که هیچی، اگر نه، میتونید از پیشنهاد 5 مرحله ای من برای مطلب نویسی استفاده کنید و از اکثر رقباتون جلو بزنید.

قدم اول: تمام کلیدواژه های مورد هدف یک صفحه رو جمع کنید

یه فهرست از کلیدواژه های هدف صفحه مورد نظر بنویسید. دقت کنید که همه این کلیدواژه ها باید هدف مشترکی رو دنبال کنند.

قدم دوم: در مورد عبارتهایی که کاربر موقع سرچ کردن در مورد کلیدواژه های شما ممکنه بکار ببره فکر کنید و اونها رو فهرست کنید

مثلا کسی که دنبال یه شرکت طراحی وب سایت میگرده، در اصل چی میخواد؟ یا میخواد سفارش طراحی وب سایت بده، میخواد مشاوره طراحی وب بگیره، قیمت ها رو ببینه، خدماتشونو، نمونه کارهاشونو و چیزهایی از این قبیل. اینها اهدافی اند که پشت عبارتهای کلیدی مخفی شده اند.

قدم سوم: یک قالب تصویری تهیه کنید

سرفصل ها، تیترهای اصلی و فرعی مطلبتونو مشخص کنید. اونها رو طوری بنویسید که همه اهداف کاربر سرچ کننده رو در محتواتون پوشش بدید و در موردش بنویسید. باید از کلیدواژه ها و مفاهیم اصلی در تیترها استفاده کنید.

قدم چهارم: اول مطلب رو بنویسید و بعد عناوین، مفاهیم، کلیدواژه ها و عبارتهای مرتبط و اساسی رو به صفحه اضافه کنید

اینطوری بیشتر سئوی سایتتون تقویت میشه تا وقتی که از همون اول بخواهید با توجه به کلیدواژه ها بنویسید. البته قطعا موقع نوشتن هم یه کمی از این چیزها تو ذهنتون هست، ولی پیشنهاد من اینه.

قدم پنجم: برای جذب ناشرها و آدمای بانفوذ حوزه ای که در موردش نوشتید تلاش کنید تا لینک بگیرید و مطلبتون به گوش همه برسه

چون هنوز هم لینک گرفتن مسئله مهمیه و بخشی از سئو هست.
اگه نکات تاریخچه ای که براتون گفتم رو بخاطر بسپرید و این مراحل رو در تهیه محتوا بکار ببرید، میتونید کارتونو ارتقا بدید.


اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته