18 ابزار رایگان برای سئو

نوشته شده توسط سمانه صحافی مقدم
سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو

سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو به فرآیندی می گویند که رتبه وب سایت را در صفحه نتایج گوگل بهبود می دهد و سبب ایجاد ترافیک ارگانیک بیشتری برای وب سایت شما خواهد شد. سئو پررنگ ترین عامل در جذب بازدیدکننده ی ارگانیک به وب سایت شماست. سئو، نوعی از بهینه سازی است که در عین حالی که رایگان بوده، در صورت اجرای درست الگوریتم ها، اطمینان حاصل می کند که وب سایت شما به طور دائم در نتایج موتورهای جستجو (SERP)، تا زمانی که یک شخص کلمه کلیدی مربوط به کسب و کار شما را وارد می کند، ظاهر شود.

به عنوان صاحب یک کسب و کار و یا یک بازاریاب اینترنتی، بسیار مهم است که شما نقش حیاتی سئو را درک کرده و محتوای آنلاین خود را به بهترین شکل بهینه سازی نمایید. اما سئو همیشه در حال تغییر است و هر چند وقت یکبار گوگل تغییری در الگوریتم های رتبه بندی و روش فهرست کردن محتوا و ساختار صفحه نتایج جستجو به وجود می آورد. برای همین اگر شما در این زمینه تازه کار هستید، شاید ندانید که از کجا می توان شروع کرد پس پیشنهاد می کنم به مقالات پیشین دارکوب در زمینه طراحی وب و سئو سری بزنید.

ابزارهای رایگان سئو

اگر شما  که کار سئوی وب سایت خود را به یک شرکت معتبر و با تجربه بسپارید، مسئله برای شما تا حد زیادی راحت و سر راست بود. اما شاید برای شرکت هایی که بودجه محدودی دارند این هزینه ممکن نباشد. با این حال کارهایی درباره سئو هست که تقریبا همه می توانند با صرف زمان و مطالعه، دانش آن را کسب کرده و در وب سایت خود پیاده سازی کنند اما این دانش نمی تواند جای تجربه بلند مدت یک سئو کار حرفه ایی را بگیرد. در سئو شما نیاز به ابزارهای دیجیتال دارید. خوشبختانه تعداد زیادی از این ابزارها که بسیار مطرح هستند رایگان بوده و می توانند کمک زیادی در این راه باشند. البته تنها داشتن ابزار نیز کافی نیست، در سئو شما نیاز به قوه ی تجزیه و تحلیل بالای اطلاعات نیاز دارید، در غیر این صورت امکانات این ابزارها تا حد زیادی بدون استفاده باقی خواهد ماند. در این مقاله ازتیم دیجیتال مارکتینگ دارکوب، 18 ابزار رایگان در سئو را با مختصر توضیحاتی به شما معرفی می کنیم.

لیست مطالب

Ahrefs

Ahrefs مجموعه ابزاری جامع، که برای سئو استفاده می شود و به بازاریابان دیجیتال با در اختیار گذاشتن طیف گسترده ای از داده ها، کمک می کند که ترافیک ارگانیک خود را بهینه سازی کنند، علاوه بر این که بتوانند رقبای خود را تحلیل کنند؛ بسیاری از افراد فکر می کنند که Ahrefs تنها برای چک کردن بک لینک های وب سایت به کار می رود اما در حقیقت این تنها یکی از کارهای آن است، این کمپانی در واقع به جمع آوری اطلاعات می پردازد و آن ها را برای مقاصد بازاریابی به کار می برد (دقت شود که تمام امکانات Ahrefs  رایگان نیست).

Ahrefs می تواند به نسبت قدرت یک URL (URL Rating) به شما بگوید که چقدر می تواند این بک لینک با ارزش باشد که در نهایت باعث شود وب سایت شما بتواند رتبه خوبی در گوگل به دست آورد. رتبه دامنه (Domain Rating) نیز نشان دهنده قدرت کلی پروفایل بک لینک های یک دامنه است، این فاکتور با رتبه بندی گوگل در ارتباط است اما نه به اندازه URL Rating؛ در واقع این فاکتور ها به شما می گویند که با لینک هایی از وب سایت هایی با اعتبار بالا (high-authority)، وب سایت شما می تواند رتبه بهتری به دست آورد. وب سایت های با اعتبار بالا مهم ترین راهنمای شما برای ساخت بک لینک هستند، به این معنا که دیگر ساخت لینک به تنهایی کافی نیست بلکه این لینک ها باید از وب سایت های مرتبط و با اعتبار بالا ساخته شوند تا برای رتبه گرفتن وب سایت شما مفید باشند.

دشواری کلمات کلیدی (Keyword Difficulty) را نیز می توانید از Ahrefs به دست آورید و این مقیاس به شما می گوید که گرفتن رتبه در این کلمه کلیدی تا چه اندازه رقابتی و دشوار است. اطلاعات دیگری که می توانید از Ahrefs به دست آورید شامل تعداد دفعات جستجو (Search Volume)، ترافیک ارگانیک و … است. به 3 مورد از ویژگی های Ahrefs با نگاهی جزیی تر، می پردازیم:

تجزیه و تحلیل بک لینک

Ahrefs، به دلیل قابلیت های گسترده در تجزیه و تحلیل بک لینک مشهور است. Ahrefs دارای به روزترین ایندکس های بک لینک است که این امکان را می دهد علاوه بر تجزیه و تحلیل بک لینک های سایت خود، سایت های رقبای خود را هم آنالیز کنید. این ابزار معیارهای دقیقی مانند دامنه های ارجاع دهنده، اعتبار دامنه، توزیع anchor text و توانایی شناسایی و رد کردن بک لینک های مضر را دارد.

ابزار رایگان Ahrefs

تحقیق کلمات کلیدی

Ahrefs، قدرتمندترین ابزار برای تحقیق کلمه ی کلیدی است و به ما این امکان را می دهد که کلمه ی کلیدی مناسب برای کسب و کار خود، تجزیه و تحلیل دشواری کلمات کلیدی، تحلیل صفحات برتر رقبای شما در حوزه ی کاری خود را ارزیابی کنیم.

گزارش‌ها و داشبوردهای  Ahrefs

این ابزار داده های گزارش ها و داشبوردهای سئو را به شکل بصری بسیار جذاب ارائه می دهد و بازاریابان دیجیتال می توانند به کمک Ahrefs، برای نمایش مواردی مثل معیارهای کلیدی سئو، پروفایل های بک لینک، رتبه بندی کلمات کلیدی و سایر داده ها، گزارش هایی به روشی بصری و جذاب تهیه کنند.

Browseo

Browseo، ابزاریست مبتنی بر وب که دیدگاهی منحصر به فرد در تفسیر و مشاهده ی صفحات وب، به وبمستران ارائه می دهد. این ابزار این امکان را فراهم می کند که وب سایت خود را از نگاه یک موتور جستجو ببینید. این ابزار مثل یک موتور جستجو، وقتی یک صفحه ی سایت را مورد بررسی قرار می دهد، بر متون HTML خالص متمرکز است و به کمک این ابزار می توانید اسکلت ساختار وب سایت خود را با نگاه عمیق تری تحلیل و درک کنید. با این ابزار می توانید لینک های داخلی و خارجی را به طور جداگانه همراه با خصوصیاتی از آن ها مثل follow یا nofollow بودن، در قالب فایل هایی از جداول مشاهده کنید.

چند مثال از مدل کارکرد Browseo :

  •  آیا صفحه Redirect شده است؟ اگر بله از چه نوع؟
  • تعداد لغات هر صفحه
  • هدر ها و اندازه ی آن ها
  • تعداد لینک های داخلی (لینک ها به صفحات یک دامنه)
  • تعداد لینک های خارجی یک صفحه
  • متا دیتا ها مانند تگ عنوان، توضیحات، توضیحات متا برای ربات ها

در اینجا اطلاعات مهمی در مورد Browseo وجود دارد که به بررسی 3 مورد آن می پردازیم:

ابزار رایگان سئو به نام Browseo

نمایی شبیه سازی شده از موتور جستجو

همانطور که توضیح دادیم این ابزار با ارائه ی شبیه سازی یک صفحه ی وب از نگاه موتور جستجو، به سئوکاران نمایی به شکل متن و بدون عناصر بصری که فقط شامل تگ های HTML، متاتگ ها، لینک های داخلی، خارجی و متن های ALT تصاویر است، نشان می دهد. به کمک این ابزار می توانید برای اصلاح بخش هایی که از نظر الگوریتم های سئو مشکل دارند، اقدام کنید.

Browseo

زمان بارگذاری صفحه ی سایت

Browseo، ابزاریست که این قابلیت را دارد که اطلاعات و ارزیابی هایی را در مورد زمان بارگزاری صفحه ی سایت، به سئوکاران ارائه دهد تا بتوانند سرعت سایت خود را بهبود دهند و عملکرد سایت را بهتر درک کنند تا با شناسایی زمینه های بالقوه برای ارتقاء بهینه سازی در موتورهای جستجو، اقدام شایسته ای انجام دهند.

رایگان و آسان برای استفاده

Browseo، از طریق مرورگرهای وب به طور رایگان قابل دسترسی است که وبمسترها با وارد کردن آدرس لینک صفحه ی وبی که می خواهند تجزیه و تفسیر کنند از آن بهره می گیرند. Browseo با نمایش نمای stripped، عناصر مربوط در صفحه را برجسته می کند.

Remove’em

Remove’em، ابزاری آنلاین است که به سئوکاران و بازاریابان دیجیتال در شناسایی و حذف بک لینک های بی کیفیت کمک می کند. این ابزار با تهیه ی گزارشی از در شناسایی تنوع و برجستگی Anchor Text ها و همچنین مواردی که به علت زیاد بهینه شدن سایت شما را دچار ریسک می کند، به شما کمک می کند تا پروفایل لینک وب سایت خود را بهبود ببخشید. لازم است بدانید که بهینه سازی بیش از حد توسط الگوریتم های سئو شناسایی خواهد شد که در نتیجه ی آن برای سایت شما جریمه ای از طرف موتور جستجو در نظر گرفته می شود.

ابزار Remove’em برای سئو

پس، به طور خلاصه ابزار Remove’em، در 3 زمینه ی اصلی به ما کمک می کند:

تجزیه و تحلیل بک لینک

همانطور که پیش تر گفتیم Remove’em، پروفایل بک لینک یک وب سایت را برای پیدا کردن بک لینک های مضر، با در نظر داشتن عواملی مثل anchor text، اعتبار دامنه و… تحلیل می کند.

ارزیابی ریسک

این ابزار هر بک لینک را از نظر میزانی که ریسک و آسیب احتمالی بر سئوی وب سایت دارد، بررسی می کند و با این کار به بازاریابان دیجیتال کمک می کند که ابتدا در جهت اصلاح یا حذف مضرترین لینک ها اقدام کنند و طبق برنامه و اولویت بندی به تصحیح بک لینک ها بپردازند.

Disavow File Generation

این ابزار دارای قابلیتی است که در شرایطی که درخواست های حذف لینک ناموفق هستند، با ایجاد یک فایل با نام Disavow، به کاربران کمک کنند. کاربران می توانند این فایل را به موتورهای جستجو مانند گوگل ارسال کنند تا به موتور جستجو اعلام کنند که هنگام بررسی بک لینک ها، از برخی از آن ها صرف نظر کند. فایل Disavow به کاربران کمک می کند تا تأثیر منفی بک لینک های سمی یا با کیفیت پایین را که به صورت دستی حذف نمی شوند، کاهش دهند.

Remove’em ابزاری ارزشمند برای شناسایی و مدیریت بک لینک های سمی یا بی کیفیت است. با کمک به کاربران برای تمیز کردن پروفایل بک لینک های خود، به بهبود رتبه بندی وب سایت در موتورهای جستجو، محافظت در برابر جریمه ها و بهبود عملکرد کلی SEO می کوشد.

seo chat

seo chat، یک انجمن آنلاین است و در عین حال مرکز منابعی متمرکز بر بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. این ابزار پلتفرمی برای بازاریابان دیجیتال حرفه ای، علاقمندان و مبتدیان حوزه ی دیجیتال مارکتینگ است که در مورد استراتژی ها، تکنیک ها و روندهای صنعت سئو به بحث و تبادل نظر می پردازند. SEO Chat از طریق انجمن، منابع، ابزارها و محتوای آموزشی خود قصد دارد افراد و مشاغل را با دانش و مهارت های مورد نیاز برای بهبود سئوی وب سایت و دستیابی به اهداف بهینه سازی خود توانمند کند. در ادامه به چند قابلیت از این انجمن می پردازیم:

ابزارها و منابع سئو

سئو چت طیفی گسترده از ابزارها و منابع رایگان سئو را جهت بهینه سازی وب سایت ها در اختیار وبمستر ها و سئوکاران می گذارد. این ابزارها شامل ابزارهای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی، جستجوگر محبوبیت لینک ها و تحلیلگر های عملکرد وب سایت است که کمک می کند سئوکاران برای بهینه سازی خود تصمیماتی براساس داده های حاصل از این ابزارها بگیرند.

اخبار و بروزرسانی های سئو

بزرگترین کمک seo chat به جامعه ی خود، اطلاع رسانی از آخرین اخبار سئو و بروزرسانی های موتورهای جستجو در راستای بهینه سازی است؛ با این کار تغییرات الگوریتم در دنیای سئو را به جامعه ی متخصص خود عرضه می دارد. مقالات سئو چت، بینش هایی در مورد تحولات صنعت، تغییرات الگوریتمی و به روز رسانی موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و … ارائه می دهد. مطلع ماندن در مورد این به روز رسانی ها برای بهینه سازی وب سایت ها و انطباق با شیوه های در حال تحول SEO بسیار مهم است.

 

WooRank

WooRank، ابزاری برای تجزیه و تحلیل سئوی آنلاین است که مانند دیگر ابزارهای سئو به بهینه سازی وب سایت کسب و کارها کمک می کند تا رتبه ی خود را در سئو بهبود بخشند. WooRank با ارائه ی یک تفسیر جامع از سایت شما، مناطق لازم برای اصلاح و بهبود یافتن را شناسایی کرده و توصیه هایی عملی در راستای آن ارائه می دهد. در ادامه، به چند کارکرد از ابزار WooRank اشاره می کنیم:

تجزیه و تحلیل وب سایت

WooRank، بر اساس فاکتورهای مختلف سئو، از جمله بهینه سازی در صفحه، بک لینک، سازگاری با موبایل، سرعت وب سایت، حضور در رسانه های اجتماعی، سایت ها را تجزیه و تحلیل کرده و گزارش مفصلی درباره ی نقاط قوت و ضعف تمام زمینه های سایت شما ارائه می دهد.

WooRank dashboard

معیارها و بینش های سئو

معیارها و بینش های سئو کمک می کند تا کاربران عملکرد وب سایت خود را درک کنند، WooRank با ارائه ی طیف وسیعی از این معیارها در جهت درک بهتر عملکرد سایت به کاربران کمک شایانی می کند. معیارهایی که WooRank در ارتباط با آنها به کاربران خود بینش می دهد شامل تخمین ترافیک وب سایت، رتبه بندی کلمات کلیدی، اعتبار دامنه و تعامل در رسانه های اجتماعی می باشد. داده هایی که بر اساس این معیارها به دست می آید به وبمستر ها بینشی بهتر در اتخاذ یک استراتژی سئو مبتنی بر داده های به دست آمده، می دهد.

Open Site Explorer (OSE)

Open Site Explorer (OSE)، یکی از ابزارهای سئو بود که توسط شرکت مشهوری به نام MOZ ارائه شد. در آوریل سال 2018 تیم MOZ ابزار Open Site Explorer (OSE) را بازنشسته کرد و ابزار جدیدی به نام Link Explorer جایگزین Open Site Explorer (OSE) شد. هدف از طراحی OSE و Link Explorer، ارائه ی گزارش و اطلاعات از پروفایل بک لینک وب سایت موردنظر است؛  ابزار جدید Moz، جایگزین Open Site Explorer به عنوان ابزار اصلی تحلیل بک لینک Moz شد. Link Explorer عملکردی مشابه OSE را ارائه می دهد اما داده های با کیفیت، اندازه فهرست و ویژگی های اضافی دیگری بهبود یافته است، علاوه بر این داده‌های بک لینک دقیق‌تر، گزارش‌دهی پیشرفته تر و قابلیت‌های پیشرفته ردیابی لینک را ارائه می‌دهد.

Open Site Explorer dashboard

تجزیه و تحلیل بک لینک ها

Open Site Explorer ابزاریست که با وارد کردن Url به آن وبمستران می توانند تمامی اطلاعات مربوط به بک لینک های آن آدرس اینترنتی را بازیابی کنند؛ داده هایی که بازیابی می شوند در مورد تعداد کل بک لینک ها، anchor text ها، دامنه های ارجاعی و دیگر معیارهایی که مرتبط به بک لینک های سایت موردنظر هستند. همچنین به کمک این ابزار می توانیم بک لینک های رقبای خود را رصد کرده و با پروفایل بک لینک خودمان بسنجیم.

یکپارچه سازی Moz Pro

هر دو Open Site Explorer و Link Explorer بخشی از مجموعه ابزارهای SEO Moz هستند. آنها با سایر ویژگی های Moz Pro، مانند تحقیق کلمات کلیدی و … ادغام شده و ابزارهای جامعی برای سئو در بستر MOZ، در اختیار سئوکاران قرار می دهند. لازم به ذکر است Open Site Explorer، گزارش ارزشمندی در ارتباط با بک لینک ها ارائه می دهد اما دیگر در دسترس نیست تا کاربران به ابزار جدید MOZ یعنی Link Explorer، که دارای قابلیت های وسیعی در تجزیه و تحلیل بک لینک هاست، ترغیب شوند.

Google Mobile-Friendly Test

به کمک ابزار Google Mobile-Friendly Test، می توانیم تعیین کنیم که آیا وب سایت آنها برای دستگاه های موبایل به درستی بهینه شده است یا خیر؛ با رشد روز افزون کاربران موبایل، داشتن یک وب سایت که طراحی ای متناسب با تلفن های همراه داشته باشد، یکی از اساسی ترین فاکتورهای بهینه سازی و تجربه ی کاربری طبق الگوریتم های موتورهای جستجو است. در ادامه به بررسی نکاتی در ارتباط با تجربه ی کاربری مناسب با داشتن طراحی واکنشگرا و تاثیر آن بر بهینه سازی سایت، می پردازیم:

هدف از تست Google Mobile-Friendly

هدف اصلی از این تست، بررسی تجربه ی کاربری و ارزیابی کلی عملکردی که یک سایت در استایل های مختلف نمایشگر مثل دستگاه های تلفن همراه یا تبلت ها است؛ این ارزیابی عملکرد، شامل معیارهایی مثل طراحی، طرح‌بندی، واکنش‌پذیری و قابلیت استفاده می باشد.

Google Mobile-Friendly Test

قابلیت کارکرد مناسب گوشی همراه

قابلیت استفاده ازگوشی تلفن همراه یک آزمون است که عوامل بسیاری را بررسی می کند، به عنوان مثال معیارها و سوال هایی که برای کیفیت سنجی این عملکرد مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا متن بدون بزرگنمایی قابل خواندن است؟
  • آیا اندازه محتوا برای صفحه نمایش تلفن همراه مناسب است؟
  • آیا دکمه ها و لینک ها از همدیگر فاصله مناسبی دارند؟
  • آیا وب سایت از مشکلات رایج یک سایت موبایل فرندلی مثل نداشتن اسکرول افقی، پیروی می کند؟
  • آیا سایز نوشته ها مناسب است و حداقل فاصله (16 پیکسل) را رعایت کرده اند؟

فرآیند Google Mobile-Friendly Test

برای انجام از Google Mobile-Friendly Test، کافی است تا لینک سایت خود را در قسمت ورودی این آزمون وارد کنید تا این ابزار وب سایت را تجزیه و تحلیل کند و گزارشی از تحلیل خود به شما ارائه دهد. این آزمون، ارزیابی مناسبی از میزان سازگاری وب سایت با موبایل ارائه می دهد که در صورت موفقیت سایت شما در این آزمون، سازگاری سایت شما با موبایل تایید می شود، حتی در صورتی که در این آزمون تایید نشوید از مشکلات خاص مربوط به وب سایت شما گزارشی تهیه کرده و همراه با آن راهکارهایی را برای اصلاح این مسائل پیشنهاد می کند.

Google Mobile-Friendly Test dashboard

 

Varvy SEO Tool

Varvy SEO Tool، یک ابزار سئوی آنلاین و مبتنی بر وب است که طیف گسترده ای از ویژگی های مبتنی بر تجزیه و تحلیل عملکرد بهینه سازی موتورهای جستجوی وب سایت شما، را ارائه می دهد. به نکاتی از این ابزار محبوب در ادامه اشاره می کنیم:

Varvy dashboard

تجزیه و تحلیل سئوی داخلی

ابزار سئوی Varvy، تمام عوامل مربوط به سئوی داخلی سایت را بررسی می کند که آیا این عناصر بر اساس بهترین شیوه های سئو بهینه شده است یا خیر؛ بعضی از مواردی که بررسی می شوند عبارتند از:

  • برچسب های عنوان
  • توضیحات متا
  • عنوان
  • بهینه سازی تصویر
  • ساختار URL

تجزیه و تحلیل سازگار با موبایل

با افزایش هرروزه ی تعداد کاربران موبایل، اهمیت طراحی مناسب برای کاربر گوشی همراه در ارزیابی و الگوریتم های موتورهای جستجو بیشتر می شود. به کمک این ابزار می توانیم اطمینان حاصل کنیم که یک وب سایت، چه میزانی از طراحی مناسب با تجربه ی کاربری مثبت برخوردار است. برخی از فاکتورهایی که به این جهت بررسی می کند:

  • طراحی واکنش‌گرا یا responsive design
  • پیکربندی viewport
  • اندازه فونت
  • tap targets
  • سایر جنبه‌های بهینه‌سازی موبایل

 تجزیه و تحلیل سرعت صفحه

ابزار SEO Varvy با تجزیه و تحلیل فاکتورهای مختلفی از سایت شما، عملکرد سرعت وب سایت را ارزیابی می کند. با بررسی فاکتورهایی مثل زمان پاسخ سرور، فشرده سازی فایل، کش مرورگر، بهینه سازی تصویر و موارد دیگر، علاوه بر ارزیابی، توصیه ها و پیشنهاداتی را جهت بهینه سازی سرعت صفحه برای بهبود تجربه ی کاربری و رتبه بندی موتورهای جستجو ارائه می دهد.

تجزیه و تحلیل داده های ساخت یافته

ابزار SEO Varvy، وجود و صحت نشانه گذاری داده های ساخت یافته را در یک وب سایت بررسی می کند و هرگونه مشکل در نشانه گذاری را شناسایی کرده و برای اصلاح آنها راهنمایی هایی را در اختیار شما می گذارد، علاوه بر این که به موتورهای جستجو کمک می کند که محتوا و زمینه ی صفحات وب را بهتر درک کنند.

Bing Webmaster Tools

ابزار Bing Webmaster Tools مجموعه ابزاری رایگان است که توسط موتور جستجوی مایکروسافت یا Bing عرضه شده است. این ابزار جهت بهبود بهینه سازی و رتبه بندی موتورهای جستجو در Bing طراحی شده است. این ابزار یکی از ابزارهای معروف برای کمک به وبمسترها برای بهبود عملکرد سایت است. برای اینکه بتوانید به ابزارهای وبمستر بینگ دسترسی داشته باشید، صاحبان وب سایت با افزودن یک متا تگ به کد HTML سایت یا آپلود یک فایل XML یا اتصال با سایر روش های احراز هویت، می بایست مالکیت خود را تایید کنند و بعد از تایید، می توانند از امکانات ابزارهای وبمستر بینگ استفاده کنند.

Google PageSpeed ​​Insights

Google PageSpeed ​​InsightsT، یک ابزار تحلیل عملکرد وب است که توسط گوگل ارائه شده است. سرعت و عملکرد صفحات وب را در دستگاه های دسکتاپ و تلفن همراه ارزیابی می کند و توصیه هایی را برای بهینه سازی زمان بارگذاری و بهبود تجربه کاربر ارائه می دهد. این ابزار براساس فاکتورهایی مثل زمان بارگذاری صفحه، زمان توقف کاربر و سایر معیارهای عملکرد، نمراتی از 0 تا 100 را به عملکردهای نسخه های دسکتاپ و موبایل می دهد که همراه با گزارش های جداگانه ای ازعملکرد تلفن همراه با توجه به افزایش تعداد کاربرانی که از طریق دستگاه های تلفن همراه به وب دسترسی دارند، می باشد.

Google PageSpeed ​​Insights dashboard

معیارهای عملکرد PageSpeed ​​Insights

ابزار PageSpeed ​​Insights معیارهای مختلفی از عملکرد را برای تعیین نمره و کیفیت در نظر دارد که به واسطه ی این معیارها جنبه های مختلفی از سرعت بارگذاری سایت و میزان تعامل کاربر با سایت را ارزیابی می کند که عبارتند از:

  • First Contentful Paint (FCP)
  • Largest Contentful Paint (LCP)
  • اولین تاخیر ورودی (FID)
  • تغییر چیدمان تجمعی (CLS)

GTmetrix

GTmetrix ابزار تجزیه و تحلیل وب، که به وبمستران و صاحبان وب سایت در راستای افزایش بهره وری و عملکرد سایت کمک می کند. این ابزار گزارش هایی را برای آگاهی دقیق تر از معیارهای مختلف عملکرد، که مدنظر موتورهای جستجو است ارائه داده و توصیه هایی جهت بهینه سازی مواردی که لازم به بهبود دانسته است، می کند. در ادامه به طور دقیق تری به بعضی از قابلیت های GTmetrix می پردازیم:

تجزیه و تحلیل سرعت صفحه

یکی از معیارهای ابزار GTmetrix، برای بررسی عملکرد صفحات وب و سرعت بارگذاری صفحات وب است که خود شامل مواری مثل زمان بارگذاری صفحه، اندازه کل صفحه، تعداد درخواست ها و زمان صرف شده برای نمایش صفحه می باشد.

GTmetrix dashboard

نمرات عملکرد در GTmetrix

GTmetrix برای نمره دهی به عملکرد صفحات وب شما فاکتورهایی مانند زمان بارگذاری صفحه، اندازه صفحه و تعداد درخواست ها را مدنظر قرار می دهد. نمرات، از A تا F، یک نمای کلی از عملکرد یک صفحه ارائه می دهد.

Google Trends

ابزار Google Trends، یک ابزار رایگان طراحی شده توسط شرکت گوگل است که به کاربران این امکان را می دهد که به جستجوی میزان محبوبیت عبارات مرتبط یا غیر مرتبط بپردازند؛ وبمستران به واسطه ی درک نگرش کاربران نسبت به الگوها و علایق منطقه ای در یک مقیاس نسبی در دوره ای خاص، می توانند روند بهینه سازی خود را شناسایی کنند. در ادامه به 3 مورد مهم از این ابزار می پردازیم:

انتخاب محدوده زمانی برای تجزیه و تحلیل

بازاریابان دیجیتال، می توانند با انتخاب محدوده ی زمانی خاصی، داده های مدنظر خود را تجزیه و تحلیل کنند تا راحت تر بتوانند جهش های کوتاه مدت یا بلند مدت را شناسایی کنند.

Google Trends dashboard

Regional Interest یا محبوبیت محلی

Google Trends، دارای این قابلیت است که داده هایی در ارتباط با میزان محبوبیت یک موضوع یا عبارت مورد جستجوی کاربران را در بازه های زمانی متفاوت، ارائه دهد. وبمستران و بازاریابان دیجیتال به کمک این ابزار می توانند به توزیع جغرافیایی یک علاقمندی یا عبارت و موضوع خاص پی ببرند.

جستارهای مرتبط

Google Trends، مطابق با عبارت جستجو شده، عبارات و موضوعات مرتبط را کشف کرده و در اختیار شما می گذارد.

Yoast SEO

Yoast SEO، یکی از پلاگین های محبوب و کاربردی برای بهینه سازی وب سایت های وردپرسی است. Yoast SEO، توسط شرکت یوست طراحی شده است، این پلاگین به بهبود سئوی داخلی و افزایش ترافیک وب سایت ها کمک می کند.

Yoast SEO dashboard

بهینه سازی سئو داخلی

Yoast SEO تجزیه و تفسیر جامعی درباره ی موارد اساسی مربوط به سئوی داخلی هر صفحه از وب سایت شما به همراه گزارش و توصیه هایی جهت بهبود سایت و عناصر کلیدی مثل متا تگ ها، عناوین، عنوان ها، طول محتوا، استفاده از کلمه کلیدی و خوانایی ارائه می دهد.

تجزیه و تحلیل محتوا و خوانایی

افزونه ی Yoast SEO، به کمک تست Flesch Reading Ease، میزان خوانایی محتوا را تجزیه و تحلیل می کند و به سازندگان سایت یا وبمستران این اطمینان را می دهد که محتوای آنها چه میزانی از شفافیت و جذاب بودن را در کنار خوانایی، برخوردار است.

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog SEO Spider یک ابزار قدرتمند خزیدن (crawling) و ممیزی وب سایت است که برای کمک به تجزیه و تحلیل فنی سئو طراحی شده است. این ابزار به وبمستران امکان می دهد تا وب سایت ها را کاوش کنند و تمام داده ها در مورد جنبه های مختلف ساختار سایت، URL ها، متا تگ ها و سایر عناصر مهم SEO جمع آوری کنند. در ادامه به نکاتی از این ابزار می پردازیم:

خزیدن وب سایت

Screaming Frog SEO Spider، وب سایت ها را مانند ربات های موتورهای جستجو جستجو برای جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل جنبه های مختلف و تمام صفحات سایت میخزد و اطلاعاتی مانند URL ها، عنوان صفحات، توضیحات متا، عنوان ها، تصاویر، لینک های داخلی و خارجی و غیره را جمع آوری می کند. فرآیند خزیدن به شناسایی مسائل و فرصت های بهینه سازی وب سایت کمک می کند.

Data Visualization

ابزار Screaming Frog SEO Spider، داده های کاوش شده (خزیده شده) را در قالب نمایه های بصری کاربرپسند مثل نمودارها، برای درک بهتر و تفسیر آنها، تولید می کند.

تجزیه و تحلیل فنی سئو

این ابزار با شناسایی لینک های شکسته، تغییر مسیرها، محتوای تکراری، متا تگ های از دست رفته، response codes، نقشه های سایت XML، تگ های متعارف و سایر عناصر فنی مهم سئو، تجزیه و تحلیل عمیقی برای بهبود و بهینه سازی سایت ارائه می دهد.

Answer the Public

ابزار آنلاین Answer the Public، جهت تحقیق کلمات کلیدی استفاده می شود، ذهنیت و نگرش های کاربردی در مورد سوالات کاربران در مورد یک موضوع خاص را به وبمستران ارائه می دهد و از داده‌های موتور جستجو برای ایجاد نمایشی بصری از سؤالات متداول، حروف اضافه، مقایسه‌ها و پرسش‌های مرتبط با یک کلمه کلیدی یا موضوع استفاده می‌کند. در ادامه به 2 قابلیت این ابزار می پردازیم:

Data Visualization

ابزار آنلاین Answer the Public، در قالبی بصری و قابل درک، فهرست جامعی از داده ها و سوالات را ارائه می دهد و این امر سبب ایجاد یک نقشه ی بصری به نام “ابر جستجو” می شود که در ساختار خود سوالات و پرس و جو ها را نمایش می دهد و به سئوکاران برای شناسایی الگوها و موضوعات مرتبط، کمک می کند.

Answer the Public dashboard

ایده پردازی محتوا

ابزار آنلاین Answer the Public، یک ابزار عالی برای تولید ایده های محتوایی است که با تجزیه و تحلیل کردن پرسش های مربوط به یک موضوع، شکاف های موجود در محتوا را شناسایی کرده و برای رفع نیاز و نگرانی های خاص وبمستران ایده های تازه ای را ارائه می دهد.

Ubersuggest

Ubersuggest یک ابزار سئوی آنلاین و رایگان است که هدف آن ارائه بینش و داده های ارزشمند به کاربران برای ارتقای استراتژی های SEO و بهبود رتبه بندی جستجوی ارگانیک وب سایت آنها است.

Ubersuggest dashboard

تحقیق کلمات کلیدی

ایزار Ubersuggest  قابلیت های قویی در ارائه ی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما را دارد که ابزار لیستی از کلمات کلیدی مرتبط برای هدف گذاری درست در محتوا را به همراه حجم جستجو، دشواری کلمه کلیدی، پرداخت به ازای کلیک (CPC) و سطح رقابت تولید می کند.

تجزیه و تحلیل رقابتی

این ابزار به شما این امکان را می دهد که وب سایت های رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنیدتا در ارتباط با استراتژی های سئو آنها بینش کسب کنید، همچنین می توانید صفحات با عملکرد برتر، کلمات کلیدی ارگانیک، پروفایل های بک لینک و تخمین ترافیک آنها را مشاهده کنید.

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner ابزاری بسیار معروف و قدرتمند است که بخش کوچکی از Google Ads می باشد که توسط شرکت گوگل ارائه شده است. هدف اصلی از طراحی این ابزار، کمک به تبلیغ‌کنندگان در شناسایی کلمات کلیدی مرتبط برای کمپین‌های تبلیغاتی خود است ولی یکی از اهداف جانبی وبمستران در استفاده از این ابزار، جهت تحقیق کلمه ی کلیدی می باشد. در ادامه، چند قابلیت ارزنده ی این ابزار را در زمینه ی سئو بررسی می کنیم:

Google Keyword Planner

تحقیق کلمات کلیدی

به کمک این ابزار می توان کلمات کلیدی جدیدی کشف کرده و علاوه بر آن بینشی، در ارتباط با حجم جستجو و رقابت کلمات کلیدی مورد نظر، به وبمستران ارائه داد.

ایده برای کلمه کلیدی

این ابزار رایگان سئو، برای گسترش کلمات کلیدی و بر اساس کلید واژگان اولیه ی شما، طیف گسترده ای از کلید واژگان و عبارات جدید و مرتبط با کسب و کار شما را ارائه می دهد.

حجم جستجو و الگو ها

Google Keyword Planner، با ارائه ی آماری دقیق در مورد حجم جستجوی ماهانه ی یک کلمه ی کلیدی کمک می کند که  ذهنیت و نگرشی واقع بینانه نسبت به کلمه ی کلیدی یا عبارتی خاص، با توجه به تغییرات فصلی و روندهای تاریخی و مسائل تاثیرگذاری از این دست، پیدا کنید.

کلام پایانی

تیم سئوی دارکوب، در این مقاله به تعدادی از ابزارهای معروف و رایگانی که یک کاربر یا وبمستر ایرانی می تواند به آن دسترسی داشته باشد، پرداخته است هرچند که اگر فلسفه ی سئو را درک کرده باشید می دانید که صرفا با تسلط به نرم افزارها و ابزارهای سئو نمی توانید در سطوح بالاتر در حوزه ی بهینه سازی، که نیاز به قدرت تحلیل بیشتر و بینش حل مساله و طراحی استراتژی دارد، موفق شوید؛ پس سعی کنید همگام با افزایش تسلط بر ابزار های سئو، ذهن استراتژیست خود را تقویت کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته