جریمه های متداول سئو و روش بازیابی

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

جریمه های متداول سئو و روش بازیابی
5 (100%) 1 vote

تصور کنید که وب سایتی ساخته اید اما بازدید کننده ایی ندارد! حتما می گویید که این دیگه چه سایتی هست؟ خیلی وقت ها وب سایت ها بخاطر روش های غلط سئوی کلاه سیاه یا به ندرت بخاطر سئوی منفی توسط موتورهای جستجو جریمه شده، رتبه خود و در نتیجه ترافیک را از دست می دهند. خطاهای سئو و جریمه های موتورهای جستجو معمولا دلایل متداولی دارند. هر چه باشد فرقی نمی کند شما باید آن ها را تشخیص داده و در جهت رفع آن ها بکوشید در غیر این صورت ممکن است گوگل به شما اخطار دهد یا حتی وب سایت شما از فهرست نتایج به کلی حذف شود.

خوب در اینجا تعدادی از جریمه های متداول گوگل برای سئوی وب سایت ها و روش رفع جریمه آن ها را توضیح خواهم داد.

 

جریمه برای بک لینک

قبل از اینکه گوگل به روز رسانی الگوریتم پنگوئن خود را آغاز کند، معمولا در تلاش هایی که برای گرفتن لینک انجام می گرفت توجه همه به تعداد لینک ها بود تا کیفیت آن ها، بک لینک های بیشتر مساوی بود با سئوی قوی تر. ابزارهای خودکار در همه جا رشد کرده بودند و هزاران لینک در روز توسط اسپم کردن فروم ها و وبلاگ ها با محتوای مزخرف بی معنی و مقالات کم هزینه و بی فایده در به اصطلاح مزارع مصنوعی برای به دست آوردن لینک با متن دقیق Anchor منتشر می شد.

اما آن روزها دیگر به پایان رسیده اند. در حال حاضر، از زمان انتشار الگوریتم پنگوئن گوگل، ساخت لینک های به اصطلاح Manipulative می تواند یکی از بزرگترین جریمه ها را از سوی گوگل برای رتبه سایت شما به همراه داشته باشد. لینک هایی که خاصیت فریب یا دستکاری گوگل را دارند مانند انتشار متن لینک به راحتی توسط گوگل شناسایی شده و یا هر یک به تنهایی مجازات یا نادیده گرفته می شوند و در شرایطی که استفاده از این روش ها خیلی متداول باشد باعث مجازات کل وب سایت می گردد.

دو راه برای کشف کردن جریمه های مرتبط با لینک وجود دارد. ابتدا حساب Google Webmaster Tools خود را بررسی کنید تا ببینید آیا پیام هایی از گوگل درباره لینک های غیر طبیعی دارید یا خیر. اگر نه، بخش Manual Actions اقدام یا جریمه دستی، را نگاه کنید ببینید آیا اقدامات دستی برای سایت در لیست وجود دارد یا نه.

اگر هیچ یک از این روش ها سرنخی به شما ندادند، در Google Analytics ترافیک خود را برای افت ترافیک ارگانیک بررسی کنید. اگر در آن افت رتبه مشاهده می کنید که مرتبط با زمان یکی از به روز رسانی های الگوریتم پنگوئن گوگل است احتمالا سایت شما شامل جریمه های مربوط به بک لینک از سوی گوگل شده است.

برای حل مسئله جریمه بک لینک، شما باید همه لینک های ورودی به وب سایت خود وارسی کنید تا مواردی را که از نظر گوگل اسپمی یا غیر مجاز است را پیدا کنید. اکثر وب سایت ها در طول زمان به این بررسی نیاز دارند.

پس از بررسی و شناسایی این لینک ها، باید حداکثر تلاش خود را برای حذف آنها به کار بگیرید. اغلب شما باید اطلاعات تماس هر وب مستر یافته و به آن ها ایمیل زده و درخواست حذف لینک بدهید. سپس لینک های باقی مانده را (لینک هایی را که امکان حذف آن ها را ندارید) با استفاده از ابزارDisavow  از پروفایل لینک های خود حذف کنید.

 

مجازات مربوط محتوا

شما سال ها شنیده اید که در سئو و تولید محتوا فریاد می زنند که محتوا پادشاه است. اما محتوایی که ارزشی برای کاربر نداشته باشد، به برای سئو هم ارزشی ندارد.

به روز رسانی الگوریتم پاندا گوگل برای مبارزه با محتوای ناقص و کم کیفیت (Thin and Low-Quality) انجام شده است. الگوریتم پاندا سایت ها و صفحاتی را که برای بازدیدکنندگان ارزش ندارند را جریمه می کند.

اگر می خواهید محتوای سایت شما مورد جریمه الگوریتم پاندا نباشد، گوگل توصیه می کند که این سؤالات را در هنگام تولید یا پست محتوا از خود بپرسید:

  1. آیا اطلاعات محتوا قابل اعتماد هستند؟
  2. آیا این محتوا توسط یک متخصص نوشته شده است یا یک محتوا سطحی می باشد؟
  3. آیا محتوا کپی شده، همپوشانی داشته و یا بیش از حد در سایت تکرار شده است؟
  4. آیا این محتوا بارها و بارها و فقط با تغییر برخی کلمات مجدد پست شده است؟
  5. آیا محتوای متنی دارای اشتباهات املا و گرامر است؟
  6. آیا محتوا کوتاه، غیرمستقیم یا به طور خلاصه فاقد اطلاعات دقیق و خاص است؟

به روز رسانی پاندا کاری منحصر به فردی بود بر خلاف گذشته که فقط صفحات غیر استاندارد تحت تاثیر قرار می گیرند. اما پاندا زمانی کل سایت را مجازات می کند که محتوای کم کیفیت در قسمت های مختلف آن یافت شود.

خوب چگونه متوجه بشویم که وب سایت ما توسط الگوریتم پاندا جریمه شده است؟ همانند مراحلی که برای الگوریتم پنگوئن انجام دادیم شما باید از حساب گوگل وب مستر و حساب Google Analytics برای به دست آوردن سر نخ ها اقدام کنید. پس بررسی کنید که در زمان های بروز رسانی الگوریتم پاندا آیا تغییر قابل توجه و مرتبطی در حساب های آنالیز ترافیک وب سایت شما وجود دارد یا خیر!

در ادامه نیز شما باید همانطوری که به حسابرسی بک لینک ها پرداختید محتوای وب سایت را برای یک محتوای منحصر به فرد، اصیل و با ارزش بازبینی نمایید.

 

مجازات طرح بندی Layout

موتورهای جستجو برای رتبه بندی بهتر وب سایت شما، باید قادر به پیدا کردن مطالب سایت باشند و همچنین آنها باید اطمینان حاصل کنند که محتوای سایت به بازدیدکنندگان آن به شیوه ی کاربر پسند و شفاف ارائه شده باشد.

این موضوع مخصوصا در مورد محتوای بالای صفحه (Above the Fold) اهمیت دارد (یعنی محتوایی که بدون پیمایش یا اسکرول در صفحه قابل مشاهده است).

قسمت بالای هر صفحه نباید حاوی مقدار زیادی از تبلیغات باشد. در حقیقت، تبلیغات بیش از حد در هر نقطه از صفحه وب سایت منجر به مجازات از سوی گوگل خواهد شد.

قطعا عجیب است که شرکت گوگل که از طریق تبلیغات کسب درآمد می کند وب سایت های دیگر را برای تبلیغات بیش از حد جریمه می کند. اما این مسئله ایی نیست که یک وب سایت باید با آن غلبه کند. نمی توان گفت که شما نباید در صفحات خود تبلیغات نداشته باشید بلکه باید حجم تبلیغات را به اندازه معقولی نگه دارید، بخصوص اگر این تبلیغات در بالای صفحه قرار می گیرند.

 

مجازات های بهینه سازی بیش از حد

گوگل در حقیقت سایت هایی را که بیش از حد بهینه شده اند را مجازات می کند. گاهی اوقات وب مسترها هنگام استفاده از بهترین شیوه های سئو در صفحه، به صورت افراطی این روش ها را به کار می گیرند. یک مثال وب سایتی که در صنعت تولید و فروش غذای سگ فعالیت دارد برای کسب رتبه بهتر بیش از اندازه از کلمات کلیدی کسب و کار خود در هر پست استفاده نماید و یعنی در هر پست 50 بار کلمه غذای سگ را تکرار نماید. با توجه گفته مدیر اسپم گوگل مت کاتز، مجازات بهینه سازی بیش از حد به تناسب با شدت استفاده اعمال می شد.

درک این مجازات می تواند حقیقتا دشوار باشد. وقتی گوگل درباره بهینه سازی افراطی صحبت می کند، منظور شان وب اسپم کلاه سیاه یا استفاده از گپ هایی که در قوانین سئو وجود دارد است.

در وبلاگ گوگل به طور خاص بیان شده است که اگر شما سایت خود را به طریقی به نفع کاربر بهینه سازی کنید، از هر جریمه ایی در امان خواهید بود. گوگل نمونه هایی در این زمینه ارائه می دهد:

  • ساختن سایتی که به راحتی برای ربات های موتورهای جستجو قابل خزیدن (Crawl) باشد.
  • ساختن سایتی که پیمایش آن ساده و روان باشد.
  • سرعت بارگذاری سایت بالا باشد.
  • ایجاد ساختار محتوایی که به راحتی قابل خواندن باشد.

پس اساسا هر چیزی که به رتبه بندی سایت شما کمک کند بدون آن که تجربه کاربر را بهبود دهد می تواند به عنوان بهینه سازی بیش از حد در نظر گرفته شود.

بد نیست که در اینجا درباره تجربه ما در دارکوب به شما بگویم. اغلب دیده می شود که صاحبان وب سایت ها که آشنایی کمی با سئو دارند و خود دست به بهینه سازی وب سایت می زنند، دچار افراط و تفریط در بهینه سازی های خود می گردند. اما این به معنا نیست که شرکت های فعال در سئو نیز از اشتباه مصون هستند. برخی از شرکت های کوچک و کم سابقه نیز با قول بازدهی سئوی سریع و ارزان اغلب از روش های غیر استاندارد استفاده می نمایند. اگرچه آن ها در زمان کوتاهی وب سایت را به رتبه مطلوبی می رسانند اما در دراز مدت روش های غیر مجاز آن ها توسط موتورهای جستجوگر شناسایی می گردد وب سایت شامل جریمه های سبک و سنگین سئوی می گردد. این جریمه می تواند به طور محدود یا کل سایت را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین در زمان به کارگیری تکنیک ها یا شرکت های سئو درباره نتایج و سوابق ان ها تحقیق نمایید.

 

نتیجه

برای جلوگیری از این نوع مجازات ها، استراتژی سئوی سایت خود را به طور مرتب با قوانین روز سئو و دستور العمل های موتورهای جستجو بازبینی و هماهنگ کنید تا اختلافی با قوانین روز نداشته باشند.

اگر برای شما این سوال پیش آمده است که آیا روش های سئوی شما در آینده شامل جریمه های گوگل خواهد شد یا نه، با یک حرفه ای مشورت کنید. آشنایی با تمام قوانین و الگوریتم های جدید گوگل بسیار پیچیده تر از گذشته شده است، بنابراین سردرگمی در آن قابل درک است.

اما صرف نظر از آنچه شما انجام می دهید به یاد داشته باشید: بازیابی رتبه و سئوی وب سایت از جریمه های موتورهای جستجو معمولا گران تر و زمان بر است. چون تلاشی که شما برای بازیابی رتبه و سئوی وب سایت خود انجام می دهید بسیار بیشتر از منابع مورد نیاز برای استفاده از استراتژی سئوی استاندارد است. بنابراین قبل از هر اقدامی در رابطه با سئوی وب سایت عواقب آن را بررسی نمایید. همکاران ما در دارکوب نیز آمده ارائه مشاوره برای انجام سئو شما می باشند.



دارکوب نام تجاری ثبت شده. دارای مجوز از نظام صنفی رایانه ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. رتبه چهار شورای عالی انفورماتیک کشور.