نکاتی برای کار کردن با طراحان وب

نوشته شده توسط

کار کردن با طراحان وب یکمی ترفند لازم داره، به خصوص اگه تا حالا از این کارها نکرده باشید. با خوندن این مقاله نکاتی رو یادآوری میکنیم که بدونید چطوری میتونید بیشترین بهره رو از این همکاریتون بدست بیارید.
من اخیرا خیلی درباره روابط کاریم با همکارام در دارکوب فکر میکنم. دارم سعی میکنم بفهمم چرا بعضی پروژه ها روون تر از بقیه پیش میرن و وب سایتهایی که در نتیجه اونها تولید میشن هم از بقیه موفق ترند. در خیلی از موارد علتش روابط بین ما و مشتری بوده.
شک نکنید که کسب بهترین نتیجه ممکن یه هنره. حالا من میخوام 10 تا نکته و ترفند یادتون بدم که تو این هدف کمکتون کنه.

1- عجله نکنید

هر روز پروژه های وب بخاطر محدودیت های بودجه و زمانی دارن فشرده تر میشن. اگه میخواهید کارتونو خراب کنید، از این محدودیت ها برای خودتون بذارید. بالاخره ساختن یه چیز خاص زمان میبره. طراح وب برای اینکه نظراتشو سبک سنگین کنه و روشهای مختلف رو بسنجه زمان لازم داره. هر چی زمان بیشتری برای فکر کردن بهش بدید، کار خودتون بهتر میشه.
البته که سر وقت بودن هم اهمیت داره. وگرنه کارتون باز دچار مشکل خواهد شد.

2- اصرار کنید که پیشرفت کار رو ببینید

طراح های وب عادت دارن تو خفا کار کنن. ترجیح میدن اطلاعات کمی بدن و وقتی کار طراحی تموم شد و کار آماده ارائه شد اونو تحویل بدن. متاسفانه در اکثر موارد این روش منجر به بروز مشکلاتی میشه.
اگه به هر دلیلی طراح وب خواسته شما رو خوب متوجه نشده باشه، ممکنه روزها و هفته ها وقت بذاره و در نهایت یه طراحی تحویل بده که باب میل شما نیست. گذشته از وقتی که روی طراحی گذاشته، طراح از نظر احساسی و مالی هم روی این کار سرمایه گذاری کرده. از نظر طراح، سایتی که درست کرده هیچ نقصی نداره و دیگه نمیتونه بپذیره که زمان بیشتری روش بذاره و تغییرش بده و تعجبی هم نداره که این روند به درگیری و مناقشه منجر میشه.
بهتر اینه که از همون ابتدا با طراح وب سایتتون همراهی کنید. باید طرح های اولیه و وایرفریم ها رو ببینید. اینطوری دیگه خیالتون راحته که طراحی نهایی هر دوتونو راضی میکنه.

3- اگر شک دارید تست کنید

تردیدی نیست که بالاخره یه زمانی میرسه که شما و طراح وب سایتتون سر یه چیزی با هم مخالفید. هر چند طراحان وب تو حوزه کاری خودشون متخصصند اما این دلیل نمیشه که اشتباه نکنند. از اون مهمتر اینه که این وب سایت شماست و شما باید نسبت بهش احساس خوبی داشته باشید و مطمئن بشید که میتونه برای مشتریهاتون بهترین باشه.
اگه شک دارید که پیشنهاد طراحتون پیشنهاد خوبی نباشه، طراحی رو تست کنید. نمیشه بگیم چون شما به دلایل متعدد چیز دیگه ای رو میپسندید باید حرف طراحتونو رد کنید. به جاش مسئله رو با کاربرهای واقعی تست کنید و یه راه حل بی طرفانه پیدا کنید.

4- طراحی های متعدد نخواهید

یه اشتباه رایج بین مشتریها اینه که اصرار میکنن طراح از اول کار، چند تا ایده طراحی بهشون ارائه بده. شاید چون اینطوری احساس میکنن روی کار کنترل بیشتری دارن و میتونن ظاهر و حس و حال سایتشونو کارگردانی کنند. جدا از این، ایده داشتن چند طراحی مختلف از اساس ایده ناقصیه.
مشکل داشتن چند طراحی در ابتدای کار اینه که در نهایت منجر به یه طراحی فرانکشتاینی میشه. منظورم اینه که وقتی چند تا طراحی بهتون ارائه میشه، تو هر طراحی از چند تا عنصر خوشتون میاد و بعد میخواهید اونها رو انتخاب کنید و همه رو تو طراحی نهایی داشته باشید. هر چند قطعا طراحتون بهتون میگه نمیشه که هر عنصری رو به راحتی با هم ترکیب کنید و کنار هم بذارید.
به جای این کارها، پیشنهاد قبلی من رو اجرا کنید و طی روند کار در کنار طراحتون حضور داشته باشید و همین طور که طراحی داره درست میشه خودتون اونو هر طور دوست دارید شکل بدید.

5- هیچ وقت بدون توضیح طرحتونو به کسی نشون ندید

انتخاب به ظاهر و حال و هوای وبسایت ممکنه یه جورایی ترسناک باشه، به خصوص اگه اولین بارتون باشه. حتما میخواهید طراحی رو به همکارها، دوستان و حتی اعضای خانوادتونم نشون بدید تا مطمئن بشید که انتخابتون خوب بوده و خیالتون راحت شه.
من این کارو درک میکنم، اما بدونید که اصلا عاقلانه نیست. هر کسی یه تعریفی از طراحی بد یا خوب داره و یه چیز شخصیه. وقتی از آدمای مختلف نظر میپرسید، نظرات متفاوتی هم دریافت میکنید. این کار به جای اینکه خیالتونو از خوب بودن طراحی راحت کنه، برعکس بیشتر باعث شک و تردیدتون میشه.
البته قبول دارم که باید طراحی رو به چند نفر نشون بدید. اما نه به این صورت که طراحی رو نشون بدید و بپرسید نظرت چیه. اگه میخواهید یه جواب هوشمندانه بگیرید باید براشون توضیح بدید پشت این پروژه چه چیزهایی بوده و پروسه تصمیم گیری چطوری پیش رفته تا به اینجا رسیده و در نهایت این طراحی انتخاب شده. بدون این توضیحات همه فقط نظر شخصیشونو بهتون میدن.

6- مطمئن بشید که ذهنیت شما و طراح از اهداف کاری وب سایت یکیه

حتی اگه دارید تو طراحی با طراح وب سایتتون همکاری میکنید، باز هم ممکنه اهداف نهایی متفاوتی تو ذهنتون باشه. بخاطر همین حتما باید هر دو طرف راجع به اینکه نظرشون در مورد اهداف کاری وب سایت چی هست با هم صحبت کنند و به یک نتیجه واحدی برسند. تصمیماتی که در فرایند توسعه وب سایتتون اتخاذ میکنید همه بر اساس این اهداف انجام میشه.
به جز مشخص کردن اهداف کاری، در اکثر مشاغل باید مخاطب هدف هم تعیین بشه.

7- مخاطب هدف تونو واضح تعریف کنید

هر کاری از دستتون برمیاد انجام بدید تا کاملا شفاف و واضح هر اطلاعاتی که به نظرتون میرسه رو در مورد کاربرهاتون به طراح وب سایتتون انتقال بدید. اینجا خوبه که از طراحتون بخواهید تست کارایی سایت انجام بده. حتی از اون بهتر اینه که ازش بخواهید این تست کارایی رو روی کاربرهای خودتون انجام بده. اینطوری میتونه شناخت بهتری از علایق کاربرها بدست بیاره و ببینه چطور میشه جذبشون کرد.
اگه طراح وب نتونه به درستی مخاطب هدف رو بشناسه، خیلی راحت کل فرایند طراحی سایت اشتباه میشه.
اما اینم بگم که به جز طراح وب، شما خودتونم باید درک درستی از مخاطب هدفتون داشته باشید. شاید فکر کنید دارید، اما باز هم ارزششو داره که یه تست کارایی بگید براتون انجام بدن، مطمئنم از نتیجه متعجب میشید، چون کاربرها از چیزی که شما فکر میکنید خیلی متفاوتند. فقط در یه صورت میتونید این تست رو کنار بذارید اون هم وقتیه که تو کارتون هر روز با کاربرها و مشتریهاتون سر و کار داشته باشید.

8- طراحی رو زیادی شلوغ نکنید

یه مشکلی که من خیلی میبینیم تو پروژه های طراحی پیش میاد اینه که مالک وب سایت طراحی رو خیلی شلوغ میکنه. دقیقا برعکس، اکثر طراحان وب توی کارشون یاد گرفتند که از این کار اجتناب کنند، بیشتر هم چون توی آموزش هاشون اینها رو بهشون گفتند. اما چون اکثر مالکان سایتها پیش زمینه طراحی ندارند، تو این دام قدیمی طراحی می افتند.
از اونجایی که طراحی یه چیز شخصیه، هیچ وقت نمیتونید یه طراحی بی نقص درست کنید. اما همین که میخواهید بهترین ها رو بدست بیارید باعث میشه سعی کنید که همه چیز درست انجام بشه. و حالا مشکل اینجاست که هیچ وقت نمیتونید انتظار داشته باشید که همه کارها درست انجام بشن. شاید بشه طوری طراحیش کرد که طبق سلیقه شخصی شما باشه، اما به این معنی نیست که کاربرها هم ازش خوششون میاد و ترغیب میشن تا کاری رو که شما میخواهید روی سایت انجام بدن.
مرتبط با همین مسئله، مالکان سایتها معمولا فکر میکنند فقط در یک حالته که طراحی میتونه در بهترین حالت خودش قرار بگیره. اما بهترین کار برای انکه طراحی بی نقص انجام بشه اینه که اجازه بدید همه چیز اجرا بشه و بعد ببینید آیا کاربرها باهاش ارتباط برقرار میکنند یا نه. بعد میتونید اونو بر اساس داده هایی که بدست آوردید – و نه بر اساس خواسته های شخصی – اصلاح کنید تا تبدیل به یه طراحی خوب بشه.
یکی از بزرگترین مسائل در رابطه مشتری و طراحه. مالکان وب سایت باید طی یک همکاری بلند مدت با طراح کار کنند.

9- شراکتتونو به صورت دنباله دار ادامه بدید

اکثر مالکان وب سایتها از یه طراح وب میخوان سایتشونو براشون بازسازی کنه و بعد از اتمام کار همه چیزو تموم میکنن. این کار باعث میشه دیگه نشه تحلیل کاربر انجام داد و نتیجتا سایتتون از روند بهتر شدنش باز میمونه.
مالکان سایتها باید به صورت ماهانه با طراح وب سایتشون همکاری داشته باشند. اینطوری میتونن دائما برای اصلاحات مورد نیاز سایت برنامه ریزی کنند و از هزینه های سرسام آور بازسازی سایت خودشونو بیمه کنند.

10- روی مشکلات تمرکز کنید نه راه حل ها

آخرین نکته، که فکر میکنم بینهایت هم مهمه، این که نقش های خودتونو به طور واضح تعریف کنید تا وظایفتون مشخص بشه. به نظر من این وظیفه مالک سایته که مشکلات رو پیدا کنه و وظیفه طراح سایت هم اینه که مشکل رو حل کنه.
اما در اکثر موارد برعکس عمل میشه. مالک سایت مشکل رو پیدا میکنه (مثلا اینکه تم رنگی سایت مناسب مخاطبانش نیست) و به طراح میگه باید فلان رنگ رو انتخاب کنی. اما طراح این وسط نمیدونه مشکل چی بوده که حالا میخوان رنگ عوض شه. فقط میبینه که حالا مشتری میخواد رنگ سایتشو عوض کنه. این باعث میشه طراح نتونه راهکارهای دیگه ای که حتی ممکنه از پیشنهاد شما هم بهتر باشه بهتون ارائه بده. خلاصه اینکه مالک سایت خودش تبدیل به طراح میشه و طراح تبدیل به مجری فنی طراحی.
به این ترتیب هم استعدادهای طراح وب به هدر میره و هم ارتباط بین دو شریک لطمه میبینه و طراح وب علاقه خودشو نسبت به کار از دست میده.

قطعا این فهرستی که تو این مقاله ارائه شد کامل نیست، اما اگه فقط همینها رو هم رعایت کنید تا حد زیادی میتونید با بهتر کردن روابطتون با طراح وب، کارایی و اثرگذاری سایتتونو بهتر کنید. شرکت دارکوب ارائه دهنده کلیه خدمات مرتبط با وب در خدمت شماست تا بهترین نتایج ممکن رو برای شما فراهم کنه. باهامون تماس بگیرید.

چگونه برای سئو مطلب بنویسیم؟

نوشته شده توسط

اگه شما هم صاحب سایت هستید یا دوست دارید در آینده یکی داشته باشید قطعا برای بهینه سازی سایتتون یا بهتر بگیم برای سئوی سایتتون و بالا اومدن در سرچ گوگل به دنبال راه های مختلفی هستید. یکی از اون راه ها نوشتن مطالب و محتوا برای سایت است. مثلا در دارکوب در بخش مقالات مطالب بسیار زیادی وجود داره که هر کدومشون در جهت افزایش ترافیک سایت نقش کلیدی دارن.

طراحی سایت موبایل اول

نوشته شده توسط

در سال 2016 چیزی غیر قابل اجتناب اتفاق افتاد، تعداد کاربران وب از طریق موبایل نسبت به کاربران دسکتاپ افزایش پیدا کرد. البته این یک سوپرایز نبود، چون سال قبل از آن گوگل اعلام کرده بود که تعداد جستجوها از طریق دستگاه های موبایل از هر نوع دیگر دستگاه بیشتر است. و این روزها طراحی سایت موبایل اول یا Mobile First خیلی متداول هست، اما این طراحی یعنی چی؟ پیش از این درباره طراحی سایت محتوا-اول صحبت کرده ایم. طراحی موبایل اول اصلا بر سر اولویت دادن به عده ایی کاربر (موبایل) بر دسته دیگر (دسکتاپ) نیست. کاربران موبایل با دسکتاپ هیچ فرقی ندارند، و آن ها یکسان اند. طراحی موبایل بیشتر با تاثیر اولیه سر و کار دارد. اما تنها به این محدود نمی شود، و شما برای اینکه ارزش این نوع طراحی را درک کنید لازم است که کل فرآیند سفر و تجربه مشتری در وب سایت را در نظر بگیرید.

الگوریتم Possum گوگل

نوشته شده توسط

تاریخ انتشار possum : 11 شهریور 95
Possum (به معنی صاریغ) اسمیه که گوگل روی بروزرسانی مستند اما تأیید نشده اش گذاشته. این بروزرسانی تأثیر چشمگیری روی نتایج و رتبه بندی محلی داره. از اونجایی که گوگل هیچ وقت رسما Possum رو تأیید نکرد، سئوکارهای محلی مجبور شدند در مورد هدف و اثراتش فرضیه سازی هایی داشته باشند که تو این مقاله در موردش میخونید.

نگهداری و فعال نگهداشتن وب سایت

نوشته شده توسط

وب سایت مثل هر سیستمی نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. این نگهداری در بیشتر موارد بسیار ساده خواهد بود. و وابسته به بزرگی و پیچیده گی و نوع طراحی یک وب سایت گاه ممکن است زمانبر تر یا پیچیده تر باشد. در طول زمان با تغییر تکنولوژی های توسعه وب نیاز است که وب سایت شما نیز با این تغییرات به روز شود. یا گاهی با کشف یک باگ یا حفره امنیتی لازم است قسمتی از وب سایت شما برای محافظت از آسیب بد افزار ها تغییر داده شود.

تاثیر گوگل بر کسب و کار شرکت ها

نوشته شده توسط

کشورهای جدید، این چیزی است که به آنها می گویند. گوگل، آمازون، فیسبوک، توئیتر، مایکروسافت و اپل. این ها موتورهای جستجو، فروشگاه آنلاین، شبکه های اجتماعی، سیستم عامل یا گوشی همراه نیستند. اینان شرکت ها و تولید کنندگان کالا و خدماتی (رایگان و پرداختی) هستند که در سرتاسر دنیا به طور مستقیم یا غیر مستقیم مخاطب و مشتری دارند. شاید شما بخواهید چند نام دیگر به این لیست اضافه کنید، اما بدیعی است که در هیچ دوره ایی از تاریخ شرکت هایی به این قدرت و عظمت بر کسب و کار های سراسر جهان تاثیر نگذاشته اند. از آمریکا تا چین کسب و کار هیچ کشوری نیست، که تحت تاثیر این شرکت ها قرار نگرفته باشد، که کشورها در مقابل یا دست به بهره برداری، رقابت، تحریم یا محدود سازی فعالیت های آن ها در کشور خود نزنند.

در ساخت مسیریابی وب سایت، این اشتباهات را نکنید

نوشته شده توسط

تأثیر مسیریابی سایت در شکست یا موفقیت یک سایت از هر چیز دیگه ای بیشتره. چون هم میتونه روی ترافیک سایت اثر بذاره و هم روی رتبه بندی موتور جستجو. مسیریابی روی نرخ تبدیل کاربر به مشتری و کاربرپسند بودن وب سایت هم تأثیر داره. در اصل هر چیز مهمی در ارتباط با وب سایت یه جورایی به مسیریابی سایت ربط داره، از تماس با شرکت گرفته تا URLها.

نکاتی برای کارایی بیشتر در طراحی وب سایت موبایل

نوشته شده توسط

انتظار میره پلتفرم بزرگ بعدی اینترنت مرورگر وب موبایل باشه. الآن با پیشرفت تکنولوژی راحت میشه با گوشی های تلفن همراه نت گردی کرد. اگه در طراحی وبسایت موبایلی نقص کارایی وجود داشته باشه، وبگردی رو با مشکلات مواجه میکنه. طراحی وب برای گوشی های تلفن همراه باید ساده تر از وب سایتهای استاندارد باشه و بیشتر برپایه انجام عملیات باشه تا بشه کارها رو روش انجام داد، چون کاربری که وارد سایتی میشه هدفی داره و دنبال چیز خاصی میگرده که باید در رسیدن به هدفش کمکش کنیم.

تاثیر سرعت وب سایت بر سئو

نوشته شده توسط

یکی از مهمترین وظایف طراح وب سایت این است که تجربه کاربران در مشاهده یا مرور یک وب سایت را تا حد امکان ساده و روان نماید. امروز با افزایش روز افزون تعداد کاربران دستگاه های موبایل و اضافه شدن ترافیک آن ها به اینترنت، فاکتوری چون زمان بارگذاری یا مدت زمانی که طول می کشد یک وب سایت در مرورگر یک کاربر نمایش داده شود بسیار مهم است.

سرویس هایی برای تبدیل وب سایت به وب سایت سازگار با موبایل

نوشته شده توسط

ظهور موبایل تغییرات زیادی رو در صنعت وب بوجود آورد، به طوری که آینده وب به موبایل بستگی داره. دیگه الآن مثل قبل نیست که فقط از خونه یا محل کار بشه به اینترنت وصل شد، حتی دیگه نیازی به کامپیوترهای سنگین قدیمی هم نیست و با یه موبایل کوچیک میشه وب گردی رو تجربه کرد.

پست مهمان در سئو به چه معناست

نوشته شده توسط

در این مقاله ابتدا پست مهمان را تعریف کرده، سپس فواید آن را بررسی می کنم. و در ادامه راه کارهایی برای انجام این روش و کم کردن ریسک های مرتبط با پست مهمان ارائه می دهم.

هاست اشتراکی یا اختصاصی؟

نوشته شده توسط

از نقطه نظر شبکه، یک میزبان (Host) به هر رایانه سروری گفته می شود که به ماشین های دیگر توسط اینترنت متصل شده است. هر میزبان دارای آدرس آی پی منحصر به فرد خود است، که توسط یک شماره ی محلی کامپیوتر و شماره شبکه خاصی که به آن تعلق دارد ساخته شده است.

تفاوت های بازاریابی در بازار B2B و B2C

نوشته شده توسط

با اینکه در هر دو بازار B2B و B2C هدف فروش محصول به دیگری است، اما تجربه ثابت کرده که بازاریابی برای جذب مشتری در این دو نوع شرکت باید متفاوت باشه.

بازاریابی داخلی و دیجیتال چه تفاوتهایی دارند؟

نوشته شده توسط

خیلی ها از من میپرسن، بازاریابی داخلی چیه و چه فرقی با بازاریابی دیجیتال داره؟
محدوده بازاریابی طی سالهای اخیر به قدری گسترده شده که در حال حاضر میبینیم تاکتیک های شناخته شده بازاریابی با روشهای جدید تعریف نشده ای ترکیب شده اند. یکی از دلایل این مسئله هم ظهور عصر دیجیتاله.
معمولا درک تفاوتهای این دو نوع بازاریابی مبهم و گیج کننده است اما چیز سختی هم نیست. اجازه بدید یه تلاشی بکنیم و ببینیم این دو دنیای متفاوت چه چیزهایی رو شامل میشن.

ضرورت و اهمیت پشتیبانی وب سایت

نوشته شده توسط

وب سایت ها رسانه هایی تعاملی هستند، که هدف آن ها این است که به کاربران اجازه دهند تا به سرعت به اطلاعات در وب دسترسی داشته و یا با آن ارتباط برقرار کنند، نکته اصلی آن است که این ارتباط از هر کجا تنها با یک اتصال اینترنتی ممکن است.

آیا تغییرات امسال (1396) گوگل ادوردز اثری بر سئو و تبلیغات کلیکی خواهد داشت؟

نوشته شده توسط

متخصص های سئو و تبلیغات کلیکی برای اینکه بتونن موفق باشن باید هر تغییری که بوجود میاد خودشونو با شرایط جدید وفق بدن. با تغییراتی که گوگل ادوردز در کارش داده، این متخصصین هم باید کمپین هاشونو با تغییرات جدید هماهنگ کنند. حالا اواخر سال گذشته (1395) گوگل تبلیغاتشو از حالت استاندارد به حالت گسترده تغییر داد.

مقایسه نسخه اپلیکیشن و موبایلی وب سایت

نوشته شده توسط

اگر شما در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک حضور آنلاین بر روی دستگاه های موبایل برای کسب و کار یا سازمان خود هستید، یکی از اولین ملاحظاتی که احتمالا به ذهن متبادر می شود این است که آیا می خواهید یک برنامه تلفن همراه برای دانلود کاربران (App) یا یک وب سایت سازگار با تلفن همراه (Responsive)، یا شاید هر دو را پیاده سازی کنید. وب سایت ها و برنامه های موبایل در نگاه اول بسیار شبیه به نظر می رسند و تعیین اینکه کدامیک برای نیازهای شما مناسب است، به تعدادی از عوامل، از جمله مخاطبان هدف، بودجه موجود، هدف مورد نظر و کارکردهای مورد نیاز بستگی دارد.

الگوریتم کافئین گوگل چیست؟

نوشته شده توسط

این روزها گوگل بین مخاطبان محبوبیت زیادی به دست آورده و یکی از مهم ترین و بزرگ ترین و همینطور پر کاربرد ترین موتورهای جست و جو است. به همین خاطر تلاش های بسیاری برای حفظ اعتبار خود از جمله رضایت کاربران انجام میده و یکی از این تلاش ها ایجاد تغییراتی در زمینه الگوریتم ها است.

تاثیر نام دامنه بر سئو

نوشته شده توسط

عوامل زیادی در تعیین رتبه بندی یک وب سایت موثر هستند. یکی از آنها نام دامنه است. در این مقاله ابتدا درباره نام دامنه توضیح می دهیم و سپس عواملی که در انتخاب نام دامنه و سئو تاثیر دارد را ذکر می کنم. با ما همراه باشید.

وب سایت دینامیک بهتر است یا استاتیک؟

نوشته شده توسط

وب سایتها در شکلها و اندازه های مختلفی تولید میشن، اما همشون در یکی از دو دسته استاتیک و دینامیک قرار میگیرند.
وقتی فقط از روی مرورگرتون به وب سایتی نگاه میکنید، تفاوتی بین یه وب سایت استاتیک و یه وب سایت دینامیک وجود نداره اما این دو تأثیر خیلی زیادی روی عملکرد سایت دارند. تو این مقاله با تفاوتهای عملی این دو نوع وب سایت آشنا میشیم.


دارکوب نام تجاری ثبت شده. دارای مجوز از نظام صنفی رایانه ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. رتبه چهار شورای عالی انفورماتیک کشور.