اصول طراحی و توسعه وب سایت سازگار با موتورهای جستجو (قسمت دوم: کلیدواژه ها، سئوی درون-صفحه، متاتگ ها)

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

 در قسمت قبل در مورد سئو و بهینه سازی محتوا و لینکهای وب سایت برای موتورهای جستجو صحبت کردیم که میتونید از لینکی که دادم مطالبش رو مطالعه کنید. در این قسمت میخوام در مورد بهینه سازی کلیدواژه ها، بهینه سازی درون-صفحه، تگ های عنوان و متاتگ ها صحبت کنم.

استفاده و هدفگیری کلیدواژه ها

کلیدواژه ها برای پروسه سرچ اهمیت خیلی زیادی دارند. در واقع کل علم بازیابی اطلاعات (شامل موتورهای جستجوی مبتنی بر وب مثل گوگل) بر پایه کلیدواژه ها بنا شده. موتورهای جستجو بعد از اینکه محتوای صفحات سراسر وب رو میخزند، اونها رو بر اساس کلیدواژه هاشون در دیتابیس های مختلفی فهرست بندی میکنند. یعنی موتورهای جستجو یک دیتابیس ندارند، بلکه میلیونها میلیون دیتابیس کوچیک تر دارند و هر کدوم برای یک عبارت یا کلمه کلیدی خاص هست. اینطوری موتورهای جستجو میتونن داده هایی رو که لازم دارند در کسری از ثانیه پیدا کنند.
در مورد کلیدواژه ها در دارکوب زیاد گفتیم. دیگه همه میدونید که اگه مثلا میخواهید برای کلمه “وب سایت” رتبه بگیرید، باید این کلمه رو در بخشی از محتوای قابل خزیده شدن صفحه وب بیارید.

سلطه کلیدواژه

کلیدواژه ها میتونن هدف کاربر رو از سرچ مشخص کنند و اونو به اطلاع موتورهای جستجو برسونن. وقتی کاربر کلمه ای رو در نوار جستجو وارد میکنه، موتور جستجو اون کلمه رو با صفحاتی که داره تطبیق میده تا صفحات مناسب رو بر اساس کلیدواژه مورد نظر پیدا کنه. تفاوت در ترتیب نوشتن کلمات و نوع نوشتنشون باعث میشه نتایج متفاوتی براتون ظاهر بشه.
موتورهای جستجو برای اینکه میزان ارتباط یک کلیدواژه رو با یک صفحه وب بسنجند، به نحوه استفاده از کلیدواژه ها در صفحات نگاه میکنند. یکی از بهترین روشهای بهینه سازی رتبه یک صفحه استفاده از کلیدواژه هایی که میخواهید براشون در اون صفحه رتبه بگیرید در عنوان، متن و داده های متا است.
معمولا هر چی کلیدواژه های مشخص تری انتخاب کنید، رقابت در نتایج سرچ کمتر میشه و احتمال اینکه بتونید رتبه بهتری کسب کنید افزایش پیدا میکنه. وقتی کلمات کلی رو بعنوان کلیدواژه انتخاب میکنید، تعداد نتایجی که در صفحه نتایج موتورهای جستجو برای اون کلیدواژه ظاهر میشه خیلی زیاده، اما اگه یه کلمه خاص تر رو انتخاب کنید، تعداد نتایج به نسبت کاهش پیدا میکنه و به همین خاطر شما رقیب کمتر دارید. مثلا کلمه “کتاب” رو مقایسه کنید با کلمه “قورباغه را قورت بده” که اسم یکی از کتابهاست.

سوء استفاده از کلیدواژه ها

در اوایل ظهور سرچ آنلاین، مردم برای گول زدن موتورهای جستجو از کلیدواژه ها سوء استفاده میکردند، به این صورت که کلیدواژه ها رو به صورت افراطی در تمام قسمتهای متن، URL ، متا تگها و لینکها میچپاندند. در اون زمان تنها ابزاری که برای رتبه بندی صفحات وب استفاده میشد همین کلیدواژه ها بودند و دیگه موتورهای جستجو نمیتونستند نحوه کاربرد کلیدواژه ها در متن و ارتباطشون رو با بقیه اجزای جمله بفهمند. اما به مرور موتورهای جستجو پیشرفته تر شدند و به لطف ماشین یادگیری تونستند به ایده آل ها نزدیک تر بشن و راههای کشف این کلک ها رو پیدا کنند، دیگه الآن این کار فقط باعث کم شدن رتبه صفحه وب میشه و هیچ اثر مثبتی نمیتونه داشته باشه.
الآن بهترین کار برای بهینه سازی کلمات کلیدی صفحه اینه که بطور طبیعی ازشون استفاده کنید، هر جایی که لازمه و در صحبت کردن طبیعی بکار میبریم. الآن مهمترین مسئله رضایت مخاطب شماست. پس طوری بنویسید که مخاطبتون متوجه بشه.
شاید بپرسید چه کلمه ای رو باید بعنوان کلیدواژه انتخاب کنم. اول دقت کنید که لازم نیست حتما یک کلمه باشه، بلکه حتی اگه یک عبارت چند کلمه ای کلیدی انتخاب کنید خیلی هم بهتر هست. دوم اینکه وقتی میخواهید یک صفحه وب درست کنید، باید یک هدف داشته باشید و این هدف باید جواب دادن به یکی از سوالات یا نیازهای کاربران باشه. حالا پیش خودتون فکر کنید این دسته از کاربرها برای حل مشکلشون یا پیدا کردن جواب سوالشون چه چیزی رو سرچ میکنند؟ همون عبارتها میشن کلمات کلیدی شما.

راز تراکم کلیدواژه

اگه دو تا متن داشته باشیم که هر دو 1000 کلمه داشته باشند و کلیدواژه در هر دو متن 20 بار تکرار شده باشه، اونوقت تراکم کلیدواژه در هر دو متن 20 تقسیم بر 1000 یعنی 2 درصد است.
از روی تراکم کلیدواژه نمیشه فاصله تقریبی بین کلیدواژه های متن رو فهمید یا نمیشه گفت کلیدواژه ها در کجای متن قرار گرفتند. حتی نمیشه گفت موضوع اصلی و تیترهای فرعی یک متن چه چیزهایی هستند. بنابراین یادتون باشه که تراکم کلیدواژه جدا از محتوا، کیفیت، معنا و ارتباط متن با کلیدواژه است.

بهینه سازی درون-صفحه

کاربرد کلیدواژه و هدف گیری اونها هنوز هم بخشی از الگوریتم های رتبه بندی موتورهای جستجو به شمار میان. ما میتونیم با استفاده از روشهای مؤثری در استفاده از کلیدواژه ها صفحاتی درست کنیم که به خوبی بهینه سازی شده باشند. دارکوب به شما پیشنهاد میکنه به صورت زیر از کلیدواژه هاتون استفاده کنید:
– حداقل یک بار در تگ عنوان؛ سعی کنید عبارت کلیدی تا جایی که میشه به ابتدای تگ عنوان نزدیک باشه. در تیتر بعدی به طور مفصل در مورد تگ های عنوان صحبت خواهیم کرد.
– یکبار در نزدیکی های بالای صفحه.
– حداقل دو سه بار خودِ کلیدواژه یا مشتقات اون رو در متن صفحه استفاده کنید. اگه متن طولانیه تعداد دفعات تکرار میتونه بیشتر هم باشه. از این تعداد بیشتر هر چند که ممکنه مزیت هایی داشته باشه ولی طبق تجربه ما اثر چندانی در رتبه صفحه نخواهد داشت.
– حداقل یک بار در تگ alt عکسی که در صفحه وجود داره. این تگ نه تنها برای سرچ وب بلکه برای سرچ تصاویر هم به درد میخوره و کمک میکنه تا از سرچ های تصاویر هم ترافیک بگیرید.
– یک بار در URL ؛ در قسمت بعدی بطور کامل در مورد بهینه سازی URL صحبت میکنیم.
– حداقل یک بار در تگ توصیف متا؛ البته تگ توصیف متا برای رتبه بندی استفاده نمیشه، این تگ رو کاربرها در صفحه نتایج مشاهده میکنند و کاربرد کلیدواژه در اون و خوب نوشتنش باعث میشه بتونید بیشتر کلیک بگیرید. تگ توصیف متا همون متن اسنیپتی هست که در زیر عنوان و URL نتایج دیده میشه.
دقت داشته باشید که نباید کلیدواژه ها رو در انکورتکست های لینکهایی که به صفحات دیگری وارد میشن بکار ببرید.

تگ های عنوان

عنوان یک صفحه باید دقیق و درست باشه و بتونه به خوبی محتوای صفحه رو توصیف کنه تا هم تجربه کاربری خوبی رو رقم بزنه و هم برای موتورهای جستجو بهینه شده باشه.
چون تگ های عنوان برای بهینه سازی موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخوردارند تصمیم گرفتم براش یه تیتر جداگانه بنویسم. برای بهینه سازی یا سئوی تگ عنوان برای موتورهای جستجو و افزایش کارایی اون توصیه های زیر رو رعایت کنید:

  • طول تگ عنوان

موتورهای جستجو فقط 65-67 کاراکتر اول تگ عنوان رو در صفحه نتایج جستجو نمایش میدن و اگه عنوان شما از این تعداد طولانی تر باشه ادامه اش نمایش داده نمیشه و به صورت سه تا نقطه جمله قطع میشه. سایتهای شبکه های اجتماعی هم همین قدر محدودیت دارند، بنابراین بهتره که شما هم از این قانون تبعیت کنید و عناوینتون رو حداکثر تا 65 کاراکتر بنویسید مگر اینکه تعداد کلیدواژه هاتون زیاد باشه یا کلمات کلیدی طولانی ای رو انتخاب کرده باشید و برای رتبه گرفتن مجبور باشید همشونو در تگ عنوان قرار بدید.

  • کلیدواژه های مهم رو نزدیک ابتدای تگ عنوان بکار ببرید

هر چی کلیدواژه ها به ابتدای تگ عنوان نزدیک تر باشند برای رتبه گرفتن بهتره و احتمال اینکه کاربر در صفحه نتایج جستجو روی صفحه شما کلیک کنه بیشتر میشه.

  • برندسازی

ما در دارکوب در انتهای همه تگ های عنوان اسم برندمون رو ذکر میکنیم تا برندمون در ذهن مخاطب ثبت بشه. به علاوه به این ترتیب احتمال اینکه خوانندگان قدیمی دارکوب یا کسانی که قبلا با مقالات ما آشنا شده اند با دیدن اسم دارکوب روش کلیک کنند بیشتر میشه. حتی بعضی وقتها شرایط طوریه که بهتره اسم برندتونو در ابتدای تگ عنوان بیارید، مثلا در صفحه اصلی وب سایت. چون کلماتی که در ابتدای تگ بکار میرن ارزش بیشتری برای رتبه بندی دارند.

  • اثر عواطف و خوانایی رو در نظر بگیرید

تگ های عنوان باید توصیفی و خوانا باشن. تگ عنوان اولین قسمت از برند شماست که مخاطب باهاش ارتباط برقرار میکنه و باید تا جایی که میتونه اثر مثبتی در ذهن مخاطب بذاره. نوشتن یک تگ عنوان جذاب میتونه توجه مخاطب رو در صفحه نتایج جستجو به سمت خودش جلب کنه و کاربر رو به کلیک کردن ترغیب کنه. همونطور که می بینید سئو فقط به کاربر کلیدواژه و موتور جستجو محدود نمیشه، بلکه تجربه کاربری هم در اون دخیل است.

متاتگ ها

متاتگ ها در ابتدا بعنوان نماینده محتوای یک صفحه وب استفاده میشدند. اینجا به چند متاتگ مهم می پردازیم و در مورد استفاده هاشون توضیح میدیم:

متاروبات ها

تگ متاروبات برای کنترل فعالیت های موتور جستجو در هر صفحه استفاده میشه. نحوه عمل متاروباتها متفاوته:
ایندکس/نوایندکس: به موتورهای جستجو میگه که آیا صفحه رو فهرست بندی بکنند و در صفحه نتایج نشون بدن یا نه. اگه از تگ نوایندکس (noindex ) استفاده کنید، موتورهای جستجو اون صفحه رو در فهرست بندی نمیارن. اگه از هیچ تگی استفاده نکنید، اون صفحه فهرست بندی میشه، بنابراین نیازی به استفاده از تگ ایندکس برای فهرست بندی شدن نیست.
فالو /نوفالو: به موتورهای جستجو میگه که آیا لینکهای درون این صفحه خزیده بشن یا نه. تگ نوفالو (nofollow ) باعث میشه موتورهای جستجو لینکهای درون صفحه رو دنبال نکنند و در نتیجه اون لینکها در رتبه بندی صفحه اثر نخواهند داشت. به طور پیش فرض همه صفحات فالو هستند و موتورهای جستجو همه لینکها رو دنبال میکنند. بنابراین نیازی به استفاده از تگ فالو ندارید.
نوآرشیو: وقتی از تگ noarchive استفاده کنید موتورهای جستجو کش صفحه رو ذخیره نمیکنند. به طور پیش فرض همه موتورهای جستجو یه کپی از همه صفحاتی که فهرست کرده اند در خودشون ذخیره میکنند و در لینک کش نتایج جستجو در اختیار کاربران سرچ کننده قرار میدن.
نواسنیپت: به موتورهای جستجو میگه در صفحه نتایج در کنار عنوان و URL صفحه اسنیپت یا توصیف صفحه رو نمایش ندن.
noodp/noydir : اینها تگ های اختصاصی ای هستند که موتورهای جستجو میگن از دایرکتوری یاهو هیچ اسنیپت توصیفی درباره صفحه نگیرند که در صفحه نتایج نمایش بدن.

متای توصیفات

تگ متای توصیفات یه توضیح کوتاه درباره محتوای صفحه است. موتورهای جستجو از کلیدواژه ها یا عبارتهای کلیدی درون این تگ برای رتبه بندی استفاده نمیکنند، اما توصیفات متا اولین منبع برای اسنیپت متنی است که در صفحه نتایج جستجو در زیر URL صفحه نوشته میشه.
همونطور که قبلا گفتم متای توصیفات برای رتبه بندی صفحات استفاده نمیشه، اما بعنوان تبلیغ برای صفحه در نتایج جستجو عمل میکنه و نقش مهمی در بازاریابی جستجو داره. هر چی این متن برای مشتری جذابتر و اغواکننده تر باشه بهتر اونها رو به کلیک کردن ترغیب میکنه و در نتیجه ترافیک صفحه بالا میره.
گوگل کلیدواژه های متای توصیفات رو برجسته و درشت میکنه، بنابراین اگه از کلیدواژه ها در این قسمت استفاده کنید، احتمال اینکه کاربر روی صفحه وب شما کلیک کنه افزایش پیدا میکنه. قبلا متای توصیفات حداکثر 160 کاراکتر بود و اگه بیشتر از این مینوشتید گوگل اضافه رو حذف میکرد و به جاش سه تا نقطه میذاشت، اما الآن این تعداد بیشتر شده و به حدود 300 تا رسیده که در پستی به طور مفصل در مورد طول توصیفات متا در سال 97 صحبت کردیم که میتونید از طریق لینکی که دادم مطالعه بفرمایید.
اگه توصیفات متا برای صفحه تون مشخص نکنید، موتورهای جستجو خودشون از روی عناصری که در صفحه دارید یک اسنیپت درست میکنند. اگه چند کلیدواژه و عنوان رو در یک صفحه پوشش دادید، نذاشتن متای توصیفات روش خوبی میتونه باشه.

متاکلیدواژه ها

تگ متای کلیدواژه ها یه زمانی خیلی اهمیت داشت، اما الآن دیگه برای بهینه سازی موتورهای جستجو اهمیتی نداره.

سایر متاتگ ها

متای رفرش، متا revisit-after ، متا content-type و متاهای دیگه ای هم وجود دارند که برای بهینه سازی موتورهای جستجو بکار میرن اما از اهمیت کمتری برخوردارند و به همین دلیل معمولا بهشون پرداخته نمیشه. اگه دوست دارید در موردشون بدونید شما رو به کنسول سرچ گوگل ارجاع میدم.
شما پست دوم از مجموعه سه پستی اصول طراحی و توسعه وب سایت سازگار با موتورهای جستجو رو مطالعه کردید، برای مطالعه قسمتهای دیگه میتونید از لینکهای زیر استفاده کنید:

قسمت اول اصول طراحی و توسعه وب سایت سازگار با موتورهای جستجو (سئوی محتوا و لینک ها)

قسمت سوم اصول طراحی و توسعه وب سایت سازگار با موتورهای جستجو (سئوی URL و ریچ اسنیپت ها)

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته