دلایل ترک وب سایت توسط کاربران

نوشته شده توسط مهندس علیرضا حدادی

در این مقاله قصد شده است تا دلایل جامعی برای ترک وبسایت توسط کاربران بیان کنیم.مدت زمان حضور کاربر در سایت و دفعات ورود او در طول سال بسیار مسئله جدی می باشد چرا که مستقیما با سود صاحبان سایت و همچنین تعیین رتبه سایت در نتایج جستجو ارتباط دارد.

فرض کنید که سایت شما نسخه و نمونه ای خوب و قانع کننده از وب سایت ها می باشد.تصاویر محصولاتتان بی عیب و نقص می باشد.طراحی کلی سایتتان حرفه ای می باشد.و به لطف علم بازاریابی روز دنیا شما برای سایت خود ترافیک کسب کرده اید و سایت شما به میزان دلخواه بازدید دارد.

پس چرا تنها تعداد محدودی از بازدیدکنندگان سایت به مشتری های پر و پا قرص سایت ما تبدیل می شوند؟!

ما در شرکت طراحی سایت دارکوب این مشکل را مرتبا از مشتری های خود و صاحبان وب سایت می شنویم.متاسفانه تبدیل بازدیدکنندگان معمولی به مشتریان همیشگی سایت دیگر همانند آموزه های قدیمی که گفته می شد:”شما کافی است سایت را بسازید، مشتریان خودشان می آیند”، نمی باشد و این مبحث بسیار حرفه ای تر شده است.گرفتن و تبدیل بازدیدکننده به صورت آنلاین یکی از فاکتورهای خاص ترکیبی است.

فرصت های زیادی برای اشتباه در تبدیل (تبدیل به معنی تبدیل بازدیدکننده به مشتری ثابت است) وجود دارد که برای سایت ما هزینه بر خواهد بود.اگر شما مشکلی در نگهداری خریداران در سایت را داشته اید، بی شک شما یکی ازاشتباهات زیر را مرتکب می شوید که باعث شده بازدیدکنندگان بدون تبدیل شدن به مشتریان ثابت، وب سایت شما را ترک می کنند.

 

16 دلیلی که مردم سایت شما را ترک می کنند

1-طراحی شما منقضی شده است.

در یک از مقاله های معتبر که به صورت وبلاگ و با نام “ُSocial Triggers” (محرک های اجتماعی) منتشر شد، حاکی از یک مطالعه شگفت آور بود و از تاثیرات طراحی سایت  بر اعتماد ادراکی مشتریان سخن می گفت.

در این تحقیق، روانشناس و پژوهشگری با نام دکتر الیزابت سایلنز از شرکت کنندگان خواست تا وبسایت هایی که موضوعشان فشار خون بود را بازدید کنند و سپس میزان اعتماد یا عدم اعتماد سایت خود را بیان کنند.در یک رویکرد جالب از این بررسی، این مطالعه نشان داد که 94 درصد از افرادی که از سایت ها رضایت نداشتند، تنها به خاطرطراحی آنها و عدم راحتی حرکت کاربران در این سایت ها بود.

پس اگر هنوز سایتتان مانند وب سایت های قدیمی که 10 سال پیش طراحی شده اند می باشد، به نفعتان است که به سراغ یک طراحی حرفه ای و به روز بروید و طراحی خود را مجددا پی ریزی کنید.

 

2- محتوای شما به سختی خوانده می شود.

با توجه به مورد بالا، توجه داشته باشید که طراحی سایت  تنها  در مورد رنگ ها، تصاویر و گرافیک نیست.فونتی که استفاده می کنید، همچنین رنگ متن و پس زمینه آن، می تواند تعیین کند که یا مردم می توانند به راحتی آنها را مطالعه کنند.اگر مطالعه برای آنها به راحتی انجام نشود، آنها هم به راحتی به کاربران ثابت سایت تبدیل نمی شوند.

هیچ قانون مشخص و سختی برای اینکه از کدام فونت ها باید استفاده شود و از کدام فونت ها اجتناب کنیم وجود ندارد.فقط حتما باید از ترکیب رنگ هایی با وضوح بالا و شفافیت مناسب استفاده کنید، فونت شما بدون تزیین و حکاکی باشد که عموم مردم بتوانند آن را بخوانند.می توانید با کمی تحقیق نکات و ایده هایی راجع به انتخاب درست فونت پیدا کنید.

اما در مورد اندازه فونت، از فونت های بزرگ استفاده کنید تا چه به کاربران موبایلی و چه دسکتاپی تجربه خوبی از مطالعه بدهید.برای سرفصل ها و تیترهای اصلی از فونت px22 و بزرگتر استفاده کنید.برای بدنه و متن اصلی از فونت px14 و بزرگتر از آن بهره بگیرید.

 

3- سایت شما به پلاگین های منسوخ متکی است.

اگر شما محتوای فروش یا هر محتوای دیگر را در فایل های فلش ذخیره کرده اید، شما زمان کاربرانی که تمایلی برای به روز رسانی این پلاگین را ندارند و یا وقت محدودی برای کارهای خود دارند را تلف می کنید و به زبان ساده حوصله شان را سر می برید.حتی سایتی به بزرگی یوتیوب هم استفاده از محتوای فلش خود را کاهش داده و بیشتر از پخش کننده ویدئوی مدرن HTML5 استفاده می کند.

به جای استفاده از فایل فلش، شما هم برای ویدئوها و انیمیشن ها از HTML5 استفاده کنید.برای دادن تجربه بهتر به کاربرانی که نمی توانند یا نمی خواهند ویدئو ببینند (و همچنین برای کمک به افزایش سئو سئو) از خلاصه، یادداشت یا رونوشت برای ویدئوها استفاده کنید.

 

4- شمامردم را در تبلیغات سایت غرق می کنید.

اگر وب سایت شما براساس یک مدل تبلیغاتی بنا شده باشد و از از این راه هزینه های کسب و کارتان تامین می شود، با حذف آنها از وبسایتتان ممکن است گزینه جایگزین مناسبی مانند تبلیغات نداشته باشید.اما اینکه شما به وجود این تبلیغات نیاز دارید به این معنی نیست که  شما این تبلیغات را در همه جای سایت قرار دهید.

در سال 2014 طبق تحقیقاتی که براساس اعتماد به تبلیغات صورت گرفت نشان داد که شرکت کنندگان در این بررسی به تبلیغات آنلاین مانند بنرهای تبلیغاتی آنلاین در وب سایت ها اعتماد کمتری نسبت به تمام تبلیغات سنتی مانند  تبلیغات در روزنامه ها، مجلات، بیلبوردها، تبلیغات رادیویی و…دارند.

از آنجا که اعتماد یک مولفه کلیدی برای روند “تبدیل” است، تعداد تبلیغات و جاهایی از سایت را که به این کار اختصاص دادید را محدود کنید.تبلیغات نباید اولین چیزی باشد که به چشم بازدیدکننده می خورد و نباید این طور حس شود که این سایت بیشتر از محتوای خود تبلیغات ارائه می دهد.

 

5- ویدئو در سایت شما به صورت خودکار پخش می شود.

من خودم به شخصه اگر مشاهده کنم که یک ویدئو به صورت اتوماتیک در حال پخش است به سرعت دکمه بازگشت و خروج از سایت را می زنم.امروزه  کاربران دیجیتال ترجیح می دهند تا در انتخاب نوع محتوای آنلاینی که به آنها نمایش داده می شود مختار باشند و خودشان آن را نتخاب کنند؛ نادیده گرفتن این حقیقت باعث می شود که مشتریان پتانسیل شما بدون رضایت و خرید به سرعت وب سایت شما را ترک کنند.

 

6- رابط کاربری و حرکت در سایت ساختار واضحی ندارد.

بارها شده که وارد یک سایت می شوید و برای پیدا کردن اجزای آن و یا چیزی که دنبالش هستید به مشکل و صرف زمان زیاد بر می خورید و احساس می کنید که وارد یک هزارتو شده اید تا یک رسانه تصویری.پس خودتان را جای دیگر کاربران بگذارید، آن زمان متوجه خواهید شد که چه حسی به انها دست می دهد.

ساختار بد برای حرکت کاربر نه تنها برای تجربه کاربر مناسب نیست بلکه برای سئو سایت ما هم بسیار مضر خواهد بود. یکی از مواردی که همیشه شرکت طراحی سایت دارکوب روی آن توجه دارد همین بخش رابط های کاربری و ساختار حرکت در سایت است.

قانون طلایی برای این بخش “راحتی حرکت در سایت” که به آن Navigation در علم طراحی سایت می گویند این است: فکر کنید خودتان یک کاربر معمولی هستید که می خواهید ازسایت استفاده کنید.اگر برای اولین بار به عنوان یک بازدیدکننده وارد سایت خودتان شوید، انتظار داشتید که اطلاعات در آن چگونه سازماندهی می شد؟ مایل بودید که چند کلیک و چند قدم برای رسیدن به پاسخ سوالتان وجود داشت؟

تنظیم مجدد Navigation سایت براساس نیازها و راحتی کاربران منجر به جلوگیری از کاهش فروش و از دست دادن مشتریان بالقوه به خاطر سازماندهی بد محتوا می شود.اگر مطمئن نیستید که آیا می توانید محتوای خود را براساس انتظارات کاربران تنظیم مجدد کنید، از خدماتی همچون UserTesting برای کشف نقاط پتانسیل سایت استفاده کنید.

 

8- سایت شما فاقد شخصیت است.

شخصیت و قدرت برند در وب سایت شما و انواع و اقسام بازاریابی ها مسئله بسیار مهمی می باشد.

طبق مطالعه که انجام شد بین برند و کشوری که برند در آن فعالیت می کند رابطه هایی است که با رعایت آنها می توان موفقیت بیشتری در کشورها پیدا کرد.

این یعنی ویژگی های شخصیتی ایده آل نام دارد، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.همانند اینکه وجود یک برند با شخصیت ثابت در کسب و کار باعث موفقیت می شود، در سایت هم همین حالت وجود دارد.اگر برند و نام شما طوری باشد که هرکسی بتواند آن را بنویسد و هیچ شاخصه خاصی نداشته باشد، در ارتباط با مشتریان پتانسیل به مشکل برخواهد خورد.این مشکل در ارتباط منجر می شود که فروش ما هم از این مسئله ضربه ببیند.

 

9- سایت شما بارگزاری کندی دارد.

تحقیقات از KISSmetrics گزارش می دهد که زمان لود شدن سایت  در عملکرد سایت مسئله اساسی می باشد.در اینجا برخی از ویژگی های کلیدی که از تجزیه و تحلیل آنها بدست آمده وجود دارد:

  • 47 درصد بازدیدکنندگان سایت انتظار دارند که وب سایت در 2ثانیه و کمتر از آن بارگزاری شود.
  • 40 درصد اگر لود شدن سایت بیش از 3 ثانیه طول بکشد آنرا ترک خواهند کرد.
  • حتی یک ثانیه تاخیر بیشتر(از 3 ثانیه انتظاری که ذکر شد) میزان رضایت مشتریان را تا 16% کاهش خواهد داد.
  • اگر بازدهی و سرعت لود خود را کم اهمیت دانسته و از آن چشم پوشی کرده اید،این کار را در صدر کارهایی که برای ساییتان اید انجام دهید بگذارید.

 

10- پیشنهادات شما جذاب یا مرتبط نیست.

ایجاد و ارائه یک پیشنهاد مناسب و قانع کننده یک طرف موضوع می باشد اما آیا این پیشنهاد با مخاطبان شما سنخیت دارد؟ اگر چنین است، آیا آن را به اندازه کافی جذاب برای مخاطبان ارائه می دهید؟ اگر شما الگوهای ترافیکی خود را مشاهده کنید و ببینید که  بازدیدکنندگان شما به وسیله این پیشنهادات وارد صفحه فرود و سایت شما می شوند و با وب سایت وارد تعامل می شوند، شانس خوبی برای تداوم ارتباط آنها با سایت شما به وسیله همین پیشنهادات به وجود خواهد آمد.

صفحات فرود قدرتمند که نقش تبدیل بازدیدکننده به مشتری را دارند دکمه های فراخوان (Call-to-Action) قدرتمند دارند تا کاربر به روشنی بداند در مراحل بعد چه چیزی در انتظار اوست و یا در آن مرحله چه کاری باید انجام دهد.

 

11- مزایای محصولات شما واضح نمی باشند.

اگر شما ویژگی ها محصولاتتان را به روشنی و وضوح با کاربران سایت خود به اشتراک نگذارید، قطعا نمیتوانید آنها را به سمت خرید محصولاتتان سوق دهید.

خب برای شما یک مثال در نظر گرفتیم، معرفی ویژگی مدل کلاسیک Apple iPod که یک نوع پخش کننده موسیقی از شرکت اپل می باشد:

خب در تبلیغات این شرکت دو جمله برای ظرفیت این دستگاه گفته شد، یکی این که (Storage for 1GB of MP3s)  به معنی حافظه برای 1 گیگا بایت از فایل های MP3 و دیگری (1000 Songs in your pocket) یعنی 1000 موزیک در جیب شما…

خریداران جدیدی اپل توجهی به MP3 یا 1 گیگا بایت حافظه نمی کنند یا اصلا ممکن است در مورد این نوع اطلاعات چیزی ندانند؛ آنها به این موضوع توجه می کنند که هر جایی که بروند، 1000 آهنگ همیشه همراه آنها خواهد بود.

این همان گفتن مزایای فروش است، به جای اینکه تنها ویژگی های یک محصول را بیان کنیم.درک این مفهوم و پیاده سازی آن هم برای تبدیل کاربران به مشتریان ثابت بسیار حیاتی می باشد.

 

12- شما هرگز از دکمه های فراخوان استفاده نمی کنید.

این ممکن است کمی عجیب باشد، اما طبق تحقیقاتی که انجام شد حاکی از آن بود که از سال 2013 تا همین اواخر سال میلادی بیش از 80 درصد از کسب و کارهای کوچک در Call-to-action سایت های خود ضعف دارند.این آمار سرسام آور است و بی شک این سایت ها به دلیل اینکه از “دکمه های فراخوان یا فراخوان برای عمل” ضعیف استفاده کرده اند، فروش های زیادی را از دست داده اند.آنها به سادگی بسیاری از فرصت های فروش خود را از دست داده اند.

مشتریان شما تا زمانی که آنها را برای انجام کاری در سایت تهییج نکنید، آنها هم هیچ کاری روی سایت شما اعمال نمی کنند پس در پایان هر صفحه فروش، پست وبلاگ، صفحه محصول و غیره یک فراخوان به عمل مرتبط به صفحه قرار داده تا بازدیدکنندگان را تشویق به اعمال کاری در سایت شوند.

 

13- محتوا یا محصولات شما با وعده هایی که در صفحه فرود گفته می شود یکی نیست.

خب برای شما یک مثال کاملا ملموس ارائه خواهیم داد.خب شما فرض کنید شما به دنبال اطلاعاتی راجع به حیوان دارکوب می باشید، در اینترنت کلمه “مشخصات دارکوب” را وارد می کنید و روی یکی از لینک ها کلیک می کنید. و یا لینکی برای شما با عنوان اطلاعات دارکوب در اختیارتان وجود دارد.شما در هر صورت به دنبال اطلاعات این حیوان می باشید اما پس از کلیک بر روی لینک سایت مشاهده می کنید که تنها بخشی از وب سایت ما کلمه دارکوب می باشد و نام کامل سایت “شرکت طراحی سایت دارکوب” است و برای مثال ما برای اینکه علاوه بر علاقه مندان به طراحی سایت را به داخل سایت کشانده ایم، علاقه مندان به حیوان دارکوب و افرادی که به دنبال اطلاعات این پرنده هستند را هم به منظور بالا بردن میزان ورودی های خود به داخل سایت هدایت کرده ایم.خب این نوعی عدم صداقت و خلف وعده با کاربر می باشد که از طریق بازی با کلمات او را وارد سایت خود کرده ایم.

این کار اعتماد بسیار پایینی برای مشتری به همراه دارد و درصد بسیاری از آنها با مشاهده چنین حرکتی سایت را ترک خواهند کرد.

اگر شما خودتان جای مشتری بودید، داخل سایت می ماندید؟

البته که نه.حال اگر گفته شما با صفحه فرودتان یکی باشد دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بازدیدکنندگان احساس می کنند که به پاسخ سوالشان یا نیازی که داشته اند دسته یافته اند و این اتفاق برای آنها لذت بخش خواهد بود.

اما زمانی که آنها وارد سایت شوند متوجه شوند که اطلاعات سایت با چیزی که انتظار داشتند یکی نیست، به احتمال زیاد اولین چیزی که روی آن کلیک خواهند کرد دکمه Back خواهد بود.این اتفاق هم از دست رفتن مشتری را در پی دارد و هم برای سئو به شدت مضر خواهد بود.

 

14- سایت شما ریسپانسیو نمی باشد.

الگوریتم مربوط به تلفن همراه گوگل یکی از الگوریتم های مهم و همیشه به روز است، بنابراین اگر سایت شما با دستگاه های موبایلی سازگار و پاسخگو نباشد،در رتبه بندی  گوگل، جایگاه شما به شدت افت خواهد کرد.

اما این تمام ماجرا نیست، با توجه به تحقیقاتی که شرکت طراحی سایت دارکوب انجام داده است، 30 درصد از خریدارانی که برای این کار از موبایل استفاده می کنند، در صورت بهینه نبودن سایت برای موبایل از انجام هرگونه معامله ای در سایت خودداری می کنند.

 

15- استفاده نکردن از تکنولوژی Exit intent

یادتان هست که در بالاتر گفتیم که تمام بازدیدکنندگان در صورت عدم رضایت روی دکمه Back کلیک می کنند؟ اما هنوز هم برای جلب توجه آنها می توان از تکنولوژی “قصد خروج” استفاده کرد.اگر اینگونه مشخص شود که کاربر می خواهد به سرعت از سایت خارج شود، به آن کاربر پیام یا پیشنهادی ارائه می شود تا در آخرین تلاش ها بتوان او را بیشتر در صفحه نگه داشت.

به عنوان یک نمونه، شرکتی با نشان دادن 10 درصد کوپن تخفیف برای بازدیدکنندگان خود به وسیله همین نرم افزار، باعث شد تا نرخ تبدیل او 13 درصد افزایش داشته باشد و به این ترتیب باعث شد تا 2423  تبدیل کاربر به مشتری صورت بگیرد.این عدد قدرت این تکنولوژی را نمایش می دهد.شرکت های زیادی هستند که از exit intent technology برای ارائه پیشنهاد، پیش از خروج بازدیدکنندگان خود از آن استفاده می کنند.

 

16- سایت شما هک شده است

فکر اینکه سایت شما هک شده باشد و شما هیچ اطلاعی از این اتفاق نداشته باشید واقعا دیوانه کننده است.اتفاقی که در شرکت دارکوب به دلیل موفقیت سایت های مشتریان ما برای آنها رخ داده است و کارشناسان ما به سرعت با آن به مقابله پرداخته اند.با توجه به آمار حدود 30000 سایت به طور روزانه مورد حمله قرار می گیرند و در خطر هستند.

اکثر اوقات، این هک ها آنقدر حرفه ای و پیچیده هستند که هیچ نشانه ای از خود بر جا نمی گذارند اما بسیاری از مدیران وب و پشتیبان های تیزبین و کارکشته متوجه این رویداد می شوند.

اگر شما زمان یا علم کافی را برای مقابله و کدنویسی این کار ندارید، برای حفظ مشتریان و بالا بردن نرخ تبدیل و ماندن افراد در سایتتان و البته یاز دست نرفتن اطلاعاتتان، توصیه می کنیم حتما از پشتیبان های حرفه ای برای سایت خود بهره ببرید.

 

با پیروی از مطالبی که در بالا ارائه شد و پیاده سازی آنها خواهید دید که سایت شما بازدهی بسیار بیشتری به دست خواهد آورد.اما این نکات به تنهایی برای تبدیل کاربران معمولی به مشتریان ثابت و ماندن آنها در سایت کافی نیستند و شما حتما باید با کارشناسان در این زمینه در ارتباط باشید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته