نحوه بستن قرارداد طراحی سایت

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

شاید زمان آن رسیده که وب سایت خود را باز طراحی کنید یا امکانات جدیدی به آن اضافه کنید، یا شاید شما می خواهید قرارداد اولین وب سایت کسب و کار خود را با یک شرکت طراحی ببندید. پیش از این در مقاله درخواست طراحی وب Website RFP در سایت دارکوب توضیح دادم که چطور می بایست در خواستی را برای طراحی سایت به یک شرکت ارائه دهید. در این مقاله با مرور کلی Website RFP به مرحله بعدی می پردازیم یعنی بررسی یک درخواست توسط شرکت طراح، اعلام نظر و ارائه پروپزال و در نهایت مواردی که لازم است در قرارداد در نظر داشته باشید. این مراحل می تواند نسبت به اندازه و حساسیت پروژه نیاز به رفت و برگشت ها و جلسات حضوری باشد. اما مهم آن است که تمامی این مراحل را ساده و کاربردی نگه داریم.

 

چطور در خواست طراحی وب بدهیم؟

در خواست طراحی وب سایت یا Request For Proposal, Or Web RFP)) در خواستی است که کارفرما یا صاحب یک کسب و کار برای ساخت وب سایت به یک شرکت طراحی وب ارائه می کند. این درخواست از این جهت پر اهمیت است که شما با نوشتن آن ابتدا در می یابید که نیاز های شما در طراحی وب سایت چیست و سپس آن را بطور مشخص و واضح با شخص دیگری که شرکت طراح باشد در میان می گذارید.

در این درخواست شما می بایست ابتدا بطور کوتاه و اجمالی خلاصه ایی از درخواست خود را توضیح دهید تا یک شرکت طراح بتواند در یک نگاه نوع وب سایت، صنعت مربوطه، اندازه پروژه و هر آن چیزی را که برای انتخاب پروژه و تصمیم گیری اولیه لازم است مشاهده کند.

در ادامه لازم است شما شرکت و صنعتی که در آن کار می کنید را معرفی کنید. لازم نیست تاریخچه شرکت خود را بنویسید، فقط بطور خلاصه، مخصوصا اگر کسب و کار شما خاص است، کمی توضیح دهید که کسب و کار شما چیست. قسمت با اهمیت بعدی این است که اهداف شما برای ساخت یک وب سایت چیست. این اهداف می تواند بطور کلی شامل چند هدف اصلی و چند هدف فرعی باشد که از آنها مشتق می شوند. با مشخص کردن اهداف به سراغ مخاطب یا مشتری وب سایت می رویم، که مشخص شود چه افرادی با این وب سایت بیشتر سر و کار دارند و انتظار آنها از وب سایت شما چیست.

اگر شما قبلا وب سایت داشته اید، پس لازم است حتما درباره آن توضیح دهید که کدام قسمت ها پاسخگوی نیاز شما بوده اما کدام قسمت ها شما را با مشکل مواجه کرده و نیاز به بهبود و یا چاره ایی دیگر دارد. و یا اینکه چه چیزهایی می خواهید به این وب سایت اضافه کنید.

جزئیات تجاری نیز بسیار با اهمیت است. مثلا اگر شما یک وب سایت فروش آنلاین می خواهید باید بدانید که حدودا چه تعداد و انواع کالا را می خواهید در آن به نمایش و فروش بگذارید. این نکته نیز بسیار با اهمیت است. مثلا شما برای یک ساختمان سه طبقه هیچگاه پنجاه متر گود برداری نمی کنید. و در مقابل اگر می خواهید برج بسازید یا اینکه حدس می زنید شاید در آینده می خواهید چند طبقه بیشتر روی ساختمان خود بسازید، آنگاه در هنگام گود برداری تا جایی که ممکن است در آینده لازم شود، پی محکم و عمیق تری تدارک می بینید.

در پایان درخواست خود بد نیست این نکته را نیز اعلام کنید که چه مقدار زمان و بودجه برای این پروژه در نظر گرفته اید یا اینکه شرایط پرداخت شما چگونه خواهد بود و یا اینکه کدام قسمت از سایت را (در پروژه خیلی بزرگ) زود تر نیاز دارید. و نکته آخر اینکه شرکت طراح حداکثر تا کی فرصت پاسخ و ارائه پروپوزال را دارد.

 

پاسخ درخواست از سوی شرکت طراح وب

پس از ارائه درخواست طراحی وب، این درخواست توسط شرکت طراح بررسی می شود. طراحان ابتدا درخواست شما را مطالعه نموده، جزییات، کامپوننت ها و الزامات آن را بررسی می کنند. و سعی می کنند برای نیاز های شما پاسخ و راه حل هایی از طریق طراحی ارائه دهند. در این فرآیند ممکن است برای شرکت طراح سوالاتی پیش بیاید و از شما در خواست پروپوزال جدید و کامل تر کرده یا اینکه فقط به پاسخ سوالات از سوی شما بسنده کنند.

هرچه شما در زمینه طراحی وب اطلاعات بیشتری داشته باشید و یا نیازها و الزامات خود را بطور شفاف بیان کرده باشید، پاسخی دقیق تر دریافت خواهید کرد.

در این زمان شرکت طراح در پاسخ به درخواست شما، پروپوزالی را ارائه می دهد که می تواند دارای موارد زیر باشد: تاریخچه ایی خلاصه از سابقه شرکت، زمینه فعالیت، تجربه ها، دست آورد ها و پروژه های مهم فعلی یا گذشته. سپس نسبت به نیاز شما یک طرح اولیه یا Blueprint به همراه جدول زمان بندی، هزینه ها و سیاست های شرکت را ارائه می دهد.

در مطالعه و پاسخ پروپوزال، ممکن طراحان راه حل ها و پیشنهاداتی را به عنوان یک شخص حرفه ایی و با تجربه ارائه می کنند که ممکن است شما آن ها را در نظر نگرفته باشید. پس لازم است شما این طرح ها را مورد نظر قرار داده و اعمال آن را مد نظر قرار دهید. یا حتی ممکن است یک شرکت طراح، طراحی Responsive (موبایل)، سئو SEO، هاست و دامنه، امنیت و پشتیبانی وب سایت را جزء جدایی ناپذیر پروژه بداند یا اینکه آن را به عنوان گزینه ایی اختیاری به شما ارائه دهد.

پس از دریافت پروپوزال پاسخ شرکت طراحی وب سایت، شما به عنوان سفارش دهنده وب سایت می توانید در بین پروپوزال های احتمالی از چند شرکت طراح یکی را انتخاب کرده و برای بستن قرارداد اقدام کنید.

 

مرحله عقد قرارداد

حال که شما پاسخ پروپوزال خود را از شرکت های طراحی وب سایت دریافت کرده اید و یکی را از میان آنها برای ساخت وب سایت خود انتخاب نموده اید. نوبت به قرار دارد می رسد. نمونه قرار دادهای وب سایت در اینترنت بسیار است اما من می خواهم در اینجا با یک مرور کلی به مواردی بپردازم که وجود آن در یک قرارداد با اهمیت است.

یک قرارداد طراحی وب ممکن است هر فرمی داشته باشد، اما باید تعدادی از عناصر ضروری را شامل شود. شما ممکن است بخواهید از یک قرارداد آماده استفاده کنید یا شاید لازم شود یک قرارداد را با کمک شرکت طراح بوجود آورید.

خوب قسمت های یک قرارداد ساخت وب سایت چیست؟

  • توافقی از پروژه یا کاری هایی که باید انجام شود.
  • محدوده پروژه را واضح مشخص کند.
  • هر دو طرف موافق انجام چه کاری هستند؟
  • عناصر، کامپوننت ها و صفحات سایت چگونه اند؟
  • آیا تهیه و درج محتوای متنی سایت شامل پروژه طراحی وب است یا نه؟
  • مسئولیت تهیه عکاس، فیلم ها و کپی رایت ها بر عهده کیست؟ آیا عکاس های آماده قابل قبول هستند؟ آیا تصاویر مورد استفاده مجوز خاصی دارند یا نه؟
  • چه کسی تست دسکتاپ و موبایل وب سایت را انجام می دهد؟
  • مدت، نحوه و هزینه پشتیبانی وب سایت چگونه است؟ و برای چه مواردی هزینه اضافی دریافت می شود؟
  • زمانبندی و نحوه انجام تغییرات (تجدید نظر ها) در توسعه وب سایت چگونه است؟
  • آیا از قسمت های آماده در وب سایت استفاده می شود؟ (مثلا قالب آماده)
  • آیا توسعه دهنده وب سایت مستقل است؟ یا کس دیگری در توسعه شریک، پیمانکار یا واسطه است؟
  • زمانبندی و روش پرداخت چگونه است؟
  • روش های ارتباطی چگونه است؟ (ایمیل، حضوری یا تلفن)
  • آیا محرمانه ماندن اطلاعات مشتری و پروژه در طول توسعه و پس از آن رعایت می شود؟
  • نحوه برخورد با تاخیر در ارائه پروژه چگونه است؟
  • آیا طراحی حرفه ایی و یا استاندارد انجام می شود؟
  • آیا طراحی سئو و Responsive انجام می شود؟
  • آیا وب سایت بر روی دستگاه های اندروید، اپل و بلک بری قابل دسترسی است؟
  • امنیت وب سایت چگونه تامین می شود؟
  • آیا نیاز به تهیه لایسنس است؟ چه کسی مسئوول تامین آن است؟
  • آیا وب سایت قابلیت چند زبانی دارد؟

همانطور که دیدید، موارد کوچک زیادی است که می بایست به دقت به آنها پرداخته شود. با این حال مهمترین قسمت آنها را به شما نگفته ام. در هر گونه همکاری و پروژه، آن چیز که بیش از همه اولویت دارد سابقه کار و حرفه ایی بودن پیمانکار است. اگر شما در همان مرحله ارسال پروپوزال وب سایت خود تحقیق کنید و آن را به شرکت هایی که سابقه کاری خوبی دارند بفرستید، قطعا در زمان و هزینه های پیش بینی نشده آینده صرفه جویی خواهید کرد. و از همه مهمتر ریسک موفقیت پروژه را کاهش می دهید و خود را در برابر خسارات احتمالی از سوی توسعه دهنده گان غیر حرفه ایی بیمه کرده اید. مثلا زیاد پیش می آید که پروژه ای کامل شده یا نیمه کاره را جهت بهبود یا تکمیل به شرکتی دیگر ارجاع می دهند اما متاسفانه کارهایی که توسط توسعه دهنده غیر حرفه ایی انجام شده قابلیت یا صرفه اصلاح و بهبود سازی را ندارد، و تنها می بایست توسعه پروژه را از نو شروع کرد. از طرفی دیگر از آنجایی که ممکن است پروژه شما گسترش پیدا کرده و یا حدقل سال ها نیاز به پشتیبانی داشته باشد، بهتر است از همان ابتدا به فکر شرکتی شناخته شده و حرفه ایی برای یک همکاری دراز مدت باشید.

ما در دارکوب با سابقه ایی درخشان و هزاران پروژه موفق در زمینه توسعه وب سایت، سئو و بازاریابی دیجیتال برای شما تجربه موفقی را در همکاری با توسعه دهندگان وب آرزو می کنیم.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته