بهترین سیستم های مدیریت محتوا

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

اگر می خواهید حداکثر تعداد بازدید کننده را به وب سایت خود جذب کنید، آنها را زمان بیشتری در وب سایت خود نگهدارید، شما نیاز به محتوای جذاب دارید. متن ها، تصاویر، ویدئو نه تنها ارزش برای خوانندگان سایت و کاربران تولید می کنند بلکه این فعالیت ها در موتورها جستجو ثبت می شوند. اما داشتن محتوای خوب به این معنی است که شما می بایست مدام بصورت مشارکتی آن را بازبینی، انتشار و به روزسانی کنید. نگهداری یک وب سایت بزرگ کار دشواری است برای رسیدن به این هدف نیاز به یک سیستم مدیریت محتوا (Content Management System (CMS است.

این مقاله بررسی ایی است از بهترین و پر کاربردترین CMS ها از جمله وردپرس WordPress، جوملا Joomla و دروپال Drupal برای طراحی وب سایت. همچنین برای اطلاعات بیشتر شما می توانید مقاله مقایسه وردپرس و جوملا را از همین وب سایت مطالعه کنید.

 

بهترین

دنیای سیستم مدیریت محتوا جنگلی است که اگر در آن به دنبال بهترین می گردید در انتخاب خود در تعداد زیاد گزینه ها گم خواهید شد. در حال حاضر بین 250 تا 350 برنامه مختلف در این زمینه در بازار وجود دارد. از ابزار ها با افزونه های ساده گرفته تا سیستم های تجاری گران با قابلیت های بی پایان. سوالی که شما می بایست بپرسید این است که کدام نوع از این سیستم ها به نیاز های شما برای رسیدن به هدف کمک می کند. که بازار نشان می دهد وردپرس و جوملا پر طرفدارترین CMS ها هستند.

 

نگاهی به انواع برنامه های کاربردی

بطور کلی سه نوع حوزه مرکزی برنامه کاربردی در CMS ها وجود دارد. وقتی در حال انتخاب یک راه حل نرم افزاری برای یک پروژه آنلاین هستید، باید بدانید که کدام حوزه برای توسعه پروژه شما با اهمیت تر است. عادی ترین تقسیم بندی بین مدیریت محتوای وب، انتشار اخبار و شبکه های اجتماعی می باشد. برای یافتن مناسب ترین CMS با ابزار های سودمند ابتدا می بایست این نکته را بدانید که محتوا و اهداف پروژه شما چیست.

 

مدیریت محتوای وب

با سیستم کلاسیک مدیریت محتوای وب، توجه اصلی بر روی ایجاد و مدیریت محتوای آنلاین است. معمولا لازم است چندین نویسنده یا ویراشگر همزمان به backend دسترسی داشته باشند در این حالت نیاز به سیستم یا روش های پیچیده اشتراک است. و این بسیار با اهمیت است که سیستم پردازش بهینه ای برای محتوای چند رسانه ایی داشته باشد. فاکتور مهم دیگر شامل مدیریت کاربران، قابلیت جستجو، سیستم مدیریت اخبار کارا و قابلیت ارائه محتوا در بیش از یک زبان وجود داشته باشد.

 

انتشار اخبار و وبلاگ

این نوع برنامه کاربردی همانطور از نامش مشخص است توجه اصلی اش بر روی وبلاگ است. تهیه محتوا، پیوندها، دسته بندی دقیق و همچنین ارتباط با شبکه های اجتماعی و سایر عملگر های web 2.0 با اهمیت هستند. قابلیت ارتباط با خواننده و کنترل زمان انتشار، عملکرد ها، تهیه سریع و آسان محتوا، نمایش در صفحات موبایل نیز مهم هستند.

 

انجمن ها و انتشارات اجتماعی

توسعه دادن انجمن ها و در دسترس قرار دادن آن برای مخاطبین بیشتر نیاز به تعداد زیادی از قابلیت ها نسبت به وبلاگ دارد. به این علت که انجمن های آنلاین کاربران فعال را هدف می گیرند تا خوانندگان غیر فعال. بطور ایده آل محتوا نه توسط مدیر سایت بلکه توسط کاربران تولید می شود. سیستم پایه ایی انتشار اجتماعی معمولا ماجولار بوده و قابلیت افزودن امکانات Web 2.0 را داراست.

 

نرم افزار های اختصاصی و متن باز

تعداد زیادی از سیستم های مدیریت محتوا متن باز هستند که کدهای برنامه آن بطور آزاد در دسترس هستند. کاربران شانس این را دارند که کد ها را خوانده در صورت نیاز آنها را تغییر، بهبود اضافه کنند تا نیاز کاربر نهایی را برآورد کنند.

در مقابل نرم افزار های متن باز نرم افزار های اختصاصی هستند. این CMS توسط یک شرکت خاص توسعه و توزیع شده است. استفاده از اینگونه نرم افزار ها می بایست همراه با اجازه و پرداخت باشد و البته کد ها در اختیار کاربران نمی باشند.

نرم افزار های متن باز که بدون پرداخت در اختیار کاربر هستند بسیار مورد توجه توسعه دهندگان و شرکت های مختلف هستند. به زبان دیگر نه تنها نرم افزار متن باز کمی از نرم افزار های اختصاصی ندارند بلکه بعلت وجود پشتیبانی و تعداد کاربران بیشتر مورد توجه بیشتر هستند. بخصوص وردپرس که دارای مستندات کاملا شفاف و کاملی هست که نشان می دهد که خطاها و مشکلات چگونه رفع شده اند.

 

مقایسه راه حل های نرم افزاری برای وب سایت

معروف ترین، سریع ترین و بصرفه ترین نرم افزار انتشار محتوا WordPress است. بر اساس گزارش BuiltWith نزدیک به 18 میلیون وب سایت با کمک نرم افزار های متن باز ساخته شده اند. از 10 نرم افزار متن باز برتر می توان WordPress، Joomla و Drupal را نام برد. CMS های متن باز با ورژن رایگان community به راحتی می توانند با نرم افزارهایی چون DreamWeaver یا GoogleBlogger رقابت کنند. در حال حاضر نزدیک به 18 میلیون سایت از وردپرس، 2.7 میلیون DreamWeaver، 2.5 میلیون جوملا و 800 هزار سایت از دروپال استفاده می کنند.

راه حل های متن باز بطور جهانی مشهور هستند تقریبا 270 هزار فروشگاه آنلاین به نرم افزار متن باز Magento و یا Prestashop اطمینان دارند. این موفقیت نرم افزار های متن باز نشان می دهد که می تواند در مقابل راه حل های استاندارد اختصاصی بخوبی به نیاز های تجاری پاسخ بدهند.

با این حال هر یک از این CMS ها برای هر نوع کاری مناسب نیستند. در اینجا سعی می کنم قابلیت های اصلی و نیازمندی های متفاوت هریک را توضیح دهم. همچنین نظر طرفداران هر یک را برای کمک به تصمیم گیری شما بگم.

 

وردپرس

ورد پرس در حالی که به عنوان یک پلتفرم وبلاگ نویسی آغاز بکار کرد اما امروز یکی از بزرگترین و گسترده ترین سیستم عامل های CMS است. برآورد شده است که نزدیک به 60 درصد از وب سایت هایی که از CMS استفاده می کنند وردپرس را انتخاب می کنند. برآورد خودش، 24 درصد از وب از طریق وردپرس عمل می کند. وب سایت های بزرگی که از وردپرس استفاده می کنند عبارتند از New Yorker، Best Buy و Xerox.

وردپرس متن باز است، به این معنی که شما نیازی به خرید مجوز برای استفاده از آن ندارید. علاوه بر این، نرم افزار منبع باز به طور مداوم توسط یک جامعه از همکاران، از جمله توسعه دهندگان وب، که پلاگین ها و تم ها برای نرم افزار ایجاد می کنند، بهبود می یابد. این باعث می شود که آن را انتخاب خوبی بدون در نظر گرفتن اینکه آیا شما کد نویسی بلدید یا یک توسعه دهنده وب یا یک تیم از توسعه دهندگان دارید. این نرم افزار را می توان با توجه به نیازهای شما سفارشی کرد.

ابزار تأیید محتوا، سازگاری با SSL و اختیارات دانه ای granular محتوای شما را با محدود کردن دسترسی با توجه به سطح مدیریتی که تعیین کرده اید امن می کند. وردپرس دارای تأیید ایمیل، قابلیت اطلاع رسانی خودکار مشکلات و ابزار captcha برای امن نگهداری سایت در سمت کاربر نیز هست.

وردپرس دارای مقدار مناسبی از افزونه های استاندارد است که باید هر برنامه مدیریت محتوا مانند وبلاگ ها، فرم های کمک به ایمیل و نقشه سایت شامل شود. وردپرس نیز یکی از معدود برنامه CMS بررسی شده از سوی ماست که دارای تولید کننده نمودار و چارت می باشد. علاوه بر این، هزاران افزونه یا افزونه های شخص ثالث را برای کسب و کارهای کوچک ارائه می دهد، از جمله سبد خرید، مدیریت موجودی، پیگیری پیوسته و سیستم های فروش مستقیم. با استفاده از داشبورد به سادگی می توانید هر یک از این ابزار ها را متناسب با نیازهای کسب و کار شخصی خود سفارشی کنید. وردپرس یک Sandbox برای تست تغییرات محتوا بدون نیاز به انتشار آن ارائه می دهد.

ورد پرس محتوا، مدیریت مستندات و پروژه، توزیع فایل و ردیابی پروژه ارائه می دهد. با این وجود گزارش پایگاه داده را پشتیبانی نمی کند.

وردپرس برای استفاده ساده است. این عملکردهای کشیدن و رها کردن، املا و ابزار لغو سریع را ارائه می دهد، بنابراین لازم نیست قسمت های زیادی از کار خود را حذف کنید و از نو شروع کنید. رابط کاربری بصری است، اما این برنامه CMS جادوگران سایت و استایل که دستورالعمل گام به گام برای کاربران تازه کار فراهم می کند ندارد.

از آنجا که وردپرس بسیار محبوب است، حضور گسترده کاربران در انجمن ها وجود دارد. وردپرس وبلاگ، صفحات وب و پست های رسانه های اجتماعی مربوط به مشکلات معمول و غیر معمول را با استفاده از نرم افزار CMS ارائه می دهد. شما همچنین می توانید کد اصلی را برای feature هایی که ممکن است نیاز داشته باشید پیدا کنید. وردپرس خود دارای راهنماهای کاربر و انجمن های بحث در وب سایت و ارائه پشتیبانی از ایمیل است.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا قدرتمند با کاربری آسان با ابزار توسعه وب برای صفحه وب استاندارد و سایت های کسب و کار تعاملی است. این نرم افزار چندین ابزار CMS معمولی را ندارد، اما بخش جامعه کاربران گسترده است که میخواهند راهنمایی و کد را به اشتراک بگذارند تا به شما کمک کنند یک وب سایت کسب و کار قدرتمند ایجاد کنید.

 

جوملا

با بیش از 2.5 میلیون نصب در جهان جوملا دومین CMS در دنیاست. این نرم افزار کاربران حرفه ای و تازه کار را هر دو را باهم هدف گرفته است. اما استفاده از آن نسبت به وردپرس کمی دشوار تر است. بر خلاف وردپرس نیز امکانات جامعی را بدون نیاز به نصب افزونه ها در اختیار کاربر قرار می دهد. اما کمکی را نیز جوملا در اختیار تازه کاران یا آنهایی که تجربه کار در IT ندارند قرار می دهد و آن مستندات و کتابچه های راهنما و فروم ها می باشد.

جوملا بر اساس CMS متن باز Mambo توسعه داده شده است. این سیستم در آمریکا شهرت بیشتری دارد. از خصوصیت آن طراحی شی گرا در طراحی نرم افزار بر اساس MVC است. جوملا به کاربران اجازه می دهد که کد ها و افزونه ها را توسعه و از طریق community اشتراک بگذارند.

جوملا افزونه ها را به پلاگین، کامپوننت و ماجول تقسیم می کند. این افزونه ها می توانند در هر دو قسمت Frontend و Backend مورد استفاده قرار بگیرند که گاه برای کاربران مشکل ایجاد می کنند. البته بعضا در جوملا افزونه رایگان نبوده یا بخشی از آن رایگان نیست. به علت پیچیدگی پیشنهاد می شود از جوملا از طریق فراهم کننده میزبان Host استفاده شود. از این طریق نیز آپدیت ها از سمت هاست پیشنهاد داده شده که مدیریت CMS را آسان می کند.

نگهداری یک وب سایت ضروری است بدون توجه به نوع کسب و کار شما که کار می کنید. این اغلب اولین تصور مشتریان از کسب و کار شما است. جوملا بهترین برنامه مدیریت محتوا برای صاحبان کسب و کارهای کوچک به حساب می آید. این CMS متن باز است که به آسانی قابل توسعه و سفارشی کردن است. وب سایت های معروفی که با استفاده از جوملا ساخته شده اند عبارتند از دانشگاه هاروارد و موزه و بنیاد گوگنهایم.

جوملا انتخاب خوبی برای کسب و کارهای کوچک بدون توجه به اندازه کسب و کار و یا صنعت شماست بدیل سهولت نسبی که می تواند یک سایت را توسعه دهد. جوملا افزونه های بسیاری ارائه می دهد که می تواند نیازهای اکثر شرکت های کوچک را تامین کند. اکثر پلت فرم های CMS تم ها و قالب های مختلفی را ارائه می دهند، اما سایت هایی که این سیستم ها را به اشتراک می گذارند، در یک نگاه و احساس مشابهی را نشان می دهند. جوملا گزینه های بیشتری را برای سفارشی سازی ارائه می دهد، بنابراین وب سایت شما می تواند منحصر به فرد باشد و همچنین آسان برای استفاده.

صرف نظر از افزونه های تجاری که وب سایت شما نیاز دارد، جوملا رایگان است. با این حال، انتخاب تم های وب سایت به همان اندازه سیستم مدیریت محتوا قردتمند نیست. شما می توانید به راحتی در وب سایت های شخصی و وبلاگ ها جستجو کنید، و جامعه جوملا کاملا فعال و در دسترس است تا به شما کمک کند آنچه را که برای پروژه وب سایت کسب و کار شما نیاز دارید فراهم کند. ساخت یک سایت تجارت الکترونیک با افزونه های سبد خرید، سیستم های فروش، مدیریت موجودی و ردیابی وابسته آسان است.

جوملا نیز دارای افزونه های استاندارد پایه ایی است که شما برای وب سایت نیاز دارید. این شامل وبلاگ ها، فرم های ایمیل، انجمن های گفتگو و گالری عکس نیز می شود. شما می توانید با صفحات تولید محتوا توسط بازدید کننده به محتوای سایت خود کمک کنید. اقدامات امنیتی جوملا به محافظت از محتوای مهم شما در هر گونه تعامل با بازدید کنندگان سایت کمک می کند. Captcha تضمین می کند که نویسندگان اطلاعات ارسالی انسان هستند و سازگاری با SSL به شما امکان می دهد رمز عبور، صفحات و محتوای حساس را محافظت کنید.

داشبورد ابزاری آسان برای پیمودن وب سایت در هنگام ایجاد و آپلود محتوای وب است. افزونه های اضافی برای مدیریت مستندات، مدیریت پروژه و فایل ها در دسترس هستند. این برنامه ها به شما اجازه می دهد با محتویات خود بیشتر کار کنید نه فقط آن را در یک وب سایت قرار دهید. آنها به شما و کارکنان شما دسترسی آسان به اطلاعات دیجیتالی را می دهند که برای عملکرد کلی شرکت شما اهمیت دارد.

جوملا گزینه های پشتیبانی زیادی ندارد شما می توانید از طریق راهنمای کاربر آنلاین و فروم ها استفاده کنید. کلاس های آنلاین نیز از طریق وب سایت موجود است، اما هیچ موردی با ایمیل یا تلفن پشتیبانی نمی شود. این برای سیستم های نرم افزاری متن باز غیر معمول نیست.

جوملا یک سازنده وب سایت سریع با جادوگران سایت نیست بلکه یک CMS برای طراحان وب است که تجربه استفاده از کد برای ایجاد وب سایت های کاربردی و حرفه ای را دارند. این CMS لیست گسترده ای از افزونه های کسب و کار و تجارت را در اختیار شما قرار می دهد که اکثر آنها بدون هزینه است. انجمن ها در پاسخ به سوالاتی که در نبود گزینه های پشتیبانی شخصی  فعال و موثر هستند.

 

دروپال

CMS ماجولار دروپال در ابتدا به عنوان Student Community Solution توسعه داده شد اما به عنوان یک سیستم قدرتمند متن باز در اختیار کاربران است. این برنامه نصب حداقلی دارد که با ماجول ها قابلیت آن افزایش پیدا می کند. امروزه قدرت یک نرم افراز به تعداد کاربران آن است. و هم اکنون دروپال قابلیت های مناسبی در زمینه web 2.0 ارائه می دهد.

CMS دروپال فرصت های زیادی برای سفارشی سازی با طرح ماجولار آن ارائه می دهد. کاربرانی که دقیقا می دانند که چه چیزی نیاز دارند می توانند از کامپایل کامپوننت نرم افزار استفاده کنند. برای خیلی از سناریو ها، توصیه های از قبل تنظیم شده بر اساس فریم ورک دروپال موجود است.

دروپال با طیف وسیعی از افزونه ها امکان پیاده سازی پرتال شرکت با ساختار پیچیده چندین دامنه ایی را می دهد. اما مدیریت CMS با افزونه ها زیاد نیاز به هوش و تخصص دارد. اگر امکانات اولیه نرم افزار کافی نباشد، ماجول های اضافی می بایست از طریق FTP نصب شوند و این کار می تواند پیچیده باشد. به روز رسانی یک افزونه نیز می تواند گاهی بسیار پیچیده باشد چون گاهی آنها با سایر بخش ها سازگاری ندارند. این CMS دارای یک سیستم انعطاف پذیر و ماجولار برای سیستم عامل های بسیار پویا مبتنی بر محتوای تولید شده توسط کاربر است. وب سایت مهم که از دروپال استفاده می کند شامل The Economist، Weather.com و Fox می باشد.

دروپال انتخاب خوب برای سایتهایی است که تعداد زیادی صفحات را مدیریت میکنند یا تعداد زیادی از کاربران را دارند. داشتن ابزار جستجوگر خوب برای یک سایت بزرگ بسیار مهم است، زیرا مسائل با محتوای تکراری و معماری ضعیف سایت می تواند به رتبه بندی ضعیف منجر شود.

دروپال پیچیده تر از سایر سیستم CMS open source است. شما ممکن است مجبور به استخدام یک توسعه دهنده وب یا یک تیم از طراحان و کارکنان توسعه برای ایجاد یک سایت خوب و کاربر پسند باشید. دروپال به خوبی یکی از امن ترین پلت فرم های مدیریت محتوا با منبع باز است.

در حالی که دروپال یکی از راه حل های بنیادین در برنامه های مدیریت محتوا است، و برخی از بهترین افزونه ها و ماجول های موجود را در اختیار شما قرار می دهد، اما برای طراحان وب سایت تازه کار مناسب نیست. این انتخاب مناسب و معقول از تم ها و جادوگر سایت برای سرعت گرفتن سایت کسب و کار شما در اینترنت است. با این حال، برای ساخت یک سایت واقعا قدرتمند نیاز به برنامه نویسی زیادی دارد. دروپال CMS بسیار فعال را با پشتیبانی زیادی از کاربران ارائه می دهد.

نرم افزار مدیریت محتوای دروپال شامل ابزار وبلاگ، فرم های ایمیل، موتور جستجو و نقشه سایت می باشد. این ویژگی های اساسی در بیشتر وب سایت هاست، هرچند دروپال دارای دامنه خوبی از افزونه ها مخصوصا برای تجارت و وب سایت های کسب و کار است. این افزونه ها شامل چرخ دستی های خرید، سیستم های فروش، دفاتر راهنمایی، چت زنده و مدیریت موجودی می باشد. این برنامه همچنین دارای چندین ابزار برای ردیابی پروژه ها، مدیریت اسناد و ایجاد گزارش های پایگاه داده – که وظایف حیاتی برای کسب و کارهای متوسط ی می باشد که محتوای زیادی برای مدیریت دارند.

دروپال دارای پشتیبانی بسیار قوی انجمنی است. شما می توانید به انجمن ها رفته تا پاسخ به سوالات و بینش کسب کنید. علاوه بر گروه های آنلاین، رویدادها و ملاقات ها، چت ها و وبلاگ دروپال وجود دارد که توسط کاربران دروپال برای کاربران دروپال جمع آوری شده است.

علاوه بر پشتیبانی جامعه فعال، دروپال شامل چندین گزینه پشتیبانی فنی می باشد. شما می توانید با پرسنل پشتیبانی از طریق ایمیل یا صفحات رسانه های اجتماعی خود، از جمله فیس بوک، توییتر، فلیکر و گوگل پلاس ارتباط برقرار کنید. شما می توانید از طریق وب سایت به راهنمای کاربر دسترسی پیدا کنید. اما همانند بسیاری از راه حل های CMS منبع باز، در دروپال پشتیبانی تلفنی در دسترس نیست.

در حالی که انتخاب تم ها و قالب ها به اندازه سایر سیستم های مدیریت محتوا گسترده نیست، دروپال جامعه ای بسیار فعال با پشتیبانی کافی برای توسعه وب سایت کسب و کار شما دارد. این ابزار آماده شده برای کمک به شما که به راحتی یک وبلاگ یا وب سایت بزرگ را ایجاد کنید، اما اکثر ابزار ها و توابع برای پشتیبانی از حجم زیاد از ترافیک و مدیریت حجم زیادی از محتوا طراحی شده است.

 

انتظارات و الزامات سیستم مدیریت محتوا

قبل از تصمیم گیری در مورد یکی از بسیار سیستم های مدیریت محتوای موجود، مهم است که ابتدا هدف از پروژه آنلاین برنامه ریزی شده خود را تعریف کنید. سؤالات زیر را بپرسید:

  • چه نوع محتوایی باید ارائه شود؟
  • چه کسی محتوای را فراهم می کند؟
  • گروه هدف کدام است؟
  • برای استفاده از وب سایت چه منابعی در دسترس است؟

همچنین مهم است که برآورد کنیم که چه تعداد افراد باید همزمان در یک سیستم مدیریت محتوا کار کنند و از کدام گردش کار استفاده شود. آیا با یک وبلاگ نویس در جامعه آنلاین هدایت می شود یا ایجاد محتویات توسط یک تیم تحریریه و یا حتی بازدیدکنندگان خود وب سایت صورت می گیرد؟

اولویت های شما در رابطه با عملیات های نصب، پیکربندی، استفاده، مدیریت و عملکردها باید برای پروژه برنامه ریزی شده مورد توجه قرار گیرد. در حالی که قابلیت استفاده یا اتصال ساده به سیستم های دیگر برای برخی اهمیت دارد، دیگران بر روی بهینه سازی موتورهای جستجو، دسترسی بدون مانع به محتوای آنلاین و یا امنیت در سطح سازمانی تمرکز می کنند.

برای انتخاب مناسب یک سیستم مدیریت محتوا، باید اطمینان حاصل کنید که گسترش بسیار زیاد عملکرد های مختلف مطابق با نیازهای فردی شما است. از آنجایی که این نیاز ها و عملکردها از کاربر تا کاربر متفاوت است، تنها مقایسه مستقیم مفید است. از جداول مقایسه استفاده کنید تا بدانید که کدام نوع نرم افزار مناسب ترین راه حل ارائه شده است و سیستم های مورد نیاز برای عملیات روان را فراهم می کند.

 

پیاده سازی، نصب و پیکربندی

اولین مانع در راه پیاده سازی یک پروژه آنلاین تحت پشتیبانی CMS، نصب راه حل نرم افزاری انتخاب شده است. سیستم پیچیده تر، نصب و تعمیر و نگهداری پرهزینه تر دارد. جوملا! وردپرس با استفاده از یک جادوگر پیچیدگی را جبران می کنند که به طور چشمگیری زمان لازم برای نصب را کاهش می دهد. پروژه های کوچک وب را می توان در عرض چند دقیقه به صورت آنلاین قرار داد. دروپال همچنین کاربران را به یک فرآیند نصب کوچک پایه سوق می دهد. اما بسیاری از توابع نیاز به ماجول های اضافی دارند، که فقط می تواند از طریق FTP نصب شوند.

قابلیت ارتقاء از طریق افزونه ها، پلاگین ها، ویدجت ها یا ماجول ها در همه سیستم های مدیریت محتوا ارائه شده است. عملکرد Function های چندگانه فقط می تواند از طریق افزونه استفاده شود.

 

مدیریت کاربر

تمام CMS هایی که ما بحث کردیم می توانند به عنوان یک سیستم چند کاربر استفاده شوند. این نوع سیستم ها به ناچار این پرسش را مطرح می کنند: زمانی که یک وب سایت همزمان با چندین کاربر به اشتراک گذاشته شود. چه کسی مجاز به انجام چه کاری است؟ کدام یک از ویژگی های سیستم مدیریت محتوا باید برای مدیریت کاربر در دسترس باشد؟ چه چیز معیار انتخاب مرکزی باشد؟ تقریبا تمام CMS های ما اساسا از توابع ضروری در مدیریت کاربر پشتیبانی می کنند.

 

عملیات و ایجاد محتوا

اپراتورهای وب سایت به سیستم های CMS وابسته هستند تا ایجاد و انتشار محتوای آنلاین به راحتی ممکن شود. یک سیستم مدیریت محتوای خوب امکاناتی که کاربران را قادر به ایجاد و مدیریت محتوا می کند را بدون دانش برنامه نویسی ارائه می دهد. معیارهای انتخاب اصلی یک ویرایشگر WYSIWYG بصری قابلیت پیش نمایش و املا، قابلیت های وارد کردن عناصر غیر متنی مانند ویدیوها، انیمیشن های فلش و تعاملی، یا محتوای صوتی و همچنین یک تابع جستجو با جستجوی متن کامل است.

برای ارائه وب سایت با ناوبری به محتوای مربوطه، سیستم مدیریت محتوا همچنین باید یک سیستم برچسب زدن داشته باشد که با توجه به کلمات کلیدی معنی دار می تواند محتوا را سازماندهی کند.

اگر نشر اخبار تمرکز اصلی است، CMS باید از ویژگی های وبلاگ نویسی پشتیبانی کند که امکان ارتقاء محتوای جدید را از طریق خوراک وب فراهم می کند و کانال های بازخورد خواننده مانند کتاب مهمان یا عملکرد نظردهی را فراهم کند. کاربرانی که می خواهند پروژه های بین المللی را اجرا کنند باید اطمینان حاصل کنند که محتوا را می توان در نسخه های مختلف زبانی عرضه کرد.

 

بهینه سازی موتور جستجو و طراحی Responsive

محتوای ارزشمند کلید وب سایت موفق است. اپراتورهای وب که میخواهند به جایگاه بالایی را در رتبه بندی موتورهای جستجو تسخیر کنند نیز نیاز به انجام برخی از الزامات فنی دارند. اینها مربوط به ساختار URL یک پروژه آنلاین، طراحی متا اطلاعات Meta-information و ارائه طرح و ساختار در دستگاه های تلفن همراه است.

تمام CMS های معرفی شده ما کاربران را قادر به بازنویسی پارامترهای URL در یک ‘Talking’ URL scheme می کند، که می توانند توسط کاربر انسان و موتورهای جستجو تفسیر شوند. تمام CMS ها از این تابع بدون استفاده از افزونه ها پشتیبانی نمی کند.

متا اطلاعاتی مانند عنوان و شرح یک صفحه وب تأثیر اساسی در رتبه بندی موتورهای جستجو دارند. اینها به همراه URL به عنوان یک قطعه متن کوتاه در نتیجه جستجو به کاربران نمایش داده می شود و به عنوان یک تیزر تبلیغاتی کاربر تشویق به می کند. تمام سیستم های منبع باز ارائه شده، کاربران را قادر می سازد تا به صورت دستی هر یک از این اطلاعات را برای زیرصفحه پروژه های آنلاین ایجاد کنند.

تعداد روزافزون نمایشگرهای تلفن همراه، خواسته های کاربران را در ارائه مطالب اینترنت تغییر داده است. اپراتورهایی که هنوز طرح وب سایتشان را به طور انحصاری بر روی کاربران دسکتاپ قرار میدهند، بازدیدکنندگان بالقوه را از دست می دهند و در رتبه بندی موتورهای جستجو قرار نمی گیرند. در پیاده سازی پروژه های آنلاین جدید باید مساله نمایشگر تلفن همراه را در اولویت قرار داد. در اصل، سیستم های CMS با استفاده از تفکیک محتوا و نمایش صفحات را ارائه می دهند. برای تمام راه حل های ارائه شده، شما می توانید قالب هایی را پیدا کنید که به طور خودکار اندازه صفحه نمایش را به دستگاه های مختلف کاربر در دامنه طرح های پاسخگو تنظیم می کنند. اما همه آنها به صورت رایگان در دسترس نیستند.

 

سرویس و امنیت

خدمات و پشتیبانی از عوامل تصمیم گیری برای انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا هستند. به طور خاص، شرکت های کوچک و متوسط نمی توانند هزینه ای را برای خدمات آژانس های حرفه ای در طراحی، پیاده سازی و نگهداری وب پرداخت کنند.

ایمن بودن بسیار مهم است چه در CMS متن باز چه اختصاصی؛ در سیستم های متن باز منابع در قالب تم ها، پلاگین ها و به روز رسانی های منظم ارائه می شوند. در سیستم های مدیریت محتوای بالا دارای تعداد کاربر و توسعه دهنده بالایی هستند و کاربران را با اطلاعات و مستندات لازم برای استقرار امن کمک می کنند. همه این سیستم ها دارای برنامه های انتشار عمومی، به روز رسانی نرم افزار به طور منظم و یک پروتکل امنیتی شفاف هستند.

یک مطالعه توسط یک دفتر امنیتی فدرال آلمان در سال 2013 تایید کرد که نرم افزار متن باز در حقیقت میتواند با امنیت نرم افزار اختصاصی Proprietary رقابت کند. در میان این سیستم ها جوملا !، وردپرس و دروپال ذکر شده است. نتیجه گیری حسابرسان Auditors: در تمام راه حل های متن باز مورد بررسی قرار گرفته شده اجرای فرآیندهای امنیتی پیشرفته بوده و در بعضی موارد حتی بهتر از محصولات تجاری بوده است. استفاده از آنها در ساخت وب سایت حرفه ای بسیار توصیه می شود.

 

در یک نگاه: مهم ترین سیستم مدیریت محتوا در مقایسه

مقایسه CMS ما نشان می دهد که هر راه حل ارائه شده مبتنی بر اهداف توسعه نرم افزار است که تأثیر تعیین کننده ای بر جهت گیری پروژه دارد. پیدا کردن سیستم مدیریت محتوای کامل که به تمام نیازهای عملیاتی وب عالی پاسخ بدهد یک جستجوی بی هدف است. نتیجه گیری ما می گوید هیچ برنده روشن موجود نیست، اما به جای آن مزایا و معایب سیستم های مختلف را در رابطه با پروژه های مختلف و الزامات خاص را مشخص می کند.

مثلا وردپرس در درجه اول برای وبلاگ نویسان طراحی شده است و نیاز دارد تا قبل از استفاده به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا با افزونه ها ارتقا یابد، اما برای پروژه های آنلاین کوچک، این به ندرت مورد نیاز است. CMS ماجولار دروپال از یک پروژه اجتماعی گرفته شده است، اما همچنان به کاربران امروز طیف وسیعی از توابع وب 2.0 را ارائه می دهد. اگر شما برای پروژه خود نیازی به این ماجول ها ندارید، باید یک گزینه CMS دیگر را انتخاب کنید – برای مثال جوملا! این سیستم همچنین به کاربران انتخاب گسترده ای از افزونه ها برای انطباق سیستم به شرایط مربوطه می دهد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته