قرارداد طراحی وبسایت چیست؟ (?What is a Website Design Contract)

نوشته شده توسط زینب خانکی

اگر از طراحی وب سایت چیزی می دانید، بنابراین قرارداد طراحی وبسایت نیز باید به گوش شما آشنا باشد. امروزه طراحی وبسایت، به یکی از مهارت های مورد تقاضا تبدیل شده است. در واقع HTML5 و jQuery، دو مورد از ده مهارت مورد تقاضای فریلنسرها و تیم های طراحی هستند که داشتن آنها، برتری محسوب می شود.

می دانید که طراحان وبسایت می توانند در بسیاری از مراحل پروسه، از ایده پردازی معماری اطلاعات وبسایت گرفته تا طراحی رابط کاربری (UI)، تجربه کاربری (UX) و انجام طراحی ویژوال و گرافیکی و حتی کدگذاری آن، دست داشته باشند. در اینصورت بدیهی است که اهمیت قرارداد طراحی وب سایت در این بین، رخ بنماید.

قرارداد طراحی وبسایت

مقدمه

فرقی نمی کند در کدام قسمت از مراحل طراحی وبسایت نقش داشته باشید، بسیار مهم است که قبل از شروع کار با دیگران، قراردادی تشکیل دهید. قرارداد طراحی وبسایت یک فریلنسر یا تیم طراحی، روابط تجاری و حقوقی بین طراح و کلاینت را بطور واضح تعریف می نماید. همچنین رابطه شخصی از نظر متدهای تجاری و احترام متقابل که مربوط به تعامل وی با مشتری، در هنگام ارائه خدمات است را تعریف می کند.

از نظر قانونی این قرارداد، توافقی بین دو یا چند شخص است که در آن هر یک از طرفین، متعهد به انجام مسئولیت های خاصی می شوند. این داکیومنت از نظر قانونی قابل اجرا بوده، بدین معنی که عدم ارائه هر یک از شرایط توافق شده در توافق نامه، می تواند منجر به نقض قرارداد و دعاوی احتمالی شود.

قرارداد طراحی وبسایت چیست

هدف قرارداد طراحی وبسایت

دانستیم که این قرارداد، یک سند قانونی الزام آور است. این مهم بدان معناست که اگر مشتری هر یک از شرایط قرارداد را نقض کند، می توانید مسیر قانونی را طی کرده و او را مجبور کنید تا بخشی از توافق نامه طراحی وبسایت خود را بر عهده بگیرد. زیرا مشتریان می توانند به طرق مختلف، کنتراکت ها را نقض کنند، که شایع ترین آن نیز عدم پرداخت هزینه سرویس و محصولات دلیوری شده است.

به همین ترتیب، یک فریلنسر نیز ملزم به انجام کنتراکت طراحی وبسایت برای مسئولیت های خود می باشد. این امر بدان معناست که اگر شما نتوانید به آنچه که از طریق قرارداد وعده داده اید جامه عمل بپوشانید، آنها نیز طبیعتا می توانند از شما شکایت نمایند. بدین ترتیب سطحی از مراعات قانون فراهم می شود، که اطمینان حاصل می کند هر دو طرف، وظایف خویش را عملی می نمایند. به همین دلیل است که قرارداد طراحی وب سایت، که بسیاری از فریلنسرهای استارت آپ از استفاده آن عاجز هستند، برای کسب آرامش خاطر و موفقیت در بیزینس مهم می باشد.

بخش هایی از الگوی قرارداد طراحی سایت

ساختار و بندهای یک نمونه الگوی کنتراکت طراحی وبسایت یا هر قرارداد مرتبط با آن، چیزی نیست که راحت آن را از جایی بخرید. زیرا جزئیات دقیق قراردادها بسته به ماهیت پروژه، ماهیت طرفین درگیر در پروژه و رابطه بین آنها، متفاوت خواهد بود.

شرایط خاص در کنتراکت طراحی وبسایت بین کلاینت یا نماینده آن و فریلنسر مذاکره می شود. برای مثال طول، فونت، فرمتینگ و سازماندهی محتوا، به شخصی که آن را تهیه می نماید بستگی دارد. با این وجود بندهایی در این توافق نامه ها وجود دارند، که هرگز نمی بایست در هیچ الگوی خوب قراردادی فراموش شوند.

اما سه پارت مهم در قرارداد طراحی وبسایت عبارتند از:

  1. دقیقا چه کاری در این پروژه قرار است انجام شود: مشخص کردن تارگت، اسکوپ کار و موارد قابل ارائه
  2. میزان و تایم پرداختی شما چقدر است: تعیین کردن دقیق زمان جبران خسارت
  3. مشخص کردن مالک معنوی وبسایت: اینکه پس از انجام کار، چه کسی مالکیت وبسایت را بر عهده دارد

آنچه در قرارداد طراحی وبسایت وجود دارد

آنچه در قرارداد طراحی وبسایت وجود دارد

می دانید که تعریف واضح آنچه می خواهید برای مشتری انجام دهید، امری بسیار مهم است. تصور کنید که مشتری برای کمک در مورد طراحی وبسایت به شما مراجعه می کند. شما دامنه و اسکوپ کار را ارزیابی کرده، سپس در مورد هزینه ها به توافق می رسید. پس از صرف تایم، تلاش و منابع دیگر برای تکمیل یک وبسایت با کیفیت، ممکن است مشتری از پرداخت مطالبات، به دلیل اینکه شما سرویس مورد توافق را ارائه نداده اید، خودداری نماید. متناوبا او ممکن است انتظار داشته باشد که شما با استفاده از یک پلتفرم یا زبانی دیگر، وبسایت جدیدی بسازید.

همچنین ممکن است مشتری انتظار داشته باشد، که شما محتوای وبسایت را نیز همراه با سایر خدمات اضافی ارائه دهید. در این موارد، اگر قرارداد امضا شده، به وضوح توصیف می کند شما می بایست چه چیزی را ارائه دهید، امکان اینکه از موقعیت خود دفاع کرده و کلاینت را مجبور به پرداخت هزینه کنید، وجود دارد.

هر الگوی قرارداد طراحی وبسایتی می بایست توضیحات مشخصی در مورد آنچه قرار است ارائه شود و تمام هزینه های پرداختی آن داشته باشد. هر چقدر توضیحات با جزئیات بیشتری همراه باشند، بهتر است. علاوه بر این، ممکن است لازم باشد آنچه را که ارائه نخواهید داد نیز صریحا در کنتراکت اعلام نمایید. همانطور که می بینید این قرارداد در جهت جلوگیری از سردرگمی ایجاد می شود.

این پارت از قرارداد طراحی وب، به شما مبنایی می دهد تا از خود در برابر تغییر درخواست ها و مشتریانی که نمی دانند چه چیزی می خواهند دفاع نمایید. در واقع فقط وقتی که در صورت تغییر شرایط کار، هزینه ها نیز تغییر کنند، همه چیز عادلانه خواهد بود. گیر افتادن در چرخه های تجدید نظر پی در پی، علاوه بر اینکه فرصت کار در پروژه های دیگر را از شما سلب می نماید، بیزینس شما را نیز با مشکل مواجه می کند. بنابراین یک الگوی توافق نامه طراحی وبسایت است که سرویس ها، اسکوپ آن و ماکزیمم بازبینی هایی که هزینه توافق شده را پوشش می دهند، به وضوح تعریف می نماید.

چگونگی، زمان و میزان پرداخت در توافق نامه طراحی وبسایت

بیزینس شما منبع امرار معاش شماست. بنابراین تنها در صورتی همه چیز منصفانه خواهد بود که به اندازه کافی برای تلاش، تایم، استعدادها، مهارت ها و منابعی که صرف کرده اید، مورد جبران قرار گیرید. در نتیجه هر کنتراکت طراحی وبسایتی، می بایست یک بند پرداخت داشته باشد که دستمزدها در آن مشخص شده باشد.

داشتن تمام این بندها در قرارداد طراحی سایت، شانس پرداخت به موقع و تحویل کار مناسب را نیز بهبود می بخشند. بدین منظور، لیست سوالات زیر می بایست در هر قرارداد طراحی وبسایتی به خوبی پاسخ داده شوند.

  • آیا با تحویل بخش های خاصی از پروژه به شما پرداخت صورت می پذیرد یا با تکمیل و تحویل کار، کل مبلغ یکجا پرداخت می شود؟
  • آیا هزینه بر اساس نرخ ثابت است یا ساعتی؟
  • از چه طریقی پرداخت به شما انجام می شود، کارت اعتباری، چک، انتقال بانکی یا پول نقد؟

نحوه، تایم و میزان پرداخت در قرارداد طراحی وبسایت

حقوق معنوی در قرارداد طراحی وبسایت

اکنون این مسئله که چه کسی حقوق مالکیت معنوی را در اختیار دارد، مطرح می شود. شما به عنوان طراح یا توسعه دهنده وبسایت، ممکن است بخواهید از جنبه های خاصی از طراحی، استفاده مجدد نمایید. به عنوان مثال، ممکن است یک فونت جدید ایجاد کرده باشید، که تمایل دارید آن را در وبسایت کلاینت دیگری نیز استفاده کنید. ساختار وبسایت، چیدمان صفحات و همچنین گرافیک اصلی استفاده شده نیز، ممکن است مواردی باشند که می خواهید حقوق آنها را حفظ نمایید.

یکی از اشتباهاتی که یک طراح وبسایت یا هر متخصص طراحی در این زمینه می تواند مرتکب شود، سلب حقوق مالکیت معنوی خود برای مشتریانی است که آنها را پرداخت نکرده اند. به بیانی دیگر، این یک دام است که شما به عنوان یک طراح، می بایست به هر قیمتی از آن اجتناب نمایید. زیرا ممکن است شما پس از معامله با یک مشتری بی ملاحظه، که نه تنها در قبال کارهایی که انجام داده اید به شما عادلانه نمی پردازد، بلکه در حقوق مالکیت معنوی شما نیز دست برده و شما را به راحتی به دردسر می اندازد.

توجه داشته باشید که پذیرش پرداخت برای کار انجام شده، بطور اتوماتیک حقوق مالکیت معنوی شما را سلب نمی کند. با این وجود، اگر مالک این قبیل حقوق در قرارداد به صراحت مشخص نشود، ممکن است مسائلی پیش آید.

با درج بندهای خاصی در الگوی کنتراکت طراحی وبسایت، سایر حمایت ها از طراحان وبسایت صورت می گیرد. به عنوان مثال، تعیین مبلغ و زمان پرداخت برای کارهای فعلی انجام شده، به شما کمک می کند تا در صورت خاتمه یک پروژه در میانه راه، برای آنچه قبلا انجام داده اید، جبرانی صورت پذیرد. علاوه بر آن، همیشه می بایست شرایط فسخ در قراردادها، بطور شفاف بیان شده باشد.

تهیه تمپلیت قرارداد طراحی وبسایت

مهمترین نکته در مورد تهیه این نوع توافق نامه ها، اطمینان از درج بندهای مهم است. البته شما می بایست از خوانایی قرارداد نیز، اطمینان حاصل نمایید. همچنین باید پیدا کردن بندهای خاص در توافق نامه را آسان کنید. بدین منظور راهکارهایی مانند ساده نگه داشتن فونت ها، اجتناب از زیر خط کشیدن، ایتالیک کردن و موارد دیگر می تواند اتخاذ شود.

با این وجود باید اطمینان حاصل کنید که فونت ها، به اندازه کافی برای خوانایی بهتر بزرگ هستند، فضای سفید کافی وجود دارد، از اسپیس بطور صحیح استفاده شده و اگر داکیومنت بزرگ است، پیج نامبر فراموش نشود. پارت های مهم دیگری نیز وجود دارند که باید در کنتراکت طراحی وبسایت ذکر شوند، از جمله محرمانه بودن، تایید کلاینت و تعهدات هر دو طرف.

از دیگر نکات، یکی اینکه نام و اطلاعات تماس هر دو طرف به عنوان طراح و مشتری، می بایست در ابتدای قرارداد به وضوح قید شود. نام و نوع پروژه و تاریخ قرارداد نیز هرگز نباید از قلم بیفتد. علاوه بر آن، شما و کلاینت باید امضاهای خود را به هر کپی از داکیومنت، اضافه نمایید. این عمل ساده باعث می شود تا سندی که از نظر حقوقی فاقد اعتبار است، این چنین از نظر قانونی الزام آور شود.

متاسفانه بسیاری از طراحان وبسایت ها، بویژه کسانی که برای اولین بار طراحی را به عهده می گیرند، اشتباهات هزینه بری در این زمینه مرتکب می شوند. یعنی جزئیات کوچک و بدیهی ذکر شده در بالا، گاهی فراموش شده و مشکلاتی را منجر می شوند. برای مثال، عدم امضای قرارداد یک اشتباه بزرگ بوده، که بیشتر طراحان مرتکب آن می شوند.

جلوگیری از برخی خطاهای معمول در قرارداد طراحی وبسایت

محافظت در برابر برخی از خطاهای معمول قرارداد طراحی وبسایت

برخی از خطاهای رایج شامل گرفتن امضا از شخص امضاکننده اشتباه و یا امضا در جای نامناسب است. اگر شما در حال انجام یک پروژه طراحی وب برای یک شرکت بزرگ هستید، بدانید که نسبت به کار با یک کلاینت منفرد، می تواند مشکلات بیشتری برایتان بوجود آید.

شما می بایست کپی ها را برای مشتری ارسال کنید تا آنها امضا نمایند، سپس آنها را پس گرفته و امضا کنید و در پایان، یک کپی کاملا امضا شده برای مشتری ارسال کنید و یکی از آنها را نزد خود نگه دارید.

همچنان که شما می توانید الگوی قرارداد را به تنهایی بنویسید، می توانید از خدمات وکیل نیز در تهیه یک توافق نامه کمک بگیرید. با اینکه این روش برای شما هزینه ای در پی دارد، اما احتمالا از شما در برابر عواقب اشتباهات احتمالی قرارداد، محافظت می نماید.

بسیاری از الگوهای مربوط به کنتراکت طراحی وبسایت هستند که می توانید به صورت آنلاین آنها را پیدا کنید. بدین ترتیب، وقتی الگوی خوبی پیدا کردید می توانید به آن اعتماد کنید. این الگو که می تواند یک فرم قرارداد نیز باشد، به عنوان یک راهنما عمل کرده و به شما می گوید که چه چیزی باید در کنتراکت طراحی وبسایت گنجانده شود.

طبیعتا بسته به بندهایی که فکر می کنید برای پیچیدگی پروژه لازم است، می بایست برخی موارد را ادیت نمایید. اما در کل، این تمپلیت ها می توانند کار شما را آسان کنند، بخصوص اگر اولین بار است که در حال تهیه توافق نامه طراحی وبسایت هستید.

نحوه ایجاد تمپلیت قرارداد طراحی وبسایت

نحوه ایجاد تمپلیت قرارداد طراحی وبسایت

توافق نامه طراحی وبسایت، سرعت یک پروژه طراحی موفق را تعیین می کند. این روش، همه افراد درگیر در پروژه را مشخص و اطمینان حاصل می کند که طرفین در مورد کار و وظایف خویش آگاه هستند. این قرارداد هدف پروژه، نقش افراد و سایر موارد مهم مانند برنامه و غرامت را نیز مشخص می نماید. یک اشتباه رایج دیگر که فریلنسرها و طراحان وب مرتکب آن می شوند، این است که پروژه را بدون اینکه توافق نامه طراحی وبسایت امضا شده باشد، شروع می کنند.

معمولا این بهانه هم به دلایلی مانند ترس از دست دادن مشتری، اعتماد به او یا تخمین کوچک بودن یک پروژه و رسمیت یافتن سند برای کار است. با این حال، داشتن داکیومنت معتبر به دلایل مختلف بسیار توصیه می شود، از جمله:

  • توافق نامه طراحی وبسایت از مشتری و طراح وب محافظت می کند
  • این سند، تارگت و انتظار پروژه را مشخص می نماید
  • نقش ها را مشخص کرده و اجرای یکپارچه پروژه را تضمین می نماید
  • اطمینان از جبران خسارت پس از اتمام کار
  • کمک به ردیابی موارد دلیوری شده ای که عملی نشده اند
  • کنتراکت طراحی وبسایت روش حل تعارض را توصیف می کند
  • در صورت نیاز، قانونی و قابل اجراست

می دانیم که برخی از وبسایت ها به یک بروشور ساده HTML یا CSS نیاز دارند که آن هم می تواند در مدت چند دقیقه راه اندازی شود، در حالیکه برنامه ریزی، توسعه و راه اندازی برخی دیگر ممکن است سال ها بطول بینجامد. بنابراین صرف نظر از ماهیت یک پروژه طراحی وب، توافق نامه طراحی وبسایت باید منعقد شود، تا پیچیدگی و ریسک موجود در پروژه منعکس شود.

جزئیات اساسی تمپلیت قرارداد طراحی وب

با رونق اینترنت، مشاغل در تلاشند تا حضور آنلاین خود را گسترش دهند. ایجاد یک برند تجاری در حوزه دیجیتال، با ساخت یک وبسایت تجاری شروع می شود. شرکت ها اغلب این وظیفه را به فریلنسرها یا ارائه دهندگان خدمات تکنولوژی اطلاعات واگذار می کنند. در نتیجه با کمک یک قرارداد حرفه ای طراحی وبسایت:

  • طبق نرخ توافق شده و در یک تایم فریم معقول به شما پرداخت می شود
  • ماهیت کار مورد انتظار و اسکوپ پروژه به روشنی مشخص می شود
  • مدت زمانی را که با مشتری در ارتباط هستید تعیین می شود
  • می توانید با مشتریان خود روابط سالم و حرفه ای داشته باشید
  • می توانید اجازه نمایش وبسایت را در نمونه کارها یا portfolio خود بدست آورید

یک تمپلیت معمولی برای کنتراکت طراحی وبسایت باید برخی یا تمام جزئیات زیر را پوشش دهد:

هدف و مزایا

این قرارداد باید اهداف خاص پروژه را مشخص نماید و شما می بایست به مشتری اجازه دهید تا مزایای پروژه را ببیند. ضروری است که جزئیات با اهداف مشتری همسو باشد.

پروسه طراحی و توسعه

اسکوپ پروژه طراحی وب و انعطاف پذیری آن به چه معناست؟ از چه روش هایی برای دستیابی به پروژه هدف استفاده می کنید؟ آیا طراح وب زمان بندی مشخصی خواهد داشت؟ آیا قرارداد پیمانکاری فرعی در هر پارتی از مراحل توسعه مجاز است؟ اینها سوالات متداولی هستند که در این بخش از توافق نامه می بایست به آنها پرداخته شود.

جزئیات اساسی تمپلیت قرارداد طراحی وب

تعهد مشتری

در این پارت منابعی را تعریف کنید، که مشتری باید برای کمک به شما در رسیدن به هدف پروژه، آنها را فراهم نماید.

هزینه ها

لیستی از سرویس های خود تهیه کرده و هزینه ها را برای هر یک درج نمایید. یادتان باشد برای سهولت درک، آنها را به زبانی ساده توصیف کنید.

دلیوری و پذیرش

روش تحویل وبسایت به کلاینت را تعریف کنید. آیا کد منبع عناصر وبسایت را در اختیار مشتری قرار می دهید؟ تست چطور؟ بگذارید قرارداد شما این فاکتورهای مهم را مشخص نماید، تا مشتری قبل از دریافت سایت و پذیرش عواقب عدم موفقیت یا موفقیت آن، پروژه را تست نماید.

گارانتی

جزئیات ضمانت نامه، از قبیل مستندات ضمانت نقض IPR را بیان نمایید.

شرایط فسخ

عاقلانه است که همیشه برای چیزهای غیر منتظره آماده باشید. بندهایی مربوط به عقب نشینی زودرس و یا عواقب آن، به علاوه شرایط فسخ قرارداد را اضافه نمایید.

تغییر در مشخصات

با یک بند برای محدود کردن تعداد بررسی ها، از تجدید نظر و اصلاح نامحدود مورد نیاز در مشخصات پروژه، محافظت نمایید.

مقدمه

مقدمه شامل اسامی طرفین درگیر در توافق نامه طراحی وبسایت است. همچنین تاریخ لازم الاجرا شدن توافق نامه در آن ذکر شده است. در صورتی که کارفرما و توسعه دهنده نماینده سازمانی باشند، طبیعتا جزئیات شرکت ها نیز باید بطور واضح در قرارداد ذکر شود.

نقش ها و مسئولیت ها

همانطور که از نامش پیداست این بخش از قرارداد، اسکوپ کار، پلن و تغییرات را در صورت وجود مشخص می کند. محدوده کار، اساس توافق نامه طراحی وبسایت را تشکیل می دهد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که هیچ ابهامی در مورد محصولات قابل تحویل در اینجا وجود ندارد. از طرف دیگر این پارت از توافق نامه، مسئولیت شرکتی که طراح وبسایت را استخدام می کند، تعریف می نماید. این تعهدات از نظر زیرساخت ها، دیتاها یا موادی که آنها باید تهیه کنند، بیان می شود.

جبران خسارت

علاوه بر فی طراحی و ساخت وبسایت، سایر هزینه ها مانند هزینه های هاستینگ، پلاگین های پرداختی یا اپلیکیشن های غیر رایگان، در اینجا لحاظ می شوند.

جزئیات اساسی جبران خسارت تمپلیت قرارداد طراحی وب

محرمانه بودن

شرکت ها تمایل دارند که یک بند محرمانه، که حکم کند طراحان وبسایت نباید اطلاعات مربوط به پروژه را فاش کنند، داشته باشند.

مالکیت و حقوق

همانند بیشتر دارایی های معنوی آنلاین، گفتگو درباره مالکیت و حقوق نیز، می بایست در توافق نامه طراحی وبسایت مورد بحث قرار گیرد.

حرف آخر

همانطور که مشاهده می کنید، توافق نامه طراحی وبسایت تضمین می کند که هر دو طرف یعنی کلاینت و طراح، در هنگام توسعه پروژه تجربه لذت بخشی داشته باشند. نکته آخر اینکه همیشه قرارداد را بخوانید و در صورت امکان، از شخص دیگری نیز بخواهید که آن را بخواند، تا قبل از ارسال قرارداد برای دریافت امضای مشتری، خطاهای احتمالی برطرف شوند.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته