وردپرس چیست؟

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

طراحی و ایجاد یک سایت از روش ها و بستر های مختلفی امکان پذیر است. بسیاری از افرادی که قصد راه اندازی وب سایت دارند از روش های طراحی سایت و همچنین برنامه هایی که برای ایجاد یک سایت نیاز است بی اطلاع هستند. در این مقاله سعی داریم سیستم سایت ساز وردپرس را به طور کامل معرفی کنیم.

سیستم مدیریت محتوا

وب سایت ها برای مدیریت به دو نوع کلی تقسیم می شوند. سایت های استاتیک یا ایستا( سایت هایی که توسط HTML کدنویسی می شوند)، سایت های داینامیک یا پویا (سایت هایی که دارای پنل مدیریت محتوا هستند.)

CMS: Content Management System یا سیستم مدیریت محتوا، یک نرم افزار مدیریت محتوای تحت وب است که با استفاده از آن می توان محتوای یک سایت را مدیریت کرد. محتوا شامل عکس، فیلم، مقاله و … می باشد.

با استفاده از سیستم مدیریت محتوا می توان بدون دانش برنامه نویسی یک وب سایت را مدیریت نمود. از محبوب ترین CMS ها می توان به وردپرس، جوملا و دروپال اشاره نمود.

وردپرس چیست؟

wordPress یک بستر ایجاد وب سایت رایگان و open-source است. به بیان فنی تر ، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS: content management system) است که با PHP نوشته شده و از پایگاه داده MySQL استفاده می کند.

می توان گفت در حال حاضر وردپرس ساده ترین و قدرتمند ترین سیستم وبلاگ نویسی و سازنده وب سایت است. وردپرس یک بستر عالی برای طراحی انواع وب سایت ها است. از وبلاگ نویسی گرفته تا وب سایت های کسب و کار و تجاری. به یقین می توان گفت وردپرس یک CMS همه کاره است. این سیستم سایت ساز با قابلیت های فراوان استفاده و انعطاف پذیری طراحی شده است.

وب سایت وردپرس چیست؟

وب سایت وردپرس به هر وب سایتی گفته می شود که از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوای خود (CMS) استفاده کند. وردپرس هم به قسمت backend وب سایت (رابط کاربری که کاربر برای ایجاد تغییرات یا افزودن محتوای جدید در آن وارد می شود) و هم قسمت frontend (قسمت قابل مشاهده وب سایت که بازدیدکنندگان شما در وب می بینند) قدرت می دهد. شرکت طراحی سایت دارکوب یکی از معتبرترین شرکت های ارائه خدمات طراحی وب سایت در کشور می باشد که با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس نیز وب سایت طراحی می نماید.

طراحی وب سایت با وردپرس امروزه بسیار متداول است.

وردپرس در سال 2003 میلادی ابداع شد. ایجاد کنندگان آن به دنبال ایجاد یک بستر وبلاگ نویسی بهتر ، ساخته شده بر اساس کد اصلی B2 ، اما با ویژگی های قوی تر و توسعه سازگارتر بودند. با گذشت زمان وردپرس تبدیل به یک CMS شد.

طبق آمار استفاده از سیستم های مدیریت محتوا که اکنون گزارش شده است، وردپرس بیش از 60 میلیون وب سایت یا 36٪ کل وب سایت های موجود در اینترنت و بیش از 60٪ وب سایت هایی که سیستم مدیریت محتوای آنها شناخته شده است را تأمین می کند. برای دیدن نمونه سایت هایی که توسط وردپرس ایجاد شده اند، به سایت وردپرس مراجعه نمایید. خواهید دید بسیاری از وب سایت های حرفه ای و با کیفیت توسط این CMS ایجاد شده اند. قیمت طراحی سایت با وردپرس ارزان تر از سایر روش ها می باشد.

نمونه ای از وب سایت هایی که می توانید با کمک وردپرس ایجاد کنید عبارتند از:

بلاگ blog: وبلاگ نوع خاصی از وب سایت است که به اشتراک گذاری نوشته ها، عکس ها، بررسی ها و ارزیابی ها، آموزش ها ، دستور العمل ها و موارد دیگر اختصاص دارد. بلاگ ها معمولاً ابتدا جدیدترین مطالب منتشر شده را نمایش می دهند.

وب سایت تجارت الکترونیکی E-commerce: یک وب سایت تجارت الکترونیکی به شما امکان می دهد کالا یا خدمات را بصورت آنلاین بفروشید. کاربران نیز از طریق سیستم پرداخت آنلاین پرداخت ها را انجام دهند. این نوع وب سایت ها همان فروشگاه های آنلاین هستند که روزانه تعداد بالایی بازدیدکننده دارند. همچنین برای افزایش کارایی سایت می توان از افزونه های مختلف اضافه نمود.

وب سایت مشاغل Business: بهترین ورد استفاده وردپرس برای طراحی سایت شرکتی می باشد. از طریق این وب سایت ها بسیاری از مشاغل از حضور آنلاین در قالب وب سایت بهره مند خواهند شد. اگر کسب و کار شما به وب سایتی نیاز دارد تا مشتریان در مورد شرکت شما و آنچه ارائه می دهید، آگاه شوند، وردپرس گزینه بسیار خوبی است. از طریق این سایت مشتریان می توانند با شما تماس بگیرند، درخواست قیمت کنند، قرار ملاقات بگذارند و …

وب سایت نمونه کار Portfolio: این قبیل وب سایت ها مانند یک کاتالوگ هستند. تمامی نمونه کار های خود را می توانید در سایت بارگذاری نمایید.

وب سایت تالار گفتمان Forum : وب سایت تالار گفتمان می تواند مکانی مفید برای سوال کاربران یا به اشتراک گذاشتن مشاوره باشد. اغلب وب سایت انجمن ها با وردپرس ساخته شده اند.

وب سایت آموزش الکترونیکی E-learning: همانطور که از نام آن مشخص است در این نوع وب سایت ها آموزش های مجازی انجام می شود. برگزاری دوره های آموزشی آنلاین در این نوع وب سایت ها با افزونه WordPress LMS قابل انجام است.

پورتال: سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای طراحی پورتال نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

خوشبختانه وردپرس قابل شخصی سازی است به این معنا که شما می توانید با استفاده از افزونه های مختلف یک وب سایت کاملا متفاوت و جدید طراحی نمایید.

آیا وردپرس برای ایجاد یک وب سایت مناسب است؟

بسیاری از مشتریان ما کمی با روش های طراحی وب سایت آشنا هستند. سوال همه آنها این است که آیا وردپرس برای مدیریت محتوای وب سایت شان مناسب است؟ ایا می توان با آن یک سایت کاملا حرفه ای و با کیفیت داشت؟ برای رسیدن به پاسخ این قبیل سوالات بهتر است با مزایای وردپرس آشنا شویم.

مزایای طراحی وب سایت با استفاده از وردپرس

محیطی ساده با امکان یادگیری سریع: وردپرس به شما امکان می دهد به سرعت محتوای وب سایت خود را تولید و منتشرکنید. اگر می توانید از یک نرم افزار پردازش کلمه مانند Microsoft Word استفاده کنید ، می توانید از WordPress برای ساخت و مدیریت وب سایت نیز استفاده کنید.

دسترسی رایگان: این نرم افزار کاملا رایگان است و شما می توانید بدون پرداخت هزینه آن را از وب سایت wordpress.org دانلود نمایید. البته برای طراحی یک وب سایت باید هزینه های دیگر مانند هزینه میزبانی و ثبت نام دامنه را پرداخت کنید.

انعطاف پذیری: همانطور که در بالا گفته شد وردپرس به شما امکان ایجاد انواع وب سایت ها را می دهد. از وبلاگ ها گرفته تا فروشگاه های انلاین.

نرم افزار Open source: این نرم افزار تحت مجوز عمومیGPLمی باشد و متعلق به شرکت یا نهادی خاص نیست. صدها توسعه دهنده و کاربر برای کارایی بهتر نرم افزار همکاری و مشارکت دارند. Open source به معنای پیشرفت مداوم ، پاسخگویی و استفاده رایگان برای همه است.

نیازی به دانستن کد نیست: وردپرس نیاز به دانستن نحوه کدگذاری برای ایجاد وب سایت را برطرف می کند. با اینکه وردپرس از زبان های مختلف برنامه نویسی استفاده می کند ، اما نیازی به دانستن هیچ یک از آنها برای استفاده از این نرم افزار نیست.

قابلیت توسعه با استفاده از افزونه ها: نرم افزار اصلی وردپرس را می توان با افزونه های وردپرس توسعه داد. افزونه های وردپرس بیت های نرم افزاری هستند که می توانید برای افزودن ویژگی های بیشتر (مانند درگاه پرداخت، بهینه سازی موتور های جستجو ، تهیه نسخه پشتیبان ، فرم های تماس و دیگر موارد) در وب سایت خود بارگذاری کنید. هزاران افزونه وردپرس رایگان در فهرست افزونه های WordPress.org وجود دارند. البته بسیاری از پلاگین ها نیز غیر رایگان هستند.

قالب های وردپرس قابلیت تغییر دارند: تم های وردپر سکه ظاهر وب سایت را شامل می شود با چند کلیک ساده و تغییر کد قابل تغییر هستند.

امنیت وب سایت: در حال حاضر که هیچ بستر وب سایتی از امنیت صد درصدی بالا برخوردار نیست. تیمی از توسعه دهندگان اصلی و کاربران وردپرس در تلاش هستند تا امنیت این سیستم مدیریت محتوا را بهبود ببخشند. به طور کلی امنیت وردپرس پایین نیست و مشکلات رایج امنیتی وردپرس به دلیل خطای کاربر است.

ویژگی های وردپرس

وردپرس به عنوان یک پلت فرم ایجاد وب سایت و CMS ، دارای ویژگی های برتری نسبت به دیگر سیستم ها است که در ادامه بخشی از آنها ذکر شده است:

  • سازگار با SEO
  • سرعت بالا
  • سازگار با موبایل
  • کتابخانه ای از پرونده های چند رسانه ای همراه با ویرایش
  • رابط کاربری آسان برای مدیریت وب سایت
  • قابلیت ایجاد منو های سفارشی
  • وبلاگ داخلی : افزودن وبلاگ به وب سایت به سادگی انتشار یک پست است.

اگر به تازگی با وردپرس آشنا شده اید باید بدانید وب سایت های WordPress.com , WordPress.org چه سایت هایی هستند.

WordPress.com نسخه میزبانی شده از WordPress است که در آن می توانید برای ایجاد یک وبلاگ یا وب سایت یک حساب WordPress.com ایجاد نمایید.
به این ترتیب به طور پیش فرض ، URL یا دامنه وب سایت شما شامل کلمه “WordPress” مانند myblog.wordpress.com است.
همچنین می توانید یک دامنه سفارشی، فضای ذخیره سازی بیشتر، امکان افزودن پلاگین ها و قالب های مختلف، ادغام Google Analytics و … را در ازای پرداخت هزینه های مربوطه داشته باشید.

WordPress.com متعلق به Automattic می باشد، شرکتی که توسط یکی از سازندگان اصلی وردپرس ، مت مولن وگ تاسیس شده است.
WordPress.org وب سایتی است که می توانید از آنجا نرم افزار WordPress را دانلود کنید تا روی سرور یا حساب میزبانی وب خود نصب نمایید. همانطور که گفته شد استفاده از این نرم افزار کاملا رایگان است.

برای شروع فقط کافیست:

• یک هاست مناسب برای میزبانی وب سایت تهیه کنید
• یک نام دامنه مناسب انتخاب و ثبت کنید
• نرم افزار وردپرس را به صورت کاملا رایگان دانلود کنید.

پلاگین وردپرس چیست؟

افزونه وردپرس یک بسته کد اضافی است که می توانید برای افزودن ویژگی های جدید ، قابلیت ها یا ادغام ها در وب سایت خود بارگذاری کنید.
پلاگین ها را می توان از طریق منوی پلاگین ها در داشبورد وردپرس اضافه کرد.
با استفاده از عملکرد جستجوی داخلی ، می توانید یک پلاگین رایگان در فهرست افزونه WordPress.org پیدا کنید.
پلاگین ها همچنین می توانند به صورت فایل های فشرده ای که از طریق آپلود کننده منوی Plugins در داشبورد وردپرس خود بارگذاری می کنید ، بسته بندی شوند.

قالب وردپرس چیست؟

قالب وردپرس چارچوب طراحی وب سایت را فراهم می کند. هر قالب تشکیل شده از:

• طراحی کلی (شکل ، سبک) سایت
• استایل فونت در سطح سایت
• استایل رنگ
• استایل برای پست های وبلاگ و آرشیو وبلاگ
• طرح بندی صفحه (یا الگوها)
• مکان های ویجت
• جزئیات استایل اضافی
تم ها را می توان از طریق منوی Appearance> Themes در داشبورد WordPress اضافه کرد.
با استفاده از عملکرد جستجوی داخلی ، می توانید یک تم رایگان را در WordPress.org پیدا کنید.
تم ها همچنین می توانند به صورت فایل های فشرده ای که از طریق Appearance> Themes uploader در داشبورد وردپرس خود بارگذاری می کنید ، بسته بندی شوند.

کسب درآمد از طریق وردپرس

اکنون شما می توانید به راحتی از طریق این سیستم مدیریت محتوا کسب درآمد کنید. اگر به طراحی سایت آشنا هستید با این سیستم می توانید وب سایت ایجاد کنید. امروزه مشتریان زیادی به دنبال ایجاد سایت با سیستم مدیریت محتوای آسان هستند.
از طرفی نیز بسیاری از شرکت ها به دنبال یک فرد برای پشتیبانی از وب سایت خود هستند. مدیریت سایت های وردپرسی بسیار آسان است به شرط آنکه با این محیط آشنا باشید.

شما عزیزان می توانید برای آموزش طراحی قالب وردپرس به صورت حضوری و آنلاین به آموزشگاه طراحی وب سایت و سئو دارکوب مراجعه نمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته