طراحی سایت فروش لایسنس

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

سایت فروش لایسنس

وب سایت های فروش لایسنس یا کد شارژ سایت های فروشگاهی هستند که به صورت آنلاین به کاربران کدهایی به عنوان لایسنس برای استفاده مشتریان به فروش می رسانند. این کد می تواند یک کد تخفیف، کد شارژ اعتباری یا لایسنس یک نرم افزار مانند آنتی ویروس باشد.

برای یک وب سایت فروش لایسنس ما به دو دسته اصلی امکانات نیاز داریم: امکانات وب سایت فروشگاهی و دیگری امکانات مدیریت لایسنس برای مشتری و فروشنده.

برای این نوع وب سایت ها می توان سناریو های مختلفی در نظر گرفت. تصور کنید که وب سایت ما در حوزه فروش نرم افزار به همراه لایسنس فعالیت می کند. در این صورت ابتدا مشتری می تواند از میان دسته های محصولات وب سایت محصولی را انتخاب و خریداری نماید. این محصول می تواند به صورت فیزیکی به آدرس مشتری ارسال گردد، یا آنکه به صورت آنلاین دانلود شود. در کنار این محصول کد لایسنس منحصر به فردی برای هر مشتری وجود دارد. این کد در پروفایل یا در ایمیل به هر مشتری ارائه داده می شود.

از سوی دیگر مدیر وب سایت امکان تعریف محصولات مختلف و وارد کردن کد های لایسنس را به دیتابیس دارد. از آنجایی که کدهای لایسنس منحصر به فرد به هر مشتری اختصاص می یابد، لایسنس فروخته شده از لیست حذف یا غیر قابل فروش می گردد. علاوه بر این مدیر یا فروشنده محصول می تواند گزارشاتی از فروش و اختصاص لایسنس ها داشته باشد.

 

امکانات سایت فروشگاهی

سایت های فروشگاهی آنلاین همان طور که از اسمشان پیداست محلی برای فروش محصولات و خدمات می باشند. پیش از این در دارکوب به طور مفصل امکانات وب سایت های فروشگاهی را توضیح داده ام. در واقع یک سایت فروش لایسنس می تواند دارای امکانات زیاد و متنوعی باشد. ممکن است سایت تنها به فروش لایسنس محدود باشد یا اینکه فروش محصولات متنوع را به همراه لایسنس انجام دهد. بنابراین باید امکاناتی برای مدیریت محصول (برای مدیر وب سایت) و امکانات خرید (برای مشتری) در آن فراهم باشد. بنابراین همه یا برخی از امکانات زیر را می توان برای یک و سایت فروشگاهی (جدا از فروش لایسنس) متصور بود:

امکانات مورد نیاز مدیر سایت فروشگاهی:

  • مدیریت کاتالوگ محصولات (دسته بندی ها، برندها و غیره)
  • درج اطلاعات محصولات
  • مدیریت محتوای سایت (صفحات، وبلاگ، بنر ها، منوها و غیره)
  • ارسال ایمیل (به جهت اعتبار سنجی، اطلاع رسانی و غیره)
  • مدیریت مشتری
  • مدیریت سفارش و تحویل
  • روش های مختلف پرداخت (آنلاین، اعتباری، کد تخفیف و غیره)
  • مدیریت تخفیفات و تبلیغات
  • تهیه گزارش
  • سئو (تگ های پویا و متا دیتا ها)
  • ارتباطات با شبکه های اجتماعی
  • مدیریت پیامک
  • ایجاد خبرنامه
  • و غیره

 

امکانات مورد نیاز مشتری در سایت فروشگاهی:

  • جستجوی محصول (جستجوی ساده یا پیشرفته و مقایسه)
  • انتخاب جزئیات محصول و سفارش
  • انتخاب روش پرداخت
  • پروفایل مشتری (اطلاعات مشتری و خرید های انجام شده)
  • نظردهی
  • پشتیبانی و چت آنلاین
  • و غیره

 

امکانات ویژه فروش لایسنس

جدا از امکانات یک وب سایت فروشگاهی، برای فروش و مدیریت لایسنس ها مدیر و مشتری هر دو به امکاناتی خاص نیاز دارند:

فروش لایسنس

مشتری می تواند از میان لایسنس های موجود یکی را انتخاب و خریداری نماید. لایسنس خریداری شده به صورت ایمیل، پیامک، یا در پروفایل کاربر در سایت به مشتری ارائه می گردد.

 

تجدید لایسنس

در زمان پایان یافتن اعتبار یک لایسنس می توان به در حساب کاربر، در سایت یا توسط ایمیل به مشتری به جهت به تجدید لایسنس اطلاع رسانی نمود.

همراه با فروش لایسنس می تواند امکاناتی وجود داشته باشد که به مشتریان اجازه می دهد تا کلیه مجوزهای خود را زمانی که نزدیک به انقضاء هستند تمدید کنند. سیستم تجدید پذیر، یادآوری های ایمیل اتوماتیک را فراهم می کند که می تواند به مشتریان ارسال شود، زمانی که یک لایسنس مجددا به پایان می رسد، از طریق ایمیل مشتری می تواند با یک کلیک، به طور مستقیم به فروشگاه شما برسد و کلید مجوز خود را تمدید نماید.

همچنین تخفیف های برای تجدید لایسنس را می توان توسط مدیران سایت ایجاد نمود تا انگیزه مشتریان برای تمدید کلید مجوز افزایش یابد. علاوه بر این مدیران سایت همچنین می توانند لایسنس ها را بدون دخالت مشتری تمدید نمایند.

 

ارتقاء لایسنس

برای سایت هایی که چندین نسخه از یک محصول را به فروش می رسانند، اجازه اینکه مشتری از یک سطح به سطح بعدی ارتقا یابند مهم است.

خرید های ارتقاء را می توان بر اساس خرید موجود مشتری و حتی خرید بر اساس تخفیف طراحی نمود. مسیرهای ارتقا را می توان بین سطوح مجوز یک محصول واحد یا حتی به محصولات کاملا متفاوت تنظیم نمود.

 

پروفایل مشتری

در زمان خرید لایسنس می توان آن را به ایمیل کاربر ارسال نمود. اما از آنجایی که یک مشتری می توانند محصولات متفاوت و لایسنس های متنوعی از یک محصول را خریداری کند، پروفایل وی نیز باید حاوی اطلاعات لازم از قبیل لایسنس ها، زمان اعتبار و سایر شرایط مربوط به استفاده باشد.

 

ایجاد کد لایسنس

تولید لایسنس می تواند به شیوه های متنوعی صورت پذیرد. این خود موضوعی تخصصی بوده که در این مقاله نمی گنجد. اما شما به عنوان مدیر سایت می توانید لایسنس ها را به صورت دستی یا خودکار برای فروش ارائه دهید. این لایسنس ها می تواند به صورت فایل TXT، CSV ارائه گردند یا API یا سیستمی برای ایجاد لایسنس در زمان فروش ایجاد گردد.

 

گزارش لایسنس ها

مدیر وب سایت می تواند بسته به نوع لایسنس گزارشات متنوعی را تهیه نماید. مثلا: لایسنس های فعال و غیر فعال، زمان انقضاء و غیره. انواع گزارش گیری و فایل های خروجی را می توان نسبت به سفارش مشتری توسعه داد.

 

پیکربندی ایمیل

از آنجایی که سفارشات لایسنس اغلب به صورت آنلاین و ایمیل به مشتری ارائه می شود، مدیر وب سایت می تواند اطلاعات و محتوای ایمیل را تنظیم نماید. شما می توانید ایمیل هایی به عنوان خبرنامه، تخفیفات، هشدار پایان اعتبار و غیره را به طور خودکار ایجاد نمایید.

 

نکاتی درباره سایت فروش لایسنس

در زمان طراحی وب سایت فروش لایسنس می توانید این سوالات را از خود یا طراح سایت نسبت به نوع پروژه بپرسید:

  1. آیا راه حل مدیریت لایسنس شما قابلیت های یکپارچه سازی فروشگاه با سیستم تخصیص لایسنس رادارد؟ پروژه شما با مدل یکپارچه بیشتر سازگاری دارد یا دو سیستم مجزا نیاز دارید؟
  2. در صورتی که مشتری لایسنس خود را از دست داد برای بازیابی آن چه امکاناتی در نظر گرفته شده است؟
  3. شیوه تحویل لایسنس به مشتری چگونه است؟ مثلا اگر مشتری یک نوع لایسنس به تعداد خریداری کند، چندین مجوز یا یک مجوز برای چندین فعال سازی ارائه می شود؟ مزایایی برای هر دو روش وجود دارد.
  4. اگر نگهداری نرم افزار با لایسنس انجام می شود، کجا و چگونه در طول عمر ارتباط با مشتری تأیید می شود؟ تایید هزینه ها قبل از ارائه پشتیبانی توسط کارکنان خدمات پشتیبانی)
  5. تشویق به ارتقاء یا تجدید خرید تنها با اجازه مشتریان با نگهداری فعال برای دانلود به روز رسانی نرم افزار چگونه است؟
  6. اگر تمدید یا به روز رسانی لایسنس ها نیاز به بررسی خرید های گذشته دارد، این مورد چگونه صورت می گیرد؟ این روش ها تا چه اندازه منعطف هستند؟
  7. کاتالوگ محصولات و لایسنس ها تا چه اندازه متنوع و پیچیده هستند؟ مثلا تعداد محصولات و انواع لایسنس ها طلایی، نقره ایی، برنزی.
  8. آیا همچنین می خواهید محصولات فیزیکی را به همراه لایسنس ارسال کنید؟
  9. آیا بخش بازاریابی شما مایل به ارائه تخفیفات ساده یا پیچیده برای محصول است؟
  10. اگر لایسنسی فروخته شود، سیستم فروش و صدور لایسنس چگونه همگام سازی می شوند؟
  11. هنگامی که از دو قسمت فروش و لایسنس به صورت جداگانه استفاده می کنید هزینه لایسنس های فروشندگان متفاوت چگونه محاسبه می شود؟

 

کلام آخر

یک وب سایت فروش لایسنس می تواند بسیار پیچیده و یا خیلی ساده باشد. هر یک از بخش های توضیح داده شده در بالا می تواند دارای جزئیات فراوانی باشد که نسبت به نوع لایسنس و سفارش مشتری توسعه داده خواهد شد. حتی شما می توانید در چنین سایتی امکانات سایت بازاریابی شبکه ایی را نیز پیاده سازی کنید. بنابراین در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب تماس حاصل فرمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته