React Native و آینده توسعه Mobile App

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

پیش از این به سیستم طراحی و ضرورت استفاده از آن در طراحی سایت پرداخته ایم. در دهه های گذشته پیشرفت های زیادی در زمینه فناوری صورت گرفته است. با این حال، تنها چند بخش شاهد رشد بی سابقه بوده است. یکی از آنها صنعت توسعه نرم افزار تلفن همراه است. براساس آمارها پیش بینی می شود که تا دو سال دیگر برنامه های تلفن همراه درآمد جهانی کسب شده از طریق فروشگاه برنامه ها و تبلیغ در برنامه را به 190 میلیارد دلار برسانند.

کاربران همچنین نیاز به برنامه هایی دارند که عملکردی بی نظیر، ناوبری بدون وقفه و همچنین طراحی چشم نوازی را ارائه نمایند. تقاضای روزافزون برای برنامه های بهتر، سریعتر و نوآورانه موجب شده است تا همه تلاش کنند که ملاك های لازم را برآورده سازند.

در مقابل برنامه های با کیفیت بالا و برنامه های بومی زمان زیادی برای توسعه نیاز دارند. در مقایسه برنامه های چند پلتفرمی توسعه سریع تری را موجب می شوند اما در مقایسه کمی عملکرد را فدا می کنند. توسعه دهندگان برنامه های تلفن همراه برای انطباق با جهان به سرعت در حال رشد، نیاز به تکنولوژی پیشرفته برای ساخت برنامه های کاربردی تلفن همراه انقلابی و همگام سازی با تقاضا دارند.React Native  به عنوان یک راه حل مناسب برای نوشتن برنامه های درخشان، به سرعت در حال تغییر دنیای تلفن همراه است که در این مقاله از دارکوب به بررسی بیشتر مزایای آن می پردازیم.

 

React Native و آینده آن در توسعه برنامه موبایل چگونه است؟

React Native که توسط توسعه دهندگان در فیس بوک و اینستاگرام نگهداری می شود نسخه بومی کتابخانه جاوا اسکریپت است. این برنامه یک مسیر سریع برای تکمیل برنامه را فراهم می کند، در پلتفرم های هدف خوب عمل کرده و به راحتی می تواند اشکال زدایی شود.

با استفاده از React Native، می توانید برنامه های تلفن همراه ایجاد کنید که از برنامه های توسعه یافته با استفاده از Java یا Objective-C غیر قابل تشخیص هستند. در این برنامه ها از همان بلوک ساختار اساسی رابط کاربر مانند برنامه های iOS و Android معمولی استفاده می شود، اما بلوک های ساختمان را با استفاده از React و JavaScript می سازیم.

در یک نتیجه React Native در چند سال اخیر پس از معرفی محبوبیت عظیم، پشتیبانی جامعه و سهم بازار را به دست آورده است. آمار مخزن Github نشان می دهد که 1002 مشارکت کننده نزدیک به 8000 کامیت در 45 شاخه با 124 ریلیز برای آن وجود دارد. علاوه بر این چهاردهمین مخزن پر ستاره در Github است.

به گفته جف میرسون، React Native در رقابت توسعه برنامه های تلفن همراه بقا خواهد داشت و همچنان به داشتن سهم عادلانه از اکوسیستم موبایل ادامه خواهد داد. او همچنین حدس می زند که فیس بوک ممکن است تلفن همراه خود را تولید کند، که به خصوص از برنامه های توسعه یافته با React Native پشتیبانی کند.

در کنفرانس F8 2016، مایکروسافت و سامسونگ غول های فناوری تلفن همراه در تلاش آوردن React Native به ویندوز و Tizen بودند. پس از آن بسیاری از پلتفرم های جهانی ویندوز و برنامه های Smart TV با استفاده از React Native ساخته شده اند.

علاوه بر این طبق Google Trends در سال 2016 برای اولین بار عبارت جستجوی React Native از روند های Android و iOS پیشی گرفت. بنابراین می توان گفت React Native به یک چارچوب محبوب تبدیل شده است.

 

چرا React Native ابزار آینده برنامه های کاربردی موبایل است؟

در زیر دارکوب لیستی از دلایل و توضیحات این که چرا React Native به عنوان ابزار آینده برنامه های تلفن همراه شناخته می شود آورده است:

 

سازگاری متقابل با چندین پلت فرم

React Native در ابتدا برای iOS معرفی شد. با این حال React به لطف قابلیت ها و ویژگی های شگفت انگیز خود و همچنین پشتیبانی فیس بوک، آندروید آن نیز توسعه داده شد. در حال حاضر اکثر API های React Native با چندین پلتفرم سازگار (cross-platform) هستند که توسعه دهندگان می توانند هر دو برنامه iOS و Android را از طریق React Native بطور همزمان از طریق یک پایگاه کد ایجاد کنند.

علاوه بر این شما می توانید کدهای بومی را به راحتی در صورت لزوم جاگذاری (embed) کنید تا اطلاعات اختصاصی بیشتری را برای سازگاری برنامه خود به وجود آورید. این ویژگی هزینه توسعه برنامه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، همچنین در وقت صرفه جویی شده و از نوشتن دو کد جلوگیری می کند.

همانطور که در بالا ذکر شد، مواردی وجود دارد که شما نیاز به پلتفرم بخصوصی دارید به عنوان مثال، شرایط و الزمات طراحی در iOS و اندروید متفاوت هستند. React ماژول های پلت فرم و پسوند فایل پلت فرم های خاص را فراهم می کند. ماژول پلتفرم می تواند سیستم عامل پشتیبانی از برنامه را شناسایی کند و از آن برای تعریف پیاده سازی های خاص پلتفرم استفاده نماید. با پسوند فرمت فایل خاص پلت فرم React می توانید فایل صحیح را بر اساس سیستم عامل که برنامه در آن در حال اجرا است انتخاب کنید.

 

قابلیت بومی React Native

برنامه های موبایل با استفاده از تابع React Native و همچنین هر برنامه بومی توسعه یافته است، از این رو نام  آنReact Native  است. هنگامی که صحبت به قابلیت استفاده (usability) می رسد، scroll accelerations، رفتار صفحه کلید و انیمیشن ها می تواند نقش تعیین کننده ای در محبوبیت برنامه داشته باشند و برای همین هیچ توسعه دهنده ایی نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

رابط کاربری که با React Native توسعه یافته است شامل ویجت های بومی می باشد که بسیار عالی کار می کنند. React Native  همراه با جاوا اسکریپت، پیچیده ترین برنامه ها را به طور کاملا روان اجرا می کند، حتی برنامه های واقعی بومی بدون WebView به خوبی عمل می کنند. بنابراین، ساخت برنامه با React Native یک راه حل رقابتی برتر برای ایجاد برنامه های قوی و پایدار است.

 

به روز رسانی زنده و فوری

یکی دیگر از مزیت های مهم استفاده از React Native به روز رسانی های زنده (Live Updates) است. با استفاده از قابلیت های جاوا اسکریپت، توسعه دهندگان امکان به روزرسانی مستقیم (Pushing) را برای کاربران تلفن های همراه فراهم می کنند، و دیگر کاربران نیازی به فرایند به روز رسانی از طریق فروشگاه های برنامه های موبایل را (app store ) ندارند.

در نتیجه، این تضمین می کند که کاربران می توانند از نسخه های به روز شده از برنامه بلافاصله استفاده کنند و لازم نیست توسعه دهنده درگیر حل مشکلات مربوط به نسخه های قدیمی تر شود. علاوه بر این با React Native کل این فرآیند بسیار ساده و روان است.

شما می توانید از سرویس به روز رسانی زنده میکروسافت CodePush SDK که با برنامه React Native شما ادغام شده است، برای ارسال اعلان های برنامه (Notifications) خود استفاده کنید. تنها نکته ضعف این است که فقط فایل های جاوا اسکریپت را می توان با استفاده از این ویژگی به روز کرد. سایر به روز رسانی هایی که نیاز به سیستم عامل بومی دارند، باید از طریق فروشگاه نرم افزار یا فرآیند به روز رسانی استاندارد Play Store استفاده کنند.

 

ساده برای یادگیری

React Native به راحتی قابل خواندن بوده و یادگیری آسان است، زیرا به پایه و اساس زبان متکی است. React یک ابزار عالی برای طراحان تازه کار است که در جاوا اسکریپت جدید هستند، چرا که دامنه ایی از کامپوننت ها شامل نقشه ها و فیلترها را فراهم می کند.

 

تجربه توسعه دهنده مثبت

React Native یک محیط توسعه خوبی فراهم می کند که باعث می شود توسعه دهندگان تجربه مطلوبی داشته باشند. به تازه کاران نیز اجازه می دهد تا تغییرات و پیاده سازی ها را در حالی که برنامه در حال اجرا است انجام دهند و نیازی به راه اندازی مجدد نداشته باشند. تازه سازی های (Refresh) داغ در هنگامی که تغییرات توسط کاربر در فایل ایجاد می شود توانسته چرخه تکرار باز تولید و Deploy را ساده و آسان نماید.

علاوه بر این، React Native از موتور layout flexbox برای تولید پوسته برنامه برای هر دو سیستم عامل iOS و Android استفاده می کند. بنابراین، شما می توانید فقط یک موتور طراحی برای توسعه در هر دو سیستم عامل و وب یاد بگیرید. شما همچنین می توانید از ابزار Chrome developer  برای جاسازی React Native با مرورگر کروم دسکتاپ استفاده کنید. در نتیجه، شما می توانید دسترسی آسان به اشکال زدایی و ابزارهای پروفایل را داشته باشید.

در نهایت React Native پشتیبانی گسترده ای از جامعه در حال توسعه را به همراه دارد و کامپوننت های بسیاری در را به راحتی در اختیار شما قرار می دهد تا برنامه را بسیار سریعتر توسعه دهید و این کار یک توسعه دهنده را بسیار ساده تر می کند.

 

تکنولوژی در حال رشد و پشتیبانی توسط فیس بوک

هنگامی که شما شروع به ایجاد برنامه در فریم ورک برنامه نویسی نسبتا جدید می کنید، نگرانی هایی در مورد اینکه آیا این تکنولوژی در آینده به خوبی مورد حمایت و پشتیبانی قرار خواهد گرفت، دارید.

از آنجا که فناوری فیس بوک از React Native پشتیبانی می کند، جامعه توسعه دهنده قابل توجهی در پشت آن است. این انجمن همراه با فیس بوک به طور مداوم در حال بهبود فریم ورک و تنظیم اهداف پیشرفت برای آینده و ارائه تکنولوژی بهتر است.

 

کلام آخر

React Native یک جامعه پر رونق است که اکوسیستم پر جنب و جوشی را برای توسعه برنامه تلفن همراه فراهم کرده است. این برنامه برای بسیاری از توسعه دهندگان، که می خواهند برنامه های نوآورانه و رقابتی را ایجاد کنند، تبدیل به یک فریم ورک پر طرفدار شده است.

علاوه بر این از آنجایی که دسترسی آسان به کتابخانه ها و پلاگین ها را فراهم می کند، توسعه دهندگان می توانند مرحله توسعه برنامه را سریعتر کنند. این برنامه ها از ویژگی های برجسته برنامه های بومی بدون به قربانی کردن عملکرد بهره مند می شوند، و همچنین در زمان توسعه، هزینه و منابع صرفه جویی می شود.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته