Pogo Sticking و تاثیر آن بر سئو چیست؟

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

رسیدن به رتبه اول گوگل با اینکه خیلی نیاز به تلاش و انرژی دارد اما جایگاه با ارزشی است. برای رسیدن به این جایگاه و همچنین نگهداری آن لازم است که صاحبان وب سایت آگاهی های خود را از قوانین پیچیده سئو و گوگل بالا ببرند. بسیاری تصور می کنند که می توان گوگل را دور زد. شاید این تصور تا حدی درست باشد. اما به قول معروف شما نمی توانید گوگل را برای مدتی طولانی فریب بدهید. گوگل رفتار وب سایت و کاربران آن را زیر نظر دارد و نسبت به جذابیت و کارایی و استاندارد بودن وب سایت است که رتبه سایت را بالا و پایین برده یا تثبیت می کند. برای همین می خواهم در این مقاله درباره Pogo Sticking که کمتر درباره آن صحبت شده برای شما بگویم.

بسیاری تصور می کنند که نرخ پرش Bounce Rate همان Pogo Sticking است، اما اینطور نیست. این اگر چه این دو بسیار شبیه به هم هستند اما تعاریف و تاثیر های مهم تفاوتی در سئو با هم دارند. برای درک و تاثیر این دو بر سئو ابتدا به تعریف آن ها می پردازیم.

 

نرخ پرش Bounce Rate چیست؟

نرخ پرش Bounce Rate با درصد بازدید کنندگانی که یک صفحه از یک وب سایت را مشاهده کرده اند، تعریف می شود. نرخ بالای پرش همیشه بد نیست. شاید نشان دهنده آن باشد که کاربران به عمق سطوح صفحات داخلی وب سایت نرفته اند. یا شاید کاربر نیازی به صرف زمان بیشتر در صفحه برای گرفتن پاسخ خود نداشته است. یا شاید صفحه را برای خواندن در آینده ذخیره کرده یا سریعا آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته است. اما از آنجایی که بازدید کننده به خواندن در صفحه ادامه نداده است نرخ پرش افزایش می یابد.

 

Pogo Sticking چیست؟

Pogo Sticking را شاید به توان پرش (از جایی به جای دیگر) به سایت دیگر ترجمه کرد، و زمانی اتفاق می افتد که کاربر جستجویی در گوگل انجام می دهد، روی لینکی در صفحه نتایج جستجو کلیک می کند، سپس وارد وب سایتی می شود اما خیلی سریع با دکمه برگشت به صفحه نتایج جستجو باز می گردد و بر روی نتیجه جستجوی دیگری کلیک می کند. این نوع رفتار کاربر نتیجه مستقیم نارضایتی آنی کاربر از آن صفحه در نتیجه جستجو است. بر خلاف نرخ پرش Pogo Sticking همیشه چیز بدی برای سئو به حساب می آید.

 

خطرات Pogo Sticking

گوگل خیلی بیشتر از نرخ پرش از Pogo Sticking متنفّر است، از آنجایی که Pogo Sticking معمولا در پنج ثانیه اول بازدید یک صفحه اتفاق می افتد. این بدان معناست که وب سایت شما به اندازه کافی برای پاسخ دهی به نیاز کاربر خوب نیست یا بدتر از آن چنان تاثیر منفی در بازدید کننده داشته که وی حتی زحمت خواندن آن را به خود نداده است. خوب اگر وب سایت شما چنین است و افراد زیادی وارد وب سایت شما می شوند و سریعا مسیر خود را به صفحه نتایج جستجو و وب سایتی دیگر تغییر می دهند، گوگل متوجه این رفتار شده و سایت شما را جریمه می کند.

 

علت های متداول Pogo Sticking

Pogo Sticking حاصل نارضایتی آنی بازدید کننده از چیزی در صفحه وب سایت است. اما چیزهایی زیادی می تواند در این 5 ثانیه اول بازدید کاربر اشتباه باشد که منجر به ترک وب سایت توسط وی گردد. برای همین یافتن علت اصلی می تواند بسیار دشوار و چالش بر انگیز باشد. برای رسیدن به ریشه اصلی مشکل می خواهم در این مقاله از دارکوب به دلایل متداول Pogo Sticking بپردازم.

Pogo Sticking می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد اما باید توجه داشته باشید که این وضعیت ها با نرخ پرش بالا متفاوت است. نرخ پرش بالا معمولا دو علت دارد:

  • صفحه وب سایت شما سعی می کند که به طور خیلی دقیقی مخاطب هدف را جذب کرده و نیاز وی را در صفحه فرود بر آورده کند.
  • صفحه وب سایت شما به گونه ایی مخاطب کاملا اشتباهی را جذب کرده که موجب نارضایتی و ترک وب سایت توسط وی می شود.

Pogo Sticking تنها به علت دوم در نرخ پرش بالا اشاره دارد. نسبت به طبیعت وب سایت (مانند ویکیپدیا) نرخ پرش بالا می تواند نشانه موفقیت باشد اما Pogo Sticking هیچگاه چیز خوبی به حساب نمی آید.

 

تاثیر محتوا بر Pogo Sticking

  • محتوا با Title یا توضیحات متا مطابقت ندارد (title همان عنوانی است که کاربر در صفحه نتایج جستجو از صفحه شما می بیند. توضیحات متا در واقع همان چند خط از محتوا است که در زیر لینک سایت شما در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود). تصور کنید تگ عنوان صفحه در نتیجه جستجو درباره پیراهن مردانه است اما محتوای صفحه وب سایت درباره کت مردانه باشد. کاربر با وارد شدن به وب سایت در یک نگاه این تفاوت را متوجه شده (احتمالا با ناکامی و نارضایتی شدید) از وب سایت خارج می شود.
  • محتوا حاوی اسپم است. در اینجا نیز عنوان صفحه چیزی را نوید می دهد که در صفحه وجود ندارد. کاربر با ورود به صفحه متوجه می شود که این صفحه وب سایت پر شده است از کلمات کلیدی و محتوای مورد نظر کاربر در آن موجود نمی باشد.
  • محتوا با تمرکز اصلی سایت هماهنگی ندارد. مثلا گاهی برخی وب سایت ها مطالبی غیر مرتبط را پست می کنند چون موضوعات داغی هستند. این نا هماهنگی نیز از کاربر مطلوب نمی باشد.
  • محتوا پر است از غلط های تایپی و گرامری که خواندن آن مطلوب کاربر نیست.
  • ساختار محتوا خسته کننده است (به خصوص در محتوای طولانی که ساختار آن به خوبی طبقه بندی نشده)

 

علل Pogo Sticking غیر مرتبط با محتوا

  • سرعت پایین بارگذاری وب سایت
  • وجود ویدئو یا صوت پخش خودکار
  • تعداد زیاد پنجره های pop-up
  • طراحی گیج کننده یا منسوخ
  • نا کار آمدی و خرابی عملگر های وب سایت
  • وجود تبلیغات زیاد و طراحی های نا مناسب یا آزار دهند آن ها
  • سازگار نبودن وب سایت با اندازه مختلف صفحات نمایش مانند موبایل ها

 

چگونه مشکل Pogo Sticking را حل کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری ازPogo Sticking ، وارد شدن به ذهن جستجوگر است و نه خریدار. این دو لزوما یکسان نیستند و برای همین است که بسیاری از وب سایت ها در اینجا دچار مشکل می شوند. برای حفظ رتبه بندی خوب وب سایت بهتر است که به فکر رضایت کاربرانی باشید که از طریق عبارات جستجو سایت شما را یافته و وارد آن می شوند، حتی اگر آن ها هیچوقت اقدام به خرید کالا یا خدمات شما نکنند.

اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما عالی به نظر برسد و به خوبی عمل می کند. یک رابط کاربری روان و با پشتیبانی از دستگاه ها و مرورگر های مختلف برای هر وب سایتی ضروری است. همچنین محتوای خود را برای سهولت درک و خوانایی تقسیم بندی کنید و صفحات خود را برای جذابیت بیشتر با المان های بصری (مانند: عکس، جدول، اینفوگرافیک و غیره) جالب، منحصر به فرد و مرتبط ادغام کنید. در ادامه این مقاله از دارکوب به توضیح بیشتر این راه حل ها می پردازیم.

 

وارد ذهن جستجوگر شده و قصد کاربر را درک کنید

از خودتان بپرسید که کاربر انتظار دارد به چه اطلاعاتی در جستجوی خود دست پیدا کند. صفحات فرود وب سایت خود را طوری تنظیم کنید که هر کاربری به نیاز خود برسد، نه اینکه صفحه سایت شما تنها برای مشتریان (بالقوه) تنظیم شده باشد. باید آزمایش کنید که چه چیزی در صفحه شما موجب فراری دادن کاربر می شود. برای اینکار می توانید از دوستان، مشتریان قدیمی و کارمندان خود بپرسید که در زمان وارد شدن از صفحه چه توقعات و انتظاراتی را دارند.

 

طراحی و کدهای وب سایت را بهبود دهید

اگر شما و همکاران تان نمی توانید صادقانه بگویید که وب سایت شما کارا ترین، زیباترین، کاربر پسند ترین وب سایت است، یعنی هنوز شما برای بهبود و حل مشکلات وب سایت خود کار های انجام نشده ای دارید.

طراحی نقش زیادی در فرآیند جذب و تصمیم گیری کاربران (مشتریان بالقوه) دارد. برای همین بسیاری از کاربران در این رقابت و با وجود وب سایت های جایگزین، به راحتی بخاطر عملکرد و زیبایی شناسی ضعیف وب سایت آن را ترک می کنند. این موضوع نیز با سرعت وب سایت نیز در ارتباط است. سرعت پایین وب سایت به راحتی کاربران را از بازدید یک سایت پشیمان می کند.

 

پشتیبانی از کاربران موبایل

دستگاه های موبایل سهم بسیار و در حال توسعه ایی در تعداد جستجو های اینترنتی دارند. روز به روز به تعداد کاربران موبایل افزوده می شود. بنابراین با سازگاری وب سایت با انواع دستگاه های با اندازه صفحه نمایش متفاوت می توان به کاربران اطلاعات مورد نیاز شان را نمایش داد و جلوی Pogo Sticking را گرفت. برای همین گوگل به سایت ها پیشنهاد می کند که از طراحی واکنش گرا یا Responsive که اندازه صفحه سایت را متناسب با اندازه نمایشگر کاربر تغییر می دهد استفاده کنید. شما می توانید نسخه موبایلی سایت و یا App را نیز برای سرویس به کاربران موبایل توسعه دهید. البته این گزینه شرایط و هزینه توسعه و پشتیبانی خاص خود را دارد.

 

از Pop-up ها و المان های گیج کننده کاربر استفاده نکنید

در حالی که سایت های بسیاری از Pop-up به عنوان CTA برای فشار به کاربر برای ثبت نام در سایت یا خبر نامه استفاده می کنند، اغلب کاربران اما این روش را بسیار نامناسب و آزاردهنده می دانند. پس پیش از آنکه از کاربران بخواهید که در سایت شما ثبت نام کنند یا هر نوع ارتباطی را بر آن ها اجبار کنید، به آن ها مهلت بدهید که از مطالب صفحه بهره ببرند، چون قصد اولیه آن ها این بوده است.

شبیه به Pop-up ها، ویدئو ها و فایل های صوتی که به طور خودکار پخش می شوند نه تنها حواس کاربر را پرت می کنند بلکه مزاحم و آزار دهنده اند. اغلب افراد این نوع صدا ها را مزاحم دانسته و بلافاصله وب سایت را ترک می کنند. پس این نوع روش باعث افزایش Pogo Sticking می گردد.

 

استفاده از پنجره جدید برای لینک های خروجی سایت

وقتی کاربری وارد وب سایت شما شد آخرین چیزی که می خواهید این است که از سایت شما خارج شود. پس اگر لینک های خروجی در صفحه خود دارید کاری کنید که همه آن ها با کلیک کاربر در صفحه جدیدی باز شوند. در غیر این صورت کاربر از سایت شما به سایت دیگری می رود.

 

توسعه جستجوی داخلی

جستجوگر ها اکثرا جستجو را به کلیک و گشتن در منو های وب سایت ترجیح می دهند. با ارائه قابلیت جستجوی داخلی در وب سایت خود، احتمال استفاده کاربران از جستجوی داخلی برای پیدا کردن اطلاعاتی که آنها می خواهند وجود دارد، به جای آنکه به سادگی به صفحه نتایج جستجوی گوگل باز گردند.

 

محتوا باید به راحتی خوانده شود

با توجه به کاربر هدف، توجه داشته باشید که ساختار و شکل محتوا به گونه ایی باشد که به راحتی قابل خواندن و درک برای کاربر باشد. هرگز سعی نکنید با استفاده از زبان خیلی تخصصی و پر آلایش با کاربر ارتباط برقرار کنید، چون احتمالا نتیجه عکس خواهد داشت و وی سایت را ترک خواهد نمود.

علاوه بر این محتوای طولانی را به چندین قسمت تقسیم کنید. مطالب طولانی و پشت هم دارای دافعه برای اکثر کاربران هستند. با زیر عنوان ها و ساخت قسمت های کوچک کاربر می تواند مستقیم به سراغ موضوع مورد علاقه خود برود یا تشویق به خواندن صفحه شود.

علاوه بر این استفاده از تصاویر در کنار متن به کاربر یک درک و دید کلی می دهد. نه تنها به درک کاربر کمک می کند بلکه از نظر ذهنی آماده خواندن شده و از نظر زیبایی شناسی نیز برای کاربر مطلوب است.

در نهایت، صفحات سفارشی 404 برای وب سایت خود را ایجاد کنید. اگر اشتباهی در وب سایت شما رخ داد یا کاربران به نوعی به یک صفحه گمشده برسند، به آنها کمک کنید تا به صفحه اصلی بازگردند یا از امکان جستجوی فراهم شده برای رسیدن به موضوع مورد نظر خود کمک بگیرند. اگر نه، مانند Reddit حداقل با طراحی و طنز باعث تشویق کاربران به بازگشت دوباره شوید.

 

کلام آخر

اگر عملکرد وب سایت شما برایتان مهم است، باید مشخص کنید که دقیقا چه چیزی بر روی عدم موفقیت آن تاثیر می گذارد. برای همین شما می توانید با یک متخصص در حوزه طراحی سایت و سئو تماس بگیرید و از وی بخواهید که سایت شما را برای بررسی مشکلات احتمالی مورد آنالیز یا معاینه قرار دهد. شما می توانید حتی با کارشناسان ما در دارکوب برای انجام آنالیز های مختلف و پیشنهادات عملی برای بهبود عملکرد وب سایت و سئو تماس بگیرید.

 

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته