مقایسه زبان های برنامه نویسی تحت وب

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

بسیاری از افرادی که علاقه به طراحی وب سایت دارند در انتخاب زبان برنامه نویسی تحت وب مردد هستند . سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که کدامیک از زبان های برنامه نویسی تحت وب برای طراحی سایت مناسب تر هستند ؟ آیا آموزش همه آنها ضروری و لازم است ؟ آموزش کدامیک از زبان های برنامه نویسی ساده تر است ؟ و از این قبیل سوالات ، در این مقاله سعی داریم تا مطرح ترین زبان های برنامه نویسی تحت وب را بررسی و تحلیل کنیم .

معرفی زبان های برنامه نویسی تحت وب

زبان های برنامه نویسی تحت وب به دو دسته کلی تقسیم می شوند ؛ زبان های سمت سرور Server و زبان های سمت کاربر Client . همانطور که از نام آنها مشخص است ، زبان هایی مسئولیت ارتباط با کاربر را دارند ، زبان های سمت کاربر می باشند . بسیاری از افراد بر این باورند که HTML , CSS جز زبان های سمت کاربر هستند . اما این باور اشتباه است زیرا CSS , HTML اصلا جز زبان های برنامه نویسی نیستند بلکه از زبان های نشانه گذاری می باشند که وظیفه نمایش دستورات را دارند . HTML ساختار کلی و پایه اصلی صفحات وب است . با استفاده از CSS هم ، می توان  رنگ ها و نوشته ها و در کل عناصر ظاهری … را نمایش داد و تعریف کرد . برای به وجود آوردن رابط کاربری و دیگر عوامل باید از زبان های برنامه نویسی تحت وب نظیر جاوا اسکریپت استفاده نمود . که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم .

قبل از اینکه صفحات وب سایت خود را ایجاد کنید بهتر است که با زبان های برنامه نویسی آشنا شوید. به طور کلی پنج زبان برنامه نویسی تحت وب وجود دارد. در زیر مختصری در مورد آنها صحبت می کنیم. البته لازم به ذکر است که زبان های برنامه نویسی بسیاری وجود دارند که در لیست زیر نیستند و در اینجا ما به توضیح رایج ترین زبان ها پرداخته ایم.

زبان های برنامه نویسی اگر به درستی درک و استفاده شوند می توان با آنها صفحات حرفه ای وب سایت طراحی کرد. همیشه برای یادگیری زبان های برنامه نویسی نظم خاصی وجود دارد. قبل از یادگیری زبان های برنامه نویسی مانند css یا  جاوا اسکریپت باید html  را یاد بگیرید.

HTML : HyperText Markup Language زبان نشانه گذاری فوق متن

در سال 1989 این زبان اولین بار برای به اشتراک گذاشتن مقالات مختلف طراحی شد . همانطور که در بالاتر اشاره کردیم ، HTML یک زبان نشانه گذاری می باشد اما از آن به عنوان زبان برنامه نویسی تحت وب یاد می کنند . از این زبان در ساخت صفحه وب استفاده می نمایند . با آنکه زبان HTML ساده است اما در طراحی وب بسیار کاربرد دارد . HTML یک زبان استاندارد برای وب می باشد . تمام کد های سمت سرور باید به HTML تبدیل شوند تا مرورگر بتواند آنها را به کاربر نمایش دهد . این کار توسط کامپایلر ها انجام می گیرد . دستورات طراحی توسط تگ Tag از هم جدا می شوند . تگ ها مشخص می کنند هر قسمت از صفحه وب چه عنصری می باشد و مرورگر باید آنها را به چه صورتی نمایش دهد . برای نمایش هر عنصر تگ مربوط به آن باید نمایش داده شود . در نتیجه مرورگر المان مربوط به هر تگ را نمایش می دهد . به عنوان مثل برای تغییر فونت تگ مخصوص به آن درج می شود .

html  یک زبان نشانه گذاری  “hypertext”  است. html  برای ساخت صفحات وب سایت با استفاده از طیف گسترده ای از برچسب ها و صفحات استفاده می شود. برچسب ها در html به صورت “<” و “>” هستند. بین  این براکت ها ، نوع برچسب نوشته می شود. یادگیری html نسبتا ساده است. در html همیشه یک تگ باز  <> و یک تگ بسته </> وجود دارد. در بین این تگ ها شما می توانید کد های مورد نیاز را بنویسید. تمام محتویات بین تگ های شروع و پایان محتوای عنصر نامیده می شوند.

تگ های HTML در یک فایل مبتنی بر متن یا یک سند HTML قرار دارند نام این پرونده ها اغلب html. و htm. می باشد . در نتیجه وقتی کاربر از وب سایتی بازدید می کند ، مرورگر ها این پرونده ها را کامپایل و اجرا می کنند و نتیجه آن نمایش وب سایت به کاربر می باشد . باز هم می گوییم HTML یک زبان برنامه نویسی تحت وب نیست و برای نشانه گذاری از آن استفاده می شود . اما از آنجایی که افراد به اشتباه HTML را زبان برنامه نویسی تصور می کنند لازم بود شرح کوتاهی از آن داده شود .

CSS : Cascade Style Sheets

زمان پیدایش HTML به سال ها قبل بر می گردد بدیهی است که این زبان نمی تواند بسیاری از روش ها و عناصر جدید را پشتیبانی کند . به معنایی دیگر تگ های HTML قادر نیستند بسیاری از عناصر قابل نمایشی که در سال های اخیر به وجود آمده اند را ایجاد کند . این زبان به آن اندازه پیشرفته نیست که بتوان با استفاده از آن المان های جدیدی را در وب سایت طراحی نمود . لذا زبانی جدید لازم بود تا نواقص HTML را بر طرف کند . به همین دلیل در سال 1996 زبان CSS طراحی شد . با استفاده از CSS می توان جلوه های بصری بیشتری را به وب سایت افزود . با استفاده از CSS طراحان می توانند تگ های HTML را کنترل کنند و به بیانی دیگر به آنها استایل دهند . بدین ترتیب می توان با طراحی استایل یک صفحه ، آن را در تمام صفحات اعمال نمود .

 Php : Hypertext Preprocessor

php بسیار شبیه جاوا اسکریپت است. php  یک زبان برنامه نویسی طرف سرور است. این به این معنا است که تمام پردازش ها بر روی سرور انجام می شود و سپس داده ها را به عنوان html  به وب سایت باز می گردانند. تمام فایل هایی که از php استفاده می کنند باید یک پسوند php  داشته باشند و یا سرور دیگر آنها را پردازش نکند. شما می توانید هر دو Php   و html را در فایل های .php بنویسید.

PHP یک زبان Open Source است این زبان برای توسعه وب طراحی شده و بسیار مورد استفاده می باشد . اغلب از سمت سرور از PHP استفاده می شود . بدین صورت که کد PHP را تفسیر و صفحه HTML را در نتیجه ایجاد می کنند . PHP در واقع از C , Java , Perl الهام گرفته شده است . در حال حاضر php  محبوب ترین زبان برنامه نویسی تحت وب است که توسط بسیاری از وب سایت های بزرگ و کوچک استفاده می شود. محبوبیت آن به دلیل ماهیت آزاد و متن باز است. وظایفی مانند خواندن کل فایل و خروجی آن به مرورگر وب می تواند از وظایف یک خط کد php  باشد.

php  همچنین برای طیف وسیعی از توابع مختلف مانند فرم های ایمیل ؛ انجمن ها ، کتاب مهمان؛ شمارنده ها نظرسنجی ها و بسیاری از موارد دیگر استفاده شود. به طور کلی php  می تواند صفحات شما را تعاملی کند ، کاری که با html   و  css  معمولی امکان پذیر نمی باشد.

Php همچنین یکی از زیباترین زبان های برنامه نویسی وب است به  خصوص اگر با mysql  ترکیب شود بسیار قدرتمند می شود.

JavaScript

جاوا اسکریپت یکی از پر استفاده ترین زبان های برنامه نویسی تحت وب می باشد . قابلیت های این زبان بسیار زیاد است به نحوی که برای طراحی اپلیکیشن های موبایلی نیز می توان از آن استفاده نمود . از جاوا اسکریپت در طراحی وب سایت هایی استفاده می شود که جلوه های بصری زیادی دارند جاوا اسکریپت احتمالا گسترده ترین زبان برنامه نویسی وب است. همه می توانند از جاوا اسکریپت استفاده کنند زیرا لازم نیست برای کار به آن خرید یا دانلود شود. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سمت مشتری است که به صورت مستقیم در صفحات html  شما نوشته شده است. مثال ساده جاوااسکریپت که در یک سند Html نوشته شده است در زیر نشان داده می شود.

<html>
<head>
<title>Javascript</title>
</head>
<body>
<script type=”text/javascript”>
document.write(“HEY!”)
</script>
</body>
</html>

جاوا اسکریپت زبان اسکریپتی است که برای ایجاد صفحات پویا و تعاملی استفاده می شود. به عنوان مثال شما می توانید با استفاده از جاوا اسکریپت پیام های تبریک و یا یک پیام تبریک بازدید شخصی ، یک ماشین حساب آنلاین ، شمارنده آمار، هشدار کاربر و بسیاری از موارد دیگر را ایجاد کنید . با استفاده از جاوا اسکریپت می توان موارد زیر را در طراحی لحاظ نمود :

  • تغییر و کنترل تگ های HTML
  • ساخت آسان منو ها
  • کنترل و بررسی مشکلات فرم ها از سمت مرورگر
  • نمایش آسان اطلاعات با استفاده از نمودار ها
  • بهبود تجربه کاربری با استفاده از AJAX

MySQL چیست؟

این زبان معمولا در ارتباط با php  است. mysql  یک سیستم پایگاه داده است که به شما امکان می دهد تا اطلاعات را از وب سایت خود دریافت کنید و ذخیره کنید. سپس داده های ورودی می تواند بعدا با استفاده از Php  به وب سایت شما بازگردانده شود.

خروجی می تواند به عنوان مثال برای یک کتاب مهمان در وب سایت شما استفاده شود. این اسامی و نظرات می توانند در وب سایت شما نشان داده شوند.

Mysql  یک زبان برنامه نویسی کاربرپسندانه است که به شما این امکان را می دهد تا اطلاعات را در سایت شما تا زمانی که مورد نیاز است ذخیره کنید. شما می توانید mysql  را به عنوان یک سند فوق العاده بدانید که می تواند داده ها را به فیلد ها و جداول سازماندهی کند .در صورتی که نیاز به دانستن اطلاعاتی داشته باشید می توانید به سرعت آن را پیدا کنید.

Mysql  بخش مهمی از برنامه منبع باز php  است. نمونه های خوبی از   اسکریپت های php  ، جوملا و وردپرس هستند.

ASP : Active Server Pages

asp یک زبان برنامه نویسی سمت سرور می باشد که امکان اجرای دستورات و فانکشن ها را از سوی سرور فراهم می نماید . این زبان توسط شرکت ماکروسافت به وجود آمده است . فایل های ASP اغلب مشابه فایل های HTML می باشند که شامل HTML , XML و متن و دستورات دیگر هستند . همه دستورات موجود در فایل ، بر سرور اجرا می شوند در ادامه دستورات به صورت تگ های اچ تی ام ال برای کاربران ارسال می گردد . ASP.net نیز نسخه جدید ASP می باشد . البته ASP یک زبان منسوخ شده است . در اصل می توان گفت ASP.net زبان برنامه نویسی نیست و می توان گفت یک تکنولوژی برنامه نویسی می باشد . با استفاده از نرم افزار microsoft visual studio می توان به راحتی برنامه نویسی Asp را انجام داد .

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته