طراحی وب سایت B2B

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

وب سایت های B2B یا Business to Business یا بنگاه به بنگاه، کسب و کارها را با یکدیگر مرتبط می کند. این نوع کسب و کار بر خلاف B2C که کالا و خدمات یک شرکت را در اختیار افراد قرار می دهد، B2B فضایی را فراهم می کنند که کالا و خدمات شرکت ها در اختیار سایر شرکت ها قرار بگیرد. در واقع پلی برای ارتباط دادن کسب و کارها به یکدیگر است. سایت B2B می توانند بین دو سازمان (یا بخش های یک سازمان بزرگ)، موسسه اقتصادی، شرکت های خدماتی، شرکت های تولیدی، تولید کنندگان مواد اولیه و غیره ارتباط برقرار شود. شاید از معروف ترین این وب سایت ها به توان به سایت Alibaba.com اشاره کرد که در سراسر دنیا میلیون ها مشتری دارد. و از نظر حجم مبالات بیش از ebay و آمازون جمعا گردش مالی دارد.

 

وب سایت B2B چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

طراحی وب سایت مؤثر برای هر استراتژی بازاریابی B2B بسیار حیاتی است. طراحی  موثر وب سایت B2B و برنامه بازاریابی محتوای منظم، به ایجاد یک رهبری از یک رابطه معمولی به یک فرصت خاص برای یک رابطه متعهد کمک می کند. طراحی مناسب نه تنها این اجازه را می دهد که بازدید کننده یک حرکت سریع و غریزی در پیمایش وب سایت داشته باشد، یعنی بتواند اطلاعات در حداقل تعداد کلیک بیابد- بلکه کاربر را تشویق به تولید سرنخ های (Leads) ارتباطی با ارزش می کند.

 

کاربران بازدید از سایت B2B را دوست دارند

طراح یک وب سایت B2B توجه خاصی بر ارائه محتوای وب سایت و ابزارهای کار آمد پیمایش صفحات وب دارد، تا بیشترین محتوا در کمترین مدت زمان به کاربران نمایش داده شود، در این حالت است که پیام برند، وب سایت یا کسب و کار به طور صریح و سریع انتقال داده می شود. محتوای وب سایت می بایست به موقع و مرتبط باشد، یک محتوای موثر که بتواند بازدید کننده را در وب سایت نگه دارد.

 

یک وب سایت B2B با مشتری ارتباط بر قرار می کند

یک طراحی وب سایت B2B موثر، پیام وب سایت شما به بازدید کننده انتقال می دهد و آن را تشویق به انجام یک عمل و یا تعامل می نماید. نباید هیچ شک و تردیدی برای مشتری آینده شما وجود داشته باشد که در میان رقبای این صنعت از وب سایت دیگری استفاده کند. این حس اعتماد را می توان با طراحی ویژه کلی سایت و طراحی خاص CTA ها ایجاد نمود، تا مشارکت بازدید کننده با وب سایت شما روان و هموار تر باشد.

 

وب سایت همراه با کسب و کار رشد می کند

وب سایت های B2B علیرغم شباهت های کلی که باید دیگر دارند هر یک دارای امکانات و ویژگی های خاص خود هستند. این امکانات همه یکباره در همان طراحی اولیه ساخته نشده اند بلکه نسبت به تغییرات کسب و کار و به وجود آمدن نیاز های جدید در وب سایت توسعه و راه اندازی شده اند. اما طراحی سایت باید از ابتدا به گونه ایی باشد که قابلیت مقیاس پذیری را داشته باشد تا بتوان قسمت های بیشتری را به آن اضافه نمود.

 

سئوی وب سایت B2B

وب سایت شما با تمام کالا یا خدماتی که ارائه می کند در صورتی که کاربران نتوانند آن را در اینترنت بیابند ارزش کمی دارد. طراحی سایت B2B، استراتژی محتوا و توسعه همه باید مطابق آخرین روش های سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو باشد تا وب سایت شما برای کلمات کلیدی هدف تان رتبه مطلوبی کسب نماید. سئو نه تنها بایستی بر اساس کلمات کلیدی صنعت باشد بلکه باید منطقه جغرافیایی را نیز هدف بگیرد. در زمان راه اندازی وب سایت شاید شما بخواهید که از تبلیغات پرداختی به صورت گاه به گاه استفاده کنید اما سئو را باید به عنوان بخش جدایی ناپذیر استراتژی بازاریابی خود دانسته تا ترافیک ارگانیک بیشتری، یعنی مشتریان جدیدی را کسب کنید.

 

سرعت وب سایت B2B

سرعت وب سایت از دو جهت بسیار با اهمیت است: کیفیت تجربه کاربران و سئو. در واقع سرعت وب سایت و تجربه کاربری مطلوب کاربر پایه یک وب سایت B2B است. تحقیقات نشان می دهد در صورتی که زمان بارگذاری وب سایت از 3 ثانیه بالاتر رود احتمالا ترک وب سایت توسط کاربران به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت. موتورهای جستجو نیز این ترک وب سایت و سرعت پایین آن را درک کرده و در نتیجه رتبه وب سایت را کاهش می دهند.

 

سایت B2B در موبایل

همانطور که می دانید امروزه تعداد کاربران موبایل در اینترنت بیشتر از کاربران دسکتاپ است. علاوه بر این نسبت به گذشته تنوع صفحات نمایش (مثلا تبلت و تلویزیون های هوشمند) افزایش یافته است. اگر شما می خواهید که کاربران تان به راحتی در هر نوع دستگاهی بخصوص موبایل به وب سایت شما دسترسی داشته باشند و این فاکتور سئو را نیز رعایت کنید، گوگل به شما طراحی واکنش گرا Responsive را پیشنهاد می کند. این نوع طراحی باعث می شود که اندازه صفحه وب سایت شما نسبت به صفحه نمایش تغییر کند، در نتیجه تجربه کاربری بهتری خواهد داشت. همچنین شاید لازم باشد برای وب سایت خود یک App طراحی کنید. البته اپ برای همه سایت ها پیشنهاد نمی شود پس بهتر است ابتدا با کارشناسان ما در دارکوب در این باره مشورت کنید.

 

 

پشتیبانی وب سایت B2B

یک وب سایت B2B قسمت های متنوع و احتمالا بزرگی دارد. استراتژی برند، طراحی و توسعه سایت، استراتژی و تولید محتوا، سئو و غیره. پس از راه اندازی وب سایت به افراد زیادی برای پشتیبانی در قسمت های مختلف نیاز است. بنابراین در زمان طراحی و توسعه چنین وب سایتی توجه داشته باشید که شرکت طراح توانایی و سابقه درخشانی در پشتیبانی چنین وب سایت هایی را داشته باشد. شاید شما ترجیح دهید که این فعالیت ها را در درون شرکت خود انجام دهید یا آنکه آن را به شرکت دیگری برون سپاری کنید. در هر دو صورت لازم است که شما از در زمان توسعه وب سایت برنامه مشخصی برای پشتیبانی آن داشته باشید.

 

هزینه توسعه یک وب سایت B2B

در کشور ما به دلایل مختلفی صاحبان کسب و کار و دارندگان وب سایت، آگاهی کافی از وب سایت ها B2B ندارند. اغلب این وب سایت ها با B2C یا سایت های خرده فروشی اشتباه گرفته می شود. از سوی دیگر تبلیغات وب سایت ارزان بسیاری را گمراه کرده که توسعه این وب سایت ها آسان و کم هزینه است.

طراحی یک وب سایت B2B با توجه به اندازه و دامنه فعالیت هایش می تواند علیرغم ظاهر ساده، امکانات پیچیده و متعددی داشته باشد، که بر روی هزینه طراحی، توسعه، سئو، پشتیبانی، هاست و غیره تاثیر بگذارد. در ادامه به بررسی فاکتور هایی که بر روی هزینه توسعه تاثیر می گذارد می پردازیم.

 

قالب آماده یا توسعه قالب ویژه قابل تغییر؟

اکثر وب سایت ها امروز با برای کاهش هزینه ها از قالب آماده استفاده می کنند. اما ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب به هیچ عنوان از قالب آماده استفاده نمی کنیم. اما سعی می کنیم برای هر مشتری با حداقل هزینه یک قالب طراحی کنیم. چون در ادامه کار برای سئو یا اضافه کردن امکانات بیشتر قالب های آماده مشکل ساز خواهند بود. برای همین به شما نیز پیشنهاد می کنیم در طراحی سایت B2B کمی بیشتر هزینه کرده تا وب سایت شما قابلیت انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بیشتری را داشته باشد.

 

قابلیت ها و عملکرد های B2B

بسیاری از وب سایت های B2B دارای قابلیت های پیش فرض و شبیه به هم هستند. اما آن چیز می تواند وب سایت شما را موفق کند داشتن امکانات ویژه و خلاقانه در وب سایت است. البته این بسته به برنامه ریزی و تصمیم شما دارد که می خواهید در مرحله اول و فاز های بعدی چه امکاناتی را در وب سایت خود اضافه کنید. در هر صورت باید بدانید که هر بخش از وب سایت قابلیت طراحی بهتر و بهینه تر را دارد، که هر یک می تواند سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه خود را داشته باشد.

مثلا می توان در طراحی یک CTA طراح های مختلفی را امتحان کرد تا بهترین و پر بازده ترین آن ها را کشف کنیم یا اینکه از همان ابتدا به نظر طراح یا سفارش دهنده وب سایت عمل نماییم.

بهینه سازی وب سایت نیز نکته دیگری است. سئو دامنه وسیعی دارد، اینکه شما بخواهید تا چه اندازه در آن سرمایه گذاری کنید به شما بستگی دارد. اما این سئو جز جدایی ناپذیر از طراحی وب سایت شماست. از سوی دیگر انتخاب تکنولوژی ها و روش های توسعه بر سئو و سایر هزینه ها می تواند تاثیر گذار باشد.

 

هزینه پشتیبانی سایت

هیچ محصولی حداقل وب سایتی بدون پشتیبانی ارزش ندارد. همانطور که گفتم شما باید به این مسئله از همان مرحله انتخاب شرکت طراحی سایت توجه داشته باشید. همچنین پشتیبانی وب سایت نسبت به نوع، اندازه و قرارداد می تواند متفاوت باشد. مثلا ممکن است شرکتی برای پشتیبانی به صورت موردی یا به صورت سالانه هزینه دریافت کند.

 

چرا وب سایت B2B

وب سایت B2B ارزش سرمایه گذاری دارد. اما اهداف توسعه آن می تواند متفاوت باشد. شما ممکن است در شرایط زیر یک وب سایت B2B داشته باشید.

  • شما به دنبال ایجاد و آراستن یک تصویر حرفه ایی از شرکت خود هستید
  • شما به دنبال کسب و ایجاد اعتماد و اعتبار نزد همکاران، سرمایه گذران احتمالی و مشتریان بیشتر هستید
  • شما به دنبال کسب برتری Authority در صنعت خود هستید
  • شما به دنبال ایجاد یک مرکزیت منابع هستید
  • شما به دنبال ایجاد ارتباط های بیشتر با کسب و کار ها هستید

 

کلام آخر

وب سایت های B2B دارای پتانسیل زیادی هستند. نمونه های موفق آن در سرتاسر دنیا شناخته شده اند. و به علت آنکه عموم مردم کمتر با آن سر و کار دارند شاید شما نیز آشنایی کمی با این نوع کسب و کار داشته باشید. بنابراین پیشنهاد ما برای شما تحقیق برای استارتاپ در حوزه B2B است که مطمئنا زمینه های بکر و کمتر توسعه داده شده ایی در کشور ما در آن وجود دارد که می تواند علاوه بر توسعه کسب و کار برای عموم برای شما نیز فواید بی اندازه ایی داشته باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته