انتخاب عنوان ، توضیحات متا و عبارات کلیدی به صورت سئو

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

بعد از طراحی وب سایت ، سایت مورد نظر برای قرار گرفتن در صفحات اول موتور های جست و جو باید بهینه شود . بهینه سازی وب سایت یا سئو SEO : Search Engine Optimization مجموعه از عملیات می باشد که با انجام آنها وب سایت مورد نظر با کیفیت می شود . سایت ها برای رسیدن به صفحات اول موتور های جست و جو باید بهینه شوند . 

از مجموعه قوانین مهم سئو به موارد زیر می توان اشاره نمود :

  • بهینه سازی سرعت بارگذاری وب سایت و افزایش آن
  • استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN در جهت افزایش سرعت صفحات وب سایت
  • بهینه سازی محتوا
  • به روز رسانی محتوای منسوخ شده و قدیمی
  • درج و تولید محتوای مفید و کاربردی با استفاده از استراتژی محتوا
  • اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
  • بهبود تجربه کاربری UX
  • طراحی قالب به صورت Responsive
  • رعایت چگالی کلمات کلیدی در هر صفحه
  • انتخاب عنوان مناسب برای هر صفحه
  • درج Meta Description مناسب
  • Back link گذاری و توجه به کیفیت لینک ها
  • استفاده از ترفند های بازاریابی و CAT  : Call to Action

موارد گفته شده تنها تعدادی از مهم ترین ترفند های مهم سئو می باشند که با رعایت درست آنها می توان جایگاه خوبی در موتور های جست و جو به دست آورد . با رسیدن به صفحات اول موتور های جست و جو ، کاربران وب سایت مورد نظر افزایش چشم گیری می یابند . موتور های جست و جو به دنبال چند عامل در وب سایت ها برای نمایش آنها هستند :

  • محتوای مرتبط
  • عملکرد مناسب وب سایت
  • معتبر بودن وب سایت
  • تجربه کاربری

این عوامل همچنین تاثیر بر سئو وب سایت می گذارند . یکی از مهمترین عناصر تاثیر گذار ، استفاده از عنوان مناسب برای تقویت کلی محتوای صفحه است . نکاتی که در ادامه به آن ها می پردازیم می توانند به افزایش کارایی استراتژی سایت و افزایش ترافیک وب سایت منجر شوند .

انتخاب عنوان Title Tag

اولین چیزی که هر کاربر با ورود به صفحه ای از سایت با آن مواجه می شود عنوان صفحات می باشد . همچنین وقتی کاربری کلمه ای کلیدی را در گوگل جست و جو می کند . لینک صفحات مرتبط با آن در لیستی ظاهر می شود همه لینک ها از چند جز تشکیل شده اند که مهمترین آن ها عنوان می باشد در اصل عنوان هر صفحه در نتایج جست و جو نیز ظاهر می شود و کاربر مطابق با آنها بر روی صفحات کلیک می کند . از همین روی عنوان صفحه مهم است . عنوان صفحات به صورت تگ یا برچسب درج می شود به همین دلیل اغلب به آن تگ عنوان یا بر چسب عنوان می گویند .

انتخاب عنوان ، توضیحات متا و عبارات کلیدی به صورت سئو

برچسب عنوان یک عنصر کلیدی می باشد که عنوان یک صفحه از وب را مشخص می کند . تگ های عنوان در لیست نتایج موتور های جست و جو  SEROs  به عنوان عنصر قابل کلیک برای دیدن نتیجه نمایش داده می شود و برای موتور های جست و جو و به اشتراک گذاری صفحات در شبکه های اجتماعی مهم می باشد . Title هر صفحه از وب به عنوان یک توضیح دقیق و مختصر از محتوای آن صفحه است .

اهمیت تگ عنوان در چیست ؟ برچسب های عنوان یکی از عوامل مهم در کمک به موتور های جست و جو برای درک محتوای صفحات وب می باشد و همانطور که گفته شد کاربران اولین چیزی که در هر صفحه رویت می کنند عنوان صفحه است . تگ های عنوان در سه جا استفاده می شوند :

  • صفحات نتایج جست و جو SERPs : بر چسب عنوان هر صفحه ، عنوان نمایش صفحه در SERPs را مشخص می کند . اولین تجربه بازدید کننده از سایت عنوان صفحه می باشد . حتی اگر سایت شما خوب رتبه بندی شود، عنوان خوب می تواند عاملی تعیین کننده برای افزایش نرخ کلیک باشد .

انتخاب عنوان ، توضیحات متا و عبارات کلیدی به صورت سئو

 

 

  • مرورگر ها : عنوان صفحه نیز در بالای مرورگر وب نمایش داده می شود و به عنوان نگهدارنده عمل می کند ، به ویژه برای افرادی که در مرورگر خود برگه های زیادی را باز می کنند .

انتخاب عنوان ، توضیحات متا و عبارات کلیدی به صورت سئو

 

  • در اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی : وقتی مطالب خود را در برخی از وب سایت های دیگر و شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید ، از عنوان صفحه برای تعیین آنچه نمایش داده می شود استفاده می گردد .

انتخاب عنوان ، توضیحات متا و عبارات کلیدی به صورت سئو

وقتی کاربری کلمه و عبارتی را جست و جو می کند ، موتور های جست و جو از طریق تعدادی از عوامل برای تعیین اینکه آیا صفحه شما با آن جست و جو مطابقت دارد یا خیر عمل می کنند ، موتور های جست و جو در اصل عنوان صفحه را با کلمه و عبارت جست و جو شده تطبیق می دهند . همانطور که گفته شد انتخاب عنوان مناسب برای سئو و بهینه سازی وب سایت اهمیت زیادی دارد . برای درج عنوان مناسب بهتر است به عوامل زیر دقت کنید :

طول عنوان : نمایش عناوین در هر کدام از موتور های جست و جو متفاوت می باشد برای آنکه تمام عبارت عنوان نمایش داده شود بهتر است تگ عنوان بین 50 تا 60 کاراکتر باشد . گاهی مواقع که عنوان بیشتر از 60 کاراکتر بود موتور های جست و جو فقط نیمی از آن را نمایش می دادند . اما امروزه گوگل اغلب عبارات طولانی را نیز نمایش می دهد . به هر بهتر است ریسک نکنید و عنوان را زیر 60 کاراکتر انتخاب کنید .

برخی از حروف در فارسی و انگلیسی فضای زیادی را اشغال می کنند حتی گاهی طول عنوان 60 کاراکتر می باشد اما قسمتی از آن نمایش داده نمی شود این امر به دلیل وجود برخی از حروف مانند ( ی) (ص ) و … است . به همین دلیل توصیه می شود طول عنوان را کم در نظر بگیرید در صورت حذف ممکن است کلمات کلیدی موجود در عنوان حذف شوند . استفاده از عناوین طولانی هیچ ضرری برای سئو ندارد فقط امکان دارد نیمی از آن حذف شود .

استفاده از کلمات کلیدی در عنوان : استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در عنوان تاثیر منفی بر سئو خواهد داشت . برخی از افراد عنوان صفحه را مملو از کلمات کلیدی می کنند و عنوان مشخصی ندارند . مانند عنوان زیر :

خرید ابزارک، بهترین ابزارک، ابزارک ارزان، ابزارک برای فروش
این کار یک تجربه کاربری بد را ایجاد می کند . از درج کلمات کلیدی زیاد و تکرار آنها در عنوان اجتناب نمایید . این کار می تواند مشکل ساز شود . موتور های جست حتی یک کلمه کلیدی را هم درک می کنند پس نیاز به استفاده بیش از حد آنها نیست .

به هر صفحه یک عنوان منحصر به فرد بدهید : موتور های جست و جو عناوین منحصر به فرد را درک می کنند . عناوین جذاب و یکتا نرخ کلیک بیشتری خواهند داشت . برای هر صفحه از وب سایت عنوان متفاوت درج کنید و از تکرار کلمات شبیه هم خود داری نمایید . وقتی عنوان چند صفحه مانند هم باشد گوگل آنها را کپی تلقی می کند .

ابتدا کلمات کلیدی مهم را وارد کنید : بر اساس تجارب به دست آمده ، در ابتدای عنوان بهتر است از یکی از کلمات کلیدی استفاده نمود . گاهی کاربران برای جست و جو عبارات خود فقط از چند کلمه استفاده می کنند که آن کلمات حتما کلمات کلیدی می باشند . استفاده از کلمات کلیدی به معنای استفاده از نام محصول و خدمات یا نوع آنها نمی باشد . کلمات کلیدی اغلب کلماتی هستند که به نیاز کاربران مربوط می شوند . برای مثال از عنوان زیر نباید برای بر چسب عنوان استفاده کنید .
نام تجاری | نوع محصول اصلی – رده محصولات کوچک – نام محصول
عنوان هایی مانند این مثال اطلاعات تکراری هستند و امکان دارد نیمی از آن حذف شود .

از نام تجاری خود استفاده کنید : اگر یک برند قوی و معروف هستید بهتر است نام برند را در انتهای عنوان اضافه کنید . البته امکان دارد گوگل به صورت پیش فرض این کار را انجام دهد .

از عناوین جذاب استفاده نمایید : تگ های عنوان برای کاربران بسیار مهم هستند زیرا کاربران با خواندن آنها به وب سایت ها مراجعه می کنند . به همین دلیل است که بالاتر گفتیم در تگ عنوان از کلمات کلیدی پر تکرار که عنوان را بی معنا می کند ، استفاده نکنید . برچسب عنوان اولین راه ارتباطی شما با مخاطب می باشد پس باید به گونه نوشته شود که کاربر را جذب خود کند و با معنا باشد .

استفاده از سئو محلی در عنوان : بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده از نام شهر در عنوان می تواند باعث بهبود نرخ کلیک شود به این ترتیب می توانید نام شهر را جدا از عنوان با فاصله ذکر کنید . این فاصله بهتر است با ” | ” انجام شود .

از درج عناوین نا مرتبط پرهیز کنید : برخی از وب سایت ها برای صفحات خود از عناوین نا مرتبط اما پر جست و جو استفاده می کنند به این امید که نرخ کلیک آنها افزایش یابد . باید بدانید این کار به شدت گوگل را حساس می کند و بر سئو تاثیر منفی می گذارد همچنین تجربه کاربری بد ایجاد می کند .

تا حد امکان از خط تیره استفاده نکنید به جای آن می توانید از “|” استفاده نمایید .

گاهی اوقات گوگل از عناوین ایجاد شده استفاده نمی کند این امر امکان دارد بر اثر عوامل زیر باشد :

  • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در عنوان : در بالا توضیح دادیم که گوگل نسبت به این کار حساس می باشد و امکان دارد بنا به انتخاب خود عنوان مناسب کاربر را نمایش دهد .
  • عدم تطابق عنوان با کلمات کلیدی جست و جوی کاربران : گاهی امکان دارد در عنوان هیچ کلمه کلیدی پر جست و جویی وجود نداشته باشد به همین دلیل گوگل مجبور است از عنوان مناسب دیگری برای نمایش به کاربران استفاده کند . که البته این امر تاثیر منفی بر سئو ندارد.

استفاده از کلمات کلیدی در عنوان باعث دو اتفاق مهم می شود ؛ هنگامی که کلمات کلیدی عنوان شده جستجو می شود، عنوان شما به احتمال زیاد برای صفحات نتایج انتخاب خواهد شد. همچنین اگر کلمه کلیدی جست و جو شده در عنوان باشد ، موتور های جست و جو کلمه کلیدی در عنوان را در صفحه نتایج جست و جو برجسته نمایش می دهند .

به طور کلی می توان گفت ابتدای تگ عنوان باید کلمه کلیدی مرتبط با سایت باشد .طول تگ عنوان بهتر است کمتر از 60 کاراکتر درج شود . در انتهای عنوان از نام برند خود استفاده کنید .

توضیحات متا و عبارات کلیدی Meta Description

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر سئو وب سایت توضیحات متا می باشد . همانطور که در بالا گفته شد در نتایج جست و جو از هر وب سایت چند جز نمایش داده می شود . یکی از آنها تگ یا بر چسب عنوان است که در ارتباط با آن تمام جزئیات را ذکر کردیم . عامل دیگر توضیحات یا توصیفات متا می باشد .

توضیحات متا چیست ؟ meta description یکی از ویژگی های HTML می باشد . که خلاصه ای مختصر از صفحات سایت را ارائه می دهد . معمولا توضیحات متا بین یک تا سه جمله می باشد که در زیر لینک های آبی در صفحه نتایج جست و جو SERP قابل رویت است . این متای توضیحات هم توسط مدیر سایت تعیین می شود و هم می تواند توسط گوگل انتخاب شود . گوگل معمولا متای توضیحات را از قسمت های دیگر صفحه اخذ می کند . تا پاسخ بهتری به جست و جوی کاربران بدهد .

انتخاب عنوان ، توضیحات متا و عبارات کلیدی به صورت سئو

توضیحات متا یکی از عوامل مهمی است که می تواند در جذب کاربر و افزایش نرخ کلیک موثر باشد . تقریبا تمامی کاربران در نتایج جست و جوی خود فقط توضیحات متای وب سایت ها را می خوانند و در صورت رضایت روی آن لینک کلیک می کنند پس برای درج آن باید به نکات کلیدی پایبند بود .

توضیحات متا تاثیر مستقیمی بر سئو ندارد و در اصل فقط یک برچسب در HTML می باشد . اما تاثیر غیر مستقیم آن بسیار زیاد می باشد . همانطور که می دانید نرخ کلیک بر سئو تاثیر گذار است همچنین توضیحات متا بر نرخ کلیک تاثیر می گذارد . پس اگر توضیحات متا منجر به افزایش نرخ کلیک شود ، نرخ کلیک تاثیر مثبت بر سئو می گذارد . اهمیت توضیحات متا نیز به اندازه انتخاب عنوان صفحه می باشد . گوگل در سال 2009 میلادی اعلام کرد که توضیحات متا تاثیری بر سئو وب سایت ندارد پس در درج آن فقط باید به جذب کاربر فکر کرد . در درج توضیحات متا نکته قابل توجه افزایش نرخ کلیک CTR است .

برای درج متای توضیحات خوب توجه به عوامل زیر می تواند شما را یاری کند :

طول توضیحات متا : طول توضیحات متا باید حدود دو جمله باشد یا به عبارتی بین 155 تا 300 کاراکتر . طول توضیحات اگر زیاد باشد مانند آنچه در انتخاب عنوان گفتیم ، امکان دارد توسط موتور جست و جو حذف شود . البته برای درج توضیحات در درجه اول باید به جذابیت آن توجه نمود . قوانین موتور های جست و جو که شامل طول توضیحات و عنوان می شود ، مدام در حال تغییر می باشد پس نباید زیاد به آن توجه نمود و از حداقل کاراکتر استفاده کرد هنوز هیچ اندازه دقیقی برای طول توضیحات و عنوان گفته نشده است و تمامی اعداد گفته شده بر حسب تحقیقات می باشد .

فرمت مطلوب توضیحات : هدف از متای توضیحات فقط جذب کلیک بیشتر است و همانطور که گفته شد توضیحات متا بر سئو تاثیر مستقیم نمی گذارد . توضیحات باید شفاف و خلاصه ای مفید از محتوای آن صفحه باشد . محتوای خسته کننده به هیچ عنوان کلیک کاربر را جذب نمی کند . توضیحات باید همانند یک دعوت نامه عمل نماید .

استفاده از کلمات کلیدی : در توضیحات باید از کلمات کلیدی استفاده نمود . زیرا وقتی کاربر کلمه و عبارتی را جست و جو می کند گوگل بر اساس تطابق عناوین و توضیحات متا با کلمه و عبارت مورد نظر نتایج را نمایش می دهد . به یاد داشته باشید که درج یک الی سه کلمه کلیدی در توضیحات کافی است به طوری که جملات با معنایی ایجاد شوند . استفاده بی هدف از کلمات کلیدی در توضیحات آن را بی معنی می کند در نتیجه کلیکی دریافت نخواهید کرد . همچنین اگر کلمه و عبارت جست و جو شده در توضیحات وب سایت مورد نظر وجود داشته باشد گوگل آن را بر جسته می کند . استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات برای افزایش نرخ کلیک بسیار موثر می باشد .

انتخاب عنوان ، توضیحات متا و عبارات کلیدی به صورت سئو

 

ایجاد وسوسه برای کلیک کاربران : برای آنکه کلیک بیشتری دریافت کنید باید توضیحات جذاب درج کنید . در درج توضیحات می توان از تکنیک های بازاریابی به خصوص تکنیک های CTA استفاده کرد . اگر محصول و خدماتی در وب سایت خود ارائه می دهید می توانید در توضیحات از مشخصات فنی و قیمت آن خدمات و محصولات استفاده کنید .

توضیحات منحصر به فرد : ذکر نکات منحصر بفرد در توضیحات به جذب کلیک کمک شایانی می کند . اگر محصول و خدمات وب سایت تان نکات قابل توجهی دارند آنها را در توضیحات ذکر کنید .

مرتبط بودن محتوا و توضیحات : برای کلیک بیشتر نیازی نیست که توضیحات نا مرتبط با محتوا ایجاد کنید این کار تجربه کاربری خوبی در پی نخواهد داشت . به خصوص این کار بر سئو سایت تاثیر منفی می گذارد . توضیحات و محتوای سایت باید مرتبط با هم باشند . به همین دلیل گفته شد که توضیحات باید خلاصه ای از محتوا باشد .

توضیحات متا غیر تکراری : متا توضیحات هر صفحه از سایت باید با یکدیگر متفاوت باشند .

عدم استفاده از علامت ها : در درج توضیحات سعی کنید از هیچ علامتی به خصوص علامت نقل قول استفاده نکنید زیرا عبارت بعد از آن توسط گوگل حذف خواهد شد .

وقتی چندین کلمه کلیدی در محتوا دارید بهتر است توضیحات متا را درج نکنید و آن را به گوگل بسپارید تا بهترین توضیح را برای صفحه شما لحاظ کند . وقتی صفحه ای را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید معمولا پاراگراف اول آن به عنوان توضیحات متا قرار می گیرد . همچنین گوگل گاهی برای توضیحات متا از پاراگراف اول استفاده می کند پس در درج پاراگراف اول هر صفحه دقت کنید .

جمع بندی

در CMS های مختلف معمولا افزونه هایی برای درج عنوان و متای توضیحات وجود دارد که مدیر سایت می تواند به راحتی عنوان و توضیحات هر صفحه را به صورت جداگانه وارد نماید . موارد گفته شده از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر سئو سایت می باشد که اغلب افراد آن را فراموش می کنند با این که این موارد تاثیر مستقیمی بر سئو ندارند اما تاثیر غیر مستقیم آنها بسیار بیشتر می باشد . این موارد از فاکتور های اولیه بیهنه سازی می باشد که هر سئو کاری باید با آنها آشنا باشد .

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته