بهینه سازی سایت برای ایندکس موبایل اول گوگل

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

با به وجود آمدن تلفن های همراه هوشمند یا همان smart phone ها تحولی عظیم در تکنولوژی و فناوری به وجود آمد . با پیشرفته شدن تلفن های همراه برنامه ها و اپلیکیشن های کاربردی بسیاری پدید آمد ، برنامه هایی که باعث تغییر شیوه زندگی اغلب افراد شده است .این روز ها مردم بسیاری از کارهای خود را به صورت آنلاین توسط تلفن های همراه خود انجام می دهند که این کار باعث صرفه جویی در وقت و هزینه آنها می شود .

تلفن های همراه به دلیل قابلیت حمل آسان و کاربرد های متنوع ، به جز جدا نشدنی از زندگی مردم تبدیل شده است . بر اساس تحقیقات به دست آمده از زمان پیدایش اسمارت فون ها و افزایش کاربران آنها ، استفاده از کامپیوتر های رو میزی کاهش یافته است . کاربران ترجیح می دهند بسیاری از کارهای اینترنتی خود را از طریق تلفن همراه که همیشه در دسترس شان است انجام دهند . در سال های اخیر شبکه های اجتماعی مختلفی به وجود آمده است که با پیدایش اسمارت فون ها به این دستگاه ها نقل مکان کرده اند . همانطور که می دانید امروزه شبکه های اجتماعی تحت قالب اپلیکیشن و پیام رسان در تلفن های همراه به وجود آمده است در همین راستا کاربران شبکه های اجتماعی نیز افزایش چشم گیری یافته اند .

افراد مختلف با توجه به افزایش کاربردی تلفن های همراه ؛ با خلاقیت و نو آوری خود ، کسب و کار های جدید را پدید آورده اند . فروشگاه های آنلاین ،اپلیکیشن های درخواست خودرو، سفارش غذا و … از این قبیل کسب و کار هایی است که در یک سال اخیر به وجود آمده اند .

موتور های جست و جو با توجه به افزایش کاربران موبایلی خود، قوانین و ضوابط جدیدی را به وب مستران اعلام نموده اند . همانطور که می دانید در سال های اخیر ریسپانسیو بودن سایت یکی از فاکتور های بهینه سازی و سئو سایت بوده است . گوگل امروزه سازگاری سایت برای تلفن های همراه را یک فاکتور ضروری برای سایت ها می داند به طوری که در سال 2015 میلادی اعلام کرد ؛ ریسپانسیو بودن سایت ها یکی از عوامل مهم سئو می باشد . بر اساس تحقیقات اخیر کارشناسان سئو ، سایت هایی که برای تلفن های همراه بهینه می باشند رتبه و جایگاه بهتری در موتور های جست و جو دارند .

بهینه سازی سایت برای ایندکس موبایل اول گوگل

ایندکس موبایل اول گوگل

قبل از پیدایش تلفن های همراه هوشمند تا قبل از سال 2015 مبنای رتبه دهی و قرار گرفتن سایت ها در صفحه اول گوگل نسخه دسکتاپ سایت ها بود . یعنی اگر سایت ها در نمایش کامپیوتر های رومیزی بهینه بودند در صفحه اول گوگل قرار می گرفتند و به طور کلی معیار امتیاز دهی به سایت ها نسخه های دسکتاپ بود . اما امروزه با افزایش کاربران موبایلی بازدید کننده از سایت ها ، گوگل و دیگر موتور های جست و جو شیوه ارزیابی سایت ها را تغییر داده اند ، شیوه ارزیابی و رتبه دهی سایت ها بر اساس نسخه های موبایلی نیز انجام می گیرد .سایت هایی که ریسپانسیو باشند معیار رتبه بندی آنها بر اساس نسخه های موبایلی است و سایت هایی که ریسپانسیو نیستند بر اساس نسخه دسکتاپ رتبه بندی می شوند . این معیار بررسی و ایندکس جدید گوگل با نام ایندکس موبایل اول گوگل Google’s Mobile first index معرفی شده است

گفته های بالا بدان معنا نیست که نسخه دسکتاپ دیگر اهمیت ندارد . به طور کلی می توان گفت هر دو نسخه باید بهینه باشند تا شما نتیجه بهتری در مدت زمان کمتری بگیرید .  اما بعد ها به طور حتم نسخه موبایلی سایت ها اصلی ترین معیار امتیاز دهی خواهد شد .

برای آنکه نسخه موبایلی سایت را بهینه کنید ، لازم است کار های زیر را انجام دهید .

فریم ورک AMP و افزایش سرعت سایت در تلفن های همراه

در سال 2015 گوگل از یک ابزار خود در ارتباط با بهینه سازی سایت برای موبایل رونمایی کرد ، فریم ورک AMP ابزاری است که گوگل آن را برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت ها در تلفن های همراه معرفی نموده . این ابزار یک فریم ورک متن باز است که با کمک آن می توان صفحات HTML سایت را با حجم کمتری ایجاد کرد . در نتیجه سرعت بارگذاری سایت در تلفن های همراه افزایش می یابد . در تلفن های همراه ، صفحاتی که از این فریم ورک استفاده نموده اند به صورت زیر نمایش داده می شوند .

طراحی سایت AMP به چه صورت است

نماد AMP : Accelerated Mobile Pages  به شکل زیر می باشد .

بهینه سازی سایت برای ایندکس موبایل اول گوگل

این فریم ورک از درج برخی از کدهای پر حجم CSS , جاوا و تگ های HTML جلوگیری می کند . افزایش سرعت همیشه برای گوگل مهم بوده است چه در نسخه دسکتاب چه در نسخه موبایلی

استفاده از فریم ورک AMP  تنها یک راه برای افزایش سرعت سایت در تلفن های همراه می باشد . راه های دیگری نیز وجود دارد که بر اساس آنها می توانید سرعت سایت را افزایش دهید .

  • کاهش حجم تصاویر و بهینه سازی آنها
  • فعال کردن کش مرورگر
  • حذف کد های اضافه و پر حجم که البته این کار توسط AMP  صورت می گیرد .

تولید محتوا

مانند نسخه های دسکتاپ ، محتوا نیز در تلفن های همراه باید بهینه باشند . محتوای شما باید برای کاربران مفید باشد . به صورت دوره ای محتوای خود را به روز نمایید و مطالب قدیمی و منسوخ شده را حذف نمایید . همچنین به یاد داشته باشید از مطالب کپی و تکراری استفاده نکنید .

جمع بندی

در بهینه سازی نسخه موبایلی بسیاری از کارها مانند نسخه دسکتاپ انجام می گیرد . به یاد داشته باشید در نسخه تلفن همراه از پاپ استفاده نکنید این کار برای هیچ کاربری جذاب نمی باشد و آنها را گمراه می کند. اگر نسخه تلفن همراه سایت شما نسخه ای جداگانه می باشد بهتر است آن را در ابزار وب مستر گوگل ثبت نمایید .

ایندکس موبایل اول گوگل هنوز به طور رسمی تایید نشده است اما همانطور که گفته شد در آینده ای نزدیک این اتفاق خواهد افتاد . پس بهتر است هر چه زودتر اقدام به بهینه سازی نسخه موبایلی وب سایت خود نمایید . برای این کار می توانید به شرکت طراحی سایت دارکوب مراجعه کنید .

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته