راه کارهای جست و جوی صحیح در گوگل

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

روزانه میلیون ها بار در موتورهای جست و جو کلمات مختلف توسط کاربران جست و جو می شود . تنها کافی است چالشی در نقطه ای از جهان رخ دهد تمام عبارات و کلمات مرتبط با آن در اینترنت مورد جست و جو قرار می گیرد . اگر این جست و جو ها زمانی فراتر از حد معمول باشد معمولا موتورهای جست و جو آن کلمه و عبارات مرتبط با آن موضوع را در رسانه ها اعلام می کنند . به طور مثال در چند روز اخیر که برخی از شبکه های اجتماعی فیلتر شدند . کلمه فیلتر شکن در روز اول بیشترین جست و جو را در این از آن خود کرد . موتورهای جست و جوی فراوانی وجود دارند که برخی از آنها حتی شناخته شده نیستند اما محبوب ترین آنها در رده اول گوگل و سپس یاهو و بینگ می باشد که البته اغلب مردم ترجیح می دهند توسط موتور جست و جو گوگل به هدف خود برسند .

گوگل ، محبوب ترین موتور جست و جو

شرکت گوگل در اوایل سال 2000 میلادی در کشور امریکا توسط دو دانشجو تاسیس شد و در همان سال ها سهامش واگذار شد و رسما فعالیت خود را آغاز نمود این شرکت کار خود را در منطقه ای کوچک شروع کرد و اکنون میلیون ها سرور در سراسر قاره ها دارد هدف گوگل جمع آوری اطلاعات و در دسترس کاربران گذاشتن می باشد . شرکت گوگل اکنون از بخش ها مختلفی تشکیل شده است از تولید رایانه و تلفن همراه تا سرویس های تبلیغاتی را شامل می شود . دلیل محبوبیت گول رعایت حقوق کاربران می باشد . گوگل با ربات ها و ابزار ها و هوش مصنوعی خود بستری را برای کاربران مهیا کرده است که با جست و جوی حتی یک حرف به مقصود خود برسند . همچنین با سرویس های ویژه خود باعث شده تا بسیاری از سایت ها به سود خوبی رسند .

در اغلب سایت ها همیشه صحبت در ارتباط با سایت ها و بهبود آنها می باشد . مقالات مختلف کمتر برای جست و جو گران راه حل هایی را ارائه نموده اند. اکنون ما می خواهیم در این مقاله شیوه صحیح جست و جو را برای شما عزیزان شرح دهیم تا سریع تر به نتیجه جست و جو دست پیدا کنید و همچنین بهترین نتیجه را به دست بیاورید.

ترفندهای جست و جو صحیح در گوگل

برای آنکه در موتور جست و جو بتوانید بهترین نتیجه را بدست بیاورید ترفندهایی وجود دارد . یک کاربر عادی برای جست و جو در گوگل هر آنچه که در ارتباط با هدف مورد جست و جو اش به ذهنش می رسد در گوگل تایپ می کند در این صورت سایت های مختلفی به او نمایش داده می شود شاید فقط یک یا دو سایت برای او مفید باشد به همین دلیل او ناچار است از تمام سایت های صفحه اول بازدید کند . در این بین افراد محقق کم نیستند آنها با مراجعه به گوگل به دنبال اخبار ، مقالات و … در ارتباط با موضوع مورد تحقیقشان هستند . اگر این افراد دانشی در زمینه جست و جو نداشته باشند بی شک به نتیجه نمی رسند . روزانه افراد زیادی اعم از قشر عادی ، دانشجو ، دانش آموز ، محقق و … به گوگل مراجعه می کنند و در آن جست و جو می کنند . حتی در بین این افراد محتوا نویس ها ، طراحان سایت ، برنامه نویسان ، سئو کارها و مدیران سایت ها وجود دارند . پس باید راه کارهای جست و جو صحیح را بدانند . خوشبختانه گوگل ابزارهای مختلفی را برای کاربران قرارداده است تا بتوانند جست و جو پیشرفته داشته باشند . همانطور که بارها گفته ایم گوگل دارای هوش مصنوعی می باشد بر اساس همان نیز ابزارهای مختلف را در اخبار کاربر قرار می دهد یکی از این ابزار ها اپراتورها می باشند ؛ Google Search Oprators

اپراتورهای جست و جو گوگل

برای آنکه کاربران بتوانند بهترین نتیجه را از موتور جست و جو داشته باشند ، گوگل ترفند های ساده ای برای آنها قرار داده است . یکی از این ترفندها استفاده از اپراتور ها نظیر (- و” ” و OR و …) در جست و جو می باشد . این اپراتور ها باعث می شوند که کاربران هدف خود را سریع بیابند .

شما اگر به طور کلمه یا عبارتی را در گوگل جست و جو کنید هر سایتی که کلمه جست و جو کلمه کلیدی اش باشد نمایش داده خواهد شد . امکان دارد در میان نتایج هیچ کدام از وب سایت ها هدف شما نباشد و مجبور شوید کلمات و عبارت جست و جو را تغییر . دهید به همین دلیل گوگول ترفندهایی را معرفی کرده تا کاربرانش جست و جویی نتیجه بخش داشته باشند .

یکی از اپراتورهایی که تقریبا تمام کاربران با آن آشنا می باشد ” ” می باشد . این اپراتور به نقل قول معروف است . وقتی شما عبارت یا کلمه مورد جست و جو را در بین ” ” قرار دهید تمام سایت هایی که فقط از این عبارت استفاده کرده اند نمایش داده می شود .

گاهی پیش می آید شما کلمه ای را جست و جو می کنید و نتایج حاصل غیر آن چیزی است که می خواهید به عنوان مثال شما کلمه ” طراحی ” را جست و جو می کنید تمام نتایج حاصل در ارتباط با نقاشی است اما هدف شما طراحی سایت میباشد برای آنکه به نتیجه برسید می توانید بجای جست و جوهای دیگر در کنار طراحی اپراتور – یا منفی را قرار دهید سپس عبارتی که نمی خواهید نمایش داده شود . به عنوان مثال در همین مثال اخیر ؛ طراحی -نقاشی . بدین ترتیب وب سایت های مربوط به تقاشی دیگر نمایش داده نمی شود .

همچنین می توانید نتایجی را که می خواهید نمایش داده شود را اینگونه جست و نمایید ؛ طراحی OR طراحی سایت . بدین ترتیب هر سایتی که مرتبط با طراحی یا طراحی سایت باشد به شما نمایش داده خواهد شد .

اگر باز هم نتیجه دلخواه  بدست نیامد می توانید از همه اپراتور ها با هم  استفاده نمایید .برای جست و جوی راه کارهای دیگر نیز موجود است .

جستجوی پیشرفته در گوگل

موتور جست و جو گوگل برای آنکه کاربران به راحتی به هدف خود برسند . جست و جوی پیشرفته Advanced Search را به ابزارهای جست و جو اضافه کرده است . بر این اساس کاربران می توانند دقیقا به آنچه می خواهند برسند .

راه کارهای جست و جوی صحیح در گوگل

شما می توانید با دنبال کدن مسیر Settings> Advanced search از جست و جوی پیشرفته گوگل استفاده نمایید . بعد از رفتن به مسیر گفته شده :

راه کارهای جست و جوی صحیح در گوگل

همانطور که مشاهده می کنید در صفحه باز شده تمام عبارت یا کلمه ای که می خواهید جست و جو کنید را ابتدا وارد می کنید . در قسمت بعدی دقیقا همان کلمه ای که می خواهید را وارد می کنید این قسمت همان اپراتور نقل قول یا ” ” می باشد . قسمت بعدی می توانید کلمه ای مانند عبارت مورد جست و جو را قرار دهید به عنوان مثال اگر کلمه شما سایت است در این قسمت می توانید کلمه وب سایت را تایپ نمایید . این قسمت نیز همان اپراتور OR می باشد . در قسمت بعدی نیز عبارتی که می خواهید در نتیجه جست و جوی شما ظاهر نشود را وارد نمایید این قسمت نیز همان اپراتور منفی – می باشد .

عبارت مورد نظر شما اگر وزن ، اندازه و… یا هر آنچه که شامل عدد رقم ، باشد می توانید عدد مورد نظر خود را در قسمت بعدی وارد نمایید .

در قسمت دوم می توانید زبان سایت های نتیجه را مشخص نمایید . قسمت بعدی می تواند منطقه منتشر شده صفحات را انتخاب کنید . قسمت بعدی نیز مرتبط با زمان به روز رسانی و بارگذاری مطالب می باشد به عنوان مثال می توانید به گوگل بگویید که مطالب نمایش داده شده مربوط به 24 ساعت گذاشته باشد .همچنین می توانید دامنه سایت ها را نیز تعیین نماید مثلا سایت های نمایش داده شده .com , .org و … باشند .

قسمت بعدی محل قرار گرفته عبارت مورد جست و جوی شما در صفحات می باشد . به عنوان مثل اگر کلمه طراحی را جست جو کرده اید می خواهید این کلمه در متن باشد یا عنوان ؟ در قسمت بعدی می توانید به گوگل بگویید که سایت های نامناسب و غیر اخلاقی را از نتایج شما فیلتر نماید.

این قسمت که می توان گفت مهمترین و کارآمدترین قسمت می باشد مرتبط با نوع فورمت نتایج است به عنوان مثال شما به دنبال مقاله های مربوط به طراحی سایت هستید . در این قسمت می توانید مشخص نمایید که فورمت نتایج به دست آمده pdf یا word  و یا هر آنچه که می خواهید باشد . اگر تصویر است می توانید فورمت های خاص خود را انتخاب نمایید .

قسمت آخر نیز مربوط به این است که سایت های مورد نظر شما مطالب را رایگان در اختیار شما بگذارند یا در قبال دریافت پول بدین ترتیب می توانید نتیجه ای مفید را بدست آورید .

راه کارهای جست و جوی صحیح در گوگل

همانطور که مشاهده می کنید عملگرهای گفته شده در بالا بدین ترتیب ظاهر شده اند .

راه کارهای جست و جوی صحیح در گوگل

جست و جوی به وسیله تصویر و صدا در گوگل

یکی دیگر از ابزار های جست و جو که بسیاری از افراد از آن بی اطلاع هستند جست و جو به وسیله تصویر و صدا می باشد . بارها برای ما پیش آمده که عکسی را دیده ایم که هیچ اطلاعاتی در ارتباط با آن نداریم مانند عکس یک منظره . در این حالت افراد با جست و جو کلمات نزدیک با آن تصویر در گوگل سعی می کنند که مکان آن را بیابند . اما ابزاری کار آمد در گوگل وجود دارد که کار بسیاری را آسان می کند .بر این اساس شما می توانید تصویر مورد نظر را در موتور جست و جو گوگل آپلود و یا بارگذاری کنید . و تمامی اطلاعات موجود در سایت های مختلف را مشاهده نمایید .

راه کارهای جست و جوی صحیح در گوگل

با رفتن به قسمت images آیکون دوربین در address bar ظاهر می شود . سپس در این قسمت می توانید عکس را یا آپلود کنید یا اینکه آدرس URL آن را وارد نمایید سپس خواهید دید که تصاویر و اطلاعات مرتبط با آن برای شما نمایش داده خواهد شد .

به همین ترتیب شما می توانید با صحبت کردن مطلب مورد جست و جوی خود را به گوگل بگویید . برای این کار فقط کافیست آیکون میکروفون را کلیک نمایید .

برای جست و جو تصاویر نیز می توانید اندازه ، فورمت ، رنگ ، نوع و زمان آن را مشخص نمایید .

راه کارهای جست و جوی صحیح در گوگل

 جمع بندی

بدین ترتیب شما می توانید نتیجه دلخواه خود را بیابید . البته گفته های بالا بیشتر برای کسانی که کارهای تحقیقاتی می کنند کارآمد می باشد . زیرا شما می توانید مطالب خود را به هر حال در گوگل پیدا نمایید . کارهای بالا اندکی نیاز به زمان دارد اما مطالب مورد نظر شما توسط این کارها به سرعت پیدا می شود .

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته