نحوه بررسی آزاد بودن نام دامنه

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

با گسترش علم و فناوری و پیدایش رایانه ها و دستگاه های هوشمند ارتباطی ، شبکه های مختلف به وجود آمدند که بوسیله آن رایانه ها به یکدیگر متصل می شدند در ابتدا این شبکه ها در محدوده خاصی باعث اتصال رایانه ها به یکدیگر می شد اما با پیشرفت تکنولوژی شبکه ای از شبکه ها یا همان اینترنت به وجود آمد که باعث شد همه رایانه های در سراسر قاره ها به یکدیگر متصل گردند . کامپیوتر ها می توانند با استفاده از شرکت ها  خدمات سرویس اینترنت ISP  به اینترنت متصل گردند . مهمترین و اصلی ترین قابلیتی که بعد از پیدایش اینترنت رخ داد به وجود آمدن سایت ها و وب ها در این شبکه بود . اما این امکان چگونه به وجود آمده است ؟ در سراسر جهان سرورها یا میزبان هایی وجود دارند که میزبانی سایت های مختلفی را انجام می دهند به عبارتی دیگر وقتی سایتی به وجود می آید برای آنکه در فضای اینترنت دیده شود باید سروری آن را میزبانی کند بدین ترتیب اطلاعات آن سایت بر روی آن سرور قرار می گیرد و وقتی کاربری آن سایت را به وسیله مرورگر خود جست و جو نماید اطلاعات سایت  از روی آن سرور برای کاربر بارگذاری می شود .

نحوه بررسی آزاد بودن نام دامنه

نام دامنه چیست

هر رایانه برای برقراری ارتباط در فضای اینترنت دارای یک نام که شامل تعدادی ارقام است می باشد به این ارقام IP می گویند همچنین IP ها منحصر بفرد می باشد . هر سایت نیز دارای IP می باشد اما از آنجایی که IP ها شامل اعداد هستند و به سختی قابل حفظ شدن می باشند ، سرویسی به وجود آمده است که نام دامنه را به IP تبدیل می کند این سرویس DNS  نام دارد . به بیانی ساده تر زمانی که شما می خواهید از سایتی بازدید کنید باید آدرس IP  آن را داشته باشید تا با وارد کردن آن بتوانید سایت را مشاهده نمایید . اما از آنجایی به خاطر سپردن IP سایت های مختلف کمی سخت است این شیوه جست و جو را تغییر دادند بدین ترتیب هر سایت باید نامی برای خود داشته باشد که این نام همان نام دامنه است ، وقتی کاربری نام دامنه سایتی را وارد می کند سرویس DNS  آن نام را به آدرس IP  تبدیل می کند و سایت مورد نظر برای کاربر نمایش داده ی شود .

در واقع نام دامنه یک آدرس در فضای اینترنت می باشد . کاربران با وارد کردن نام دامنه شما یا Domain می توانند سایت شما را مشاهده نمایند . از آنجایی که نام دامنه منحصربفرد است نمی توان نام های تکراری انتخاب نمود پس شرط اصلی ثبت یک دامنه آزاد بودن آن است به عبارتی دیگر نامی که شما انتخاب می کنید نباید نام دامنه یک سایت دیگر باشد .

نحوه بررسی آزاد بودن نام دامنه

 

نام دامنه از سه قسمت تشکیل شده است WWW.sitedar.com قسمت اول WWW ماهیت آدرس سایت می باشد . قسمت دوم نام سایت است که معمولا نام برند آن سایت یا نام محصولی از آن می باشد . قسمت آخر که به آن پسوند گفته می شود نوع سایت را مشخص می نماید معمولا سایت ها با پسوند com. یا پسوند کشور مانند پسوند ایران که ir.  است ، می باشند . همچنین پسوند Net. که مخفف network اغلب برای شرکت هایی که خدمات اینترنتی ارائه می دهند . پسوند org.  برای تشکیلات سازمانی و شرکت های غیر تجاری استفاده می گردد. پسوند info. برای سایت های اطلاع رسانی به کار می رود . پسوند gov. برای ادارات و سازمان های دولتی می باشد . پسوند tv. برای شبکه های تلویزیونی است . پسوند های دیگر مانند travel , mobi ,ws ,ac ,int ,name ,web , biz ,edu  نیز وجود دارند که برای شرکت ها و سازمان های مختلف استفاده می شوند .

اما سوالی در این قسمت پیش می آید ؛ در Address bar مرورگر بارها دیده ایم که آدرس سایت ها از اجزای دیگری نیز برخوردار می باشند این گونه آدرس ها را URL می نامند . نام دامنه نیز قسمتی از URL می باشد .

URL چیست

URL  یا Uniform Resource Locator  آدرس یک فایل در اینترنت می باشد . URL  ها از قسمت های مختلف تشکیل شده اند همانطور که در بالا گفتیم نام دامنه نیز یکی از اجزای آن می باشد . آدرس زیر یک آدرس URL می باشد :

https://sitedar.com/blog/37-joomla-web-design.html

همانگونه که مشاهده می کنید این آدرس از قسمت های مختلفی تشکیل شده است . قسمت اول Scheme نام دارد که می تواند http یا https باشد برای صفحاتی که در آن درگاه بانک قرار دارد و در آن صفحه عملیات بانکی صورت می گیرد باید از https استفاده شود زیرا از امنیت بیشتری برخوردار است . http یا hyper Text Transfer Protocol  پرکاربرترین است البته می توان از Mailto ,File ,FTP  نیز می توان استفاده نمود .از نام طرح Mailto برای فرستادن ایمیل ، از File برای دسترسی بر اطلاعات هارد دیسک و از FTP برای فایل های دانلودی استفاده می گردد . از کاراکترهای //: نیز باید بعد از نام طرح استفاده نمود بجز نام طرح File که بعد از آن ///: استفاده می گردد .

قسمت بعدی همان نام دامنه می باشد.

www.sitedar.com

قسمت بعدی یعنی blog/ مسیر رسیدن به فایلی است که روی سرور قرار دارد . به معنایی دیگر فایل مورد نظر در این قسمت از سرور ذخیره شده است . /37-joomla-web-design.html نیز نام فایل است.

نحوه بررسی آزاد بودن نام دامنه

بررسی آزاد بودن نام دامنه

اولین کاری که در طراحی یک سایت باید نمود انتخاب یک نام مناسب برای دامنه است . نام سایت می تواند بازدید کننده سایت را بیشتر کند . وقنی نام دامنه یک وب سایت راحت و عامیانه باشد بطوری که بسرعت به یاد سپرده شود و در ذهن مردم باقی بماند می توانند سریع آن را در اینترنت بیابند . در انتخاب نام باید دقت نمود تا اسم پیشنهادی شما قبلا استفاده نشده باشد گاهی افراد برای انکه مطمن شوند نام دامنه آنها قابل ثبت است همان نام را جست و جو می نمایند اما به این کار نمیتوان اکتفا نمود زیرا امکان دارد سایت مربوط پنالتی یا اسپم باشد و قابل دیدن نباشد . برای انکه از باز بودن نام دامنه انتخابی خود مطمن شوید می توانید آن را در آدرس زیر وارد نمایید .

http://sitedar.com/whois

darkoob.co.ir/whois

وقتی نام دامنه را در  آدرس های بالا وارد نمایید اگر نام انتخابی شما استفاده شده باشد آدرس آن سایت برای شما نمایش داده خواهد شد . همچنین اطلاعات آن سایت شامل آدرس ایمیل ثبت کننده ، نام دامنه ، تاریخ ثبت آن و … قابل رویت می باشد .

جمع بندی

بر اساس گفته های بالا ، شرط اصلی انتخاب یک نام برای دامنه یکتا بودن آن می باشد .بهتر است نام دامنه مرتبط با موضوع سایت و خدمات آن باشد . عموما انتخاب نام به شکل گفته شده بسیار ساده تر است و همچنین این نام ها استفاده نشده اند .

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته