پیشنهاد مجلس برای اخذ مالیات از تبلیغات اینترنتی گوگل

نوشته شده توسط دارکوب

تبلیغات گوگل چیست؟
تبلیغات گوگل یک بستر تبلیغاتی آنلاین است که توسط گوگل ساخته شده است و در آنجا تبلیغ کنندگان برای نمایش تبلیغات مختصر، ارائه ی خدمات، لیست محصولات، محتوای ویدئویی و تولید و نصب برنامه های تلفن همراه در گوگل هزینه هایی را پرداخت می کنند.
Google Ads به منبع اصلی درآمد گوگل تبدیل شده است. درآمد تبلیغاتی گوگل در سال 2018 به 116.3 میلیارد دلار رسید. Google Ads خدمات خود را تحت قیمت گذاری برای هر کلیک ارائه می دهد. اگرچه می توان از یک استراتژی پیشرفته برای دستیابی اتوماتیک به قیمت های از پیش تعیین شده نیز استفاده کرد.
مزایای تبلیغات آنلاین و Google Ads
تبلیغات آنلاین به شما امکان می دهد که تبلیغات خود را به افرادی که احتمالاً علاقه مند به محصولات و خدمات شما هستند، نشان دهید و افرادی را که علاقه ای ندارند، فیلتر کنید. همچنین شما کلیک کردن افراد بر روی تبلیغات خود را می توانید پیگیری کنید. تبلیغات آنلاین همچنین دستیابی به مشتریان بالقوه را برای شما فراهم می کنند.
تبلیغات اینترنتی گوگل به شما امکان می دهد از مزایای تبلیغات آنلاین استفاده کنید و تبلیغات خود را به افراد مناسب، در مکان مناسب و در زمان مناسب نشان دهید.

  • تبلیغات خود را هدف قرار دهید

هدف گذاری این امکان را به شما می دهد که تبلیغات خود را برای دسترسی به افرادی با علاقه ی خاص یعنی افرادی که علاقه مند به محصولات وخدمات شما هستند، نشان دهید.
تبلیغات اینترنتی گوگل روش های مختلفی برای هدف گذاری ارائه می دهد و می تواند فعالیت های بازاریابی شما را هرچه بیشتر هدفمند کند.

  • کلمات کلیدی: کلمات کلیدی و عباراتی که مربوط به محصولات و خدمات شما هستند و برای نشان دادن تبلیغات به کاربران هنگامی که همان کلمات را جستجو می کنند.
  • مکان تبلیغات: تبلیغات شما را در صفحات نتایج جستجوی گوگل و وب سایت هایی که بخشی از شبکه های Display هستند، نمایش می دهد.
  • سن، مکان و زبان: شما می توانید سن، موقعیت جغرافیایی و زبان مشتریان خود را انتخاب کنید.
  • روزها، زمان ها و تکرار: شما می توانید تبلیغات خود را در روزها و زمان های مشخصی نمایش دهید و همچنین می توانید مشخص کنید که چند بار تبلیغات شما ظاهر شود.
  • دستگاه ها: تبلیغات شما می تواند در همه ی دستگاه ها ظاهر شود و شما می توانید تعیین کنید در چه زمانی و در چه دستگاهی تبلیغات شما ظاهر شوند.
  • هزینه های خود را کنترل کنید

شما می توانید با Google Ads هزینه های خود را کنترل کنید. با استفاده از Google Ads می توانید هزینه ای را که برای هر تبلیغ در هر ماه و یا روز در تعیین کنید و شما فقط هنگامی که شخصی بر روی تبلیغ شما کلیک کند، هزینه را پرداخت می کنید.

  • موفقیت خود را اندازه بگیرید

با تبلیغات اینترنتی گوگل، اگرشخصی بر روی تبلیغات شما کلیک کند، شما متوجه خواهید شد و اگر کسی کاری انجام دهد که به نفع تجارت شما باشد ( مثلاً محصولی از شما خریداری کرده باشند.) را هم می توانید پیگیری کنید.
شما با بررسی اینکه کاربران بر روی کدام تبلیغات شما کلیک کرده اند می توانید به تجارت خود کمک کنید و سرمایه گذاری را در همان بخش انجام دهید.
شما می توانید داده های ارزشمند دیگری نیز دریافت کنید. مثلاً اینکه کدام تبلیغات منجر به خرید آنلاین مشتریان شده است. همچنین می توانید از ابزار های تحلیلی برای آگاهی از عادات مشتریان خود استفاده کنید.

  • کمپین های خود را مدیریت کنید

تبلیغات اینترنتی گوگل همچنین ابزاری قدرتمند برای مدیریت هرچه آسانتر گروه های مختلف در اختیار شما می گذارد.
Google Ads و مالیات
ممکن است مالیات یا مالیات بر ارزش افزوده بسته به مکان شما، در تجارت شما پذیرفته شده باشد.
مالیات بر ارزش افزوده و وضعیت تبلیغات اینترنتی گوگل
حساب شما توسط گوگل خدمات داده می شود، اما اگر آدرس صورت حساب شما در کشوری باشد که بخشی از اتحادیه ی اروپا نباشد، گوگل نمی تواند مالیات بر ارزش افزوده را بپردازد.
شما با مراجعه به سازمان امور مالیاتی محلی خود می توانید مشخص کنید که آیا مورد تقاضای مالیات بر ارزش افزوده هستید یا خیر؟! اگر اینگونه باشد شما باید این کار را با کمک مشاور مالیاتی یا مرجع مالیاتی محلی انجام دهید.
مالیات بر ارزش افزوده را ارزیابی کنید
اگر در هزینه های تبلیغات اینترنتی گوگل هزینه ای دریافت نکرده اید، ممکن است لازم باشد مالیات بر ارزش افزوده را ارزیابی کنید. شما می توانید جهت مشاوره با امور مالیاتی محل خود تماس بگیرید.
اظهارات ماهانه
از ماه جولای سال 2018، صورت حساب های ماهانه ی جدید جایگزین فاکتور های ماهانه ی قدیمی شده است. این اظهارات همه ی اطلاعاتی را که قبلاً در فاکتور ها درج شده است را در بر دارد.
بیانیه های ماهانه ی تبلیغات بروز شده، به صورت فاکتور نیستند. این اسناد خلاصه ای از فعالیت مالی برای مدت زمان اعلام شده را نشان می دهد.
اگر در مورد این اظهارات ماهانه جدید در رابطه با تشکیل مالیات خود سؤالی دارید، می توانید برای راهنمایی بیشتر با قوه ی مقننه و یا مشاور مالیاتی خود تماس بگیرید.
پیشنهاد مجلس برای مالیات تبلیغات اینترنتی در ایران
طبق گزارشات رسانه ها، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است که مشاغل آنلاین که از خدمات تبلیغات اینترنتی گوگل استفاده می کنند بایستی مبلغی برابر با 50% از مبلغ کل پرداختی برای تبلیغات خود را تحت عنوان عوارض به دولت جمهوری اسلامی ایران پرداخت کنند. اما شایان ذکر است که انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی به این پیشنهاد اعتراض فراوانی کرده است و ادعا می شود که پیاده سازی این طراح عملاً غیر ممکن است.
گویا این رقم در ابتدا 2 یا 3 و یا 7% اعلام شده و بدون هیچ پایه و اساسی به یکباره به 50% رسیده است. همچنین لازم به ذکر است که شرکت های فعال و زنده در زمینه ی تبلیغات اینترنتی 25% مالیات تکلیفی و 21% هزینه ی اضافه پرداخت می کنند که این 21% هزینه ی بیشتر مربوط به تبدیل ارز، ارزش افزوده و صدور فاکتور رسمی برای گوگل است که در ایران به دلیل تحریم دفتر رسمی ندارند.
در واقع امکان بررسی میزان و مبلغ تبلیغی به دلیل عدم حضور رسمی دفاتر گوگل در ایران، وجود ندارد و تنها راه برای بررسی این موضوع بررسی جستجوی های گوگل برای کلمات و عبارات مختلف است که این خود مستلزم ایجاد یک شرکت جدید در زیرمجموعه ی مخابرات و استخدام چندین کارمند است که این نیز بسیار هزینه بردار و مستلزم صرف زمان است.
نتیجه
اگرچه تبلیغات در گوگل می تواند یک منبع درآمد خوب برای شرکت ها و صاحبان مشاغل آنلاین باشد، اما اعمال مالیات بر آن بایستی کارشناسی شده باشد. در ایران انجمن صنفی کسب و کار های اینترنتی به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد 50% مالیات بر ارزش افزوده برای مشاغل آنلاین به شدت اعتراض و بیان کرده است که ذکر رقم مذکور بی پایه و اساس است و همچنین نسبت به رسمی شدن ارائه ی اینچنین پیشنهاد هایی هشدار داده است.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته