مقایسه HTTP و HTTPS

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

امنیت خوب چیزی است که همه ما در هنگام مرور وب آن را یک چیز پیش فرض، ساده و فراهم شده در نظر می گیریم. اشخاص ثالث یا Third Parties های قابل اطمینان و رمزگذاری خوب، چیزی نیست که کاربران معمولی در هنگام جستجو در گوگل به آن فکر کنند، اما این عوامل بر استانداردهای تعامل آنلاین، از جمله SEO، تاثیر قابل توجهی داشته اند.

در سال 2014 در کنفرانس سالانه I/O، وب مستر گوگل پییر فار اعلام کرد که “تمام ارتباطات باید به طور پیش فرض امن باشند” و بدین منظور می بایست به سمت استفاده از HTTPS به عنوان یک استاندارد و امن سازی تمام وب سایت ها در هر دو طرف ارتباط باشیم.

پیش از اینکه به HTTPS بپردازم ابتدا ببینیم که HTTP که پیش از آن وجود داشت و هنوز استفاده می شود چیست. و سپس به مقایسه و فواید HTTPS می پردازم.

HTTP چیست؟

HTTP (پروتکل انتقال ابرمتنی) مجموعه ای از قوانین برای انتقال فایل ها (متن، تصاویر گرافیکی، صدا، ویدئو، و دیگر فایل های چند رسانه ای) در وب جهانی است. به محض اینکه یک کاربر مرورگر وب خود را باز می کند، کاربر به طور غیر مستقیم از HTTP استفاده می کند. HTTP یک پروتکل کاربردی است که با پروتکل TCP / IP (پروتکل پایه برای اینترنت) کار می کند.

مفهوم HTTP عبارت است از (همانطور که از واژه مشخص است Hypertext) ایده ای که فایل ها می توانند حاوی ارجاع به فایل های دیگر باشند که انتخاب آنها باعث ایجاد درخواست های انتقال اضافی خواهد شد. هر دستگاه وب سرور علاوه بر سرویس دهی فایلهای صفحات وب، دارای HTTP Daemon است که در انتظار درخواست های HTTP و اجرای آن ها می باشد. مرورگر اینترنت شما یک HTTP Client است که در خواست ها را به سرور ارسال می کند. وقتی که مرورگر کاربر درخواست باز کردن یک فایل را می کند (چه با وارد کردن URL یا لینک) مرورگر یک درخواست HTTP را ایجاد و به IP Address که با URL مشخص شده ارسال می کند. HTTP Daemon در ماشین سرور مقصد درخواست را دریافت کرده و فایل یا فایل های درخواست شده را ارسال می کند.

 

HTTPS چیست؟

پروتکل امن انتقال ابرمتن (HTTPS, Hyper Text Transfer Protocol Secure) نسخه ایمن HTTP است، پروتکلی که داده ها را بین مرورگر شما و وب سایتی که به آن متصل شده اید ارسال می شود. ‘S’ در انتهای HTTPS به معنای “امن” می باشد. این به این معنی است که تمام ارتباطات بین مرورگر شما و وب سایت رمزگذاری شده است. HTTPS اغلب برای محافظت از مبالات آنلاین بسیار محرمانه مانند بانکداری آنلاین و فرم سفارش آنلاین استفاده می شود.

همچنین مرورگرهای وب مانند IE، فایرفاکس و کروم، آیکون قفلی را در نوار آدرس نمایش می دهند، که نشان دهنده انجام اتصال از نوع HTTPS است.

 

چگونه HTTPS کار می کند؟

صفحات HTTPS معمولا از یکی از پروتکل های امن (SSL (Secure Sockets Layer یا (TLS (Transport Layer Security برای رمزگذاری ارتباطات استفاده می کنند. هر دو پروتکل TLS و SSL از یک سیستم نامتقارن به نام (PKI (Public Key Infrastructure استفاده می کند. یک سیستم نامتقارن از دو کلید برای رمزگذاری ارتباطات، یعنی یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی استفاده می کند. هر چیزی که با کلید عمومی رمزگذاری می شود تنها با کلید خصوصی و می تواند رمزگشایی شود، و برعکس.

همانطور که از نامگذاری ها مشخص است، کلید خصوصی باید به شدت محافظت شود و فقط باید در اختیار مالک کلید خصوصی باشد. در مورد یک وب سایت، کلید خصوصی در وب سرور بطور امن نگه داشته می شود. در عوض، کلید عمومی برای هر کس که نیاز به رمزگشایی چیزی که با کلید خصوصی رمزگذاری شده، در دسترس می باشد.

هنگامی که شما درخواست یک اتصال HTTPS به یک صفحه وب دارید، وب سایت ابتدا گواهی SSL خود را به مرورگر شما ارسال می کند. این گواهی حاوی کلید عمومی مورد نیاز برای شروع ارتباط (Session) امن است. براساس این مبادله اولیه، مرورگر و وب سایت شما یک SSL handshake را آغاز می کنند. SSL handshake حاوی رمزهایی مشترک برای ایجاد یک ارتباط منحصر به فرد بین شما و وب سایت مورد نظر است.

هنگامی که یک گواهی امن دیجیتالی SSL در طول اتصال HTTPS استفاده می شود، کاربران یک آیکون قفل در نوار آدرس مرورگر مشاهده خواهند کرد. و هنگامی که یک Certificate Validation Extended در ارتباط نصب شده است، نوار آدرس سبز خواهد شد.

 

چرا برای HTTPS گواهی SSL مورد نیاز است؟

تمام ارتباطات انجام شده با HTTP به صورت متن ساده است و توسط هر هکر که وارد ارتباط بین مرورگر شما و وب سایت شود، محتویات این ارتباط قابل خواندن است. این نوع ارتباط زمانی بسیار خطرناک می شود که شما اطلاعات شخصی حساس یا رمز حساب بانکی خود را در فرمی آنلاین ثبت نمایید. اما با اتصال HTTPS، تمام ارتباطات ایمن رمزگذاری شده است. این بدان معنی است که حتی اگر کسی قادر به ورود به این اتصال شود، قادر به رمزگشایی هیچ یک از داده های بین شما و وب سایت نخواهد بود.

 

فواید HTTPS

فواید اصلی HTTPS عبارتند از:

  • اطلاعات مشتری، مانند شماره و رمز کارت اعتباری، رمزگذاری شده و این رمز غیر قابل شکست است.
  • بازدیدکنندگان سایت می دانند که داخل سایت یک کسب و کار رسمی ثبت شده هستند و شما مالک این دامنه هستید.
  • مشتریان بیشتر به شما اطمینان کرده و با خیال راحت از سایت شما خرید می کنند.
  • سئوی بهتر

 

مقایسه HTTPS و HTTP

بطور ساده HTTPو HTTPS دو ساختار پایه هستند که رد و بدل اطلاعات را در اینترنت (معمولا در صفحات وب) فراهم می کنند. HTTPS به گونه ای طراحی شده است که تمام وظایف HTTP را انجام می دهد، یک لایه اضافی برای امنیت اطلاعات که همان SSL است، نیز فراهم می کند. در این راستا SSL پشتیبان امنیت چیزهایی مانند تبادلات بانکی، تصدیق و اعتبار سنجی می باشد. پس برای امن نگه داشتن اطلاعات حساس در تبادل نیاز به SSL از طریق HTTPS است تا هکر ها برخلاف HTTP نتوانند به این اطلاعات حساس دسترسی پیدا کنند.

 

مزایای SEO از سوئیچ به HTTPS

به دنبال توصیه های گوگل برای انتقال به HTTPS، این تغییر تصمیمی آسان، ایمن و هوشمندانه است به ویژه برای کسانی که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت می کنند. انجام این کار به امنیت سایت شما (و مشتریان شما) منجر خواهد شد، اما همچنین ممکن است مزایای سئوSEO نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد:

رتبه بندی بهتر

در حالی که انتقال به HTTPS ممکن است رتبه بندی شما را به طور مستقیم و بلافاصله افزایش ندهد، تقریبا همه کارشناسان آن را به عنوان بخشی از یک استراتژی کلی SEO می دانند. همچنین با توجه به تغییر و توسعه مداوم الگوریتم های جستجوی گوگل و رفتن به سمت وب سایت های امن، این انتظار می رود که وب سایت هایی که از HTTPS استفاده می کنند بیشتر مورد توجه گوگل قرار بگیرند.

ارجاع داده ها Referral Data

گوگل آنالیتیک با HTTPS بر خلاف HTTP مفیدتر عمل می کند. زیرا داده های امنیتی وب سایت که به شما ارجاع داده شده ذخیره می شود، و این معنی است که ارجاع منابع به عنوان “ترافیک مستقیم” نمایش داده نمی شوند. و HTTPS به تنهایی برای سئو یک مزیت است.

امنیت و حریم خصوصی

مانند هر سیستم امنیتی خوب، HTTPS به اپراتورهای وب سایت و کاربران خود کمک می کند تا به راحتی احساس امنیت کنند. امنیت به شما کمک می کند از خسارت مالی، سرقت داده ها و همچنین آسیب به شهرت یا اعتبار سایت خود جلوگیری کنید.

فرآیند انتقال از HTTP به HTTPS

مهاجرت وب سایت از HTTP به HTTPS یک فرآیند ساده است:

  1. خرید یک گواهینامه SSL.
  2. گواهی SSL خود را در حساب هاست سایت خود نصب کنید.
  3. تمام لینک هایتان را بررسی کنید. که هیچ کدام از URL ها در انتقال از HTTP به HTTPS خراب نشده باشند.
  4. گوگل و سایر موتورهای جستجوگر وب را با تنظیم 301 Redirects از تغییرات مسیر از HTTP به HTTPS آگاه کنید. به این ترتیب، هر کسی که یک صفحه را در سایت شما Bookmark کرده است، بطور اتوماتیک به آدرس جدید HTTPS منتقل می شود. از آنجا که کنسول جستجو به طور جداگانه HTTP و HTTPS را پردازش می کند، اگر صفحاتی دارید که از هر دو آنها استفاده می کنند، باید یک Search Console property جداگانه برای هر یک ایجاد کنید.

در انتها برای اطلاع بیشتر از کارکرد SSL می توانید مقاله “تاثیر استفاده از SSL بر روی سئو” را از وب سایت دارکوب مطالعه فرمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته