مقایسه نسخه اپلیکیشن و موبایلی وب سایت

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

اگر شما در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک حضور آنلاین بر روی دستگاه های موبایل برای کسب و کار یا سازمان خود هستید، یکی از اولین ملاحظاتی که احتمالا به ذهن متبادر می شود این است که آیا می خواهید یک برنامه تلفن همراه برای دانلود کاربران (App) یا یک وب سایت سازگار با تلفن همراه (Responsive)، یا شاید هر دو را پیاده سازی کنید. وب سایت ها و برنامه های موبایل در نگاه اول بسیار شبیه به نظر می رسند و تعیین اینکه کدامیک برای نیازهای شما مناسب است، به تعدادی از عوامل، از جمله مخاطبان هدف، بودجه موجود، هدف مورد نظر و کارکردهای مورد نیاز بستگی دارد.

تفاوت بین یک وب سایت موبایل و برنامه (App) چیست؟

قبل از اینکه شما بتوانید مزایای یک وب سایت تلفن همراه را در مقابل یک برنامه ارزیابی کنید، مهم است که تفاوت های کلیدی بین این دو را بدانید. هر دو برنامه و وب سایت های تلفن همراه بر روی دستگاه های دستی مانند گوشی های هوشمند (مانند iPhone، Android و Blackberry) و تبلت ها قابل دسترسی هستند.

یک وب سایت تلفن همراه شبیه به هر وب سایت دیگری است که شامل صفحات HTML قابل پیمایش می باشد که با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند (برای تلفن های همراه به طور معمول WiFi و یا 3G یا 4G). ویژگی واضحی که یک وب سایت تلفن همراه را از یک وب سایت استاندارد متمایز می کند، این واقعیت است که برای صفحه نمایش کوچکتر و صفحه نمایش لمسی طراحی شده است. طراحی وب واکنش گرا یا Responsive به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به استانداردهای جدید برای وب سایت هایی است که نه تنها برای تلفن های موبایل، بلکه می توانند در هر وسیله نمایشی خود را هماهنگ کند: مانند تلویزیون های هوشمند یا انواع نمایشگر های دیجیتال. البته ما در شرکت دارکوب طراحی ریپانسیو را جز مهمی و ضروری در طراحی وب می دانیم.

مانند هر وب سایت، وب سایت های تلفن همراه یا سایت های واکنش گرا می توانند محتوای متن، داده ها، تصاویر و ویدیو را نمایش دهند. آنها همچنین می توانند امکانات خاص تلفن همراه مانند کلیک برای تماس click-to-call (برای شماره گیری یک شماره تلفن) و یا دسترسی به مکانیاب جغرافیای را داشته باشند.

App ها برنامه هایی واقعی هستند که بر روی دستگاه تلفن همراه شما بارگیری و نصب می شوند، تا اینکه در یک مرورگر اینترنتی مانند Chrome ارائه شوند. کاربران برای دانلود برنامه ها برای هر یک از سیستم عامل های خاص به پرتال مخصوص آن دستگاه مانند Apple’s App Store، Android Market یا Blackberry مراجعه می کنند. برنامه ممکن است محتوا و داده ها را از اینترنت مشابه به یک وب سایت دریافت کنند یا ممکن است تمام محتوای آن را دانلود کند تا بتوان بدون اتصال به اینترنت آن را مشاهده کرد.

 

کدام بهتر است – یک برنامه یا یک وب سایت تلفن همراه (Responsive)؟

هنگامی که تصمیم می گیرد که آیا یک برنامه قابل نصب یا یک وب سایت تلفن همراه ایجاد شود، مناسب ترین انتخاب واقعا به اهداف پایانی شما بستگی دارد. اگر شما در حال توسعه یک بازی تعاملی هستید برنامه احتمالا بهترین گزینه شماست. اما اگر هدف شما این است که محتوایی سازگار با دستگاه موبایل را به مخاطب ارائه دهید، احتمالا یک وب سایت تلفن همراه برای شما کافی است. در بعضی موارد ممکن است برای نیاز خود تصمیم به استفاده از یک وب سایت تلفن همراه و یک برنامه تلفن همراه بگیرید. اما می توان گفت که تقریبا بی معنی است که یک app، وب سایت سازگار با موبایل نداشته باشد.

به طور کلی، یک وب سایت تلفن همراه باید اولین گام شما در حضور آنلاین برای تلفن های همراه باشد، در حالی که توسعه یک App برای یک هدف خاص مفید است که نمی تواند به طور موثر از طریق یک مرورگر انجام شود.

 

مزایای یک وب سایت موبایل در مقایسه با برنامه های بومی

اگر اهداف شما عمدتا مربوط به ارتباطات بازاریابی یا عمومی هستند، یک وب سایت تلفن همراه تقریبا همیشه به معنای اولین گام عملی و استراتژیک در زمینه تلفن همراه است. این به این دلیل است که یک وب سایت تلفن همراه دارای تعدادی مزیت ذاتی نسبت به برنامه هاست، از جمله قابلیت دسترسی بیشتر، سازگاری و بهره وری بهتر.

 

دسترسی فوری: وب سایت های تلفن همراه فورا در دسترس هستند

یک وب سایت تلفن همراه بلافاصله برای کاربران از طریق مرورگر در میان طیف وسیعی از دستگاهها (آیفون، اندروید، بلک بری و غیره) قابل دسترسی است. از طرف دیگر، برنامه های کاربردی نیاز به این دارد که کاربر پیش از دیدن برنامه یا محتوا برای دانلود و نصب برنامه از یک بازار-برنامه App-Store اقدام کند و این خود مانع مهمی برای تعامل اولیه می باشد.

سازگاری: وب سایت های موبایل با انواع دستگاه ها سازگار هستند

یک وب سایت تلفن همراه به تنهایی می توانند به کاربران در بسیاری از انواع مختلفی از دستگاه های تلفن همراه سرویس دهند، در حالی که برنامه های بومی نیاز به نسخه جداگانه ای برای هر نوع دستگاه دارند. علاوه بر این، URL های وب سایت تلفن همراه به راحتی در سایر فن آوری های تلفن همراه مثل SMS، کد QR و NFC یکپارچه می شوند.

 

به روز رسانی: وب سایت های تلفن همراه فورا به روز می شوند

با توجه به انعطاف پذیری مطلوب برای به روز رسانی محتوا یک وب سایت تلفن همراه بسیار پویا تر از یک برنامه است. اگر می خواهید طراحی یا محتوای یک وب سایت تلفن همراه را تغییر دهید، به سادگی یک بار آن را ویرایش کرده و سپس تغییرات بلافاصله قابل مشاهده است. اما از سوی دیگر به روز رسانی یک برنامه نیازمند به اقدام کاربران است، که معمولا به کاربران تحمیل می شود، و هر کاربر می بایست جداگانه اقدام به بروز رسانی نماید. و بروز رسانی های پی در پی نیز می تواند موجب نارضایتی کاربران شود.

 

قابل جستجو بودن: وب سایت های تلفن همراه را می توان به راحتی یافت

یافتن وب سایت های تلفن همراه برای کاربران بسیار آسان تر است، زیرا صفحات آنها قابلیت نمایش در نتایج موتورهای جستجو را دارند. و یا این سایت ها در دایرکتوری های مخصوص هر صنعت موجود هستند، و بازدیدکنندگان این وب سایت ها می توانند به راحتی شما را پیدا کنند. مهمتر از همه، همیشه می توان بازدیدکنندگان وب سایت را با شناسایی نوع دستگاه بدون آنکه کاربر آن متوجه شود به سایت تلفن همراه ارجاع داد، در صورتی که با برنامه های کاربردی شما همیشه به App Store ها وابسته هستید.

 

قابلیت به اشتراک گذاری: وب سایت های تلفن همراه را می توان به راحتی توسط ناشران و کاربران به اشتراک گذاشت

URL های وب سایت تلفن همراه به راحتی بین کاربران از طریق یک لینک ساده (به عنوان مثال در یک ایمیل یا پیام متنی، فیس بوک و توییتر) به اشتراک گذاشته می شود. ناشران به راحتی می توانند کاربران را به یک وب سایت تلفن همراه از یک وبلاگ یا وب سایت منتقل کنند. اما محتویات نمایش داده شده در برنامه های کاربردی را نمی توان به سادگی به اشتراک گذاشت.

 

کاربر بیشتر: وب سایت های موبایل دارای دسترسی گسترده تری هستند

از آنجا که یک وب سایت تلفن همراه در همه ی سیستم عامل قابل دسترسی است و می تواند به آسانی در بین کاربران و همچنین موتورهای جستجو به اشتراک گذاشته شوند، قابلیت رسیدن به آن بسیار بیشتر از یک برنامه بومی است.

 

طول عمر: وب سایت های تلفن همراه حذف نمی شوند

میانگین عمر یک برنامه بسیار کوتاه است (بر اساس برخی تحقیقات کمتر از 30 روز است)، مگر اینکه برنامه شما چیزی واقعا منحصر به فرد و یا مفید (یا هر دو) باشد. و این همیشه این سوال وجود دارد که برنامه تا چه مدت بر روی دستگاه موبایل نصب است و مورد توجه نیز قرار می گیرد. از سوی دیگر، وب سایت های موبایل همیشه برای بازگشت در دسترس کاربران آنها هستند.

 

یک وب سایت موبایل می تواند یک برنامه باشد!

درست مانند یک وب سایت استاندارد، وب سایت های تلفن همراه می توانند به عنوان برنامه های وب مبتنی بر پایگاه داده ای عمل کنند که بسیار شبیه برنامه های بومی هستند. یک برنامه وب همراه می تواند یک جایگزین عملی برای توسعه برنامه های بومی باشد.

 

هزینه و زمان: وب سایت های تلفن همراه راحت تر و ارزان تر هستند

توسعه وب سایت های تلفن همراه بطور قابل توجهی از نظر زمانی و هزینه از توسعه یک برنامه بومی به صرفه تر است. بخصوص اگر شما نیاز به توسعه برنامه برای سیستم عامل های مختلف داشته باشید.

 

بهبود و نگهداری

سرمایه گذاری برای برنامه در برابر وب سایت، با راه اندازی اولیه پایان نمی یابد؛ پشتیبانی و نگهداری برنامه مناسب (ارتقاء، تست، مسائل مربوط به سازگاری و توسعه مداوم) بسیار گران تر است و در طول زمان بیش از حمایت از یک وب سایت به سرمایه گذاری نیاز دارد.

 

چه زمانی ساخت برنامه معنی می دهد؟

با وجود بسیاری از مزایای ذاتی وب سایت موبایل، برنامه ها هنوز هم بسیار محبوب هستند و در تعدادی از سناریو های خاص استفاده می شوند که می توانند برنامه ها بهترین انتخاب باشند. به طور کلی، اگر شما به یکی از موارد زیر را نیاز دارید، توسعه یک برنامه برای شما توجیه منطقی دارد:

تعامل و بازی: برای بازی های تعاملی (مثلا Angry Birds) یک برنامه تقریبا همیشه بهترین انتخاب شماست، حداقل برای آینده قابل پیش بینی.

استفاده منظم و شخصی سازی: اگر کاربران هدف شما از برنامه شما به طور منظم به صورت شخصی استفاده کنند، برنامه یک راه عالی برای انجام این کار را فراهم می کند.

محاسبات پیچیده یا گزارش: اگر شما نیاز به داده ها با محاسبات پیچیده و دستکاری آن بر روی دستگاه مشتری دارید، مانند نمودار یا گزارش (مثلا بانکداری و یا سرمایه گذاری)، برنامه می تواند بسیار موثر باشد.

کارکرد بومی و یا نیاز به پردازش: مرورگرهای تلفن همراه به طور فزاینده ای در دسترسی به برخی از کارکردهای خاص تلفن همراه مانند click-to-call، اس ام اس و GPS خوب عمل می کنند. با این حال، اگر شما نیاز به دسترسی به دوربین کاربر یا قدرت پردازش دستگاه را دارید، یک برنامه هنوز هم برای انجام این کار بسیار موثر است.

دسترسی آفلاین: اگر شما نیاز به ارائه دسترسی آفلاین به محتوا و یا انجام توابع بدون اتصال به شبکه اینترنت را دارید، پس یک برنامه برای شما مناسب است.

همانند هر پروژه دیگر، در هنگام ایجاد یک برنامه اطمینان حاصل کنید که از بازگشت سرمایه گذاری مناسبی برخوردار می شوید.  آنچه شما باید از آن اجتناب کنید صرف هزینه های زیادی و غیر ضروری برای کارکرد های برنامه ایی است که، می توان آنها را به راحتی از طریق وب سایت برای کاربران فراهم کرد.

 

کلام آخر

همانطور که استفاده از تلفن همراه همچنان در سراسر جهان رشد می کند، پرسش “برنامه به جای وب سایت” برای سازمان هایی که به دنبال ایجاد یک حضور در تلفن همراه هستند، بسیار جالب توجه خواهد بود. اگر اهداف تلفن همراه شما به طور عمده  بازاریابی محور باشند، یا اگر هدف شما ارائه محتوا و ایجاد یک حضور گسترده در تلفن همراه است که می توان به راحتی آن را ایجاد، نگهداری، به اشتراک گذاشت و از طریق موتورهای جستجوی نیز قابل دسترسی باشد، یک وب سایت Responsive و کاربرپسند می تواند انتخاب مناسبی برای نیاز های شما باشد.

از سوی دیگر، اگر هدف شما بیشتر یک تجربه کاربری شبیه یک رابط کاربری بازی یا یک برنامه کامپیوتری تا یک وب سایت، یا اگر نیاز به دسترسی به حافظه تلفن کاربر و کارکردهای بومی تلفن همراه داشته دارید، احتمالا برنامه انتخاب خوبی برای شما است.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که یک وب سایت تلفن همراه و یک برنامه بومی لزوما و متقابلا منحصر به فرد نیستند. تعداد زیادی از سازمان ها از هر دوی آنها استفاده می کنند. یک وب سایت عمومی برای دسترسی به حضور آنلاین خود و همچنین یک برنامه قابل دانلود برای تطابق با نیازهای خاص تر. در پایان، همه چیز در مورد انتخاب ابزار مناسب برای یک کار خاص است.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته