جدیدترین مدهای طراحی وب برای سال 1402 (قسمت دوم)

نوشته شده توسط امیر سلامی

این مطلب ادامه مقاله مدهای ساخت سایت در سال 1402 است، پس اگر این مقاله را نخواندید، حتما یه سر به این صفحه بزنید. طراحی وب چون در یک محیط دیجیتالی انجام می شود، گرایش بیشتری نسبت به برگه های پرینت گرفته شده به سمت تکنولوژی دارد. زمان طولانی است که صنایع پیشرفت کردند و متحول شدند، بنابراین این کار بسیار واضح است و نیازی به گفتن ندارد. اما چرا این موضوع گفته شد؟ چون طراحان وب همین طور به این راه ادامه می دهند و روز به روز چالش های تکنولوژی بیشتری را حل می کنند تا سایت هایی کاربر پسندتر، واضح تر، خلاقانه تر و سازگار تر طراحی کنند که با سبک های جدید همخوانی داشته باشد و بتواند نظر همه کاربر ها را با جذابیت های ظاهری خود جلب کند.
سال 1401 که البته به تازگی به پایان رسیده، پیشرفت های زیادی به خودش دیده است، از جمله غلبه استفاده از مرورگر های موبایل نسبت به مرورگر های کامپیوتر اشاره کرد. این مسئله نشان می دهد در سال 1402 ما باید بتوانیم بیشتر از قبل از تمام عملکرد های موبایل در جهت رفع نیاز های کاربر ها بهره ببریم و در همین زمان دسکتاپ را هم رشد بدهیم تا بتواند پا به پای موبایل پیشرفت داشته باشد. اگر موافق باشید یک نگاهی به 9 تا از جالب توجه ترین مدهای طراحی سایت که احتمالا در سال 1402 باب خواهند شد، بندازیم.

جدید ترین مدهای طراحی سایت در 1402

سایه و عمق

استفاده از سایه چیز جدیدی نیست و مدتی است که در صنعت طراحی وبسایت از آن استفاده می شود اما الآن به لطف پیشرفت هایی که در مرورگر های وب سایت داشتیم، می توانیم انواع جدیدی از سایه ها را در وب سایت های خود داشته باشیم. در طراحی های پارالاکس و گرید های سفید هم طراحان برای این که بتوانند عمق به وجود بیاورند و تصویر را به جهان بیرون از نمایشگر گسترش بدهند، با سایه ها بازی می کنند. این موج در جواب به سکون و سادگی طراحی که در سال های گذشته خیلی رواج پیدا کرده بود، ایجاد شد.
سایه ها میتوانند تحرکی در ظاهر وب ایجاد کنند که هم باعث زیبایی می شود و هم با تأکیدی که ایجاد می کند به تجربه کاربری کمک می کند مثلا استفاده از سایه های نرم در پایین عناصری که ماوس روی آن ها اشاره کرده مدتی است که رواج پیدا کرده و نشان می دهد که این عنصر یک لینک قابل کلیک است، اما برای این که تنوعی به این سبک هم بدهیم، می توانیم آن ها را با رنگ های درخشان گرادینت (بعدا در مورد گرادینت صحبت می کنیم) تلفیق کنیم تا یک اثر سه بعدی هم به سایه های قدیمی بدهیم. این روش در طراحی فروشگاه اینترنتی زیاد به کار می رود.

رنگ های درخشان و پر رنگ

سال 1402 قطعا سال رنگ های غلیظ در محیط آنلاین است. قبلا خیلی از برند ها و طراح ها به رنگ های ملایم روی آورده بودند اما الآن اکثر طراح ها به سمت رنگ های اشباع و ترکیب شده با سایه های درخشان در قسمت هدر سایت که در حال حاضر دیگر افقی نیستند و به صورت مورب با گوشه های تیز در آمده اند.

با وجود پیشرفت های فناوری در زمینه دستگاه ها و مانیتور ها و ساخته شدن نمایشگر هایی که می توانند رنگ ها را بهتر نمایش بدهند، این سبک بسیار مناسب به نظر می رسد. اگر قصد دارید یک برند تازه و نو ایجاد کنید و می خواهید بلافاصله نظر مخاطب را جلب کنید، از رنگ های درخشان و حتی متضاد استفاده کنید، حتی برای برند هایی که می خواهند خاص باشند و خودشان را از مدل های قدیمی و سنتی متمایز کنند هم خوب است. اگر قصد دارید از این روش در ساخت سایت خود استفاده کنید، می توانید با متخصصان شرکت دارکوب که یکی از برترین آژانس های طراحی وب در کشور است، تماس بگیرید.

حرکات کوچک پس زمینه

پس زمینه های متحرک یا particle راهکار خوبی است برای وب سایت هایی که می خواهند در پس زمینه یک ویدئو نمایش بدهند. این تصاویر متحرک کد های جاوا اسکریپت کوچیک و سبکی هستند، به طوری که حرکت را به صورت یک جزء طبیعی از پس زمینه نشان می دهند و لودشان هم مدت زمان زیادی نمی برد.
گاهی شنیدیم که می گویند یک عکس به اندازه هزاران کلمه حرف برای گفتن دارد و یک فیلم هم قطعا به اندازه هزاران عکس. بنابراین می توان گفت پس زمینه های متحرک میتوانند حرف های بیش تری را به مخاطب منتقل کنند و اتفاقا نظر مخاطب را هم فورا جلب می کنند. برند ها با استفاده از پس زمینه متحرک می توانند در عرض چند لحظه اثر خاطره انگیزی از خودشان در ذهن مخاطب به جا بگذارند. تصاویر متحرکی که در شبکه های مجازی محبوبیت بیشتری پیدا می کنند و شما می توانید با استفاده از این نوع تصاویر، چشم را به قسمت مد نظر خود هدایت کنید. اگر می خواهید این ویژگی ها را در ایجاد سایت شرکتی خود به کار ببرید و نتایج خوبی کسب کنید، با دارکوب ارتباط بگیرید.

اولویت با موبایل

همان طور که پیشتر گفته شده وب گردی با موبایل، رسما از وبگردی با دستگاه های کامپیوتر بیشتر شده است. تقریبا همه مردم خرید ها و سفارش های خود را از طریق گوشی های هوشمند انجام می دهند اما قبلا انجام این کار ها با موبایل خیلی مشکل بود چون کاربر ها نمی توانستند سریع با آن هماهنگ بشوند. کم کم طراح ها به این فکر افتادند که چطور می شود فهرست های فرعی و فهرست های فرعی تر را روی یک صفحه نمایشگر کوچک پیاده کنند.
حالا دیگر طراحی موبایل به بلوغ خودش رسیده است. فهرست های همبرگری به وجود آمده اند که وقتی به آن ها نیاز نداریم، جمع می شوند و در صورت نیاز می توان آن ها را باز کرد. می توانیم عکس های زیبا و بزرگی را که مشتری ها برای ما می فرستند از گوشی ببینیم، آیکون ها کوچیک شدند و با این که فضای زیادی اشغال نمی کنند، برای کاربر هم در دیدن و فهمشان مشکلی به وجود نمی آید. تشخیص مشکلات تجربه کاربری و رفع آن ها هم با وجود میکرواینتراکشن هایی که فورا بازخورد هایی را بر اساس فعالیت های کاربرها ارائه می دهند، راحت شده است. این روش برای سئو سایت بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود، اگر قصد بالا آمدن در گوگل را دارید، حتما با دارکوب تماس بگیرید.

تصاویر سفارشی

در این جا منظورم از تصویر، عکس نیست بلکه تصاویری مثل نقاشی بچه ها یا تصاویری که با نرم افزار های کامپیوتری به وجود آمده اند، است. این نوع تصاویر برای ایجاد صحنه های مفرح و دوستانه مناسب هستند و می توان با استفاده از این امکانات سایت را سرگرم کننده تر کرد. هنرمند های باتجربه می توانند تصاویری خلق کنند که پر از شخصیت باشد و لحن و صدای برند را به خوبی به بیننده انتقال بدهند. برند ها هم برای پیدا کردن چنین هنرمند هایی که بتوانند به خوبی از انتقال شخصیت برندشان در تصاویر موفق باشند.
قسمت عالی تر این مد جدید برای صنایع این است که انرژی بخش و سرگرم کننده اند، در نتیجه برای برند هایی که در کارشان خیلی رسمی و منطقی هستند، می تواند مناسب باشد، این نوع برند ها می توانند از این طریق بیش تر به مشتری ها نزدیک بشوند. بنابراین اصلا نگران این نباشید که برندتان شخصیت مفرحی ندارد، هر شخصیتی هم که برند داشته باشه باز هم این نوع تصاویر می توانند برای آن مفید و مناسب باشند. این تصاویر خود را با هر نوع شخصیتی وفق می دند. در ساخت وبسایت با کیفیت که اکثرا با وردپرس طراحی شده اند، استفاده از این گونه تصاویر به کار می رود.

جدید ترین مدهای طراحی سایت

تایپوگرافی بزرگ

تایپوگرافی به نحوه تایپ کردن حروف گفته می شود و همیشه با این که اطلاعات مهمی را به مخاطب منتقل می کنند، ابزار قدرتمندی برای ساخت شخصیت و ایجاد احساس در وب سایت به شمار می آمد. حالا هم که رزولوشن وسایل بهتر شده و خواندن راحت تر شده است، توقع رشد زیادی در استفاده از فونت ها داریم. خیلی از مرورگر ها از جمله اینترنت اکسپلورر از تایپوگرافی های دست سازی که با CSS ساخته شده اند هم پشتیبانی می کنند و قادر به نمایش آن هستند. مد استفاده از حروف بزرگ با فونت های قدیمی که استفاده می شد در تضاد است و می تواند تجربه کاربری را بهتر کند، پارالل های پویایی ایجاد کند و از همه مهم تر این که بیننده را به خواندن وبسایت تشویق کند.
در صفحات وب، هدر ها (نوار بالای صفحه وب) یک عنصر مهم و کلیدی برای سئو به شمار می روند و می تواند اطلاعات را در اولین و سریع ترین فرصت به کاربر منتقل کند. بنابراین طراحان در سال 1402 باید از این ویژگی به نفع خود بهره ببرند و با نمایش هدرهای بزرگ و تأثیرگذار و استفاده از تایپوگرافی خلاقانه، نظر کاربر را در اولین لحظه ورود کاربر به سایت جلب کنند. این روش معمولا در قالب های آماده وردپرس دیده می شود، شما می توانید از قالب های طراحی شده توسط برنامه نویسان با تجربه دارکوب، استفاده کنید.

قالب های شکسته و نامتقارن

یک تغییر بزرگی که در سال 1401 داشتیم، معرفی بی تقارنی و قالب های غیر مرسوم شکسته بود، این سبک هنوز هم ادامه دارد و به سال 1402 کشیده شده است. جذابیت طراحی نا تقارنی در خاص و متمایز بودن آن است و این که گاهی اوقات هم کاربردی تر از حالت های سنتی است.
هر چند برند های بزرگی که در وب سایت های خود محتوای زیادی دارند، هنوز هم از ساختار های سنتی گریدی استفاده می کنند اما از آن جا که برند ها می خواهند برای متمایز جلوه دادن خودشان، ظاهری خاص داشته باشند، انتظار می رود که در سال آینده استفاده از طراحی های غیرعادی رشد زیادی داشته باشد. معمولا شرکت های قدیمی تمایلی به این زیبایی های ظاهری نشان نمی دهند اما برند های بزرگ ریسک پذیر ترند و حاضرند که بنا به پیشنهاد طراح وب سایتشون کمی بیش تر از بودجه خرج کنند.

به کارگیری انیمیشن

هر چه قدر که فناوری وبگردی پیشرفت می کند، وب سایت های بیشتری از تصاویر ثابت به سمت استفاده از روش های جدیدتر روی می آورند. یکی از این روش های جدیدی که طرفدار های زیادی دارد، استفاده از انیمیشن است. انیمیشن می تواند کاربر ها را برخلاف انیمیشن های بزرگ بهتر جذب کند که پیش تر در قسمت پس زمینه های متحرک درباره این موضوع صحبت کردیم. انیمیشن های کوچک، بهتر میتوانند با ایجاد تجربه ای خوب در صفحه، بیننده را جذب کنند. مثلا گرافیک هایی که حین لود شدن صفحه و قبلا از بارگذاری کامل نمایش داده می شوند، می توانند بیننده را سرگرم کنند یا می توان انیمیشن کوچیک قشنگی طراحی کرد که هر وقت ماوس روی لینک قرار می گیره، نشانگر ماوس به شکل اون انیمیشن دربیاید. می توان در اسکرول کردن صفحه (کشیدن صفحه به سمت پایین و بالا برای دیدن بقیه قسمت ها)، در مسیریابی (یا فهرست ها و لینک ها) یا در نقطه مرکزی کل سایت هم از این انیمیشن های کوچیک استفاده کرد.
انیمیشن برای درگیر کردن کاربر ها با داستان وبسایت خیلی می تواند مفید باشد و کاری کند که کاربر ها خود را به جای شخصیت های داستان (یا به عنوان شخصیت مشتری شرکت) قرار بدهند. حتی اگر دوست دارید که از انیمیشن فقط برای سرگرمی های انتزاعی استفاده کنید، باز هم انیمیشن می تواند تعاملات معناداری را برای کاربران به وجود بیاورد. این روش در بازاریابی آنلاین بسیار تاثیر گذار و مهم است، اگر شما هم می خواهید از سرویس های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین بهره مند شوید، با دارکوب تماس بگیرید.

گرادینت دینامیک

طی چند سال اخیر، طراحی فلت خیلی بیشتر از قبل از سوی طراحان مورد استقبال قرار گرفته بود و ترجیح می دادند به جای بُعد دادن به تصاویر با استفاده از رنگ ها، از تصاویر ساده، کمرنگ و بدون بُعد استفاده کنند. اما در سال 1402 دوباره گرادینت ها مورد توجه قرار گرفته اند. آخرین باری که گرادینت ها محبوبیت پیدا کرده بودند، بیشتر به شکل سایه های زیر اشکال به کار می رفتند تا یک جلوه سه بعدی به تصاویر بدهند (بزرگترین مثالش آیکون های بزرگ iOS اپل بود).
حالا اما گرادینت ها بزرگ تر و بلندتر شدند و از رنگ های کاملی استفاده می کنند. محبوب ترین گرادینتی که اخیرا مد شده یک فیلتر گرادینت بالای عکس هاست که باعث می شود عکس هایی که خیلی جالب نیستند جذابتر به نظر برسند.

نگاه به جلو برای مدهای طراحی وب در سال 1402

با وجود ظهور رنگ های درخشان، گرادینت های برجسته و انیمیشن ها در سال 1402، قطعا این سال به جالب ترین سالی که در دنیای وب، طی این چند سال اخیر باقی مونده بوده. تبدیل می شود. بی صبرانه منتظریم ببینیم طراحان با چه چیزی می خواهند ما را سورپرایز کنند و چطوری محدودیت ها را کنار می زنند. برای به روز کردن طراحی وب سایت خود برای سال جدید و استفاده از مدهای جدید و درخشان کردن وب سایتتان با شرکت طراحی و توسعه وب دارکوب تماس بگیرید. این ادامه مقاله اصلی درباره روند های طراحی سایت در 1402 بود، حتما مطلب اصلی را مطالعه کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته