سایت wordpress بهتر است یا Joomla

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

امروزه بحث طراحی سایت بین مشاغل مختلف بسیار گسترش یافته است و بسیاری از صاحبان کسب و کار مایل هستند که برای مشاغل خود یک سایت حرفه ای داشته باشد تا مشتریان بسیاری را جذب نمایند . همانطور که مشاهده کرده اید در سال های اخیر استفاده از اینترنت بین افراد گوناگون در قشرهای مختلف به طور چشم گیری افزایش یافته است به نحوی که پیش بینی می شود این فضا از انسان ها جداناپذیر خواهد شد . در طراحی سایت روش های مختلفی وجود دارد . با پیدایش سیستم های مدیریت محتوای مختلف بسیاری از طراحان سایت تصمیم گرفتند با استفاده از CMS های مختلف به طراحی سایت بپردازند . در این مقاله ما سعی داریم تا به معرفی دو نوع سیستم مدیریت محتوای پرکاربرد و مقایسه آنها بپردازیم .

سیستم مدیریت محتوا چیست

سیستم مدیریت محتوا یا CMS : Content Management System نرم افزاری است برای ساخت و طراحی یک سایت . CMS  تنها برای طراحی سایت به وجود نیامده است و کاربردهای دیگری نیز دارد . در بحث طراحی سایت می توان گفت با CMS ها می توان تمامی کارهای مربوط به طراحی و مدیریت سایت را انجام داد . CMS ها انواع مختلفی دارند WordPress  و Joomla  پرکاربردترین سیستم های مدیریت محتوا می باشند . همچنین بسیاری از قابلیت های این دو CMS رایگان است از این رو طرفداران بسیاری را به سمت خود جذب نموده اند. در این قسمت به دلیل اهمیت این دو سیستم مدیریت محتوا ما سعی می کنیم تا به مقایسه آنها بپردازیم .

سایت wordpress بهتر است یا Joomla

بررسی و معرفی سیستم مدیریت محتوای WordPress

همانطور که گفته شد وردپرس یک سیستم عامل مدیریت محتوا است که می توان با استفاده از آن سایت طراحی نمود . برای آنکه بتوان یک سایت با استفاده از زبان های برنامه نویسی طراحی نمود باید برای هر کدام از عناصر و المان های صفحه کدنویسی کرد همچنین لازم است برای هر کدام از صفحات از ابتدا کد نوشت . در این صورت مدت تحویل یک سایت امکان دارد به چندین ماه به طول انجامد . البته بسیاری از سایت های حرفه ای و پربازدید با استفاده از برنامه نویسی وب طراحی می شوند . اما با وجود CMS ها کمتر طراحی وقت خو را با برنامه نویسی تلف می کند . زیرا در سیستم مدیریت محتوا بسیاری از کدها از قبل نوشته شده است و نیمی از مسیر تکراری طی می شود . وردپرس نیز یکی از سیستم ها مدیریت محتوا می باشد که open source  است . همچنین این CMS  رایگان می باشد و هر شخصی می تواند با دانلود آن از قابلیت هایش استفاده نماید . تقریبا می توان گفت نیمی از سایت های موجود با استفاده از سیستم مدیریت محتوای wordpress  طراحی شده اند . یکی از دلایل مهم محبوبیت وردپرس رابط کاربری آسان آن می باشد ؛ با استفاده از قالب وردپرس می توان به راحتی یک سایت را مدیریت و بروزرسانی نمود . حتی افرادی با کمترین دانش در حوزه مدیریت سایت به راحتی می توانند با وردپرس سایت خود را مدیریت و بروزرسانی کنند. جالب است بدانید بسیاری از سایت های بزرگ و پربازدید مانند سایت های خبری CNN  و نیویورک تایمز با قالب وردپرس طراحی شده اند .همانطور که در بالا ذکر کردیم این سیستم مدیریت محتوا متن باز یا open source می باشد همین قابلیت باعث می شود که طراح به آسانی بتواند سایت را ارتقا دهد. همچنین تمامی کاربران می توانند wordpress را بهبود ببخشند . در وردپرس بیش از 30هزار ماژول یا افزونه وجود دارد بدین تربیت کار طراحی سایت بسیار آسان شده است و می توان با استفاده از آنها در زمان صرفه جویی نمود . همچنین با استفاده از آنها می توان قابلیت های زیادی ا به یک سایت افزود .

سایت wordpress بهتر است یا Joomla

یکی دیگر از ویژگی های وردپرس این است که این سیستم مدیریت محتوا بسیاری از قوانین سئو را رعایت کرده است . به همین دلیل نزد گوگل بسیار محبوب می باشد . شما با استفاده از این CMS می توانید تا نیمی از مسیر بهینه سازی را طی نمایید .

بررسی و معرفی سیستم مدیریت محتوای Joomla

یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوای پرکاربرد Joomla  می باشد . این CMS نیز مانند وردپرس رایگان می باشد. در ابتدا باید گفت نصب جوملا بسیار ساده می باشد و نیازمند به نصب نرم افزارهای پیش نیاز نیست . این سیستم مدیریت محتوا نیز مانند وردپرس متن باز می باشد از این رو قابلیت ارتقای سایت بسیار ساده می شود .بسیاری از سایت های شرکتی توسط جوملا طراحی شده اند . همانطور که گفته شد نصب جوملا ساده است . حتی با دانش اندک در این زمینه نیز می توان جوملا را نصب نمود . کار با جوملا نیز به راحتی امکان پذیر است . در جوملا بیش از 10هزار پلاگین وجود دارد گرچه نسبت به وردپرس تعداد آنها کمتر است اما همین ها نیز کمک بسیاری به طراحان می کنند و نیاز آنها به برنامه نویسی را کم کرده است .  می توان گفت بسیاری از ویژگی های جوملا مانند وردپرس می باشد . در زیر به ذکر تفاوت این دو می پردازیم .

سایت wordpress بهتر است یا Joomla

WordPress یا Joomla  کدامیک بهتر است

با توجه به مطالب گفته شده در این قسمت به مقایسه سیستم محتواهای گفته شده می پردازیم . از آنجایی که وردپرس و جوملا رقیب هم می باشند انتخاب آنها از سوی کاربران با شک و تردید همراه است.

با اینکه محبوبیت هر دو CMS برابر می باشد اما تعداد سایت های وردپرسی بیشتر از تعداد سایت های جوملا می باشد .نصب سیستم مدیریت محتوای وردپرس سریع می باشد اما نصب جوملا به دلیل آنکه قدم به قدم است کم طولانی تر می باشد اما در کل نصب هر دو ساده و آسان می باشد . همانطور که گفته شد رابط کاربری وردپرس بسیار ساده تر می باشد و مدیر سایت به راحتی می تواند تولید محتوا نماید البته باید پلاگین های مختلفی را بر سیستم خود نصب کند . در جوملا بروزرسانی سایت و درج محتوا کمی پیچیده و می توان گفت نیاز به آموزش دارد با این حال با نصب تعداد کمی ماژول می توان آن را مدیریت نمود . با توجه به این که هر دو سیستم از زبان فارسی پشتیبانی میکنند اما باید گفت تعداد افزونه های فارسی وردپرس بسیار بیشتر از جوملا است . اغلب سایت های وردپرس قوانین سئو را رعایت کرده اند زیرا همانطور که گفته شد این سیستم مدیریت محتوا بر اساس قوانین سئو ساخته شده است به همین دلیل نزد گوگل بسیار محبوب تر از جوملا می باشد . به دلیل آنکه اغلب سایت ها وردپرس هستند ، هکرها زمان بیشتری را صرف هک کردن سایت های وردپرس می کنند به بیانی دیگر هک کردن سایت های وردپرس برای آنها ساده تر می باشد .

سایت wordpress بهتر است یا Joomla

با توجه به اینکه هر دو CMS تقریبا مزایا و معایب مشابهی را دارند شما می توانید بسته به نوع سایت خود یکی از آنها را انتخاب نمایید . اگر سایت شما از نوع سایت های شرکتی و سازمانی می باشد بهتر است از قالب جوملا استفاده نمایید . به دلیل آنکه تولید محتوا در وردپرس ساده تر می باشد ، بهتر است برای سایت های خبری از قالب وردپرس استفاد شود . برای سایت های فروشگاهی بهتر است از جوملا استفاده شود .

برای مقایسه جوملا و وردپرس از نظر سئو می توانید مقاله مقایسه سئو این دو را مطالعه نمایید.

جمع بندی

با توجه به نکات گفته شده شما می توانید بسته به نوع سایت خود هر کدام از این دو CMS را انتخاب نمایید . اگر سایت شما بسیار گسترده است و امنیت آن برای شما بسیار مهم می باشد همچنین در آینده کاربران زیادی را به خود جذب می نماید بهتر است که بر اساس برنامه نویسی سایت شما طراحی شود . زیرا بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا متن باز هستند از این رو به راحتی توسط هکرهای حرفه ای قابل هک شدن هستند . البته هزینه طراحی سایت با برنامه نویسی از پایه بسیار هزینه بیشتری را شامل خواهد شد .

 

 

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته