رعایت اصول روانشناسی در طراحی وب سایت

نوشته شده توسط دارکوب

طراحی یک وب سایت برای بازاریابی و فروش موفق زمانی مؤثر و سودمند است که با قدرت و اصول روانشناسی همراه باشد.
درک نحوه ی پاسخگویی مردم به طراحی وب سایت شما می تواند در این زمینه به شما برای یک طراحی بهتر کمک کند.
برای جذب مردم به وب سایت خود بایستی دانش روانشناسی داشته باشید و آن را در طراحی خود پیاده سازی نمایید.
اگرچه دانش روانشناسی پویا و پیچیده است، اما این بدان معنا نیست که شما برای آن نیاز به تخصص و مدرک کارشناسی و یا دکترا داشته باشید. رعایت برخی اصول ساده می تواند تغییرات زیادی را ایجاد کند.
برخی از مفاهیم و نظریه های روانشناختی به قدری ساده هستند که نیازی به دانستن علم پشت سر آنها ندارید. از این اصول روانشناسی می توانید در جهت بهبود طراحی وب سایت خود استفاده کنید.
در این بخش از مقاله می خواهیم به این اصول که باعث جذابیت بیشتر وب سایت شما و قابلیت استفاده ی بیشتر از آن برای کاربران می شود، بپردازیم:
برخی اصول روانشناسی در طراحی وب سایت

  • واکنش شناسی

واکنش های احساسی اولیه می تواند بر رفتار شما در سطح ناخودآگاه تأثیر بگذارد. این تأثیرات به گونه ایست که شاید حتی خود شما متوجه آن نشوید.
اگرچه اکثر مردم دوست دارند اینگونه فکر و باور کنند که بر رفتار و تصمیماتشان تسلط کامل دارند، اما حقیقت اینطور نیست.
شما می توانید از این موضوع در طراحی وب سایت خود استفاده کنید و گستره ی بیشتری از مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهید.
بعضی از عناصری که باعث برانگیخته شدن احساسات خوب در کاربران می شود، استفاده از رنگ های ملایم شبیه رنگ های میوه ها و یا سایه های آبی در طراحی می باشد که می تواند حس اطمینان و بودن در یک محیط امن را در کاربران زنده کند.

  • تجزیه و تحلیل هزینه و سود

این یکی دیگر از مواردی است که می تواند باعث جذب یا دفع کاربران شود. زیرا انسان ها به طور ناخودآگاه به دنبال فرصت و یا فرار از تهدید ها هستند.
شما می توانید از این مورد در طراحی وب سایت خود بهره ببرید. به عنوان مثال، از آنجا که کاربران از پر کردن فرم های آنلاین امتناع می کنند؛ شما با قرار دادن جایزه برای پر کردن فرم ها، می توانید کاربران را به این امر تشویق کنید.
از طرف دیگر ذخیره ی انرژی به نوبه ی خود می تواند کسب سود باشد. اگر وب سایت شما انرژی زیادی از کاربران بگیرد، احتمالاً آنها به وب سایت دیگری که همان اطلاعات را با صرف انرژی کمتری به آنها می دهد، خواهند رفت. فعالیت ذهنی می تواند کاربران خسته و ناامید کند. به همین منظور بایستی در طراحی وب سایت خود سادگی را رعایت کنید تا شانس ماندن کاربران در وب سایت خود را افزایش دهید.

  • تأثیر اجتماعی

مغز ما هر روز دیگران را ارزیابی می کند. بهترین راه کار برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران و دریافت یک بازخورد مثبت، انجام کارهای با کیفیت است.
همیشه به خاطر داشته باشید که وقتی کسی موضوعی را دوست داشته باشد و حس کند که دیگران هم با او هم نظر و هم عقیده هستند، احساس خوشایند تری نسبت به آن موضوع پیدا خواهد کرد.
با ارائه ی کار های با کیفیت و یادآوری آن به تک تک کاربران می توانید از این موضوع روانشناسی و تأثیر اجتماعی آن بهره ی زیادی ببرید.

  • بی اعتنایی انتخابی

ممکن است که فکر کنید که ذهن شما هر آنچه را که در اطرافتان رخ می دهد، شناسایی می کند. اما در واقع اینطور نیست. از این مفهوم با عنوان بی اعتنایی انتخابی یاد می شود. مغز انسان آنقدر قدرتمند نیست که هر آنچه را که می بیند پردازش کند. به همین دلیل موضوعات ناچیز را نادیده می گیرد. نمونه ی این مورد در طراحی وب سایت ها، بنر های تبلیغاتی می باشند که از دید خیلی از کاربران مخفی می مانند.
کاربران آنلاین آموخته اند که تبلیغات بنری را در سطح ناخودآگاه نادیده بگیرند.
مغز انسان همچنین از مسائل نامرتبط چشم پوشی می کند. به همین دلیل برای اینکه چیزی به چشم بیاید بایستی در وهله ی اول مرتبط به نظر برسد و بسیار مشهود باشد.

  • افشای پیشرفت

یادگیری آسان نیست. یادگیری نیاز به تمرکز، انرژی و تلاش زیادی دارد. ابتدا مغز بایستی اطلاعات جدیدی را کسب کند و سپس آن را پردازش و ذخیره کند.
نکته ای که در این رابطه وجود دارد، اینست که شما نمی توانید موضوع جدیدی را یاد بگیرید، مگر اینکه ابتدا داده های قبلی را در مغز خود ذخیره کنید.
به همین دلیل کاربران اگر در معرض اطلاعات زیادی قرار گیرند، ابتدا آن را اسکن می کنند.
لازم نیست میزان اطلاعات در وب سایت خود را کم کنید، تنها کاری که باید انجام دهید اینست که اطلاعات را در دوز های کوچک به کاربران ارائه دهید.
به این مفهوم، افشای پیشرفت گفته می شود. این موضوع برای کاربران سودمند خواهد بود و به آنها کمک می کند تا اطلاعاتی را که آموخته اند را حفظ کنند.

  • نظریه ی رمزگذاری دوگانه  و استفاده از هر دو محرک بصری و کلامی

این نظریه برای اصول روانشناسی برای اولین بار در سال 1986 منتشر شد.
این تئوری رابطه ی ببین حافظه و یادگیری را از طریق هر دو رسانه ی غیر کلامی و کلامی تجزیه و تحلیل می کند.
این تئوری نشان می دهد که دو سیستم شناختی وجود دارد. یکی برای پردازش تصاویر و دیگری برای درک محرک های کلامی مانند زبان گفتاری.
طراحان مدت هاست که این سؤال را مطرح کرده اند که آیا پردازش تصاویر هنگامی که با متنی همراه است آسانتر است یا خیر؟!
اکثر مطالعات نشان می دهد که یادگیری برای افراد هنگامی که هر دو محرک یعنی هم بصری و هم گفتاری  با هم همراه هستند، آسانتر است.
بیشتر افراد محرک های مبتنی بر تصویر را زودتر از کلام پردازش می کنند.
به همین دلیل است که بیشتر افراد به محتوای گرافیکی و فیلم ها و تصاویر بیشتر علاقه نشان می دهند. این عناصر بصری به افراد در بخاطر سپردن اطلاعات کمک می کنند. به همین ترتیب استفاده کردن از عناصر بصری در طراحی وب سایت می تواند بسیار سودمند باشد.
خلاصه
اصول روانشناسی زیادی وجود دارد که شما می توانید در طراحی وب سایت خود از آنها استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که در علم پشت سر اصول روانشناسی گرفتار نشوید و سعی کنید زاویه ای را به دست آورید که به شما در بهبود طراحی وب سایتتان کمک می کند. یادگیری این اصول زمانی سودمند است که شما آنها را در طراحی خود رعایت کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته