توضیحات متا چقدر باید باشد؟

نوشته شده توسط امیر سلامی

اگه شما عبارتی را در گوگل سرچ کنید، نتایجی برای شما ظاهر می شود، در ابتدای هر نتیجه یک عنوان آبی رنگ نوشته شده است. زیر عنوان، آدرس صفحه یا URL را می بینید که سبز رنگ است. پایین URL هم یک توضیح مختصر به رنگ سیاه نوشته شده است، این توضیح، توصیفات متا نام دارد و در این مقاله قصد داریم، در مورد این قسمت صحبت کنیم.

در بهار سال 1400 محدودیت 155 کاراکتر برای اسنیپت های گوگل یا همون توصیفات متا شکسته شد ولی همچنان تعداد اسنیپت هایی که از 155 کاراکتر بیشتر باشند، خیلی نادر است و اکثرا طبق روال گذشته عمل می کنند. امسال 1402 دوباره شاهد افزایش میانگین تعداد کاراکتر های اسنیپت های جستجو تا حدود 230 کاراکتر بودیم. ما در دارکوب یک تحقیقی انجام دادیم تا ببینیم گوگل چه کاری انجام می دهد و بالاخره تا چند کاراکتر می توانیم در توصیفات متا به کار ببریم، نتیجه تحقیقات ما را در این پست از شرکت طراحی وب دارکوب می خوانید.

توصیفات متا

متا دیسکریپشن چیست؟

Meta Description نوعی توضیحات چکیده و خلاصه شده از یک صفحه وب است است و توضیحات کاملی درباره محتوا صفحه می دهد که معمولا زیر لینک های آبی در نتایج جستجو گوگل (SERP) است. این توضیحات اطلاعات تکمیلی را به کاربر ارائه می کند و کاربر اگر حس کند تا با هدف سرچ او هماهنگ است، روی آن کلیک می کند. کارشناسان سئو، تاکید زیادی بر خاص بودن و دقیق بودن این تگ دارند. سعی کنید که از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید و هدف مطلب و محتویات صفحه را به شکل مختصر توضیح دهید. اگر کلمه کلیدی اصلی در توضیحات متا سئو یافت نشد، در اصل نوشته شما به طور کامل بیهوده است و هیچ تاثیری ندارد. توضیحات متا در وردپرس را به سادگی با افرونه ها می توان تنظیم کرد. اگر می خواهید سایت خود را به روز کنید و یا قصد ایجاد سایت با کیفیت دارید، حتما تماسی با کارشناسان دارکوب بگیرید.

نحوه نوشتن توضیحات متا

در نوشتن توصیفات تگ های متا باید مانند تولید محتوا برای سایت با دقت عمل کرد. ابتدا کلید واژه های اصلی را مشخص و تعین کنید و سپس با ایجاد محتوای مناسب این متن را در تگ متا و در قسمت دیسکریپشن وارد کنید. تلاش کنید که این مطلب در حدود 150 تا 160 کاراکتر باشد چون اگر از این مقدار بیش تر شود، موتور های جست و جو آن را نادیده می گیرند. باید در جواب سوال متا تایتل چیست گفت که همان متا دیسکریپشن است و اگر جایی این کلمه را شنیدید، تعجب نکنید.

مروری بر داده های آماری تعداد کاراکترهای متا توصیفات

ما در دارکوب اواخر سال 1401 یک امتحانی کردیم، یک کلید واژه را سرچ کردیم که برای آن 89909 صفحه نتیجه آمد. تعداد میانگین کاراکتر های اسنیپت هایی که در این نتایج ظاهر شده بودند 215 کاراکتر بود که یک کم از تعدادی که سایت Rank Ranger برای سئو اعلام کرده کمتر بود، اما از میانگین های زمان های قبل بیشتر شده است.
این رقم چیز های جالبی به ما نشان داد، اول این که میانه تعداد کاراکتر ها 186 بود که نشان می دهد، یک سری عدد های خیلی بزرگی بین داده ها بوده که میانگین را به سمت خود می کشیدند. از طرف دیگر در بین داده ها عدد های خیلی کم هم دیده می شد که یعنی توصیفات متای بعضی از صفحات نتایج، خیلی کوتاه بوده است، ما حتی اسنیپت های یک کلمه ای هم دیدیم. این مسئله، ما را به فکر این سوال انداخت که گوگل توصیفات متای طولانی را چطوری و از کاراکتر چندم قطع می کند؟ به خاطر همین رفتیم سراغ اسنیپت هایی که یک دفعه قطع شده بودند، این جور اسنیپت ها آخرشان سه نقطه می آید، به این معنی که اسنیپت ادامه داشته است و ادامه اش حذف شده. یک سوم از صفحات وبی که در نتایج آمده بودند، این شرایط را داشتند.
وقتی این تعداد کاراکتر های اسنیپت های کوتاه شده را کامل حساب کردیم و دوباره میانگین گرفتیم، تعداد از 215 به 292 افزایش پیدا کرده بود. وقتی فراوانی این اسنیپت های قطع شده طولانی را گرفتیم، متوجه شدیم بیشترین فراوانی مربوط به اعداد بین 300 تا 325 بود و بقیه ارقام فراوانی خیلی ناچیزی داشتند. اما یک نکته جالب و عجیبی هم این وسط بود، بعضی از اسنیپت های بین 100 تا 200 یا حتی زیر 100 کاراکتری هم قطع شده بودند! چرا؟

اسنیپت های ویدیوها

ما بعضی از توصیفات زیر 200 کاراکتر که کات شده بودند را بررسی کردیم و فهمیدیم تعدادی مربوط به اسنیپت های ویدئوها هستند که محدودیت بیشتری در تعداد کاراکتر دارند. حداکثر مقدار این اسنیپت ها دو خط بود، چون ویدیو بند انگشتی که کنارش نمایش داده می شود، بیش تر فضا را اشغال کرده است. بررسی های ما نشان داد 88% از اسنیپت های ویدیو ها نیمه کاره کات شدند و آخرشون سه نقطه دیده می شود، اما از بین نتایج صفحات وب، فقط 32% به “…” ختم شده بودند. این مورد در بالا رفتن رتبه سایت تاثیر زیادی دارد و برای گرفتن خدمات سئو می توانید با کارشناسان شرکت دارکوب، تماس بگیرید.

متا های از پیش کات شده

نکته عجیب دیگر این که به نظر می رسید بعضی از تگ های توصیفات متا از قبل (احتمالا توسط سیستم های مدیریت محتوا) کات شده بودند. به همین دلیل نمیشه به “…” که در انتها آمده برای نتیجه گیری در مورد سئو اعتماد کرد. این مدل اسنیپت ها در محدوده تعداد کاراکتر های قدیمی قطع شده اند. یک سری سایت ها هستند که همه متا توصیفاتشان کات شده بود و این نشان می دهد که یا به خاطر تنظیمات CMS بوده و یا کارِ تیم سئو کار بوده است. چون این اسنیپت ها توسط گوگل کات نشده بودند، به درد تحقیق دارکوب نمی خوردند و ما آن ها را از نتایج حذف کردیم. بعضی از سایت ها هم بودند که اصلا توصیفات متا نداشتند.

بررسی دوباره نتایج

بعد از این که نتایج مربوط به اسنیپت های ویدیو ها و اسنیپت های از پیش کات شده را از داده ها حذف کردیم، در کل تعداد اسنیپت ها 26766 عدد شد. نمودار توزیع فراوانی نشان می داد که بیشترین قطع اسنیپت بین 275 تا 350 کاراکتر اتفاق افتاده است که در واقع اختلاف خیلی زیادی با نتایج قبلی ندارد. اما هنوز هم بعضی از اسنیپت ها در کمتر از 200 کاراکتر قطع شده اند. البته بعضی از موارد را نمی شد تشخیص داد که از قبل کات شده بودند یا گوگل قطعشون کرده بود. میانگین اسنیپت های قطع شده 309 و میانه 317 بود. همان طور که می بینید هنوز هم نمودار به سمت راست انحراف دارد و توزیع کاملا نرمال نیست، اما مشخص است که اکثر کات ها در محدوده 300 تا 325 اتفاق افتاده است.
حداکثر تعداد کاراکتر های اسنیپت ها 375 کاراکتر بود. در بعضی از مواردی که تعداد کاراکتر ها بیشتر از 350 تا بوده، گوگل خودش اطلاعاتی را به اسنیپت اضافه کرده است مثلا در یک مورد یک URL به عنوان پیشنهاد به کاربر ها اضافه کرده بود. به ابتدای بعضی از اسنیپت ها هم تاریخ یا تعداد نتایج را اضافه کرده است. اما کاراکتر هایی که خوش اضافه کرده جزء محدودیت کاراکتری اسنیپت حساب نکرده، اما باز هم نمی توان با قطعیت این را گفت، چون تعداد داده های ما آن فدر نبود که بتوانیم مطمئن بشویم.

همانطور که گفته شد، تمام این توضیحات برای این است که سایت در رتبه های خوب در گوگل کسب کند و اگر شما سایت با کیفیت نداشته باشید، رعایت تمام این موارد، بی فایده است. برای ساخت فروشگاه اینترنتی و یا ایجاد سایت شرکتی، می توانید با بخش دپارتمان طراحی وب دارکوب ارتباط بگیرید. تمامی این سایت ها توسط شرکت دارکوب که سابقه 20 ساله و تجربه طراحی بیش از 4000 سایت را در کارنامه دارد، تماس بگیرید. برنامه نویسان شرکت دارکوب نه تنها این سایت ها را با به روز ترین روش های طراحی، ایجاد می کنند بلکه با پشتیبانی شبانه روزی ارائه می کنند که اگر مشکلی در سایت به وجود آمد، آن را در سریع ترین زمان رفع کنند.

متا دیسکریپشن (Meta Description)

متا چه اهمیتی دارد؟

حالا قبل از این که محدودیت جدید در تعداد کاراکتر ها را اعلام کنم، می خواهم به این سوال که ممکنه در ذهن خیلی از شما به وجود آمده باشد، جواب بدهم، حالا که به نظر می آید گوگل خیلی از اسنیپت ها را بازنویسی می کند، آیا نوشتن تگ های توصیفات اصلا اهمیتی دارد؟
دقت کنید که گوگل بعضی از این ها را کوتاه کرده بود و به انتهای بعضی ها اطلاعاتی اضافه کرده بود. در 15/4% از موارد همان تگ اصلی و اولیه را گذاشته بود و در انتهای آن چند کلمه ای که نوشته بود تا جمله ناقص نماند، اما هنوز در 51/3% از موارد اسنیپت دست نخورده باقی مانده است.
حالا آن دسته ای که اسنیپت ناقص شده و گوگل هم جمله را کامل نکرده است چه می شود؟ فقط 3/2% از اسنیپت ها این شرایط را داشتند. بنابراین در 55% از موارد گوگل تمام یا بخشی از تگ توصیفات متای اصلی را در صفحه نتایج نشان داده است. این عدد شاید کم باشد، اما این را هم در نظر بگیرید که ما مواردی را که گوگل بخشی از توصیفات متای اصلی آورده است و آن را به طریقی اصلاح کرده، در محاسباتمان به شمار نیاوردیم. دلیل اصلی استفاده از متا، بهینه سازی سایت است و اگر می هخواهید رتبه خوبی داشته باشید، حتما با بخش سرویس سئو وب دارکوب تماس بگیرید.
جالب است بدانید که در بعضی از موارد، گوگل از اول یک توصیفات متای دیگری برای صفحه وب نوشته، مثلا در مواردی که توصیفات اصلی خیلی خیلی کوتاه بوده است. عجیب به نظر می رسد ولی در این موارد هم با این که گوگل، اسنیپت را خودش نوشته باز هم آن را با سه نقطه، نیمه کاره رها کرده است. این مسئله نشان می دهد که قرار دادن سه نقطه در انتهای اسنیپت نشانه بی کیفیت بودن توصیفات از نظر گوگل نیست.
از طرف دیگر این را هم باید گفت که بعضی از سایت های خیلی بزرگ اصلا از متاتگ های توصیفات استفاده نمی کنند مثل ویکی پدیا و اتفاقا در نتایج سرچ هم خیلی خوب ظاهر می شوند. اما به نظرم بهتر است ویکی پدیا را در سئو، الگوی خودتان قرار ندهید. فقط می خواستم بدانید که حتی اگر در تگ های متا، توصیفات هم وجود نداشته باشد باز گوگل می تواند سایت ها را رتبه بندی کند و خودش برای آن ها اسنیپت بنویسد.
به نظرم برای صفحه های مهم نوشتن یک توصیفات متای خوب مثل نوشتن یک تبلیغ خوب است و ارزشش را دارد که برای آن وقت بگذارید، چون می تواند توجه کاربر را جلب کند و برای سایت شما کلیک بگیرد. البته تضمینی وجود ندارد که گوگل از همان متنی که شما نوشتید استفاده کند و خب این یکم ناراحت کننده است اما به خاطر داشته باشید که هنوز هم استثنائات عجیبی وجود دارند که به نفع شما هستند.

گاهی اوقات شخصی سازی و تغیرات در متا تگ های قالب های آماده ممکن نیست. برای همین از سایت ها و منابع امن، باید قالب را تهیه کرد. برای خرید قالب آماده وردپرس، می توانید از سری قالب های فروشگاه اینترنتی، قالب سایت شرکتی و غیره که به شکل حرفه ای توسط توسعه دهندگان با تجربه ساخته شده و با پایین ترین قیمت عرضه می شود، استفاده کنید. این قالب ها به شکل 24 ساعته پشتیبانی می شوند و در قابلیت شخصی سازی دارند و هر تغیر دلخواهی که بخواهید می توانید در آن ها ایجاد کنید.

محدودیت 155 کاراکتر

من فکر میکنم که دیگر می توانید با خیال راحت تگ های متای طولانی تر هم بنویسید. طبق بررسی ها 300 کاراکتر کاملا مناسب و امن است. این احتمال وجود دارد که بعضی از اسنیپت های 300 کاراکتری کات بشوند اما شما از حداکثر فضای ممکن برای دادن اطلاعات به کاربر استفاده کرده اید، البته احتمال کات شدن هم کم است.
اسنیپت را جوری بنویسید که برای کاربر مفید باشد و او را به کلیک کردن تشویق کند. سعی نکنید فقط محض پر کردن اون 300 کاراکتر یک سری چیز های بی ربط و بی ارزش بنویسید که اثر در کلیک گرفتن هم ندارند ولی اگر تا الآن خودتان توضیحات متا را کوتاه می کردید که کات نشود یا فکر می کنید بیشتر نوشتن، می تواند برای کاربر سرچ کننده مفید باشد و توجه ها را جلب کند، از این فضا استفاده کنید.

متا اینستاگرام چیست؟

برای سئو صفحه اینستاگرام، شما باید بخش توضیخات بیو پیج، هشتک ها و کپشن ها را جدی بگیرد. این مسائل در بازاریابی اینستاگرام بسیار موثر است. نقش هشتگ ها را دست کم نگیرید و از هشتگ های مربوط به مطالب صفحه استفاده کنید. متنی که در بیو می نویسید باید با دقت نوشته شود و در کنار استفاده از کلمات کلیدی، به خوبی کار خود را توصیف کنید. برای گرفتن خدمات بازاریابی آنلاین در دیگر رشته ها می توانید با شرکت دارکوب، تماس بگیرید. این مسئله را به خاطر داشته باشید که دارکوب یکی از معتبر ترین شرکت های مارکتینگ آنلاین در کشور است.

آموزش متا تگ ها

برای یادگیری کار با تگ های متا و دیگر نکات مهم سئو وبسایت، می توانید در کلاس آموزش بهینه سازی سایت ثبت نام کنید. در این کلاس ها علاوه بر این سر فصل هایی مثل تولید محتوا سئو شده با سرچ دقیق کلمات کلیدی، استراتژی لینک های بازگشتی، کار با ابزار سئو مثل سرچ کنسول، الگوریتم های گوگل و غیره آموزش داده می شود. دیگر کلاس های این آموزشگاه طراحی سایت، آموزش برنامه نویسی Front End، آموزش صفر تا صد PHP و آموزش پروژه محور وردپرس تدریس می شود. برای ثبت نام در این کلاس ها می توانید با شماره 22083926 تماس بگیرید یا به سایت موسسه دارکوب مراجعه کنید. تمامی این کلاس ها به شکل حضوری، آنلاین و ویدیو های آموزشی می باشد و اگر شما نتوانید در جلسه ای حاضر شوید، هر زمان که خواستید، این امکان را دارید که ویدیو آن جلسه را تماشا کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته